Minulle pommina tuli tieto että mies vielä pelaa.
En edes muista minkätyyppinen peluri onkaan.
Pelaa hyvinkin. Kävi toissa kauden lopulla KHL:ssakin kääntymässä. Ikää alkaa olla, mutta olettaisin että pelimis Liigaan.
Eipä ole enää huhu, HIFK juuri vahvisti tiedon Twitterissä. Joukkueesta huolimatta hienoa että tälläisiä maajoukkuetason pelimiehiä eksyy vielä Liigaankin
Ja tuosta vielä twiitti.Ketjua kiinni…
EHT-pelejä kaudelta 2010-11. Voidaanko enää puhua maajoukkuetason pelimiehestä?
Santalan tehot ovat olleet loistavia Sveitsissä vuodesta toiseen. Eiköhän se ikä ole syy miksei kutsua maajoukkueeseen ole tullut.
Viime kaudella kuitenkin KHL:ääkin pelannut ja jatkuvasti piste per peli- tahdilla viimeiset kymmenen vuotta.
Mutta maajoukkuetason pelimiehellä luulisi olevan maajoukkuepaitaa puettuna lähivuosilta. Nyt niin ei ole. Liiga ei vastaa Sveitsin sarjaa vaatimuksiltaan, en tiedä kumpi absoluuttisesti kovempi sarja, mutta vaadittavissa asioissa on eroa paljon. Hyvä pelaaja edelleen on, jännä nähdä pitkästä aikaa Liigassa.
Kyllä tälläisillä lähemmäs nekikymppisillä se raja vaan tulee vastaan jossain kohtaa. Liigassa vielä pitäisi pystyä liikkumaan hyvin. Ylivoimalla varmaan ainakin voi olla tehokas.
Saa nähdä miten menee. En kyllä ole nähnyt miehen pelaamista moneen vuoteen.
Eihän tuo siitä pelaajan tasosta kerro mitään. Kyllä pelaaja voi olla maajoukkuetasoa, vaikka ei maajoukkueessa pelaisikaan. Syitä voi olla monia, mutta ilmeisimpänä se, että pelaaja ei halua olla maajoukkueen käytettävissä. Lakkasiko esim. Leo Komarov olemasta maju-tason pelaaja ilmoittaessaan, että maju-ura on ohi? Mielestäni ei. Mutta jos uskotaan logiikkaan, että maajoukkuepaidassa pelatut pelit ovat mittari, niin sitten kyllä. Oliko Tomi Kallio maju-tason pelaaja millään kaudella sitten vuoden -09? Mielestäni vähintään EHT-tasolle kyllä.
Santala on viime vuodet kuulunut niihin pelaajiin, joita fanit vuosi toisensa kaipaavat esim. EHT:lle näyttäytymään. Samanlaisia näin äkkiseltään tulee mieleen Ville Koistinen ja ehkä Toni Rajala tällä kaudella. Loistavat omilla suunnillaan, mutta maajoukkuekutsuja ei tule, niin pysyvät hiukan tutkan alla. Esim. Liigasta pääsee heikommillakin näytöillä EHT-lle kokeilemaan, jolloin se “maajoukkuestatus” on helpompi saavuttaa.
Itse väitän, että Santala ei ole ollut EHT-tason pelurista hirveän kaukana 2011 lähtien. Vielä tuo vuoden takainen KHL-stintti on ihan hyvä näyttö siitä, ettei Santalan taso kovin alas tippunut ollut. EHT:lle on kevyemminkin näytöin tyyppejä otettu kokeilemaan. Vanhempana pelaajana Santala on toki vähän väärä pelimies kokeiluja varten.
Noin muuten on todettava, että ei Santalasta varmaan enää sateentekijää odottaa kannata. Eväitä on kuitenkin pelata vakuutava kausi vielä Liigassa. Jopa kaiken nappiin mennessä flirttailla tasoa, jolla voisi johonkin EHT-turneelle päästä kokeilemaan… Todennäköistä se maajoukkue-edustus tosin ei enää liene.
Kaikki kunnia Santalalle ja jos joku häntä haluaa kutsua häntä maajoukkuetason pelaajaksi, kutsukoon. Minä en sitä automaattisesti osta. Leo Komarov tietenkin loistava vertaus Tommi Santalaan, kumpikin omasta halusta jäivät pois, kumpikin pelaa maailman kovimmassa kiekkosarjassa ja kummallakin viimeiset matsit maajoukkueesta kaudelta 16-17. Kallio toki osuvampi vertaus, mutta kyllä maajoukkutason pelaajat jonkun esiintymisen silloin tällöin saavat, jos eivät omasta halusta puhtaasti jää pois.
Mutta näillä puheilla sovittakoon minun puolesta, että Santala on maajoukkuetason pelaaja siinä missä Komarovkin.
Älä jaksa. Uhriutuminen, ns. marttyyrinviitta ei sovi kenellekään. Kerroin tuossa edellä voin hyvin monisanaisesti, että “maajoukkuepelaaja” ja “maajoukkuetason pelaaja” ovat eri asia. Ikävää, jos semantiikkaan takertuminen meni tunteisiin.
Komarov on jopa paras suomalainen esimerkki käsitteiden “maajoukkutason pelaaja” vs. “maajoukkuepelaaja” välillä tällä hetkellä. Tuo on kiistatta maajoukkuetason pelaaja, mutta omasta päätöksestään maajoukkuepelaaja tuo ei ole. Saman logiikan mukaan maajoukkuepaidassa pelatut pelit eivät ole relevantti mittari, jos joku haluaa määritellä pelaajan “maajoukkuetasolle”, kuten @Individual teki Santalan kohdalla. Itse arvon @Juissi27 vastasit tuohon näin:
Ei tuo ole mikään perustelu. Kukaan ei tiedä, miksi Santala ei ole maajoukkueessa pelannut. Ehkä tuo lopetti omasta päätöksestään 2011, kuten Kallio teki 2009. Kuka näistä tietää.
Santala ei ole “maajoukkuepelaaja siinä missä Komarovkin”, mutta aivan taatusti Santala on ollut maajoukkuepelaaja aikavälillä 2011-nykyhetki siinä “heikoimmat EHT:llä käyneet maajoukkuepelaajat” -mielessä. Vaikka niitä pelejä ei ole tullutkaan Santalan vyölle majussa.
Kukin käyttäköön mitä nimiä haluaa, mutta ei Santalan sanominen “maajoukkuetason pelaajaksi” absoluuttisesti väärin ole. Otetaan vaikka yksi esimerkki vielä. Tommi Santala pelasi tilastojen valossa merkittävästi vahvemman kauden kuin olympialaisissakin pelannut Mikä Pyörälä samassa sarjassa. Onko Pyörälä “maajoukkuetason pelaaja”? Ei parhaassa joukkueessa. Kyllä, pelaajana joka tällä kaudella viimeksi on pelannut maajoukkueessa.
En minä uhriutunut, hereille. Keskustelu vain niin järjetön tähän vaiheeseen, etten näe järkeä jatkaa. Siksi sanoin tuon lopun, älä tee olettamuksia, kiitos. Nyt täältä tähän, saadaan ketju minun puolesta umpeen. Jännätään Santalan esityksiä ensi kaudella.
Ketju suljettiin automaattisesti 8 tunnin kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.