Onko nykyään olemassa yhtään luistinta, jossa ei ole jäykkä (=kiinteä) kengän rakenne?
Vanhat on jotkin Bauer Nexus retroversiot, joissa kenkä on vielä keinonahkaa ja nylon-punosta. Saattoivat olla lajinsa viimeiset.
Onko nykyään olemassa yhtään luistinta, jossa ei ole jäykkä (=kiinteä) kengän rakenne?
Vanhat on jotkin Bauer Nexus retroversiot, joissa kenkä on vielä keinonahkaa ja nylon-punosta. Saattoivat olla lajinsa viimeiset.
Mulla oli pitkään Micronin tonniset siltä ajalta kun vielä tuomaroin junnusarjoja 90-luvulla. Nyt olen viime vuosina käyttänyt pojalta pieneksi jääneitä Reebokeja ja onhan nuo ihan eri tuntuiset. Muutenkaan ei ole päässyt pahemmin luistelemaan, mutta tulee ikäänkuin joka kerta se uudelleen luistelemaan opettelemiset tuplana, kun jäälle pääsee.
Täytyy kyllä sanoa, että olisi mukava tietää esim. Jukin mielipide, että lähtiskö kärkiblokkaajaksi AV:lla Micronin tonniset jalassa ja yv:n takakolmion keskellä Robin Press vetelemässä lämäriä valmiiksi. Vois olla pitkä saikku, kun noihin luistimiin kopsuisi nykypelityylin blokit. Eli eiköhän se sieltä nouse tuo luistimien koteloitumisvaade.
Joku aika sitten hankkimani Vapor X2.9 on ainakin edeltäneisiin Tackseihin verrattuna yllättävän elastinen.
Kyllä ne taitaa vähissä olla. Varmasti tässä haetaan keveyttä, jota saadaan tuolla hiilikuidulla vs. nahka. Itsellä on Bauerin 2S Prot, samoja on Tapparassakin joillain jalassa. Kyllä se jalka siihen tottuu vaikka alussa ovatkin todella jäykät. Mutta kun siihen tuolla harrasteessa tulee laukaus, ei se kyllä missään tunnu.
Makot taisivat olla tähän jonkinlainen poikkeus, tosin eri asia voiko niitä enää pitää nykyluistimina.
Mutta käsittääkseni Truet ovat ainakin osittain vastaavat kuin mitä Makot olivat. Hockey Basessa joskus jotain Trueja hypistelin, ja sellainen muistikuva on että eivät ne ainakaan samalla tavalla olleet niin koteloita kuin muut nykyluistimet.
Joo, harmittaa kun viisi vuotta sitten Sportia Pekassa oli Makoja poistolava (Easton loppui), mutta silloin oli rahat tiukassa, eikä raaskinut ostaa varastoon.
True kyllä näyttää muoviselta, mutta ehdottomasti aion sen sovittaa kun aika tulee.
Otetaanpa muistiin kotimaisten RamonEdgen luistimen terien syntytarina, joihin myös Patrik Laine liittyy:
Itsellä nämä saattaisi olla käytössä (olen välineurheilija ) jos niitä olisi vain voinut teroituttaa Tampereella. Satasen laaki ei edes ole kovin paljoa kalliimpi kuin jotkut erittäin perus LS4:set. Oikeastaan ihme ettei täällä ole huoltopistettä.
Pojalla jonkun aikaa oli nuo ja Ylojärven jäähallissa oli teroituspaja, mutta taitaa olla lopettanut.
Viesti siirrettiin ketjuun: Montreal kaksilapainen maila
Vähän juttuu lätkämailoista!
Onko täällä kukaan käyttänyt TRUE-luistimia?
Olen vähän hypistellyt TF7 mallia ja on kyllä helkkarin hyvän oloinen kenkä. Tulen old school keinonahka-kangasverkko Bauer Nexus 800:sta, enkä ole näistä nykyajan muovikengistä löytänyt sopivan oloisia, mutta nyt kyllä polttelee.
Voi kyllä vaatia vähän muokkausta että vasen Aku Ankan räpyläni saadaan sinne sopimaan.
Oletko käynyt kokeilemassa?
Jos sopii jalkaan, niin sitten on sinua varten.
Itse tässä olen opetellut uusien luistimen kanssa elämistä. Itselleni ehkä teränmuitolua huutaa ensiksi. Nuo nykyiset kengät istuu yllättävän nopeasti jalkaan. Mutta onhan tämä harrastehifistely mennyt vähän yli itse kullakin…
Olen nopeasti kokeillut, mutta homma jatkuu - seuraavaksi jalat laitetaan skanneriin. Valitettavasti on siunattu luistinten kannalta haastavalla jalkojen mallilla, joten useasti joutunut ostamaan muuta kuin on halunnut. Kriittinen paika on kärkikuppi.
Bauerilta ja Truelta saa molemmilta custom luistimia, jos jalka on tosi pahasti hankalan mallinen. Näillä on toki hintaa…
Itse kun viimeksi ostin luistimet (Bauer), niin jalka skannattuin. Siitä selvisi ainakin se, että aiemmin Bauerissa käyttämäni EE lesti oli liian leveä ja tuli D lesti.
Kävin vuosi sitten ostamassa luistimet Hiitelästä, edellisten ostamisesta oli vierähtänyt jo aikaa mm. muutaman välivuoden vuoksi ja siten olin aikamoisen kujalla markkinoilla olevista malleista.
Sain aivan 5/5 palvelua ko. puljun (käsittääkseni) nykyiseltä pääomistajalta, mies jopa muisti mitkä luistimet minulla oli ennen. Skannattiin jalka ja kokeiltiin kaksia Bauereita ja annoin niistä kommenttini. Näistä myyjä osasi vetää johtopäätökset ja haki hyllystä CCM:n Jetspeed FT490:set. Tuntuivat saman tien omilta! Luultavasti ilman näin erinomaista palvelua olisin ostanut itselleni huonommin sopivat luistimet.
Kyllä tuo osaava henkilökunta on äärimmäisen tärkeää. Itselläkin skanneri näytti toista mallia itselleni parhaaksi, mutta tulimme sitten myyjän kanssa siihen tulokseen sovituksessa, että toinen malli onkin parempi. Lisäksi sitten kun olin luistimet ostanut toisesta myymälästä, missä normaalisti asioin (siellä oli oikeaa kokoa) ja menin siihen myymälään, jossa normaalisti asioin, myyjä totesi, että luistimien uunitus oli tehty puutteellisesti ja teimme sen hänen kanssaan uudelleen.
Nuorena tuli paljon luistimia myytyä, tosin vähemmän pro-kamaa. On myyjälle pirun hankala tuote koska et näe etkä tunne yhtään mitään siitä miten jalka ja kenkä kohtaavat. Asiakkaiden kyky kertoa havainnoistaan vaihtelee suuresti ja uusi luistin vanhassa koossa tuntuu aina erilaiselta kun se mihin on jalka tottunut ja kenkä muotoutunut.
Edit: Suht hyvästä kokemuksesta huolimatta olen myös itse ostanut muistaakseni kaksi kertaa väärän kokoiset luistimet. Kerran liian pienet kun sain halvalla ja kerran liian isot kun en osannut arvioida muotoutumista oikein.
Itsellä ratkaisi paljon juuri oma kokemus sovituksessa mallin valintaan. Skanneri sanoi, että Vapor olisi oikea. Sitä kun sovitin, kantapää ei oikein istunut. Tästä kun kerroin myyjälle, hän sanoi heti, että Supreme on sitten parempi. Ja sitähän se olikin. Niillä on nyt kolme vuotta menty ja istuu kuin sukka jalkaan. Toki mallikin on 2S Pro, eli sen vuotisen malliston lippulaiva.
Ny rupesi kiinnostamaan kovasti. Olen ollut siinä uskossa,että en enään pääse luistimille ja kiroillut sitä itsekseni vuosia. Itsellä kun on ongelmakinttu tai lähinnä toinen jalkaterä. Työkengät tehty vuosikausia yksilöllisesti ja suurin osa myös muista popoista. Jos pääsis vielä junnujen kanssa jäälle,niin ei tarvisi tuossa pihassa pipolätkäillä