Todennäköisesti sanoisi, että ei ole nähnyt aihetta katsoa tilastoja koska peli kertoo hänelle kaiken
Tekoäly korvaa toimittajat joskus. Näin jotkut ennustavat. Onko se ollenkaan hyvä asia demokratialle ja ihmiskunnalle? Sihvonen ei ainakaan tätä kehitystä hillitse.
Lueppa mitä tässä ketjussa on tänään puhuttu. Turha linkkaus kun se on jo tuossa muutama viesti ylempänä.
Minä olen kyllä Sihvosen kanssa samaa mieltä. Aivan selvästi Tappara pelaa vieraissa ja kotona erilaista jääkiekkoa. Eikä se pelillisesti niin vahvalta ole vieraissa näyttänyt kuin kotona, vaikka tilastot kertoo kenties muuta.
Tuossahan puhutaan peli-identiteestä.
Ole vaan. Mitä tuo himskatin hieno ”peli-identiteetti” sitten ikinä tarkoittaakaan, mutta mä oon silleen yksinkertainen jamppa, että mä uskon tuloksiin ja tilastoihin. Jotka kertoo mulle että kotipeleissä Tappara on tällä kaudella kerännyt 2,13 ja vieraissa 2,29 pinnaa per peli. Sihvonen juttelee kaikenlaista, se on hänen työnsä. Hän on katsos, asijantuntia. Hänen kuuluu tarinoida kaikenlaista ja yrittää kuulostaa siltä että jutuissa olisi jotain juurta. Monesti varmaan onkin, mutta joskus voi olla että enemmän halutaan vaan klikkejä jutulle hienoilla sanoilla kuten ”peli-identiteetti” tai joku vastaava… Mediassa se on välillä sellaista…
Eli. Tottakai se näyttää välillä erilaiselta. Voitostahan tässä pelataan. Mutta ei sitä todetakseen tarvi mikään ”sihvonen” olla.
Sihvosesta kertoo kaiken termi "väärin voitettu’‘’
Siinähän mainitaan peli-identiteetti ja pelitapa. En nyt ymmärrä mikä tuossa on niin vaikeaa erottaa minimaalisista tilastojen erosta.
Mielestäni hän on tuossa oikeassa. Sinulla on selvästi toinen näkemys perustuen tilastoihin pelin sijaan.
Mulla on eri mielipide ja näkemys kun puhutaan voittamisesta. Joka on mielestäni jääkiekko-ottelun perimmäinen tarkoitus.
Toi juttu on vähän tekemällä tehty, eikä oikein tarjoa yhtään mitään kenellekään. Jos sitä nyt haluaa jotenkin karrikoida niin joo, kotona halutaan voittaa kolme pinnaa silleen että yleisökin viihtyy, vieraissa halutaan voittaa kolme pinnaa.
Jotkut saa uskoa sinun totemuksiasi missä vain voitot merkitsee. Toiset uskoo Sihvosta jos uskoo, enemmän se minunkin havaintoja tukee kuin piste keski-arvojen tuijottaminen.
Ihmeen kovaa tämä nyt sinuun tuntuu kuitenkin ottavan vaikka juttu ei mitään tarjonnut.
Kyllähän melkein joka joukkue pelaa hieman erilailla kotona ja vieraissa.
Mielenkiintoista se, että Tappara on vieraspeleissään voittanut laukaukset kolme kertaa ja näistä kahdessa pelissä tullut tappio. Ne ovatkin sitten toistaiseksi ainoat vierastappiot. Kotona sitten useammin vienyt pelissä laukaisutilastot. Neljästä kotitappiosta, kolmessa voittanut laukaukset ja yhdessä tasan. Voittopeleistä viidestä hävitty ja viidestä voitettu laukaukset.
Tapparalla vähän samanlaiset tilastot, kun Ilveksellä. Tuntuvat kovemmalla prosentilla voittavan ne pelit missä vastustaja saattaa viedä selvästikin laukaukset. Mielestäni molempien pelityyliin sopii paremmin se, että vastustaja pelaa aktiivisemmin ja tätä tapahtuu enemmän molempien vieraspeleissä. Sen takia varmaan Tappara on vierastilastossa toisena ja Ilves ekana.
Tapparalla on mielestäni vieraspeleissä myös paljon parempi puolustupelivalmius ollut. Pelaavat tiiviimmin ja fiksummin, näkyy varsinkin alivoimalla. Kotona varmasti yrittävät laittaa enemmän paukut hyökkäykseen.
Olen siinä kyllä erimieltä Sihvonen kanssa, että Tapparalta puuttuisi ryhtiä ja voimaa vieraspeleistä. Mieleen tulee nyt ainakin Lukko, Kärpät, Hifk ja tämä viimeinen paikallispeli missä kyllä ryhtiä oli.
Sihvonen & Savonen
Tapparahan on sinällään mediassa eräänlainen entiteetti. Ilves on noussut samalle apajalle tappelemaan. Jokainen voi miettiä, onko vahinko, että Sihvonen analysoi viikosta toiseen juuri tätä paria. Kautta on pelattu puolet ja Sihvonen on sekä kehunut että haukkunut molempien tamperelaisten pelin ja valmennuksen ainakin pariin kertaan.
Sinulle tämä ei tietysti ole uutta, mutta jotkut eivät vieläkään täysin sisäistä sitä, että Tappara & Ilves ovat keppihevosia klikkauksille. Sihvonen on virittänyt tarinaansa kauden alta asti, jolla hän pystyy pitämään tuon hengissä mahdollisimman pitkään. Edelleen Sihvonen osaa kyllä analysoida ja paremman puutteessa hän on melkein parasta a-ryhmää Suomessa tässä pelitapa-asiassa.
Sihvosen asiantuntemuksen puolesta harmittaa enemmän se, että nykyään hän on pahempi pyörittelijä kuin Ismo Lehkonen. Sihvonen odottaa ensin tulokset ja tekee sen jälkeen tulosten perusteella analyysin. Kuten aikaisemminkin tarinaan on viritetty kaksi eri oletusta taustaksi:
- Ilves voittaa, koska se on ottanut opikseen viime kauden Tapparalta & Pennanen on palannut HPK:n mestaruuksien ajan valmennukseen. Kysymyksessä on silloin luonnollisesti meidän peli.
- Tappara voittaa, koska Grönborg on ottanut opikseen suomalaisessa Liigassa sen tosiasian, ettei täällä voi pelata ilman meidän peliä. Tappara on sopeuttanut pelaamisensa vallitsevaan kulttuuriin ja nyt se voittaa, koska se on lähentynyt meidän pelin hegemoniaa.
Itse peleissä & kauden lopputuloksessa voi käydä miten vain, mutta Sihvosen valmis analyysipohja arpoo saman tuloksen kummallakin tavalla. Veikkauksia ei ole jaossa, koska vasta lopputulos alleviivaa sekä syyn että seurauksen.
Yksi jännä ero näissä on:
- Pennanen on itse lopettanut kerettiläisyyden ja palannut ruotuun.
- Juujärvi ja Puistola ovat neuvoneet Grönborgille, miten jääkiekkoa pitää (Suomessa) pelata.
Elikkä jos (toivottavasti kun) Grönborgin Tappara jatkaa tällä ei suomalaisella pelikirjalla loppuun asti niin jokainen joka häviää pudotuspelisarjan Tapparalle ei ole vain noudattanut täysimittaista Meidän peliä. Varisinkin jos häviäjä sattuisi olemaan Ilves jolloin ei voida mennä pelaajamateriaalin taakse.
Tätä Sihvonen ei voi hävitä, sillä oli voittaja kumpi tahansa, he vain ymmärsivät alkaa pelaamaan meidän peliä.
Sihvosen analyysissa sekä syy että seuraus ovat aina sama. Hän kirjoittaa analyysiinsa avoimen lopun, josta päästään aina haluttuun lopputulemaan. Vrt. viime kauden Pennasen kritisointi: Pennanen hävisi Pelicansille, koska Ilves oli etääntynyt meidän pelistä. Nyt Pennanen palaa meidän peliin ikeeseen, koska hävisi jollakin muulla. Tapola puolestaan voitti, koska hänen pelinsä sisältää meidän pelin elementtejä, jotka taas puuttuivat muilta.
Spekulointi & analysointi ovat toki omia kivoja arvojaan, mutta Sihvonen esimerkiksi ei välitä pelaajamateriaalista yhtään tippaa. Sihvosen ajatusmaailmassa ainoastaan pelitavalla voitetaan mestaruuksia. Todellisuus on hitusen monimutkaisempaa.
Mielenkiintoista katsoa mitä kommentteja Sihvoselta tulee, kun kaksi ” meidän pelin” prototyyppiä Marjamäki ja Rautakorpi ovat saaneet potkut kesken kauden.
Arvostus nousee Tapparan tekemiin valmentaja ratkaisuihin ottamalla Grönborg valmentajaksi. Ollaan vahvasti kehityksen keulilla, kun peliä viedään uuteen suuntaan.
Kieltämättä menee samaan kategoriaan Myrrän potkujen kanssa. On vaikeaa nähdä millaista rallattelua Jypin johto haluaa nähdä, mutta ilmeisesti tämä uusi päävalmentaja sitä tulee esittämään, joten odotetaan mielenkiinnolla.