Jääkiekkovarusteet

Osaisiko joku suositella hyviä luistimia ihan tälläisiin höntsäpeleihin hallioloihin? Hinta mieluiten siellä max.250e?

Ei oikein jalka liiku ja ajattelin välineissä olevan se vika…

2 tykkäystä

Eipä tuota toiselle voi suositella, kun ratkaisevaa on istuvuus omaan jalkaan.

Asian vierestä - millainen kouru sinulla on terässä, missä pelailet (mikä halli) ja paljonko painat?

Katot sellasen mallin, mihkä saa uunimuovauksen omaan jalkaan tehtyä.

Näinhän se on. Huomenna ajattelin käydä kokeilemassa juuri miten jalkaan istuisi. Hallina on hippoksen harkkahallit ja tuossa Laukaassa oleva. Painoa on nykyään 85-90kg välillä. Eli viimeksi kun oikein aikaa viettänyt jäällä on tullut se reilu 10kg… Ja ei ainakaan lihaksina reisiin. :see_no_evil:

Nykyiset luistimet on sellaset lerput ettei niillä oikein uskalla luistella kun on niin löysät rimpulat. Viime talvena taisin ostaa kun ajattelin ettei tule enää tarvetta paremmille jos ulkojäillä käy muutaman kerran talvessa.

Näitä katselin budget Sportista “sillä silmällä”:

Nykyiset putket on nykyään jo kengältään aikas hyviä perus pelailijalle ja tuossa hintahaarukassa varmaan löytyy jo niitä lämpömuokattavia luikkareita. Kiinnittäisin kans huomiota terään tai ihan luistelutyyliin. Tietty jos painaa 130kg niin ei auta vaikka olis mitkä putket jalassa :joy:
Itsellä jo vähän vanhemmat reebokit (10k) ja hyvin toimii ku tulee käytyä 1-2 krt/vko

Ja sitten tosiaan tää teräjuttu. Osa ketkä tossakin pelailee käy Ramomedgellä tai vastaavassa teroituttamassa säteet ja kaikki… Aika hifistelyksi mennyt. :smiley:

Koska hallien jää on yleensä pehmeähkö ja painoa lähemmäs 90kg, niin katso että sinulla on terissä isompi urasäde. Esim 21 tai 22 mm. Loivempiakin voi käyttää, mutta tarvinnee hiukan totuttelua, jos vanhat ovat olleet pielessä.

Varsinkin asiaansa osaamattomilla teroittajilla, jotka lähinnä sorvaavat pikkupojille luistimia ulkopeleihin, on taipumusta laitta joku ~18mm, joka voi pienelle pojalle pakkaskelin teräsjäällä olla hyvä, mutta uppoaa 90 kiloisella pehmeään hallijäähän kuin veitsi voihin.

Uusin hömpötys on tämä Flat Bottom teroitus, jota jotkut kehuvat kovasti ja ainakin osa Jokereiden pelaajista käyttää. Itse en ole testannut.

Ja sama juttu tietysti profiloinnin kanssa. Josta siitäkin löytyy kaikenlaista nykyään. Voi ajaa perinteisesti suoraa kohtaa terän keskelle, tai uudempana villityksenä sädeteroitus joka on koko matkalta hieman kaareva.

Kiitos infosta. :+1:

Viimeksi käytin luistimet juuri ennen pelien alkua ihan vain suutarilla teroituksessa. Ja tunne luistelussa on todellakin pirun raskas ja tuntuu ettei vain pääse mihinkään. Käyttämäsi termi “veitsi voihin” kuvaa sitä aivan täydellisesti.

Suutarit eivät pääsääntöisesti tiedä jääkiekosta tai luistelusta mitään ja koneetkin ovat niin ja näin. En suosittele sellaisten palveluiden käyttöä ollenkaan. Urheilukaupoissakin saa olla tarkkana, että kuka siellä heiluu ja millaisen terotuskoneen kanssa.

Ja sattuu sitä paremmissakin piireissä - kaverille urasyvyyden merkityksen selitti silloisen B-maajoukkueen (Mestis-pelaajia lähinnä) Leijona-huoltaja. Oli uransa siihen asti vetänyt liian syvillä.

3 tykkäystä

FBV teroitus on erittäin hyvä. Siellä kun käyt laittamassa 90/50 uran (paras liuku), niin varmasti putki luistaa. Samalla tulisi tehdä terän muotoilu, jos otat uudet luistimet käyttöön. Kokeile erilaisia tai kysy suositusta myyjältä, mutta joku 10 jalkaa on ihan hyvä perussetti. Itse vetelen tuollaisilla, eikä sitä kyllä ainakaan teriä voi syyttää ettei maaleja tule.

Itse käytin hätäpäissäni luistimet paikallisessa intersportissa teroituksessa, en teristä sen paremmin tiedä mutta raskaammaksi luistelu meni ja liuku huononi selkeästi.

Tärkeimpänä näkisin että käyt sovittamassa riittävän monia eri luistimia. Itse ostin luistimet pari vuotta sitten Hiitelästä. Samalla budjetilla (<300€) olin liikkeellä ja taisi 6 erilaista mallia löytyä. Niitä kun kokeilin niin siinä todella huomasi kuinka toiset istuu jalkaan ja toiset ei mitenkään. Ja tähän tietysti sitten lämpömuovaus sitten päälle.

Ja noista huipputarjouksista sen verran että silloinkin oli joku Bauerin malli (ovh 599€) alennuksessa hintaan 249€. Kenkä oli niin pirun jäykkä ettei nauhoja meinannu kiinni saada ja tuntu kuin olis ollu kipsi jalassa eli no thanks. Mutta olishan se ollu reteetä vetää ikämieshöntsyissä kuudensadan putkilla. :slight_smile:

Sportia Pekalla luistimet -70% ainaki viiko loppuna oli. Kannattaa tsekata.

1 tykkäys

Bauerilla on kolme mallia, huomioi jalan muotoa: Skates. Ittellä on vapor sarjan luistimet ja on millilleen hyvä jalkaan!
Nykyluistimet on jäykät, ei niitä nauhoilla kurota jalan myötäisiksi vaan se kenkä pitää olla valmiiksi jalan mukaan. Lämpömuotoilussa taas ne sisustan “fyllingit” on ne jotka muotoutuu ei niinkään se itse kenkä.

Terotus on myös mihin kannattaa myös hetki keskittyä ja oleellista on ajaa uusiin teriin joku profiili ja muoto. Ei vaan voi käsivaralla vetästä tehtaan jäljiltä. Itsellä sädeterotus ja flat bottom myös seuraavin lukemin: säde 4.3m ja 92-50 kouru. Pitäs vastata perinteistä 85 kg 182cm ruumiille tehtyä liukupintaterotusta. Ihan sama onko perinteinen kaari vai flatbottom, jos tuntuu liian ottavalta niin puukalikka mukaan ja hinkkaat sillä särmää pois.

Minä sanoisin että käytä hiukan aikaa ja nosta hivenen budjettia ja sulla on luistimet helekutin pitkäks aikaa ja syytä saa jatkossa etsiä muualta kuin luistimista. :slight_smile: Persaukinen minä olen mutta kyllä mää kunnon hokkarit ostin vuodenvaihteesa.

Edit…maanatai taas ja ihan helekutisti kirjotusvirheitä… :tired_face:

1 tykkäys

Itse jouduin kanssa luistin kaupoilla käymään joulukuussa ja marssin hiitelään koska tiesin että siellä saa asiantuntevaa palvelua. Ilmoitin että 300e on niihin laittaa johon myyjä totesi että kyllä sillä luistimet saa. Ensinnä jalka esiin myyjän vilkuilu ja pitkä jaaaa, tarjosi eastonin mako 2 jalkaan ja sehän oli heti hyvä, no halusin tietysti saada verrokkeja ja kokeiltiin 6 eri luistinta jotka kaikki puristi jostain ja myyjä osasi se kyllä arvata. Nyt voin sanoa että eastonin kenkä on ainut mikä istui omaan jalkaan ilman ylimääräsiä muokkauksia, uunituksen uusin heti toisten jäiden jälkeen lisäksi nilkkaa jouduttiin vähän kairaan sopivammaksi kun hieroi. Niin ja se hinta, toi mako 2 oli siellä hintaan 399e mutta varastosta löytyi vähän käyetty testi luistin jonka sain sitten hintaan 150e eli kävi hyvä tuuri. Luistimena mako on alkuun aika oudon tuntuinen mutta on kyllä hyvät kun pääsee sinuiksi. Eli suosittelen että hyvänpalvelun kiekkokauppaan ja soviteleen mikä olisi hyvä.

1 tykkäys

Pakko antaa :+1: sen hyvää tietoa tulee palstalla. Pitää pian marssia liikkeeseen testailemaan.

Millaisilla mailoilla pelaatte? Itselläni Eastonin maila mut liian käyrä se on. Vaikea hallita kiekkoa kun meinaa kiekko ihan perus veivauksissa karata lavan alta. Vedot sillä lähtee makeasti, mutta mitä siitä on iloa jos luistelu takkuaa ja ei pääse paikoille. Pitää ostaa joku maila missä lähes suora peililapa. Kuten sanoin, ensin siis välineet kuntoon ennen kuin voi alkaa katsoa peiliin. Ei ole taidot voinut niin paljon ruostua :wink:

Ainaki niistä uusista välineistä voi saada tarvittavaa lisä boostia treenaamiseen :wink:

1 tykkäys

Sportia-Pekassa osataan myös teroittaa, tosin FBV ei löydy valikoimasta. Maalivahdeillekin löytyy kohtalaisen pätevää apua varusteisiin, sillä kiekko-osastolla häärii mm. Mika “Body” Pietilä.

@coly Mailamuoti on mennyt melkoisen käyräksi ja kiemuraksi. Perus lapaprofiili “19” on yleisesti saatavilla ja on suhteellisen tolkullinen. Sen olen huomannut, että mailoissa tosiaan on eroja. Hyvällä mailalla syöttö on paljon helpompi ottaa vastaan, eikä kieko niin herkästi kimpoa irti lavasta. Ranteet kun on puuta.

Bauer Vapor TE flex 96 on ollu hallihöntsyissä ja sitte ulkojäillä Easton V3. Mää en enää hirveemmin lämärejä vetele mut sanotaan että meidän porukassa tulee one-timereille sen verran napakoita että Bauer on mukavampi takoa vetoa :slight_smile: Easton oli niin halpa että se on hyvä kolhia ulkojäillä. Varsissa on se grip pinta…ei o paluuta kun tottu noihin!