Grillaaminen ja ruuanlaitto

On käytetty, varsinkin lapset. Oiva peli jolla saa sitä mitä tilaa.

1 tykkäys

Ei olla koskaan tehty. Mikä siinä ny sitten on niin erinomaista? Joku sun salainen aineosa?

Ei mitään salaista ainesosaa. Paitsi tietenkin avokado, jota on kaupan purkkiguacamoleissa pääsääntöisesti hämmentävän vähän. Toisekseen minusta avokadon purkittaminen on myös hämärää.

Mun guacamole on ihan perus (tämä ehkä 2,5 henkilölle riippuen asioista):

  • pari hyvää avokadoa haarukalla muussattuna
    – hyvän avokadon löytäminen tai tunnistaminen voi olla aluksi haastavaa – ainakin mulle oli
  • puolikas punasipuli pieneksi silputtuna
    – tosin käytän tässä usein myös kevät- tai ruohosipulia
  • puolikkaan tai kokonaisen limen mehu (riippuu koosta ja mehukkuudesta)
  • ehkä yks tomaatti (ilman siemeniä)
  • valkosipulinkynsi tai kaksi
  • jeeraa eli roomankumina eli juustokuminaa jauheena
  • …korianteria? mä en välitä tuoreesta korianterista, mutta guacamolessa korianterin maku menee, joten tähän saatan jauhaa siemeniä
  • suolaa
  • pippuria
  • …chili…ehkä…riippuu syöjistä

Kaikki sekaisin ja sekoitetaan. On mun mielestäni aivan eri maailmasta kuin valmisguacamole, mutta tietenkin makunsa kullakin.

10 tykkäystä

Tänään muuten saisi laittaa kesärenkaat alle ja se kuulostaa kovasti keväiseltä.
Sitä myöden avataan myös rillikausi.
Aluksi ihan varovasti vaan ryynäreitä ja kyytipojaksi kaljaa.:laughing:

3 tykkäystä

Minä paistoin tänään kinkun, taas. Toimii.

2 tykkäystä

Minä lyön pakastepitsan uuniin ja lyön lisätäytteeksi mitä kaapista sattuu löytymään.

1 tykkäys

Kuten @Kilo edellä laittoi, niin muutama vuosi sitten oli kohua Guacamole -säilykkeiden erittäin vähäisestä avokadon määrästä (vain 0,7%)…

Varsinkin tuo Pirkka -tuotteiden esitys, jota voisi lähinnä kuvata vihreäksi teolliseksi mössöksi, on todella karmea (Avokadoa ei ollut juuri yhtään ja tästä syystä nimettiin uudelleen):

Edit.
Täältä näkee oikean Guacamolen ja Pirkka vihreän möhnän eron:

3 tykkäystä

Oma kokemus näistä mönjistä on, että kun on kerran tehnyt guacomolea itse ei ole paluuta vihreisiin dippeihin. Olen kokeillut pariakin reseptiä ja omaan suuhun valion reseptillä tehty “guacamole” toimi hyvin. Nimitys ei varmaan ole siinäkään oikea kun maitotuotteita eli kermaviiliä kuului reseptiin. Saattaahan tuo kermaviilin lisääminen olla pyhäin häväistys jossain piireissä.

2 tykkäystä

Ketjun nimi on grillaus ja ruuanlaitto. Täällä on varmaan kovia grillimaistereita. Olisiko kellään suosituksia elämänsä ensimmäisen kaasugrillin ostajalle satunnaiseen käyttöön. Mitä kannattaa ottaa huomioon ja mitä välttää?

Budjetti on varmaan siinä 250e. Insinööribudjetti eli noin 15% ylitys on oletus. Saako tällä hinnalla vielä käypää peliä?

3 tykkäystä

https://www.bauhaus.fi/kaasugrilli-rebel-major-4i.html?gclid=Cj0KCQjw4-XlBRDuARIsAK96p3Dpgs98LUTC-iIhA3HsBcJfWbzuG6P5z8rNqEgS_0kSorXg75iXO0waAqouEALw_wcB

Tämän hankin itse viime kesällä ja ei ole tarvinnut katua. Neljällä polttimella saa sopivan kuumat lämmöt naudalle ja laaja grillausala mahdollistaa hyvin pizzakivellä teon ja epäsuoran grillauksen.

4 tykkäystä

Kokoomiseen kyllä vaatii kopan kaljaa ja pitkää pinnaa. Myös kannattaa kasata kiinteällä alustalla hävikin vähentämiseksi.

5 tykkäystä

Pääsiäinen. Syödäänkö teillä lammasta?

  • Kyllä
  • Ei

0 voters

Tänään syötiin eka kertaa ulkona Ravintola Summer Feelingsin terassilla. Laitoin ihan perussetin. Hunajamelonia, ilmakuivattua kinkkua grillatun vuohenjuuston kera alkuruoaksi. Pääruoka grillattu naudan ulkofile, uunijuurekset, punaviinikastike viinimarjahyytelö kylkiäisenä. Jälkkäriksi tiramisujäätelöä. Ruokaviini Chateau Chaubinet, Bordeaux. Grillikausi lähtee tästä. Niin ja viä lopuksi Barcelona Kahvi Monnet.

15 tykkäystä

Minä taas tiristelin takapihalla reilun kilon verran kasleria 3-4cm piffeinä paahdetulla valkosipulilla terästetyllä perusmarinadilla…

6 tykkäystä

Sain grillin putsattua kesäkuntoon, mutta lämmönjakopelti olikin niin haurastunut että hajos kolmeen osaan. Pistinpä sit tilaukseen uuden. Siihen asti voi tietty parillapuolella jotain tehdä jos haluaa, mutta tänään ei enää jaksanut.

Laitoinkin sit nachoja varten jauhelihaa, salsaa ja juustoa uunivuokaan ja siitä tulikin sit oikein mainio illallinen. Nacholastut olinkin jo aiemmin tehnyt itse fat head-taikinasta.

17 tykkäystä

Sivistäisitkö meitä. Siis karppaustaikina? onnistuuko siitä nachot?

1 tykkäys

Sähkögrilleistä. Tekeekö parilagrillillä yhtään mitään? Kerää helpommin rasvan toki. Kuitenkin eikös grillauksen idea ole enemmänkin lämpösäteilyllä kypsentäminen, eli ritilä ja vastukset lähestymistapa. Jos joku tietää jonkun ritilällisen ja kannellisen sähkögrillin about 100e hintaluokkaan niin saa vinkata. Suunnilleen kaikki kaupat mennyt läpi mitkä keksin ja vaihtoehtoja on nolla. Toki 800€ webereitä löytyy.

Juu ihan perustaikina tehdään, mutta lyödään sekaan vähän erilaisia mausteita.

Tolla ohjeella tehdään. Pienellä muunnoksella oon myös tehny mustikkapiirakkaa joten aika monipuolinen taikinahan tuo on.

4 tykkäystä

Jos haluat tarjota aurajuuston ystävälle esim. pihveille tai siiville sopivan soosin joka on hankala sössiä, toimi seuraavalla tavalla:

Levy keskilämmölle, paksupohjaiseen kattilaan 2 dl kuohukermaa ja kokonainen Aurajuusto. Kuumennellaan ja naitetaan yhteen, eli kököt pois. Saa kiehuakin, toki sekoiteltava ettei pala pohjaan. Mitään mausteita ei fälthis tarvita, joskin olen fuusioinut valkosipulisilpulla. Äsken testasin ekan kerran kylmänä leivän päällä, ja kyllä jää kremponsuurit kakkoseksi!

4 tykkäystä

Tännehän tämä kuuluu. Onko kellään ja onko kokemuksia?

2 tykkäystä