Joulukinkku ja sen paistaminen

Ostin ekan kerran noin 10 vuoteen ihan normi harmaasuolatun kinkun suoraan pakastealtaasta ja niin meinaan tehdä taas ensi jouluna. Tuoresuolattu nitriittipossu saa pysyä sijallaan mun puolesta, joka haluaa hyvää kinkkua edes kerran vuodessa.

Onhan tämä juu harmaa väriltään, mut aivan sama. On kyl helvetin hyvää tämä :laughing:

4 tykkäystä

Herätetäänpä kinkunpaistoketjukin. Mää oon perinteisesti tehny tommosen 6-8 kilon juhlakinkun potkalla vähä alle 90 asteeseen uunissa ja tavote ollu mureneva kinkku. Hyvin oon mielestäni onnistunutkin, kun kinkku on toistakytä tuntia antanu kinkun muhia alle 100 asteisessa uunissa. Mutta kysymys:

Onko mitään vippaskonstia millä näistä nykykinkuista sais vähemmän nestettä ja rasvaa ulos paistamisen aikana? Paistan yleensä paistopussissa ritilän päällä ilman mitään kuorutteita. Nestettä tulee hyvinki 1,5 litraa jos oikein muistan. Kyllähän niihin sitä suolavettä pumpataan varmaan aika annos, mutta jos on hyviä vinkkejä ni otetaan vastaan. Vuorokauden päästä lyön kinkun uuniin, että aattona puolenpäivän aikaan olis valmis.

2 tykkäystä

Mihin lämpötilaan suunillen olis hyvä paistaa, jos haluaa vähän semmosta murenevaa?

@pieni_m tuossa viittaa vajaan 90 asteen tietämiin.

Ihan ketjun alussa @Nettomaksaja viittaa 83 tietämistä.

Varmaan joku noiden välimaasto :thinking:

Pitkästä aikaa , itse asiassa ensimmäistä kertaa omatoimisesti tehtynä, ajattelin laittaa kinkun (n. 6kg) leivinuuniin. Kun uunin lämpötila on n. 150° , silloin paistopussissa ja syvässä astiassa uuniin. Lämpötila tietysti laskee hiljalleen 100°n, paistoajan ollessa ehkä n. 9-10h.

2 tykkäystä

Lämmititkö uunia kahtena päivänä peräkkäin? Sillä tavalla uunissa riittää lämpö pitkälle paistolle… Jos vetää samana päivänä kaksi pesällistä tulee liian kuuma.

Edit: Siis näin meidän uunissa, uuneissa toki eroa…

Juuri näin. Päivittäin olen lämmitellyt pesällisen verran. Mitä olen seuraillut lämpömittarilla, niin, luulen uunilämmön pysyvän riittävän pitkään 100°n tuntumassa. Ennen kinkun uuniin laittamista vielä uunin harjaus. Vähän tosin epäilyttää projektin onnistuminen, kun ensimmäistä kertaa koitetaan näin.

1 tykkäys

Älä huoli, hyvä siitä tulee. Myös itse laitan yöksi kinkun leivinuuniin. Nyt päivällä lämmitän uunin reilusti ja odottelen mittarin valuvan tuohon 150 hujakalle ja työnnän pötkylän pesään. Paistomittarin hälytyksen kuuloetäisyydelle vain unille niin saa sopivana ulos.

2 tykkäystä

Ei voi mennä reisille, ja tulee parempi kuin tavallisessa uunissa. Jos ei kypsy tarpeeksi niin ainahan se sähköuuni on varalla. Tuoresuolattu vai pakastekinkku?

1 tykkäys

Harmaasuolattu pakaste, joka sulatettu jääkaapissa, nyt huoneenlämmössä joku tunti.

Operaatio tapahtuu pihapiirin “leivintuvassa” joten suurin haaste on uunin lämpötilan asettuminen oikeaan lämpöön sopivaan aikaan vuorokaudesta. Eikä jatkuva tarkkailu onnistu, ellei muuta tuonne seuraavaksi vuorokaudeksi. Toiveena siis, ettei tarvi yötämyöten köhniä lumihangessa yhden kinkun perässä. :grinning:

Uuninmöhkälettä lämmitelty tänä talvena vuosien tauon jälkeen, joten sen sisäinen elämäkin on vielä vähän oletusten varassa.

2 tykkäystä

Leivinuunissa ei kyllä kinkkua saa pilalle, ( ei kannata ottaa paineita) paitsi jos unohdat kinkun sinne. Ite oon tehny monella eri tapaa joskus kiireellä joskus rauhassa.
Paras on edellisenä päivä lämmittää uuni lämpöseks ja paistopäivänä sit 150-200 astetta.
Joskus kiireessä oon lämmittäny vain kerran 200-250 asteiseks ja lykänny kinkun sinne lämpötila laskee aika nopeesti kun lämpöä ei oo varautunu uuniin.
Joku vuosi tuli aika kypsä kun laitoin kinkun illalla 200 asteiseen uuniin ja en heränny kelloon. No sehän oli sielä sen 12 tuntia :sweat_smile:

4 tykkäystä

Täällä on kans paistajaiset menossa jouluiseen tapaan🙂 klo: 20.30 uuninluukku aukesi kutsuen potkan poikaa astumaan rohkeasti sisään! Ensimmäiset 30min 250 astetta jonka jälkeen laskin lämmön 115-120 asteeseen ja just tipautin lämmöt 95-100 asteeseen niin paistomittari näytti 76 astetta🙂 muutaman tunnin joutuu vielä päivystää soffalla löhöten ja nauttia pari Sandelssia ennen kuin projekti on valmis,jonka jälkeen pääsee nukkumaan hetkeksi👍

Hyvää ja rauhallista joulun aikaa ja onnellista uuttavuotta palstalaisille🎅

Ps.Pysykää terveinä niin nähdään keväällä torilla🏆

11 tykkäystä

Kinkku paistettu jo eilen. Uunissa 100 astetta ja kinkku 85 asteeseen (pidän ylikypsästä kinkusta). Nyt kinkku jäähtynyt ja leivän päällä sinappia kyytipoikana…namnam…hyvää joulua palstalaisille!

6 tykkäystä

Kivikylän 7,3 kg tein jo tiistaina. Kiertoilmalla n. 85 astetta 8 ½ tuntia uunissa. Nestettä tuli vähemmän kuin koskaan ennen ja huomattavsti suolasempaa kuin ikinä oma tekemä kinkku, tosin ei tainnut olla mun hallinnassa se suola. Taidan antaa negaa palautetta ostokaupan kautta suolaisuudesta.

Tänä vuonna mentiin perinteisellä mutta vielä vois tarjouksesta hakea yhden ja tehdä sen sirkulaattorilla. Viime vuonna tein yhden kylvettämällä ja saahan sillä kinkusta paremman ainakin omaan makuun.

Itte kanssa Kivikylän “kinkulla”. Pienin, mitä kaupasta löytyi eli kinkun määritelmä hataralla pohjalla. Vedin kanssa kasivitoseksi. Nestettä tuli mielestäni vähän. Kun kinkkua syö, neste on edelleen lihassa. En muista tällaista aiemmilta vuosilta. Suola on omassa ok.

Tykätään kovasti ylikypsästä kinkusta ja koittelin tänä vuonna rajoja. Vasta 90 asteessa pois uunista. Lopputulos hemmetin hyvä ja hyvin pystyi vielä leikkaamaankin.

1 tykkäys

Niin tarkotin että uuni oli 85 asteessa. Pois päältä ottaessa paistomittari näytti 75.

2 tykkäystä

Varovainen suositus Pirkka Premium viljapossulle, noin 2,5 kiloa. Uskoakseni sama tuote kuin HK:n vastaava. Minikinkuksi kelvollinen - pari viipaletta vielä leivän päälle ja se oli siinä.

Kinkku on parhaimmillaan paistopäivänä ja maistuu kumisaappaalta Tapanin jälkeen.

2 tykkäystä

Suosittelen tekemään hernekeiton, ja taas maistuu!

6 tykkäystä

Pitää mennä viikolla ostamaan pikku kinkku. Meillä vko5 lomaosake Vuokatissa ja siellä sitten paistaa. Mukava sitten lohmaroida ruisleivän päälle.

1 tykkäys