Mä olin hiukan haavi auki kun kaveri mietti ääneen että pitäiskohän lähettää Genelecit huoltoon vai vaihtaa ne uusiin.
Tuo eka vaihtoehto olis se mikä leuan loksautti auki.
”Uusia kaiuttimia, joiden kotelot valmistetaan kierrätetystä alumiinista, hallitaan huippumodernilla GLM™-ohjausjärjestelmällä. Se oli minulle looginen seuraava askel.”
Voi olla nykyään alumiinia. Muoto joka ei nyt ehkä Ferraria muistuta ei tässä kuitenkaan ole olennaisin asia. Al vs. Muovi en osaa sanoa. Alumiiniseoksia on monta eri lajia ja tämä muovi kansankiellä oli puretaania.
Kova Genelec kuume päällä. G3 polttelee. Todennäköisesti 2.1 tulee riittämään.
Kaiuttimet on vielä helpot. Sopivan esivahvistimen etsintä on sitten vaikempi tapaus. Tykkään todella paljon soundbarista, koska HDMI CEC ohjaa volumea ja kytkee laitteen päälle/pois. Oletan että viritinvahvistin toimii samalla tapaa. Pre-out mallit on sitten heti järeämpää ja kalliimpaa päätä mallistoista. Päälle tietenkin valintaa sotkee kaikki uudet HDMI formaatit yms.
CD- ja BD-soittimet olisi hyvä saada kiinni ja Spotify tuki.
Nuo kiinnostaa täälläkin, mutta en ole oikein sopivaa mallia löytänyt, tai ovat hinnaltaan liian härskejä. Langattomat takakaiuttimet olisi se juju jota rakentaisin, koska en halua uudehkoa taloa repiä johtojen vuoksi auki. Onko jokin malli erityisesti kiikarissa?
Pebble audio-tuotteita ei taida enää olla myynnissä.
Välimalleja on pari. Näissä volumen säätö vaatii erillisen kaukosäätimen. Molempia saa edullisesti bundlena Genelecien kanssa. Ainakaan oma Sonyn 2019 mallin TV ei säädä optisen lähdön tasoa (kiinteä). Toki kuulokeliitännässä on säätö mutta siinä on sitten setin selkeästi heikoin lenkki laadullisesti ja en halua pilata hyvää settiä typerällä liitännällä.
Viritinvahvistimet on sitten monipuolisempia mutta samalla hankalampia sijoittaa hyllyyn ja myös kalliimpia. Toki kaiuttimen kanssa saanee tingittyä näistäkin hyvän paketin:
Itse olen bongaillut 2.1 vahvistimia joissa olisi HDMI-liittimet. Tarjonta on yltävän huonoa. Esivahvistimet ovat erikoistavaraa ja poskettoman kalliita. Ainakin HifiStudio17 myy paljon 2/5/7.1 slim line Maranzeja Genelecien ohjaamiseen.
Tällaista listaa olen itselleni keräillyt vuosien aikana, mutta toistaiseksi jatkan vanhalla 5.1 Maranzilla joka oli ennen Geneleceissa ja nyt passiivi Klipschien kanssa.
Ei näitä oikeasti ole montaa. Nuo pari mainitsemaani yllä tukee HDMI (eARC / 120Hz@60fps) ja pre-outit löytyy. Hintaa sitten heti alkaen tonttu ja seuraava ongelma keksiä millaiselle TV-tasolle lähes 20cm korkea vahvari sitten mahtuu. Vahvistinosa sinänsä menee täysin hukkaan mutta muutoin on sitten kaikki tarpeellinen ja viimeistä tekniikkaa.
Halvimmaksi lähes aina lopulta tulee ostaa kerralla kunnollinen kuin ostaa välissä halpa välimalli, todeta ettei toimi ja lopulta päivittää laite parin vuoden päästä. Hyvä perustelu
Minulla on Marantz nr1711 ja valittu hyllyyn sopivuuden (slim) perusteella ja toimintaan olen ollut ihan tyytyväinen (pl miinuksena on HDMI bugi “4K/120Hz & 8K/60Hz issue”, joka vaatii adapterin takuusta ja tämän saannissa ollut ongelma).
Tämähän on erittäin pätevä laite. Itselle riittää kunhan TVn saa kiinni HDMI:llä (ARC). Chromecast, PS5 ja BD voi olla edelleen kiinni TV:ssä. CD-soitin ainoana erillisenä kiinni ja Spotify tuki löytyy myös tästä. Täyttää omat tarpeet.
Ihmettelen ylipäätään miksi osassa vahvistimia on niin järjettömästi liitäntöjä. Toki HDMI läpivienti on mahdollinen. Sitten ollaan taas kahden kaukosäätimen loukussa. Onko mitään järkeä edes viedä signaalit vahvistimen kautta? Uusi HDMI eARC tarjoaa kaistaa pakkaamattomalle audiolle. Huulisynkka jossain tapauksissa?
Saattaa muuten olla sama 4K/120Hz bugi kaikissa uusissa laitteissa. Marantz, Yamaha, Denon…
Tämä on ihan hyvä ominaisuus, sillä vahvistin voi myös olla kiinni ja kuva ja ääni tulee näyttöön vahvistimeen kiinnitetyiltä laitteilta. Noi on kyllä aika monipuolisia nykyään, kunhan saa taiteiltua säätöjä kohdilleen… tämä vie aikansa.
Näin päin se nimenomaan on loogisin - kaikki laitteet vahvariin, ml. television ARC. Jos tulee ongelmia viiveiden kanssa (ns. lip sync), niin vahvistimissa voi säätää viivettä.
Tekis mieli uusia kans äänentoistoa ja telkkua loppuvuodesta, mutta toi Panasonicin piirissä oleva suunnitteluvirhe, joka vaivaa ainakin Harmanin merkkien, Yamahan ja Marantzin HDMI-2.1 vahvareita laittaa ikävästi kapuloita rattaisiin:
Joo, nimenomaan vahvareita tarkoitin. Ei nappaa ostaa mitään jos se tarkoittaa, että se pitää lähettää takuuhuoltoon. Jos saan hommat sumplittua niin, että selviän vain telkun vaihdolla niin vahvari saa olla ensi vuoden murhe.