Laukaisutaito

“Tavallaan jotenkin hönö aihe ketjulle, mutta aika iso osa-alue jääkiekossa.” Näin alkaa ketju “Syöttötaito”. Tämä olkoot sisarketju tuolle ketjulle.

Tapparassa on ollut viime vuosina hyviä laukojia ainakin Palola, Nurmi ja Laine sekä mahdollisesti Ojamäki. Mielestäni myös Haapalalla on hyvä laukaus ainakin ranteelta.

4 tykkäystä

Laukaus ei ole koskaan hyvä, jos se ei osu tolppien sisäpuolelle tai ohjaukseen.

3 tykkäystä

Tästä eri mieltä, tai riippuu ainakin tilanteesta. Eilen vai KalPaa vastaan pelattiin JMJ:lle poikittaissyöttö takatolpalle, mutta onneton suupaisu maalivahdin logoon. Enemmän mua tuo mv:n loogoon ampuminen häiritsee kuin olisi haettu ylänurkkaan, mutta olisikin osuukin putkeen tai menee vähän ohi/yli. Minulle ainakin jälkimmäinen on laadukkaampi laukaisu.

4 tykkäystä

Kyllä minä nyt ihmettelen. Oletko siis sitä mieltä että ylärimveto taivaan tuuliin on parempi kuin logoon ammuttu? Jos käymme Zabolta tätä kysymässä, niin tiedämme tastusti vastauksen. :slight_smile:

6 tykkäystä

Mun mielestä se maali meni täysin veskan piikkiin.

1 tykkäys

Tästä samaa mieltä. Rinnuksen seuramerkkiin ampuminen on ns. turvallinen vaihtoehto. Maalintekijät hakevat niitä paikkoja, joista kiekko menee maaliin. Rinnuksesta se ei mene läpi millään muulla kuin kimmokkeella. Tappara tuskin olisi voittanut ensimmäistä mestaruuttaan (tuplan ensimmäistä siis) ilman Patrik Laineen ilmiömäistä maalinahneutta ja tarkkaa vetoa.

Laine itsekin totesi jossakin haastattelussa, että häntä ei haittaa, jos joku veto menee hiukan yläkulmasta yli, koska siellä on eniten tilaa ja kun veto osuu kohdilleen, kiekko on maalissa. Pate treenaa ja on treenannut nimenomaan niitä paikkoja, joissa on normalisti tilaa. Valtavilla toistomäärillä se vetokin lopulta osuu sitten kohdilleen keskivertokaveria paremmin.

6 tykkäystä

Tää nyt menee ihan ohi otsikon, mutta eihän semmosesta vedosta, mikä menee maalin yli, oo oikeesti mitään hyötyä. Veskarin logosta se voi tippua mihin vaan. Yläputkesta tuurilla voi kimmota johonki sopivasti, mutta se on just niinku @Messi tossa mainitsi, että maalia kohti ammuttu on aina parempi ku ohi. Ihan sama vaikka se menis vaan sentin yläputken ohi 150km/h. Ei se Zabon veto ollu likikään täydellinen, mutta maalia kohti ja sen ansiosta kävi näin. Takakulmasta kaks kertaa lujempi veto olis kiertäny ränniä pitkin keskialueelle ja joku Saipa pahimmassa tapauksessa läpiajossa.

Kyllä olen tuota mieltä. Niinkuin sanoin tilanteesta kiinni. On se pakille järkevämpää saada veto maalipuiden väliin kauempaa, kuin paukutella ohi. Sen sijaan jos moke on poikittaistilanteessa ja puolet maalista tyhjään, niin surullista katsoa jos suupaistaan logoon.

Pitänee kysyä Zabolta. Laineen kannan tiedämme.

1 tykkäys

Niin saattaahan sillä putkien sisään osuvalla kiekolla olla suurempi mahdollisuus mennä maaliin…

Mulla ehkä enemmän pointtina se, että itselle tulee edes tunne pelaajan hakeneen maalia ja oli pienestä kiinni, eikä jäätyneenä vain suupaise logoon. Tottakai pelissä on tilanteita missä veto maalia kohti on parempi.

Edit. Tuli lukihäiriö.

3 tykkäystä

Paten kannan tiedän. Hän tähtää aina putkien sisäpuolelle ja mielummin osuu logoon kuin ylärimaan. Tosiaan kukaan ei logoon tähtää kuin tarkoituksella saada ripari.
Ylärimaan OSUNUT laukaus on paska laukaus. Logoon OSUNUT voi olla hyväkin. Ugh.

Asiaa; Zabo tähtää aina tolppien sisäpuolelle.

2 tykkäystä

Mitä te höpötätte, maalin mennyt kuti on aina hyvä kuti. :slight_smile:

1 tykkäys

Logosta kiekko ei voi mennä maaliin, mutta ylärimasta se voi mennä maaliin. Tsaijaijai

5 tykkäystä

Eihän kukaan maalia yrittäessään tähtää tietenkään ohi maalista. Parhaat maalintekijät hakevat vetoja tolpan juureen ja siksi he myös laukovat paljon ohi. Heikot maalintekijät ovat sitten näitä logoon neppailijoita. Joku martinröymark osui “aina” maalia kohti, kun tuli laidasta ja laukoi löysän ranteen maalivahdin logoon. Nämäkin kuitenkin voivat olla tarpeellisia laukauksia, jos haetaan vain aloitusta vastustajan päätyyn.

Tolppaan osunut tai pari senttiä ohi mennyt laukaus on sen parin sentin päässä maaliin menemisestä. Keskellä logoa osunut veto ei menisi maaliin vaikka laukaus olisi osunut 20 cm sivumpaan.

7 tykkäystä

Tässä on hyvä video siitä miten Kessel hyödyntää mailaa. Kädet/ranteet eivät liiku oikeastaan yhtään.
Itse olen sitä koulukuntaa, että rantellla tehdään liike/paine mailaan. Mutta sellaista se on, maailma on muuttunut. Aika monta tuntia saisi levyllä viettää meikäläinen aikaa, jotta oppisin tämän tekniikan.

https://www.instagram.com/p/CL0iEE-Aj31/?igshid=gb2c4tdmnwwh

10 tykkäystä

Vähän kuin perhonheitto. Luontevampaa käsillä, mutta, näköjään, tehokkaampaa selällä.

Lainehan tästä uudesta tyylistä on paras esimerkki.

1 tykkäys

Minun mielestäni Laine käyttää ranteitaan toisin kuin Kessel.
Lisäksi jalan painopiste on mailaan nähden ulomalla jalalla. Eli aivan eri tekniikka kuin Kesselillä.

1 tykkäys

Kessel ikään kuin painaa sen tuosta alakautta läpi ja Laine enemmän vastavedolla.

1 tykkäys