Right ja left, kuinka valikoituu kumpaa mailaa käytetään

Miten määräytyy kummalta puolelta jääkiekkoilija alkaa pelaamaan? Ensimmäisen kerran kun aloitteleva kiekkoilija ottaa mailan käteensä nappaako hän mailaan kiinni kätisyytensä mukaan. Eli oikeakätinen oikealla mailasta kiinni ja vasen alas varteen ja vasenkätisetpäin vastoin. En usko, että tuo on aukoton teoria, sillä kaikki rightin pelaajat eivät ole vasenkätisiä eivätkä leftiä suosivat oikeakätisiä. Yksi varteenotettava mahdollisuus on se , että “vahvemmalla” kädellä otetaan alempaa varresta kiinni, koska tuolla alimmaisella kädellä ohjataan mailan käsittelyä ja laulauksia.

Tuskin mitään nyrkkisääntöä löytyy tähän asiaan. Sen olen jostain syystä pannut merkille, että mielestäni rightin pelaajissa löytyy suhteessa enemmän “kynämiehiä” kuin leftin vastaavista.

Tätähän on puitu paljon eri palstoilla, ikinä ei tietääkseni ole päästy mihinkään yhteisymmärrykseen. Menee samaan kastiin kuin se kummalla jalalla ottaa ensin vastaan eteenpäin horjahtaessa. Uskoisin että jokaiselle ihmisellä vaan luonnostaan tulee jompi kumpi, syitä voi vain arvailla. Olisi hauska nähdä onko asiasta jotain tutkimuksia.

Olen lukenut jotain kokemuksia ihmisiltä jotka ovat yrittäneet “käännyttää” lapsiaan rightin pelaajiksi. Näissäkin menestys on ollut heikohkoa.

Kyllä mulla on oikea käsi vahvempi mutta silti pelaan leftillä, eli toi “vahvempi käsi alhalla” kumoutuu ainakin mun kohdalla.

Laitetaan asian tiimoilta äänestys niin nähdään kuinka suuri hajonta asian suhteen saadaan.

  • Oikeakätinen mailana left
  • Vasenkätinen mailana left
  • Oikeakätinen mailana right
  • Vasenkätinen mailana right

0 voters

Korrelaatio menee juuri niin päin, että vahvempi käsi pitää mailan päästä kiinni. Oikeakätisistä enemmistö on leftejä ja vasenkätisistä enemmistö righteja.

Dataa on aina kiva olla. Tässä yksi kysely samasta asiasta Jatkoajan palstalta. Poikkeuksia tähän yllä esittämääni sääntöön on toki paljon kuten noista prosenteista näkee: 26% oikeakätisistä ja 34% vasenkätisistä pelaa vahvempi käsi alhaalla tuon mukaan.

Mä uskon, että se kumman kätinen maila pienelle lapselle ensimmäisenä annetaan käteen, voi kallistaa valinnan puoleen tai toiseen. Sekään ei kuitenkaan ole koko totuus, ja jos lapselle annetaan ensimmäisenä wanhan liiton suoralapainen maila kuten minulla oli alkuun 90-luvulla, jotenkin sen vaan valitsee kukin ja sen jälkeen sitä harvemmin vaihdetaan.

Edit. Yksi ajatussolmu korjattu kursivoidusta kohdasta.
Edit2. Se oli alun perin ihan oikein… Unohtakaa siis.

Aivojen sopukoissa taitaa määräytyä tämä kummalta puolelta pelaa, samoin kuin kummassa kädessä lusikkaa lapsi pitää. Pelataan välillä yhdellä kädellä mailasta kiinni pitäenkin, ja se on hankalampaa sillä kädellä mikä on yleensä alhaalla.

Onko muuten olemassa jääkiekkoilijoita, jotka pystyvät pelaamaan molemmilla puolilla lähes yhtä hyvin? Futiksessahan on molemmilla jaloilla pelaavia…

Jos kaikista lajeista täytyis valita yks parhaiten molemmilta puolelta pelaava, lajista välittämättä, sanoisin Ronnie O’Sullivan, snooker. Ihan käsittämätön ukko!
Mielenkiintonen toi äänestys kyllä. Saman äänestyksen jos tekis lajin ehdottomien huippujen keskuudessa, saatais hieno vertailu aikaan, tulisko hajontaa…

2 tykkäystä

Joskus näin muuten videon jossa joku muuan lätkäpelaaja tuli oikeaa laitaa rightin puolelta pelaten ja kun tuli aika ampua kohti maalia, vaihto äijä mailan leftin puolelle ja ampu. Jotkut siis osaavat myös pelata molemmilta puolilta joka itselle tuntuu aivan käsittämättömältä…

Le Goap teki vanhalle foorumille pienen tutkimuksen aiheesta “Onko parhaat maalintekijät aina Rightejä?

Aika tasan jakautui L ja R, mutta mailan valinta ei näemmä tuossakaan ryhmässä aina mennyt kätisyyden mukaan.

1 tykkäys

Muistan lukeneeni jostain, että oikeakätisen Rafael Nadalin setä teippasi tennismailan Rafaelille vasempaan käteen, jotta hän pärjäisi paremmin. Valmennusmetodina kyllä karmaiseva.

Ajankohtainen aihe, koska perheen nuorimmalla on juuri tämä kätisyyden valinta edessä. Vauvathan näyttäisivät käyttävän käsiä tasapuolisesti. Esimerkiksi syövät vuoroin oikealla, vuoroin vasemmalla ja miten sattuu. Mutta jotenkin näyttäisi siltä, että maila on kääntymässä leftin puolelle. Mutta kuka tietää paljonko sillä on vaikutusta, että malliesimerkki (eli minä) pelaa leftiltä?

Nythän on oiva tilaisuus tehdä ihmiskoe hyvän tarkoituksen nimissä :smiley: Koita siis kääntää lapsesi rightiksi. Jos onnistuu, todistat että kätisyyden voi lapsena valita ja saat samalla perheeseen hurjan rightin maalitykin. Jos ei onnistu, et menetä mitään. Win-win.

3 tykkäystä

Oikea kätinen ja left, allekirjoittaneella kolme junioria ja kukin rightin mailaa käyttäviä oikeakätisiä, ja he ovat jo toisellakymmenellä iässä, ettei ole enää sitä hakemista että kumpi parempi. Sitä pohtinu miksi se menee noin, enpä ole keksiny. Heidän äitinsä myös oikeakätinen ja left ‘parempi’.

Tätä periaatteessa aikanaan yritin kummipojan kanssa. Pienestä pitäen löin rightin mailaa kouraan, mutta väkisin käänsi aina leftille. En toki sano, että kaikille se toinen on ehdoton, mutta näin meillä.

Totta. Toisaalta, itse lätkää pelatessani olen ja olen aina ollut left ja oikeakätinen, mutta myöhemmin pelattuani paljon muita mailapelejä, kuten sulkapalloa tai squashia, silloin oikea käsi lämmää ja tekee kaiken. Siis kakki peli tapahtuu rystyä lukuunottamatta oikealla. Jotenkin hassua että pitkä maila kädessä ja kiekon kanssa homma vaihtuu. Olenkin yllätten nykyään huomannut, että lätkää pystyn nyt kohtuullisesti pelaamaan (höntsäämään) myös rightinä, mikä oli nuorempana sula mahdottomuus.
Väitän siis että osittainen muutos voisi olla mahdollinen, ehkäpä muiden lajien kautta?

Ainakin oman pojan kohdalla koitettiin opettaa rightiksi isäukon kanssa. Ei onnistunut.

Meillä onkin omituinen tapaus, kun kynä- ja aterinhommissa vasen käsi on vähintään tasa-arvoisessa asemassa, futiksessa kovempi potku lähtee vasurilla, mutta kiekko- ja säbämaila menee silti mielellään leftille. Pitäisikö yrittää työstää rightiksi?