Jääkiekkoaiheista kirjallisuutta

Timo Favorinin ja Linda Huhtisen Tuomari on muuten todella todella kova teos. Sen sivuilla päästään aivan eri tasoille kun kirjoittaja ei ole fanipoika-lätkätoimittaja.

Avaa hyvin sekä tuomareiden, jääkiekon, että itse Favorinin sielunmaisemaa.

Tapparalaisittain herkkuna on varo ettei talos pala, johon Rautakorpea on haastateltu parin sivun verran. Ja on toki muutakin kuten Leinosen kilhadus Porissa 2006, Luceniuksen runoutta, yms…

Edit: Jukka Rautakorpi löytyy myös kirjan lopusta, erityiskiitoksin mainittuna.

6 tykkäystä

Tässä voisi olla mielenkiintoista luettavaa (ainakin katkelmat linkissä ovat viihdyttäviä):

Linda Huhtisen kirjoittama Tuomari – Timo Favorinin tarina on yksi kuudesta Vuoden urheilukirja -finaaliin yltäneestä teoksesta.

1 tykkäys

Tommi Kovasen ex-puoliso Jenny Rostainin uusin kirja,Jääkylmä.

Rostainin mukaan kirja piti kirjoittaa, jotta jääkiekkoväki ja suomalainen yhteiskunta vihdoin keskustelisi vaietusta aiheesta eli jääkiekko-ottelussa saatujen aivovammojen seurauksista.

3 tykkäystä

Mää luin kirjan Hexi - taistelija. Marko Lempisen kirjottama. Oli mielenkiintoinen kirja. Kyllä IFK:n historia on myös erittäin mielenkiintoinen ja paljo oli Hexillä tarinoita. Kirjassa ei Hexiä mitenkään nostettu jalustalle tms., mutta onhan kyseessä tosi kova kaveri ja hieno kiekkomies. Monesta muustaki kiekkoilijasta sai hyvää kuvaa. Vellu Ketolan ja Hexin yhteiset ajat Winnipegissä oli mukavaa luettavaa. Myös Pena Matikaisesta tuli kirjan perusteella varsin hyvä kuva, hyvä niin, koska ittellä on jääny päälimmäiseks mieleen purkka ja takatukka. Kurren vuodet nevö fögetin jälkeen on myös jääny taka-alalle omissa muistin sopukoissa.

Osittain kirjassa oli vähä semmosta tyyliä, että oli jotain tarinoita ikäänkuin kirjan täytteenä ja vähä irrallisina, mutta paljo oli hyviä juttuja. Edesmenneistä ei nyt mulla oo tarve sen enempää ikäviä muistella, mutta on sielä ison pahan IFK:n kopissa ollu melkosia “koulukiusaajiakin”.

En nyt Ruudun tai Jantusen kirjan tasolle nosta, mutta kyllä toi lukea kannattaa, jos yhtään muistaa tai on kiinnostunu noista 70-80 luvun ajoista. No toki iso osa oli myös niiltä ajoilta ku Hexi oli joukkueenjohtajana Leijonissa, joten tuoreempaaki tarinaa oli toki mukana.

3 tykkäystä

Tällainen tuli vastaan:

Ilmainen kaikille!
Voi ladata pdf:nä.

4 tykkäystä

Jääkiekkokirjalle on oma ketjunsakin tuolla:

1 tykkäys

Jokos Barkov kirja löytyy jostain kaupan hyllyltä? Ei oo ainakaan osunu vielä silmään. Julkaisupäivä oli 15.10.

Nyt on Barkov kirja hommattu. :+1:

1 tykkäys

Tuli itselle uutena tietona:

Ilves on kunnioittanut Suomisen muistoa niin, ettei numero 24 ole enää joukkueessa kenenkään käytössä.

3 tykkäystä

Onko kuuntelemasi kirja ollut mielenkiintoinen? Olen ymmärtänyt, että Fleuryn elämä on ollut melko kovaa. Kuuntelin juuri BookBeatista Marko Jantusesta kertovan kirjan “Läpi helvetin”, joka on mielestäni ehdottomasti kuuntelemisen/lukemisen arvoinen.

1 tykkäys

Kyllä on kuuntelemisen arvoinen. Raju tarina. En sen enempää siitä ala kertomaan. Olen myös kuunnellut Jantusen ja Karalahden kirjat. Karalahden kirjasta en niin välittänyt.

1 tykkäys

Ruudun elämäkerta oli todella hyvä, tosin varmaankin jo 3 vuotta siitä kun luin sen. Tänä kesänä tuli lukaistua Petu Nummelinin elämäkerta. Oli ihan ok, ei ollut kovin pitkä, kirjan luki 2 päivässä. Tällä hetkellä Bernd Brucklerin elämäkerta menossa.

1 tykkäys

Oli kyllä mahtava pelaaja tämä turkulaisen Kiekko-67:n kasvatti. Monet kerrat tuli nähtyä hänet pelaamassa ja monet tarinat on jäänyt mieleen. Luulin hänen poislähtönsä syyn olleen selvä, mutta eikö näin ollutkaan. Surullinen juttu.

Voi olla että tulee vielä tämäkin kirja hankittua. Joku Mustosen mulle signeeraama kirja tuolla hyllyssä onkin. Muistaakseni myös Oka veti siihen silloin puumerkkinsä.

1 tykkäys

Olen myös lukenut Karalahden kirjan. Vaikka se mielestäni olikin hyvin viihdyttävä ja mukaansa tempaava, jäi siitä hyvin pinnallinen fiilis.

1 tykkäys

Sama minulle. Päihteiden ihannointi ja käyttö jätti varjoonsa kieltämättä erittäin hyvän ja lahjakkaan jääkiekkoilijan uran. Siitä mua olisi enemmän kiinnostanut kuunnella, vaikka toki noi päihteet iso osa sitä oli.

1 tykkäys

Olis ollut hieno nähdä, kuinka kovan uran Jere olis pystynyt tekeen ku olis pysyny erossa mömmöistä ja bilettänyt pikkasen vähemmän. Ei ollut ihan pöllö ura tuollakaan tavalla. Todennäköisesti olis luutinut 1000 peliä änäriä ja ollut vakikasvo maajoukkueessa ja Ölympialaisissä.

Kirjasta samaa mieltä muiden kanssa. Liikaa tekstiä ja väärällä sävyllä noista seikkailuista.

8 tykkäystä

Vapriikin myymälän poistossa, siinä putiikin oven vieressä olevalla hyllyllä, on vieläkin mm. jokunen kiekkoteos. Tänään ostin vitosella teoksen Laukauksia, Liigakausi 2015-2016 kuvina. Pakkohan se oli tuolla hinnalla ottaa, kun oli vielä Tapparan kultakausi.

Aiemmin jo tuli ostettua sieltä muutama muukin kiekkokirja, mutta nyt oli jäljellä enää näitä liigakausikirjoja. Nekin vähenemään päin. Joo, putiikissa ja kahvilassa voi poiketa, vaikkei näyttelyihin olisi menossa.

Tällainen opus ilmestynyt viilentämään kesähelteitä ja lieventämään tropiikkia. Ihan mielenkiintoinen teos, varsinkin kiekon alkuvuosien vanhoja pelikenttiä on kartoitettu laajasti. Samoin vähän tuntemattomampia pelaajia tuodaan esiin, jotka jääpallon valta-aikoina tekivät tärkeää pioneerityötä kiekon eteen.

Uutuuskirja ”Näin kaikki alkoi – Suomi-kiekon synty- ja alkuvaiheet 1908 -1933” on ilmestynyt. 326 sivuisen kirjan tekijätiimi on kokkolalainen Olav Björkstrand (kirjoittaja ja toimittaja), Markku Kasila Valkeakoskelta (toim.) ja Jorma Saukkokoski Tampereelta (toim.). Kirja sisältää runsaasti uutta ja yllättävää tietoa Suomi-kiekon synty- ja alkuajoista. Kirjan voi ostaa meiltä tekijöiltä hintaan 39,00 e + mahdolliset postituskulut. Sähköpostiosoitteemme ovat: olav.bjorkstrand@gmail.com markku.kasila@gmail.com jorma.saukkokoski@gmail.com

6 tykkäystä
2 tykkäystä