Luin aamulla uusinta Jääkiekkolehteä, jonka pääkirjoituksessa todettiin lehden julkaisun loppuvan tämän vuoden loppuun mennessä. Piti Googlella tarkistaa ja näin tosiaan on.
Egmontin sivuilta “Jääkiekkolehden julkaiseminen loppuu vuoden 2021 loppuun ja viimeinen ilmestyvä numero on 10-2021. Lehteä ei voi enää tilata”
Jatkossa ollaan siis taas enemmän pelkästään Sanoman julkaisemien kiekkouutisten varassa.
Harmittava juttu tämä. Printtimedia ei urheilupuolella ole ihan löytänyt sitä omaa siivuaan tai sitten se on niin kapea ettei julkaiseminen enää ole kannattavaa. Itseltä pitäisi löytyä kaikki Jääkiekkolehden numerot kevään -93 MM-ekstrasta lähtien, näytenumeroita jaettiin tuolloin Hakametsän käytävillä.
Paljon lapsuusmuistojahan tähän liittyy. Silloin tavattiin lehden jokainen sana vähintään pariin kertaan. Sittemmin aika harvoin on osunut käsiini, ei edes vuosittain. Ja aina olen ihmetellyt, kuinka höttöistä kamaa lehti oli täynnä. Yleensä joku lukemisenarvoinen haastattelu kyllä, mutta varsin nopeasti sen selaili kannesta kanteen. Esimerkiksi Urheilulehden parissa kuluu moninkertainen aika.
Niin matalasta kohdin aitaa on Jääkiekkolehti mennyt vuosikaudet, että tämä oli vain ajan kysymys.
Juu, oikeastaan viimeiset 10 vuotta olen tarkemmin lukenut vain kausioppaan ja ehkä jonkun laajemman jutun tai haastattelun. Muutoin sisältö on ollut valitettavan kevyttä ja heppoista, sellaista eskoseppäsmäistä fanipoikajournalismia. Sivuilta katosivat ainakin itseäni kiinnostaneet henkilökuvat nykyisistä ja vanhoista pelaajista. Mutta voi olla, ja jopa varsin todennäköistä, että olen puumeri tämän suhteen.
Olikos tämä se lehti, joka tuli aikanaan lisenssin mukana? Joku lehti mulle tuli. Se oli sitä aikaa, kun abaut kaikki jääkiekkoon liittyvä tieto tuli tosta ja teksti-tv:ltä.
Lisenssin mukana tuli Kiekkolehti, joka oli se sanomalehtipaperille painettu aviisi. Jääkiekkolehti oli aikakauslehti. Kiekkolehti loppui jo joskus 10 vuotta sitten. Kiekkolehdessä erityistä oli kaikkien junnusarjojen sarjataulukot, joita pystyi siten katselemaan aikana, jolloin ei ollut oikein internetiä.
Itselleni on noita Jääkiekkolehtiä kertynyt parisen sataa kappaletta. Useampia vuosia tuli tilattunakin, mutta 2019 loppui tuleminen enkä ole sen jälkeen niitä lukenut. Tuosta setistäkin pitäisi nyt päästä eroon tilaa viemästä, mutta vielä ei ole kauppoja syntynyt. Kerralla pitäisi mennä sillä yksitellen myytynä menisi ikä ja terveys.
Viimeinen numero kolahti luukusta. Vähän haikea juttu tämä on vaikka sisältö ei enää vuosiin ole vastannut omia tarpeita. Tilauksen jatkuessa tulee GOAL-lehtiä tilalla jakson loppuun.
HS:ssa on tänään ”in memoriam”-juttu Jääkiekkolehdestä. Mitä? Kuka? Miksi? kuvineen ja tekijöineen, vähän jääkiekkojournalismiakin sivuten. En lähde lainaamaan nyt jutusta mitään kun on niin hyvä juttu itsessään. Lukusuositus.
Riihijärvi oli kova liiganimi. Suunnilleen joka vuosi siirtospekulaatioissa Tapparaan. Ihme kyllä, siirtospekulaatiot ovat määrältään nykyisin mediassa huomattavasti vähäisempiä kuin 90-ja 00-vuosikymmeninä.