Joulukinkku ja sen paistaminen

6,5 kiloinen ja sen kaveriksi 4,5 kilonen odottelee. Isompi varmaan ensin paistoon menee ja pienempi sitten, kun ensimmäinen on syöty, joskus Tapaninpäivän nurkilla. Tällä hetkellä kinkut ulkona, kun ilma on aikalailla hyvä kinkun säilytykseen. Huomenna aamulla varmaan töihin lähtiessä toinen kinkku sisään huoneenlämpöön lämmittelemään ja illalla saa mennä paistopussissa uuniin yöksi. Noin sataan olen tavannut lämmön laittaa, en ainakaan yli. Mieluusti annan mennä reilusti ylikypsäksi, osin ihan silläkin ettei viitsi nousta niin aikaisin, että saisi sen siinä 80 asteen paikkeilla uunista. Usein menee sinne 90 asteen nurkille. Mutta tulee ainakin mureaa lihaa, ei tarvitse paljoa hampaitaan vaivata. Ja kun paistopussia käyttää niin ei kuivu vaikka menee ylikypsäksi.

5 tykkäystä

Noniin, sokkona mennään ilman mittaria.

• Laitoin nyt uuniin, 175C kiertoilmalla.
  • Puolen tunnin päästä.tiputan lämmöt ehkä jopa <80C, mutta saatanpa jättää kiertoilman päälle.

Onko kokemusta kiertoilman käytöstä näissä hommissa?

Nyt kun ei mittaria ei ole, niin extra well donea haetaan. Ei haittaa vaikka menisi pulled porkiksi, kunhan ei ole kuivaa.

4 tykkäystä

Kiertoilma toimii hyvin. Sellaisella olen kinkkuja paistellut useamman vuoden… Itse asiassa, kiertoilmauunin lämpötila voi monesti olla alempi verrattuna perinteiseen uuniin, koska lämpö jakautuu paremmin. Eli tuossa sinun tapauksessa siitä pitäisi olla etua.

4 tykkäystä

Sen verran lisään yleisesti, että mitä enemmän tavaraa uunissa, sen hyödyllisempi on kiertoilma.

2 tykkäystä

Kinkku ala-ylälämmöllä yön yli uunissa. Paistolämpötila 100.Äsken kuorrutin sinapilla ja korppujauholla ja uuniin grillivastus ja kiertoilma päälle. Ensi puraisu kylmää olutta ja siivu lämmintä kinkkua. Ei huano!
Hyvää Joulua ja jääkiekon täytteistä ensi vuotta!

16 tykkäystä

Sama täällä kaikilta muilta osin, paitsi kuorrutus vielä edessä ja kinkkua ei lämpimänä silvota.

Noniin, eli 10:15 - 10:30 kovalla lämmöllä ja sitten <80C kello kolmeen asti. Ja kinkulla oli siis kokoa vain reilu 2 kiloa.

Otin pari koepalaa (ja huudoin ne hyvällä alella) ja niiden perusteella projekti saattoi onnistua. Näppi ja suutuntumalla kinkun lämpötila on epäilyttävän matala, mutta maistuu ja näyttää kypsältä. Kohta hunnutus ja sitten syödään isosti. Otetaan pieni varaslähtö tänä jouluna.

5 tykkäystä

Kyllä toi jotain dijon-tyylisempää kaipaa.

Ja paras kinkku omaan makuun on murean ylikypsä.

Joskus lämmittelin kinkkua alhaisessa lämpötilassa, eikä mittari tuntunut hievahtavankaan, vaikka oli pieni kinkku ja aikaa kului muutama tunti. Nostin lämpöä ulkomuistista 20 astetta. Lopulta mittarikin näytti parin tunnin päästä fiksummalta. Veikkaan, että uunin lämpötila-asteikko ei ollut tarkimmasta päästä tai falskasi jotenkin muuten.

1 tykkäys

Uunien termosraattiin ei ole luottaminen ja joissain taitaa olla ihan erityinen Low Temperature Cooking -moodi. Täällä oli sen verran uusi ja moderni laite, että uskalsin kokeilla.

Tuli muuten hyvä kinkku. En ole mikään kokenut paistaja ja tästä taisi tulla tekemistäni paras. Tulen jatkossakin käyttämään <100C lämpöjä.

4 tykkäystä

Kärsivällisyys on valtia tässäkin hommassa. Ite olen paistanut kinkkuja kymmeniä vuosia! Ja todennut, että hiljaa hyvä tulee eli lämpötila max. 110 astetta.

3 tykkäystä

Jos käyttää lämpömittaria, niin kannattaa ensin kalibroida uuni. Eli uuni haluttuun lämpötilaan mittarin ollessa uunissa. Sitten säätää uunia mittarin näyttämän mukaan.

13 tykkäystä

Jäähdytin paistoliemen jotta sain näppärästi pinnasta rasvasiivun pois. Laitoin ylimääräiset liemet desin annoksina pakastimeen.
Onko vinkkejä mihin patoihin tai kastikkeisiin noita erityisesti kannattaisi myöhemmin käyttää?
Kenties joku riista?

1 tykkäys

Itse aina keitän kinkkuliemen kasaan kattilassa ja kaadan sen jälkeen jääpalamuottiin ja pakastan. Siitä on helppo napata pala aina kun tekee esim kastikkeita. Käy lihaliemikuutiosta ja todella paljon parempaa👌

7 tykkäystä

Äsken juuri meni kinkku uuniin. 107 näyttää uunin lämpöä mittari ja kinkun mittari 18. Aamusta joskus viiden jälkeen varmaan ollaan siellä 90 asteen vaiheilla kinkun osalta.

Lisäillään tähän. Tuossa tunti sitten kuuden aikaan sammutin uunin, kinkun lämpö 88. Jätin mötikän vielä uuniin jälkilämmöille ja äsken nostin pois kun uuni oli aikalailla jäähtynyt ja kinkun lämpö oli 93.

3 tykkäystä

Samalla reseptillä mennään tänä vuonna. Nyt 9 tuntia satasen uunia alla ja Levtchissä mennään. Eric Lindrosia haetaan.

10 tykkäystä

Mikähän tässä hommassa nyt takkuaa, meillä on 3,2 kilon kinkku ja laitoin sen aamulla klo 7 uuniin, olin jotenkin siinä oletuksessa että se olisi valmis puolenpäivän tienoilla. Nyt on kuitenkin vasta 69 astetta ja se on ollu jo 6,5 tuntia uunissa. Uunin lämpötila on noin 110 astetta ku mittasin sen. Alkaa tuntumaan että saadaankohan tässä kinkkua tänä aattona ollenkaan.

Mulla oli kinkku 14 tuntia uunissa. Tosin kinkku oli yli 7kg ja uunin lämpö vaan 90 astetta.

1 tykkäys

Kyllä se sieltä sitte varmaan pikkuhiljaa valmistuu :joy:

5 tykkäystä

Tulipas mielenkiintoinen kinkku, oli 71/2 tuntia uunissa. 6kg. Alku 30min 200astetta, loput 100 ja kiertoilma.
Ihan niinkuin kumia, mutta murenee suuhun :joy: sisälämpötila oli 86, vajaan tunnin sai olla hellalla ennenkuin laitoin aamulla parvekkeelle jäähtyyn :sweat_smile:

4 tykkäystä