Palasit liian aikaisin.
About viikko olisi ollut aluksi ihan ok.![]()
Metsurivideo leviää netissä: Onko tässä täydellinen tapa kaataa puu?
Nelivaiheinen tekniikka auttaa hallitsemaan sitä, mihin suuntaan puu kaatuu.
Palasit liian aikaisin.
About viikko olisi ollut aluksi ihan ok.![]()
Jos olen elämäni aikana mitään naisista oppinut, mitä en ole, niin aina on parasta olettaa tehneensä jotain väärin. On sitten kiva yllätys, kun ei joskus tehnytkään.
Mulla itseasiassa oli tuolloin vielä omakin kämppä niin olisin voinutkin antaa omaa aikaa viikoksi.
Ja palattuasi viikon jälkeen, olisit huutanut heti ovelta: “Rakas, saat kaiken anteeks!”.
Näissäkin on vivahde-eroja.
En nyt sano, että näin olisi tapahtunut (sama kämppä kuitenkin, siinä Tuomiokirkkoa vastapäätä).
Kuitenkin, jos vaikkapa firman pikkujouluissa olisi ollut hyvä meno ja parempi osapuoli on nyreissään niin voi olla, että välit paranevat, kun seuraavana päivänä töistä himaan talsiessa koukkaa Stokkalta tuliaisiksi semmoisen parin sadan keraamisen teepannun.
Piti tuossa piipahtaa kaupungissa, kun kaveri oikein Hesasta oli käymässä. Ei se oikeasti ole hesalainen, lähtöjään Porista, opiskellut Tampereella ja Turussa ja sitten mennyt sinne.
Oltiin ensin Tuopissa. Parin ekan tuopin ajan pankkikortit toimi, sitten ei.
Mentiin ratikalla Tillikkaan, siellä taas kortit toimi.
Sitten päätettiin mennä syömään, mutta Zarillossakaan ei kortit toiminut. Tarjoilija vinkkasi, että nurkan takana K-Market kirjoittaa rahaa (ei se nyt ihan nurkan takana ole, korttelin toisella laidalla).
No, ei voi kirjoittaa rahaa, jos ei osta jotain niin ostin suklaapatukan ja takaisin Zarilloon. Annoin suklaapatukan tarjoilijalle, joka ilostui, ja sitten päästiin syömään.
Siitä O’Connelssiin, jossa taas kortit toimii.
Lopputulos. Mulla on lompakossa 150€ käteistä, joita ei tule koskaan käytettyä, kun käteisen käyttäminen on vaan niin penseetä.
Mulla on lompakossa 150€ käteistä, joita ei tule koskaan käytettyä, kun käteisen käyttäminen on vaan niin penseetä
Olisit antanu ne sille tarjoilijalle. Siitä varmasti olis vasta riemastunut ![]()
Mulla on lompakossa 150€ käteistä, joita ei tule koskaan käytettyä, kun käteisen käyttäminen on vaan niin penseetä.
Voin maksaa sulle 100€ pankkisiirtona tuosta käteissummasta.
Seuraavaksi kateellinen naapuri tekee 250 euron tarjouksen ettet vaan saa tehtyä viidenkympin tiliä. ![]()
Viimeksi kun mulla oli puolisen vuotta maannut 50€ seteli lompakossa niin tippasin sen ravintolassa. Maksettuani ensin kortilla.
Lopputulos. Mulla on lompakossa 150€ käteistä, joita ei tule koskaan käytettyä, kun käteisen käyttäminen on vaan niin penseetä.
Hae vielä vähintään toinen samanlainen nippu ja laita johonkin kaapin pohjalle hätävaraks. Eihän sitä tiedä vaikka vielä joskus tulisi sellainen tilanne ettei kortit toimi (muuallakin kuin ravintoloissa).
Mulla meni juuri todella kauan lompakossa ollut vitosen seteli keskeltä poikki…
Joskus muinoin useita vuosia sitten kun kävin keskeltä poikki mennyttä 20€ seteliä pankissa vaihtamassa ehjäksi, niin virkailija sanoi, että voi vaihtaa vain jos yli 50% puolikkaasta setelistä on ehjänä (oli tasan keskeltä poikki).
Sai vähän aikaa selvittää, että minulla on lähes 100% setelistä tässä käsissä esillä kun omistan molemmat puolikkaat…
Onneksi sain lopulta sileän ja tuoreen 20€ setelin.
Ton verran nyt jo pelkästään tippuu taskuista baari-illan aikana.
Etsin juttuja Jokisen palkkaukseen liittyen, silloin tuli rapaa. Nyt kaikki mediat kehuu kilpaa, harva pystyy myöntään olleensa väärässä. Täälläkin oli aikamoista tekstiä ketjussa, missä huhuttiin Jokista Jukureihin päävalmentajaksi. Ketju valitettavasti kiinni, olis ollu hyvä nostaa esille.
Hauska lisätieto, JYPissä huolella kuraa saanut Tommi Hämäläinen oli Jokisen kanssa jäljellä, kun uusi päävalmentaja valittiin. Taitavat olla aika tyytyväisiä Mikkelissä valintaansa.
Minä kuulun siihen porukkaan joka epäili Olli Jokisen valmentajakykyjä kotimaisessa Liigassa. Nyt on takin lisäksi kelkka kääntynyt ja haluaisin nähdä hänet Pennasen tilalla Leijonien penkin takana. ![]()
Kertonee jotain minun ymmärryksestäni jääkiekkoa kohtaan?
Joskus muinoin useita vuosia sitten kun kävin keskeltä poikki mennyttä 20€ seteliä pankissa vaihtamassa ehjäksi, niin virkailija sanoi, että voi vaihtaa vain jos yli 50% puolikkaasta setelistä on ehjänä (oli tasan keskeltä poikki).
Sai vähän aikaa selvittää, että minulla on lähes 100% setelistä tässä käsissä esillä kun omistan molemmat puolikkaat…
Helpolla olet päässyt.
Mulle jäi takavuosina Romanian muovirahoja aika tukku lompakkoon kun oli vissiin maksettu suurin osa kortilla, tai euroilla.
Yritin niitä sitten vaihdella moneen kertaan Romanian ja Suomen välillä saaden lähinnä sääliviä katseita osakseni.
Kävin sitten varovasti kyselemässä paikallisesta Forexista että kelpaisko sinne.
Kassalikka vähän ihmetteli mun kysymystä ja kun kerroin noista rahanvaihtoyrityksistäni niin Romanian muovirahat vaihtuivat euroihin ilman vaihtopalkkiota. ![]()
Tämä on niin mahtava juttu, että melkein tekee mieli lähteä moottorisahakaupoille, jotta voi itse kokeilla toimiiko tämä oikeastikin.
Vähän pitkä kantohan tuosta jää, eli ei taida kelvata ammattimetsurille.
Nelivaiheinen tekniikka auttaa hallitsemaan sitä, mihin suuntaan puu kaatuu.
Nyt oli kyllä tyylikästä toimintaa!
Tämä on niin mahtava juttu, että melkein tekee mieli lähteä moottorisahakaupoille, jotta voi itse kokeilla toimiiko tämä oikeastikin.
Aloittelevan (oletus, jos ensin pitäisi lähteä sahaa ostamaan) metsurin ei ainakaan missään tapauksessa kannata tuota alkaa koittamaan. Paristakaan syystä. Ensinnäkin tarvitsee verrattain ison puun millä tuota voi todellisuudessa koittaa, ja luonnollisesti mitä isompi puu, sitä isompi vahinko, jos ei menekään ihan kuin strömsöössä. Ja sitten toiseksi tuossa työnnetään moneen kertaan sahaa läpi puusta laipan kärki edellä, jolloin takapotkun vaara on huomattavan paljon suurempi kuin ns. normaalisti sahatessa.
Vähän pitkä kantohan tuosta jää, eli ei taida kelvata ammattimetsurille.
Aika moni metsuri oikeastaan kyllä mielellään kaataa pitkään kantoon, ainakin jos kyseessä on tarkan paikan kaatoja, ja puu ei ole mihinkään tukkikauppaan menossa, ettei tartte kontata siellä puun juurella kaataessa. Kyllä sitä kantoa sitten saa lyhennettyä varsinaisen kaadon jälkeen, jos jää liian pitkä kanto. Silloin tietysti eri asia jos puu menossa myyntiin ja pitää yrittää maksomoida myytävän rungon kokoa .
Mökkireissulla länsirannikolla tuli poikettua paikallisessa K-supermarketissa. Siinä irtokarkkihyllyllä lapset alkaa nykiin hihasta että katso tota mummoa. Mummo keräili maahan tippuneet karkit taskuunsa ja käveli kassojen ohi tuulikaappiin alkaen syömään niitä. Ei voinut kun nyökytellä kun lapseni kommentoivat että mummo varasti karkkeja.
Vähän pitkä kantohan tuosta jää, eli ei taida kelvata ammattimetsurille
Taitaa ammattimetsurit, sen lisäksi että ovat vähissä, kaataa ihan vain vanhalla kaatokolo systeemillä puut. Hidas taktiikka tuo nimittäin on, ja aluksi kuitenkin se kaatokolo tehtävä tuohon.
Siihen voisi käyttää, jos puu on “väärään suuntaan” vino tai painottunut, silloin tuo tapa taitaa olla toimivin, eli pihapuiden kaatamisessa, ja niissä ei yleensä aika ole se merkittävä tekijä.