Hammaslääkäriin!

Kiitos.
Tämä täyttää alustavat toiveet.
Haluan että mulla ja hammaslääkärillä on sama äidinkieli ja pärjään hammaslääkärissä ihan ekalla kotimaisella.

2 tykkäystä

Itse käyn kuitenkin mieluummin samalla kuin joka kerta eri lääkärillä. Hammaskaluston historia yms. on paremmin hanskassa ja kyllä siinä yleensä muutakin turistaan. Yleensä homman jälkeen. Mutta esim. sillä asemalla millä olen käynyt, olen joskus pari kertaa lomien tms. takia joutunut menemään “vieraalle” lääkärille. Hyviä ovat hekin olleet.

Jos on tosi hätä, niin kaikki kelpaa. Huonot muistot hammaslääkäreistä liittyvät itselläni kaikki menneisiin vuosikymmeniin. Ja varsinkin eräs naislääkäri aikoinaan oli todella kovakourainen. Siihen ei yksikään miestohtori pystynyt. Mutta tällä vuosituhannella on menty paljon eteenpäin välineiden suhteen. Vaikkei uskoisi, niin kyllä nämä nykyiset porasysteemit on ihan toista verrattuna vaikkapa 80-lukuun. Sehän on useimmiten vaan pelkkää juhlaa istua/loikoilla siinä tuolissa. :wink:

1 tykkäys

Joskus muinoin kävin Jankassa Roseanne pubin vieressä sellaisella pienellä yksityisellä korjauttamassa lohjenneen hampaan. Oli lohjennut sillä tavoin että lekuri joutui poraamaan tapin hampaaseen jotta paikka pysyisi paikoillaan. Lekuri koitti olla näppärä ja porasi tapille reijän, ennalta varoittamatta, äkkinäisellä poran painalluksella syvälle hampaaseen. Kalutarjotin lensi kyllä komeasti kun kädet lähtivät refleksillä kyynärnojilta, liekö kaikki instrumentit löytyneet vieläkään :rofl:.
Jälkeenpäin selitti että ajatteli vain äkkiä painaa kolon etten ehtisi huomaamaan lainkaan…aliarvioi kyllä pahasti ninjan refleksit…

11 tykkäystä

Tupla Pukki auttaa vaivaan kuin vaivaan.

1 tykkäys

N. Kuukausi sitten poistettiin itseltä viisuri. Kokonaiset 15min olin hammaslääkärin huoneessa joista 2min meni itse operaatioon. 1 särkylääke varmuuden vuoksi yötä vasten ja seuraavana aamuna töihin. Ei sen kummempaa viimeisimpänä kokemuksena :joy:

3 tykkäystä

Postanut vahingossa väärän hampaan. Palaa kummittelemaan todennäköisesti lähiviikkoina.

Jos sieltä montusta vielä jotain tulee niin antaa tulla. Sellanen kraatteri sinne jäi että MORO

3 tykkäystä

Tulipa nyt eilen käytyä hammaslääkärissä purentakalustoa näyttämässä. Yksi reikä löytyi ja jopa kaksi alkavaa, joten ei sittenkään turha käynti. Suurin yllätys oli kyllä hampurini komea aivan pleijaritasoinen mustanpuhuva parta. No, siisti siis oli toki, mutta kaikkea tämä korona-aika teettää. :wink:

Itse olen viimeaikoina tehnyt taas sen huomion, että paras yhdistelmä on sähköhammasharja ja hammastikut. Kyllä niillä tulee se paras tulos. Manuaalisella harjalla joku voi pärjätä, mutta itse en jaksa tehdä töitä tarpeeksi. Ikenet ainakin jää huonommalle hoidolle. Ja hammastikuista: Ei mitään “coctailtikkuja”, vaan kolmiomaisia tai sitten apteekista ainakin löytyviä muovivartisia G.u.m. - tikkuja. Niiden pikkuharjaksinen pää on jopa semmoisen kumisen oloinen, materiaalista en ole satavarma. Mutta ne on tosi hyviä ja tikun kaarevuuden vuoksi menevät aivan takahampaidenkin väliin.

Jotkut käyttää ja kehuu hammaslankaa, mutta siihen minä en ole oppinut. Itseasiassa enpä ole juuri kokeillutkaan.

Hampaita ja ikeniä kannattaa kuitenkin hoitaa. Jos joudutaan menemään hampaan poistoon, niin pahan tulehdustilan takia puudutus ei välttämättä tehoakaan kunnolla ja silloin on siinä olemista. Tämänsuuntainenkin juttu tuli kerran koettua. Uusintaa en kaipaa! :wink:

5 tykkäystä

Näitä on pari vuotta tullut käytettyä. Helpompi kuin hammaslanka ja halvempi kuin nuo kumiharjaspäiset hammastikut.

3 tykkäystä

Hammaslanka on helppo, kun sen osaa :man_shrugging: Tuollaiset lisävempeleet taasen koen hankalaksi.

Sormilla lankojen pito ja kielellä ohjaus. Tuossa kielikin saa hyvää jumppaa niin on taipuisa ja teknisesti osaava kieli.

Langoitan hampaat päivittäin, vaikka siinä onkin oma ärsyttävyytensä.

5 tykkäystä

Kehut kyllä hammaslangan “ihanuutta” kuin eräs mun vanha ipakaveri konsanaan. Mutta ei saanut minua käännytettyä. :wink: No, hyvä juttu. Tärkeintä on tietysti, että tekee jotain hyödyllistä syömäkaluston hyväksi. Mutta yksi asia on nyt itselle selvinnyt. Vaikka esim. ne gum-tikut on hyviä hammasvälien putsaamiseen, niin kolmiotikut lyö ne kyllä “hammasjumpassa” 6-0.

Kolmiomaiset kärjestä kapeat, mutta asteittain paksunevat tikut aiheuttavat fyysistä painetta hampaan ja ikenen yhtymäkohtaan, kun tikkua kevyellä voimalla runtataan syvemmälle. Tuohon ei kyllä ne ehkä turhankin hellävaraiset gum-tikut pysty. Pelkkä puhdistus ei siis minusta riitä, vaan hampaan kiinnitystä olis hyvä myös stimuloida.

3 viikkoa myöhemmin, hammas ei tulehtunut vaan ylipurentaa jonka vuoksi hammas vihlosi ja oli ärsyyntynyt. Nyttemin hammaslääkäri määräsi relaxanttia koska purentalihas on kipeä joka heijastaa myös hampaaseen kipua :smiley: Nyt helpottaa.

1 tykkäys

Terveisiä juurihoidosta,ekä erä pelattu,pari erää pelaamatta ja saattaa mennä myös jatkoajalle. Iso käsi hammaslääkärille,hoiti tonttinsa hyvin.

11 tykkäystä

Piru vieköön tullut hampaan juureen ienrajaan patti. Ei ole kipeä ainakaan vielä. Pureskella ei viitsi sillä kohdalla, sen verran aristaa ja harjatessa samoin. Kai siä tulehdus on. Samaa hammasta jo pariin otteeseen hoidettu ja hammashan on käytännössä kuollut. Nyt sitten arvuutella pärjäiskö pyhien yli ilman mitään vai pitäisikö koittaa hammaslääkäriin päästä nopeasti. Täytynee huomenna soitella. :grimacing:

Todennäköisesti repii irti. Jos kinkkua yms haluat syödä yms niin venaa pyhien yli mikäli sikäli kivut ei ajaudu sietämättömäksi etkä pärjää buranalla :smiley:

1 tykkäys

Jos pattiin alkaa kertyä märkää ja puhkee useaan kertaan se muuttuu kystaksi ja pitää leikata pois niin hammas/hampaita kuin kystakin, kokemusta on.

Kannattaa ainakin soittaa hammaslääkärille. Lievässä tapauksessa antibioottikuuri voi auttaa ainakin joksikin aikaa eli ehkä vois sitten selvitä pyhien yli. Mutta ei kannata jättää oman arvailun varaan. Itsellä oli vastaava juttu reilu viikko ennen Meksikoon lähtöä. Parhaaksi ratkaisuksi katsottiin sanoa hampaalle hyvästi. Eipähän tarvinnut sitten jännittää siellä Sierra Madren takana…

Jatkossa makeat vähemmälle ja ainakin pari kertaa päivässä sähköhammasharjailua. Kun ainakaan itse en jaksa manuaalisesti harjailla tarpeeksi kauan. Aika isossa roolissa on se, kuinka kauan se hammastahnan fluori saa vaikuttaa. Ja kyllä se sähköhammasharjan jo se pelkkä pyörivä liikekin putsaa ientaskutkin tehokkaammin kuin edestakainen jynssäys.

2 tykkäystä

Eikä kannata huuhdella suuta pesun jälkeen vaan jättää tahna suuhun, pysyy pitkään fluori suussa.

Tietysti sylkeä ensin suu tyhjäksi ja sitte ei huuhtele suuta.

5 tykkäystä

Täällä kun tämä hammasjuttu tuntuu kiinnostavan, niin laitanpa yhden meikäläistä enemmän tietävien laatiman artikkelin tänne luettavaksi. Näillä ohjeilla pääsee ehkä hieman välttämään tokaisua: Hammaslääkäriin! :wink:

Muuten, enpä tiennytkään fluorittomista hammastahnoista. Eihän fluoria sentään syödä kannata, mutta muuten kyllä olen kuullut hammaslääkäreiltä vain positiivista sen käytön suhteen.

1 tykkäys

Huomenna tiistaina on sitten meno hammaslääkäriin illalla. Jännittää saadaanko hammas paikattua, vai onko hampaan taru loppu. :eyes:

3 tykkäystä