Grillaaminen ja ruuanlaitto

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

Pienen tauon jälkeen alkoi tehdä mieli savustaa vähän paremmin ja pidempään.
Hierasin juuri rubin tuollaiseen parikiloiseen maatiaispossun kassleriin.
Aamusta puutarhahommiin ja siinä sivussa niska savuun ja rauhassa kypsytellään.
Jaksaa päivän painaa kun on kunnon apetta mitä odottaa.

6 tykkäystä

Tein maukasta possupataa ja erinomaisen hyviä bataattitikkuja, mutta nämä eivät kyllä sovi kovin hyvin yhteen. Olisi pitänyt nämä bataatit laittaa eilen siipien kanssa ja tälle soosille laittaa riisi tai perunamuusi. No ei tämä pahaa ole, ja jäi vähän eiliseltä sellerille tekemääni valkosipulidippiä, jossa nämä bataatit pääsevät oikeuksiinsa. Bataateissa mausteina suola, valkosipuli, timjami ja chili. Padassa täytteenä possun kanssa suola, pippuri, liha- ja kasvisliemikuutiot, kaksi valkosipulin kynttä, pari porkkanaa, varsisellerin varsi, sipuli ja loraus kermaa.

Lisätään vielä, että bataattia ei kannata missään nimessä kuoria. Rapsakka kuori on parasta ja siinä on vihamiineja.

10 tykkäystä
3 tykkäystä

Verkkokalvoille piirty ensin jotain muuta. :grinning:. Saattaa olla hyviä,tai onhan ne hyviä.

2 tykkäystä

Tuohon päälle tämä klassikko, niin Halloween on pelastettu:

13 tykkäystä

Onko porukalla täällä kokemuksia noista kiertoilmafriteistä? Se, että tollasia saa nykyään aika halvalla, eikä tarvis läträtä järjettömästi rasvan kanssa tai kärsiä kärystä houkuttelisi vähän hankkimaan tuollaisen.

Uunissa valmistettuja siipiä kun en pidä oikein minään.

Paljon tuli tehtyä ennen Tefalin laitteella kunnes alkoi olemaan niin siivottomassa kunnossa että piti heittää pois. Kaukalon jossa ruoka tehtiin niin sai kyllä tiskattua mutta koneeseen itseensä alkoi pinttyä kiinni.
Mutta hyviä ja hieman rapeampi pintaisia tulee kuin kiertoilmauunissa. Ja tosiaan loraus öljyä riittää. Tekee myös ranskalaisista parempia kuin uuni.

1 tykkäys

No niin kaikki Thai-ruoan ystävät, tässä tulee nuudelisalaattiohje toka toimii!!
Ja kaikki siihen tarvittavat ruoka-aineet saat normaalista K City-Marketista tms

2 tykkäystä

Googlettamalla löytää vaikka minkälaisia vastauksia puolin ja toisin. Mutta osaako joku sanoa porsaanlihan kypsennyslämpötiloista? Tuossa olis aika herkullisen näköistä sisäfilettä ja ei viitsisi kuivaksi asti paistella.

Evira suosittelee 70c kypsyyslämpöä. Kovasti houkuttelisi paistaa ~65 asteiseksi. Edellinne trikiini tapaus suomessa siassa on ollut ilmeisesti 2010(?) ja ihmisessä viimeisin 70- luvulta.

“Ihanne lämpötila” on 63 astetta, mutta 65 on hyvä. Pannulla ruskistus ja matalassa lämmössä n. 80 astetta kypsennys. Sisäfile on rasvatonta ja kuivaa, joten ehdottomasti kannattaa jättää pinkiksi. Kinkun voi sitten kypsentää yli kun on rasvaa kunnolla.

Käsittääkseni kaikista kotimaisista sioista otetaan trikiininäyte, joten pitäisi olla turvallista.

2 tykkäystä

Liha pääsi hieman liian kypsäksi. 65c oli sisälämpö uunista otettuna ja levätessä nousi 68-69c. Noh, tämä on oppimisprosessi. Liha oli silti erittäin mehevä ja parasta possua mitä itse olen paistanut. Ensi kerralla aikaisemmin pois uunista.

4 tykkäystä

Joo hyvä huomio, tosiaan liha kypsyy vielä uunista pois otettuakin. Mutta hiano homma että onnistui ja maistui.

2 tykkäystä

Pitsasunnuntai. Omin pikku kätösin väännetty mättö menossa uuniin.

6 tykkäystä

Olihan ne lapset kertoneet pukille, että Sous Vide tulisi olla isin paketissa. No, olihan se. Ajattelinpa, että vielä tämän vuoden puolella kokeilen tuon ihmeen käytännössä.

6 tykkäystä

Kerran olen kaverilla maistanut sirkulaattorilla valmistettua lihaa ja täytyy sanoa että tulos oli paljon parempi kuin hyvässäkään ravintolassa. Hankintalistalla itselläkin.

Kinkusta. Meillä on tapana paistaa kinkku ylikypsäksi. Lihan pitää irrota helposti. Paljon parempaa kuin mittarilla tehdyt, eikä tule kuivaa.

Pitää sitten muistaa että tuolla menetelmällä korostuu kaikki raaka-aineen maut. Hyvät ja HUONOTkin. Itellä käyny pari kertaa riistan kanssa niin että syömättä on jäänyt ja makunautinto korvautui suunnattomalla ketutuksella.

Kaivoin esille joululahjani ja kokeilin eka kertaa tuolla Sous Videllä ruoanlaittoa.
Valitsin kevyempää tsikkenin paistipalaa, jota pidän tosi hyvänä verrattuna s. fileeseen.
70 astetta ja tunti ja vartti. Nopeet värit pannulla. Vaimo teki tomaattisen kastikkeen, johon tuli selleriä, tomaattia, sipulia, porkkanaa, smetanaa, maustamatonta tuorejuustoa ja chilitomaattikastike Pirkka.
Lisäkkeeksi riisiä ja salaattia.
Chardonnay Larouche valkkari.

Yritin hyvää tehdä, mutta priimaahan siit tuli.

Nyt vain odotellaan porojen erottelua Lapissa, että saadaan parasta pöytään.

@Tatesulo Ensi kesänä meinaan kokeilla semmoista hommaa, että olen jo nyt varma, että teen elämäni parhaat värkit lihasta.

Otan poron sisäpaistia tai naudan ulkofilettä. Laitan sen ensin 3 tunniksi siihen minun smoking barbeque grilliin savustumaan hiljaiselle lämmölle. Sen jälkeen vuorokaudeksi tai jotain, tuohon sous Videen. Lisäkkeet sitten mietin erikseen, kun aika koittaa. Olen jo nyt ihan täpinöissä.

9 tykkäystä

Viitaten @Desperado’n kyselyyn pizzapelti vs. nachopelti “kumpi mieluummin” -ketjussa: niin kingi kuin pizza onkin, kunnon nachoplate iskee ajoittain kuin poikkari alaselkään. Itse siis väännän nachoannoksen suoraan lautaselle, en pellille.

Pitää olla itse tehty guacamole ja salsa sekä creme fraiche ja joku lisuke. Jos ette ole tehneet itse guacamolea, nyt on sen aika. Yleensä teen nacholautaselle lisukkeeksi maustettua jauhelihaa. Sitä ja noita edellä mainittuja on sitten helppo kauhoa nachoilla naamariin. Ehkä joku pulled beef sopisi myös, mutta vie niin paljon aikaa, ettei sellaista voi suoriltaan suositella. Mustapavut on kans jees, jos haluaa lihattoman tai jatkaa jauhelihaa.

Eli kun kaikki muu on tehty, nachoja lautaselle ja siihen päälle juustoraastetta. Sitten uuniin niin että juusto sulaa ja lastut saa kärjistä vähän väriä. Kuuma lautanen uunista (käytän tässä patahanskoja ja pannunalusinta) ja siihen päälle ladotaan omille alueilleen guac, salsa, lisuke ja ranskankerma. Voilà – kello on 18.30 ja peli voi alkaa.

8 tykkäystä

@Messi onko sirkulaattori ollut kovassa käytössä?