Nyt vasta huomasin, että täällä on tämmöinenkin ketju. Kaikenlaista täällä muutkin keskustelijat päässänsä pyörittävät
Itse kierrätämmne taloyhtiössä hyvin pitkälle kaiken: sekaa, pahvia ja kartonkia, muovia, lasia, metallia ja biojätettä. Lähimmälle sortti-asemmalle ei ole “liian pitkä” matka myöskään ja lähikauppaan saa kätevästi lamput ja paristotkin. Naapuriapteekki ottaa vastaa lääkkeet. Ihan kiva.
Mutta onko kukaan muu miettinyt jätteenkäsittelyä ns. prosessina ja näkee sen yhtä “hankalana” kuin minä? Selitän alla.
Mä olen ymmärtänyt, että sekajätettä haravoidaan jätteenkäsittelylaitoksella erilaisin nuuskijoin, jotka pyrkii erottelemaan jätteestä kierrätettävän materiaalin. Esim. juuri lasin jne. Samaten mä olen ymmärtänyt, että muille jäteluokille tehdään samoin - jotta koneisto ei menisi rikki jos vaikka biojätteeseen olisi eksynyt metallia. Se on hyvä. Mä siis mietin, että olisiko jopa tehokkaampaa kerätä kaikki jätteen samaan ja parantaa noiden nuuskijoiden tasoa todella high techiksi (siis entisestään), kuin pitää jokaisella linjastolla omaa nuuskijaansa.
Tämä ajatus siis siksi, että välillä tuntuu että koko kierrättäminen vaatii ylemmän korkeakoulututkinnon. Meillä tätä on tehty jo sen verran kauan, että tavallaan se ei ole vaikeaa. Mutta aika-ajoin tulee tällaisia tilanteita, missä sulla on joku “hirviöpakkaus” ja oletat sen olevan vaikka muovia, mutta et ole varma. Tai pakkaus on useasta eri materiaalista kyhätty ja et saa sitä edes kirveellä osiin. Ja mikä parasta: pakkausten käsittelytoimentpiteet vaihtelee eri kuntien alueella. Jos siis muutan, saatan lajitella vanhata muistista väärin
Esim. muovi. tietyt muovit ja luokat 03 ja 3 ei kuulu muovinkeräykseen. Biomuovi on sellainen hirvitys, että kun alat netistä lukemaan siitä, et tiedä kuulutko itsekkään enää maapallolle. Miten hemmetissä sulla on muoviluokissa välissä joku 3 ja 03 ja ne pitäs muistaa? Siis että 2 tai 4 menee muoviin, mutta ei pahamaineinen numero 3? Ja sitten kun se samperin paketti on kulunut/ haalistunut ja sä et nää mitä se on? Sekajätteeseenhän tulis laittaa “kaikki mistä et ole varma”. Sinne alkaa yhtäkkiä mennä aika paljon kamaa. Ja kuinka plajon aikaa ja vaivaa menee, kun sen muovi päältä poistaa kartongit, huuhtelee, valuttaa, irrottaa korkit (koska tietenkkän ei saa kantta ja perusosaan yhdessä sinne. Ja sitten pahista pahin: älä pakkaa sisäkkäin Aikamoinen taitelu ja puhutaan vasta muovista.
Se absurdius tulee siinä, että kyllä mä ton vaivan nään vaikka se mua huvittaakin. Mutta kuinka moni jaksaa? Eikö olisi parempi saada kaikki materiaali vaan talteen (roskiin) ja antaa automaation hoitaa niinkuin kuuluu? Kallista se on, mutta nyt käsittelijät (ihminen) tekee jo niin monta eri “virhettä” että se automaatio tarvitaan siellä joka tapauksessa. Ja osa ei lajittele, koska ne käy töissä ja niillä ei ole tohon prosessiin aikaa
Tai vaikka biojäte. Koirankakkapussit on biöjätettä, mutta koirankakkaa sinne ei saa laittaa ihan parasta. Kuinka moni tuota edes tietää? Ja miksi penteleessä ne pussit sitten edes on biojätettä? Joo, tiedän: osalla on komposti. Mutta väittänen, että omakoti- ja mökkialueella myös kakat jää suhteessa enemmän luontoon, kun kaupungeissa taajaan asutuilla alueilla. Poikkeuksiakin toki on. Ja sitten nää biojäte- pussit: tiesittekö, että ne saattaa rikkoa biojöte-laitteiston?
siksi niitä ei olisi hyvä käyttää. Van mieluummin paperipusseja joko askartelemalla sanomalehdestä tai tilaamalla. Ja ei suomesta löydy hirveesti näitä paperisia, netin kautta muualta kyllä. Sanomalehtien määräkin on tätä nykyä rajallinen, jos lehdet tulee diginä ja mainoksille on “ei”. Eli ostan paperipusseja Euroopasta. Miksi Suomessa myydään biojäte-pusseja jos ne hajottaa biojätelaitteiston?
Voi elämän kevät.
Lopuksi vielä nää ihana pakkaukset, joissa on jotain muovikkunaa, metallisinetöintiä ja sitten se itse paperi, joka tosin saattaa olla muovitettu
Tässä asiassa aika paljon vastuuta sisälletty kuluttajalle ja luotettu, että jokainen näkee tämän kaiken vaivan. Itse alan kallistumaan siihen, että mikä tahansa roskis on parempi kuin luonto. Se tässä se isoin ongelma on. Kyllä jätteenkäsittelylaitosten pitäisi kantaa vastuu siitä, että jos kuluttaja hoitaa roskan roskiin - he hoitaa sen käsittelyn. Ja valtion pitäisi ohjata prosessi siitä, että se olisi kaikkialla yhdenmukainen. Ja tietyt pakkaukset olisivat vain tiettyä materiaalia, jotta kuluttajien ei tarvitsisi olla tohtoreita osatakseen lajitella oiken. Ja itseasiassa yleisissä tiloissa (puistot jne.) ihmiset kuitenkin heittää sinne sekaroskiin kaiken, joten ainoastaan kotitaluksissa j firmoissa lajitellaan. Siis ne kotitaloudet ketkä lajittelevat.
Oho, olipa pitkä avautuminen. Menempä tästä takaisin lajittelemaan.
EDIT: anteeksi hyömiöiden määrä. Toisaalta ne korostaa sitä, että minusta tilanne on “huvittava” ja silti itse kuitenkin lajittelen ihan nöyrästi ja käytän aikaa selvittääkseni, miten oikeasti tulisi lajitella. Paradoksi. Typoja korjattu.