Harkitsen kiekkoaiheisen blogin perustamista, kaipaan apuanne

Pahoittelut, jos tälle on jo olemassa sopivampi ketju tai tämä kuuluu johonkin aivan toiseen kategoriaan. Viime aikaisten tapahtumien johdosta olen tullut tulokseen, että olisi viisainta siirtää pidemmät kiekkoaiheiset pohdinnat kokonaan oman nimen ja oman blogin alle. Ja jottei kukaan nyt lue tätä silleen, että lupaan perustaa blogin - ei, harkitsen asiaa.

Nykyään tuo blogin perustaminen on kyllä teknisesti niin helppoa, etten tarvitse siihen apua. Kaipaan kanssakeskustelijoiden ajatuksia siitä, että mitkä olisivat Tapparan ja jääkiekon piirissä sellaisia toisteisia aiheita, joista voisi olla kiinnostavaa lukea “viikoittain?”

Siirtyminen blogin käyttöön toisi kahdenlaisia etuja:

1. ne, joita eivät pitkät pohdinnat kiinnosta, voivat jättää vierailematta kokonaan
  2. niitä, joita kiinnostaa, voivat käydä vierailemassa

Blogin teemoitus on kiekon osalta pitkälti sama kuin tämän keskustelupalstan. Mitä Tapparaan liittyvää haluaisit lukea viikottain ja mikä olisi niin mielenkiintoista, että siitä kannattaa kirjoittaa? Minulla on luonnollisesti itsellänikin pari eri ideaa tuohon, joten en välttämättä ole riippuvainen muiden ideoista, mutta haluan kuitenkin tietää muidenkin ajatuksia.

15 tykkäystä

Lähinnä viikoittainen analyyttinen katsaus Tapparan peleihin kiinnostaisi. Mahdollisesti kuvilla/videoilla höystettynä.

5 tykkäystä

Yksinkertainen on kaunista? Ehkä pitää vaan lähteä tekemään ja antaa tuotteen kehittää itse itsensä ajan kanssa sen sijaan, että suunnittelee hienoja ja toteutus on jotain aivan muuta? Tietysti blogi kuin blogi ja mielipide kuin mielipide. Varmasti sellaista tavaraa ei tule tai voikaan tulla, joka olisi aukotonta ja kiistatonta. Osaamisen rajatkin tulevat vastaan. Täytyy vaan omassa päässä yrittää hahmotella joku metarakenne, jolla saa homman pysymään aisoissa ja jossakin pituudessa.

Nämä kuvat/videot on itseäkin ajatuksena miellyttänyt, mutta C More on tehnyt kummastakin vaikeaa. Jos jollakin täällä on vielä käytössä Telia TV ja käyttää joko TeliaTV:tä selaimessa tai applikaatiolla niin olisin kiinnostunut, pystyykö tuolla vielä tekemään snipping toolilla kuvia.

Tähän oli jossain täällä keskusteluissa vähän aikaa sitten ratkaisu Chrome -selaimelle → pystyi ottamaan kuvakaappauksen.

1 tykkäys

Innostuin kokeilemaan eikä tuokaan toimi, kuvan kohdalle tuli vaan mustaa. Chromessa sai kuitenkin tällä tavalla kuvan talteen ilman mitään lisäosia:

1. Ctrl+Shift+I
  2. Ctrl+Shift+P
  3. Kirjoitetaan sinne kehitystyökaluun “screenshot” ja valitaan sopiva tapa (koko ruutu, haluttu alue)

Löytyi palautetta kanssakeskustelijoille -ketjusta. Oli mennyt ohi vaikka olen kuitannut lukeneeni, kiitos… :slight_smile:

Tästä seuraa tietysti jatkokysymys minua viisaammille, että jos tuolla tekniikalla niitä kuvia nyt sieltä napsii niin millainen kuvaus noihin riittää - täällä olen kirjoittanut kuvien olevan C Moren omaisuutta ja ajatellut sen riittävän, osaako joku muu sanoa?

2 tykkäystä

Varsinkin jos merkitset kuvamateriaalin lähteen, esim. “Lähde: CMore”, niin en usko että voi olla mitään muuta lopputulemaa kuin “fair use”. Eli mitään lakeja tai edes hyviä käytäntöjä et siinä riko*.

*En ole lakimies.

5 tykkäystä

Nämä on aina rajatapauksia eli varmaan ei sähköposti C-morelle tai Chatti paljoa vaivaa maksa.

1 tykkäys

Tähän voin antaa teknisenä vinkkinä, että jos löytyy Nvidian tai AMD:n näytönohjain niin ainakin niihin tehdyillä kuvan/videon kaappausominaisuuksilla onnistuu. Nvidian puolella noi ominaisuudet löytyy Geforce Experiencestä, jota jaellaan ainakin pelinäyttiksille ajurien kyljessä. AMD:n puolella on vastaava, mutten muista sen nimeä.

1 tykkäys

Koska muilta ei hirveästi ole (vielä) ehtinyt tulla ideoita niin kirjailen nyt tähän, mitä olen itse ajatellut:

Viikoittain ilmestyvät blogitekstit
Pelitapa-perjantai
Julkaisu aina perjantain ja lauantain välisenä yönä
Tulos-tiistai
Julkaisu aina tiistain ja keskiviikon välisenä yönä, käsittelyssä edeltävän viikon Tapparan pelit ja niiden analysointi, peli kerrallaan

Kuukausittain ilmestyvät blogitekstit
Tuomio-torstai
Jokaisen kuukauden ensimmäisellä viikolla (pl. playoffit) julkaistava teksti, jossa vedetään yhteen koko edeltävä kuukausi Tapparan pelaamisen näkövinkkelistä, tähän voi sisältyä myös yksilöiden nostoa esim. kuukauden pelaaja, kuukauden onnistuja yms.

Blogin tavoite:
En tavoittele henkilökohtaista taloudellista hyötyä ja haluni kirjoittaa pohjautuu ihan vaan omiin ambitioihin. Teen sen mielelläni. Jos kuitenkin jonkin taloudellisen tavoitteen saa toivoa niin toivoisin, että jos tämä onnistuu ja tuottaa jotakin niin sen voisi kohdistaa esimerkiksi Tapparalle virtuaalilipun muodossa.

10 tykkäystä

Tästä voisi testata, toimiiko linkki.

Enemmän materiaalia lienee ensi viikoksi tarjolla, kun pelejäkin vähän enemmän analysoitavaksi. Se, kuinka pitkäksi nämä mitat mahtaa venähtää, jää arvoitukseksi. Ensimmäinen hahmotelma olkoon nyt tällainen.

6 tykkäystä

Sama ongelma kuin täällä. Mene asiaan, kerro asiasta, älä jaarittele.

Varmasti hyviä pointteja, mutta turha tekstin kanssa kikkailu pois.

1 tykkäys

En tiedä onko tämä palauteketju, mutta palautteenanto on kuitenkin aloitettu. Siispä laitan oman hampurilaiseni tähän myös.

• Hyviä poimintoja, looginen etenemistapa
  • Ehkäpä tekstin oikoluvun tarkkuutta voisi hieman kiristää. En nyt blogissa alkaisi vielä hirveästi nipottaa, mutta typot töksähtävät enemmän kuin keskustelupalstalla.
  • Tämä voi olla oma mieltymykseni, mutta kuvista voisi saada enemmän irti, jos yhdellä viikolla keskittyisi yhteen tai kahteen asiaan pelissä. Vertailu on tehokas keino perustella asioita, osoittaa toisteisuutta. Oma keskittymiseni hieman uuvahti, kun tuli niin monta erilaista tilannetta.
  • Kuvaesitykset havainnollistavista kohdista ja hyvin toteutettu. Kappalepituus sopiva ja ulkoasu ilmava.
1 tykkäys

En varsinaisesti odottanut tästä palauteketjua, mutta kyllä se varmaan sellaiseksi taipuu :slight_smile: Täytyy myöntää, että on hieman vaikeaa työstää noin pientä määrää tavaraa. Tarvitaan enemmän kuin yksi peli. Katsotaan, miten tuo kehittyy. En aio nyt “aktiivisesti” puuttua asiaan - vielä :smiley: Täytyy ainakin ensi viikko vetää samalla ja katsoa, miten se kehittyy ja ennen kaikkea, mihin tuo mitta mahtaa kasvaa xD

Sellainen piti tähän vielä lisäillä, että taustatyöt on aika vaiheessa. Pelin kokonaiskuvan rakentaminen on yllättävän vaikeaa, joten ensi viikolla joudun todennäköisesti miettimään juuri tuon yhden asian, johon koko homman keskitän. Siis pakon sanelemana. Videoita ei muuten pysty tekemään, vaikka joku sitä ehdottikin :wink:

4 tykkäystä

Itse tykkäsin kyllä. Eli peukku täältä suunnalta👍

Varsinkin, kun itseltäni jää peleistä eriä näkemättä niin mukavaa, että joku jaksaa analysoida vähän pidemmin asioita. Varsinkin, kun tulee jatkossa enemmän pelejä viikossa niin tämmöiset “koosteet” ovat mukavaa luettavaa. Lisäksi kuvat havainnoillistivat mukavasti tekstiä.

Itse en muuta kehitettävää löytänyt kuin kohdassa (kuva 5), jossa kerrot Kemiläisen syötöstä, joka valmistaa ylivoimahyökkäykseen. Siinä olisi mielestäni riittänyt pelkkä tuo maininta ja olisi voinut jättää surutta pois tuon lopun “jaarittelun” siitä miten hyökkäyksestä lopulta tuli tasavoimainen.

Mutta ehdottomasti jatkoon!

1 tykkäys

Hienoa @peterra, kun olet aloittanut blogisi. Olisi helpompaa kytätä muiden tekeleitä arvosteltavaksi, joten arvostan paljon sitä, kun laitat itseäsi nk. pölkylle.

Tekemällä ja toisteisella analyysillä varmasti pystyy löytämään lisää materiaalia pelitavasta. Itse kuitenkin pidin siitä, että kuvilla pyritään kiteyttämään sanomista.

Kehitysideoitakin on täällä tullut, joten siitäkin varmaan pystyt löytämään ne tärkeimmät pointit. Posit jää kuitenkin pöydälle kaikkinensa.

2 tykkäystä

Tuloksia en lupaa, mutta pelitapaperjantai tulee toteutumaan ainakin tällä viikolla. Ja korostan tähän, etten lupaa yhtikäs mitään…

Olen päättänyt, että ensimmäinen aihe on jompi kumpi seuraavista:

Jussi Tapolan Tappara - tunnusmerkit
Tapparan trap kaudella 2020-21 - pelitavallista nerokkuutta vai suomalaisen jääkiekon tuho

Kumpi sinua kiinnostaa?

• Juttua Tapolasta
  • Juttua trapista

0 voters

2 tykkäystä