Jääkiekkoon liittyvät myytit ja taikausko

Yksi mielenkiintoisimmista taikauskon muodoista lätkässä on ipalaisten usko joka elokuussa omiin mahdollisuuksiinsa.

Miten tämä Häme muuten liittyy taikauskoon? Onko sekin taikauskoa, jos ajattelee Tampereen kuuluvan Hämeeseen vai mitä häh?

4 tykkäystä

Längelmäki on vielä hämettä. Jämsä ei enää ole. Jaa mikä Längelmäki? Nii-i, ihmisten identiteetti hukkuu kun pelataan maakunnilla ja kuntaliitoksilla. Itse ainakin koen olevani hämäläinen, teoriassa ja käytännössä. Erilaiset hallinnolliset ja taloudelliset järjestelyt pitäisi toteuttaa niin, että ihmiset edelleen tietäisivät mistä ovat kotoisin ja mitä ovat.

Eipä tämä nyt liity jääkiekkoon kovin paljoa…mutta menee kyllä ikäiseni silmissä huumorin puolelle tuollainen “Hämeen pokaali”.

Osa Längelmäkeä kuuluu Jämsään. Ja itse olen Jämsänkoskelta kotoisin. Kuuluu nykyään Jämsään, mutta ei todellakaan ole Jämsä vaan Jämsänkoski. Ja paikallis lehti on Koillis-Häme. Ja mitä vanhempien ihmisten kanssa jutellut niin kyllä ollaan enemmän hämäläisiä kuin keski-suomalaisia.

Ihan hyvä lisäys, kiitos. Ja taas yksi kunta R.I.P mainittu.

Itse mietin lähinnä vanhaa Hämeen lääniä, joka kumminkin (wikipediasta luntattuna) oli paikallaan vuodesta 1831 asti.

Varmaan lähdettiin sillä ajatuksella, että puhuttiin “Hämeen myytistä”, mutta keskustelu on rönsyillyt aika pahasti ihan maantieteen puolelle.

Eiköhän tuo “Häme” ja vähän muutakin ole siis käsitelty. Jatketaan myyteistä ja taikauskosta.

1 tykkäys

Toisaalta Sydän Hämeen Lehti ilmesty entisten Sahalahden, Kuhmalahden, Pälkäneen ja Luopioisten alueella. Onko nykyinen Kangasala sitte sydän Hämettä? Jos on, kyllä Tampereen on kuuluttava myös Hämeeseen.

Mikä juttu tää on? Joku taikausko homma?

3 tykkäystä

Taikauskostahan tuo juontaa juurensa mutta mun tapauksessa kyse on ennemmänkin perinteiden vaalimisesta.

Eikö siis perinteisesti oo tapana koskee toho pyttyyn? Mutta oha se niin, kosketaan sit niihi isompiin kannuihin :kannu:

En tästä meidän liigasta osaa sanoa, mutta mulla tuo on juurtunut päähän tuolta rapakon takaa. Ja se on juuri niin että säästetään niitä pytynnostelulihaksia vähän myöhemmäksi! :wink:

3 tykkäystä

Paitsi Crosby. Se koskee tuohon pyttyyn… Taikauskoa sekin.

Ei mestaruutta ratkaista pyttyä koskemalla tai koskematta jättämällä, kyllä se pelaamalla ratkaistaan.

1 tykkäys

No vähän nyt pitää olla taikauskoa. Voidaan sitten katua, jos tiputaan heti kättelyssä, että olis edes tätä pyttyä pitänyt kosketella :wink:

1 tykkäys

Aika paljon oli liikkeellä ainakin fanien keskuudessa erilaisia uskomuksia, miten Ilves kaatuu puolivälierissä. Oli säähän liittyvä usko, että aurinkoisena päivänä Tappara voittaa. Niin taisi alkuu käydäkin, mutta jossain vaiheessa tuo asetelma heitti häränpyllyä, ja esim. lopulta sarja katkaistiin sateisena päivänä.

Sitten oli vaatteisiin liittyviä. Joku veti kaksi viikkoa samoilla kalsareilla ja joku kaivoi kaapista pelipaidan, jota käytettäessä “ei koskaan oltu hävitty”. Myös veikkaamalla Ilvestä voittajaksi jinksaaminen oli helppoa. Taisi myös pari Tappara-maalia syntyä jonkun käydessä jääkaapilla, tuolla jääkiekkojumalien alttarilla.

6 tykkäystä

Ehkä joku aina silloin tällöin teki jotain oikein - tai sit oltiin vaan parempia.

Itse kotona ollessa pitää peli katsoa aina sohvalla samassa paikassa, samassa asennossa ja tyyny sylissä. Ainoastaan erätauolla saa liikkua! Todettu toimivaksi eli enään ei voi muuttaa :blush:

1 tykkäys

Tämä! Se on kuin se kuuluisa perhosen siivenisku. Muutokset saattavat muuttaa kaiken!

Sama paikka sohvalla, sälekaihtimet kiinni, ai että jos rouva erehtyy niihin koskemaan. Ottelun aikana ei sanaakaan rouvalle mikä tilanne, jos kysyy tietysti pakko kertoa, mutta itse ei tule asiasta infota!

Riemunkiljahduksia ei myöskään tule ilmoille päästää ennen kuin peli on loppu! Kaiken tulee kulkea määrätyn kaavan mukaan, niin ettei omalla toiminnallaan vaikuta negatiivisesti pelin kulkuun.

Ps. Huomenna säleverhot taas kiinni, ettei sisälle pääse huonoa karmaa! Ollaan hiljaa niin hyvä tulee!!

2 tykkäystä

Itellä uskomukset jotka raukes.

● Pelipaita joka oli tuonut voittoja toikin nyt heti tappion
● Säästä katsominen että aurinko tua voiton aina,ei tuonut
● Tapparan t-paita joka oli päällä toi ensin voiton sekin
voitto jäi vaan yhteen

Nää taas piti jolla jatketaan siihen asti,kun raukee :slight_smile:

● löyty sukat jotka oli jalassa aina kun Tappara voitti ne
oli jalassa pelit 4,6,7 sukat on väriltään
mustat jossa on oranssit raidat g6 ja g7 välillä ei pesty,
uuteen sarjaan on kyl nyt pesty :slight_smile:
● Aina,kun en tullut halliin niin Tappara voitti,eli ilmeisesti
tän kauden paikaanpäällä käydyt pelit oli tässä
● Jokapäivä,kun sanoin työtoverille(ilveksen mies) että ilves
voittaa tyyliin 100-0 kaukalosta tulikin Tappara voittajana

1 tykkäys

Itse tulin G3:een 5 minuuttia ennen pelin alkua. Iso virhe. G7:iin tuttuun tapaan tuntia ennen ja rauhassa alkulämmöt ja -analyysit. Ja taas voitto.

Tappara voittaa pudotuspelisarjan, koska se on Tappara.

2 tykkäystä