Joulukinkku ja sen paistaminen

Tällainen klassikkoaihe puuttuu foorumilta, vaikka on sitä tuolla yleisemmässä ruuanlaiton ketjussa sivuttu. Joulukinkun paistaminen on tietysti laji josta josta jokaiselta löytyy se juuri oikea tapa ja tyyli.

Kaikkien lihan jalostamoiden sivuilta löytyy lähes identtiset ohjeet. Itse en ole mikään kokenut kinkun paistaja, joten yleensä lunttaan Snellmannia:

Tänä jouluna tilanne on kuitenkin vähän erilainen

Pienelle porukalle on mukana pieni kinkku, 2-3 kiloinen. Aatto ostuu tänään sellaiselle viikon päivälle, että kinkkun paistetaan ja syönti aloitetaan jo huomenna. Hommassa on pari haastetta.

• Kinkkumittari unohtui kotiin
  • Paistoajan pitäisi olla mahdollisimman pitkä, koska päiväksi on muuta ohjelmaa. Eli tavoitteena on saada kinkku aamulla uuniin, mennä päiväksi ulkoilemaan ja palata iltapäivästä hunnuttamaan ja syömään.

Eli onko jollain kokemusta tai vinkkejä pikkukinkun paistamisesta matalassa lämpötilassa? Olen ajatellut pussittaa kinkun ja sitten paistaa alle 100C lämpötiloissa, jossa toki riskinä uunin termostaatin tarkkuuden riittävyys.

Ideat ja vinkit otetaan ilolla vastaan!

4 tykkäystä

Talouden about ainoa kinkunsyöjä niin ostin valmiin 1.3kg kinkkurullan 7.5€ hintaan joka on tarkoitus korkata tänään. Aatto ei mene kotioloissa joten siellä missä olen on kinkkua tarjolla. Aikanaan tuli ostettua 2-3kg kinkkuja ja paistettua ne sekä tehtyä sinappi. Ongelmaksi tuli että kinkusta jäi aina se 2/3 syömättä joten päätin lopettaa tuon tradition jokunen vuosi sitten.

Mikäli tarve tulee niin kaupasta noita kinkkusia saa lisää, taitaa toi lähikauppa olla 24h joulunakin auki.

5 tykkäystä

Oma kokemus on että 100C: ssä onnistuu hyvin, jopa hieman senkin alle. Eli kinkun koosta riippumatta onnistuu, lopputulos on hyvä. Alkuun 150C, n. puolisen tuntia, sitten laskee lämpötilan 100C:n paikkeile.
Tosin, ei noin pienen kinkun paistamiseen koko päivää saa kulumaan, koska paistoaika on se 1-1,5 tuntia/ kg.

Jos laskee lämpötilan hieman sadan alle, aikaa saadaan vähän lisää, olen joskus paistanut kinkun siinä n. 80-90 asteessa, ja onnistui.
Eli ilman mittaria on pientä haastetta, mutta 3 kilon kinkku varmaankin siinä 5 h paikkeilla matalassa lämpötilassa, noin laskennalllisesti.

4 tykkäystä

Tosiaan kinkun koko on aika pieni jos ajatellaan että valmistuminen vie reilu tunti/kilo. Onko poissuljettu ajatus että valmistaa koko kinkun valmiiksi vaikka aamulla, semmoiset snadit kinkunvalvojaiset? Valmis kinkku sitten odottaa syöjiä kun palaatte askareista.

1 tykkäys

Kiitos tästä. Nyt pitää hyväksyä reunaehdot ja ei haittaa jos kinkusta tulee pulled pork ylikypsää. Huolena on kuivuminen, mutta josko tuo pussissa pysyisi mehevänä.

Tämän hetken ajatus on käräyttää pinta kiinni, esim 225C 30min ja sitten ~80C hautumaan. Uuni on uudehko ja moderni, joten ehkä tarkkuus riittää.

Itse olen valmistanut kinkun uunissa tai savustanut grillissä.
Molemmat hyvä, grilli paras.
Omaan makuun tuo +74’C sisälämpötila on raaka. +80’C minimi ja 83’C jälkeen alkaa leikkaaminen olla hajoavaa.
Yhtä kaikki, sama miten tekee niin yhtäläistä on se että alle 100 asteen kypsytyslämpötilassa tulee Tapaninpäivä ennen kuin on valmista.
Viimeisen 6’C nousu on toooodella hidasta.
Reilusti 115’C-125’C uuniin lämmintä.
Jos vielä pussissa teet niin ei se mihinkään kuivu.
Savustaessa varsinkin oltava tarkkana ettei lämpö pääse liian alas. Hiilien syöttö on koko päivän projekti ja koko ajan oltava hereillä.
Toki jos keskiviikkona aloittelee aamusta niin kyllä siitä valmista tulee joka tapauksessa.

4 tykkäystä

Ilman pusseja ritilälle ja astiaan vettä elle. Lämpöä 100-125 paikkeilla, reilu seitsämän kiloa ja aikaa menee kunnes sisälämpö 77 - 82 astetta. Seuraavaksi nahka irti ja kaapii ylimääräiset rasvat pois ja kuivuriin kuivamaan ja sitten nahka frittaillaan kamarasipseiksi…naammmm…

1 tykkäys

Näin. Toi 80 astetta ja uunista pois. Sen jälkeen nousee vielä 2 asetetta ni on hyvä.

Mää oon yleensä paistanu kinkun suoraan joulupöytään ja leikannu kuumaa kinkkua. Aika paljo valuu nestettä ku leikkaa kinkkua. Auttaako asiaan yhtään jos kinkku saa esim. tunnin vetäytyä ennen leikkaamista? Nestettä tulee jo siitä ku nyppää mittarin pois.

En ihan ymmärrä mistä tuo pintojen kiinni paisto tulee. Puoli tuntia 225 asteessa kuivaa kinkun tai ainakin pinnan jo varsin tehokkaasti, kannattaa muistaa sekin, ettei uuni siitä viilene minuuteissa. @7-Zack ohje näyttää minusta toimivalta @raarnio myös.

1 tykkäys

Tärkein aspekti joulukinkussa taitaa kuitenkin olla, tarjotaanko se joulupöydässä

• Kylmänä
  • Lämpimänä

0 voters

Itse laitan kinkun jäisenä uuniin. Lämpötila noin 100 astetta. Sitten kun kinkku on sopivasta uunissa sulanut laitan siihen paistomittari. Noin 78-80 Sisä lämpötila mielestäni hyvä. Paistoaika on noin 2 kertainen sulaan kinkkuun nähden.
Edit. Ja tässä siis etuna se että uuniin ei tarvitse laittaa mitään lisä vesiä. Ja kinkku pysyy mehevänä ei taatusti kuivu liikaa.

1 tykkäys

Jos vietämme joulua kotona niin kinkku valmistetaan leivinuunissa. Olen viimevuosina pyrkinyt ostamaan sen kokoisen kinkun jota ei tarvitsisi enään joulupäivän jälkeen syödä. Viime vuonna meni aika hyvin kinkku räävittiin loppuun ennenkuin Tapaninpäivä kääntyi iltaan. Tänä vuonna suunnitelma meni täysin vihkoon, kun työnantaja ei ollut köyhä eikä kipeä ja laittoi joululahjaksi melkein 7kilon kinkun.

Vaan tähän kohtaan kysynkin, että mikä on arvon raadin suosikki sinappi kuorruttamiseen? Itse ruukannu käyttää ihan vain mietoa Turun sinappia.

Mulla kanssa jäänee kinkkua. Mutta joulupäivänä arvioi tilanteen ja sillon jo tarvittaessa kuutioi ylijäävän kinkun pakkaseen. Oikeen hyvää pitsan täytettä myöhemmin. Mutta jos pähkäilee vuodenvaihteeseen asti, kinkku on jo niin kuivahtanu jääkaapissa, ettei siitä enää niin hyvää pakastettavaa saa.

1 tykkäys

Kinkku 9kg meni just uuniin kiertoilmalle. Meinasin katsoa niinkuin ennen onko jo se +10 mutta toi uuden mittarin pystymallinen asteikko alkaakin vasta +55 :slight_smile: . Kai se siihen kiipee tai epäilen ettei toimi. Viime vuonna vanhat säännöt ei pitänyt lainkaan kutiaan tunti per kiloineen. 8 kilonen valmistu reilussa kuudessa tunnissa sisälämmön ollessa jo lähemmäs 80 ja hyvä tuli. Mitään kuorrutuksia ja koristuksia en käytä ja rasva ei mene kierrätysastiaan vaan kastikkeeksi.

1 tykkäys

Auran väkevä (punainen korkki).

Tulipa mieleen idea, että ostais joulun jälkeen halvennuskinkun mökille, pistäisi raakana siivuiksi, marinoisi, ja grillaisi. Onko kukaan koklannut grillata kinkkua? @tatesulo, löytyiskö kommenttia tai vinkkejä?

1 tykkäys

Mielenkiintoinen idea ja saatan käyttää itsekin. En siis ole kokeillut grillata, mutta sopii kyllä grillaamiseen hyvin. Kinkkujahan saa melkein ilmaiseksi joulun jälkeen, jos pakkaseen mahtuu, niin ilman muuta. Leikkaamisesta vain se muistaa, että poikkisyin pitää leikata. Palaan vielä paremmalla ajalla.

2 tykkäystä

Suosittelen että pidät kinkun kokonaisena, ja savustat sen omenapuulla, onnistuu hyvin jos on isohko hiiligrilli käytössä, valmistukseen suosittelen Weberin brikettejä, joita lapataan grillin toinen puoli täyteensytytetään niistä noin 4-5 kpl, nuo sytytetyt briketit sitten laitetaan loppujen brikettien päälle. Kinkku tulee tietty eripuolelle, kuin briketit. Grillin lämpötilana joku 110-125 on melkoisen passeli, kannen ilmansäädön saa pitää melkein auki, mutta alimmaisen ilmansäädön melkein kiinni. Lämpötilan säätöä helpottaa, jos laittaa ritilälle, brikettien päälle vesiastian. Omenapuusta kannattaa pilkkoa noin puolen nyrkin kokoisia paloja, jotka sitten tasaisesti sijoitellaan brikettien sekaan. Kolmena jouluna putkeen olen kinkun em. Konsteilla valmistanut, ja uuniin ei ole enään paluuta.

2 tykkäystä

Nuinhan minä sen tekisin, jos oikea grillaaja olisin. Vaan ulkotakassa ei oikein kannattane kokonaisia kinkkuja koittaa valmistaa.

1 tykkäys

Tuollanen 2-3 kilon kinkkuhan menee jo aamulla uunista tullessa maistellessa ja aattoillan ilta/yöpalana :grin:

13 tykkäystä