Laukaisutaito

Kappas, hyvä huomio tuo jalka – se on Laineella tosiaan eri, vaikka molemmat ovat right. Mutta laukovat mailaa taivuttamalla. Kädet ovat melko paljon kropan edessä.

5 tykkäystä

Laine myös ikäänkuin vetää kiekon itseään kohti juuri ennen laukausta (käyttää ranteitaan) ja lataa sitä kautta mailaansa.

1 tykkäys

Kessel on tuplasti nopeampi ja puolet lyhyempi. Lähtöhetkellä kiekko on molemmilla hyvin lähellä kroppaa.

Tässä näyttää olevan samaa asiaa, mutta en jaksanut kuunnella hessua joka siellä puhui. Mutta hyvää kuvamateriaalia.

1 tykkäys

Itsekin tuota tekniikkaa kerran yritin hahmottaa kun se esille otettiin, laukominen meni täysin pipariksi sen jälkeen. Muistaakseni niin sitä selitettiin että jalkojen juuresta laukomalla saa kropan painon mukaan kutiin. Ne tekee ketkä osaa :rofl:

5 tykkäystä

On myös melkein tuplasti vanhempi, joten ei siinä mielessä näitä new school vitsan vääntäjiä. Mailansa flexi on Bar Downin mukaan 65, eli melkoinen jouskari.

Tämähän on nyt viime vuosina tullut muotiin ja minullekin kauppias sanoi, että 75 pitäisi ottaa käteen – ei kiitos. Mutta ei tämä ihan uusi juttu ole, sillä Teemu Selänne pelasi aikoinaan Titan TPM 2020 puumailalla, joka oli löysempi kuin suosittu 4020 (se punainen risu).

2 tykkäystä

Nopealla googlauksella 2020:n jonkun iteraation käyttäjiä olleet myös esim. Wayne Gretzky ja Mats Sundin. Tuon selänteenaikaisen 2020 kuosi on sennäköinen, että tuollainen tikku on saattanut joskus kädessä olla. Punaista ei ole ollut.

Reikäpallo on enemmän se oma leipälaji (tosin siihenkin ainoastaan kuluu leipää). Säbämailoissahan flexit löystyy, kun numeroita mennään ylöspäin. Vuosia pelasin 25:llä, ja hankin sitten kokeeksi 29:n. Laitoin tuohon mailaan samanlaisen lavan kuin mitä muutenkin käytän. Laukaus sekosi aivan täysin ja oli vaikea oppia enää takaisinkaan. Maila jotenkin petti alta heti, kun sitä yritti kunnolla kuormittaa, ja veto lähti matalana pomppuna. Hyvin pienellä voimankäytöllä tuolla pystyy laukomaan.

Kiekkomailat tosin taitavat olla sen verran jäykempiä, että samaan ongelmaan tuskin pitäisi tavan pulliaisen törmätä? Se on vähän mitä sattuu järkihintaan saamaan, mutta 85-95 välillä flexit on viime vuosina kiekkomailoissa liikkuneet, tällä hetkellä 95 käytössä. Vanhan maailman puutikkuihin ero on kyllä nykykepeissä valtava, ainakin harjaantumattoman käteen. Näin viimeksi viime talvena Montun 99:iin turvautunut.

@armas

Frank Banhamin 1000 kiekkoa nuottaan per päivä auttaa varmasti.

Itse saan jossain määrin lämärin sinne minne haluan, mutta mystiikaksi on jäänyt mistä siihen saadaan puuttuvat 20 km/h lisää nopeutta.

Ranarissa on sama homma, paitsi että jollain ihmeen tuurilla pari laukausta per talvi lähtee omaan silmään oikeasti aika kovaa, mutta en pysty asiaa toistamaan, enkä tiedä miksi juuri ne pari unelmavetoa olivat parempia kuin muut.

2 tykkäystä

Heitänpä lusikkani tähän soppaan.

Mulla oli junnuna erittäin heikko ranne ja lämäri, mutta aikuisiällä opin molemmat muutaman tuhannen toiston ja parin vuoden määrätietoisen harjoittelun jälkeen. Lämärillä joskus tutkaan ampunut muistaakseni 140-150km/h.

Siltikään tuota suoraan lavasta lähtevää rannevetoa en vieläkään osaa kunnolla. Kokeilin 75 jäykkyistä mailaa yhden talven verran, mutta ei se silläkään oikein lähtenyt. Tässä oli kick point alhaalla, mikä pitäisi auttaa asiassa. Normaalisti pelaan 85 jäykkyydellä ja ranne lähtee hyvin lyhyellä virityksellä. Lempilaukaus ehdottomasti lämäri.

Tämän taitajat voisi kertoa vähän, että minkälaisilla mailoilla pelaatte? Ja toinen asia, mikä kiinnostaa, mitä kokemuksia palstalaisilla on löysemmillä mailoilla lämmäämisestä? Musta tuntuu, että tuolla 75 ei maila jotenkin toiminut oikein ja tehot jäi vedosta pois.

Mulla oli pitkään 87-95 tikut käytössä joilla ranne lähti ihan hyvin, mutta lämärin ja varsinkin one timerin kanssa oli todellisia vaikeuksia.
Sitten vaihdoin 110 flexiseen tikkuun ja johan alko lämärit lähtemään. Rannehan tuolla on aika vaikea saada nopeaa lähtemään, mutta kyllä siihenkin tottuu ja sekin suht hyvin jo lähtee.
Massan takia siis noin suuri flexinen tikku kyseessä.

1 tykkäys

Laitetaanpa tämäkin vanha SmarterEveryDayn Youtube -video tänne missä selvitetään lämärin salaisuuksia hidastusvideoilta fysiikan näkökulmasta:

ps.
Hyvä tuo video missä maila menee poikki… hieman mutkalla on ennen katkeamista.

3 tykkäystä

Eikö se ole ihan selvää, että mitä jäykempää mailaa pystyt taivuttaa sitä kovempaa se kiekko siitä lavasta on mahdollista lähtee.

1 tykkäys

Teoriaa:

Jäykkä maila siirtää kropasta lähtevän voiman tehokkaammin kiekkoon. Mailan vääntymisessä ja suoristumisessa häviää energiaa, koska ikiliikkujaa ei ole keksitty.

Löysää mailaa pitää pystyä erityisesti taivuttamaan, joka lataa siihen enemmän energiaa, joka pitää pystyä vielä suuntaamaan kiekon haluttuun menosuuntaan.

Ismo Lehkonenhan ennusti, että tulevina vuosina tullaan näkemään todella kovia rannelaukauksia, kun mailat ja laukaisutekniikka kehittyvät tähän suuntaan.

4 tykkäystä

Tavallaan on, mutta ei se ihan noin mustavalkoista ole.

Ja sitten kun katsoo vaikka Ovechkinin tai Laineen vetoja, niin lähtee ihan kohtuu napakasti sekä ranteet, että lämmit. Eikös Laine ainakin pelaa löysällä mailalla?

Entä jos kropassa ei ole voimaa?

1 tykkäys

Olen tämän tainnut aiemminkin kirjoittaa, mutta ainakin itselleni melkein varren jäykkyyttä tärkeämpi asia on ollut lapa. Itse olen tykännyt pelata sellaisella Jasu/Palola tyylisellä lavalla. Aikanaan noita joutui kuumailmalla itse käyristämään mieluisaksi. Lavan käyryys vaikuttaa omalta osaltaan myös itse laukaisutekniikkaan. Nyt minulla on käytössä Jasun tikkua ja Simontaipaleen tikkua. Tuntuu siltä, että en osaa tuolla Kassun mailalla kunnolla ampua, vaikka lavat eivät lopulta merkittävästi eroa toisistaan.

1 tykkäys

Kaikki on suhteellista, mutta pitkän virityksen rannelaukaus ehdottomasti mun vahvuuksia. Käytössä täysimittainen 77 flexinen low kick point -maila. Joskus olen laittanut vielä täysimittaiseenkin hieman jatkopalaa, yleensä en. Käyristyksenä tavanomainen Bauerin P92.

1 tykkäys

Totta tämäkin.
Lapa on kanssa itselle semmoinen, että pitää olla just eikä melkein.
Itsellä Heikkisen Ilkan 110 flexinen maila vähän käyremmällä ja korotetulla lavalla, joka on omaan käteen kuin valettu.
Sitten taas P88 ”Kane” lapa tai P92 ns. yleisin lapa ei sovellu sitten yhtään omaan käyttöön.

Kirjoitin tuossa edellä siitä, että itselleni lavalla on merkitystä.
Tässä on erilaisia lapaprofiileita. Vasemmalla Kuusela, keskellä Simontaival ja oikealla Jasu. Itselleni tuo Jasun malli on se mistä pidän.

6 tykkäystä

Onko Tappara muistanu ja lähettänyt Kuuselan mailan nimmarilla :lasit:?

Kyllä ja ei. Tuo on hoidettu tietyllä tapaa, mutta ei liity oikeastaan tähän keskusteluun.

4 tykkäystä