Minkälainen joulupuu palstalaisille tulee tänä vuonna? Aito,muovinen,kotimainen,ulkolainen,kasvatettu,varastettu,ämpärikuusi,kesästä jääny juhannuskoivu vai jotain muuta. Tänä vuonna meille tulee jotain muuta kuin muovia. Tässä vähän hintahaarukkaa.
Aito kotimainen kuusi omasta metsästä tulee. Ei ole mikään joulukuusimetsä, eli ei ole hoidettu mitenkään joulukuuselle erityisemmin suunnatusti, mutta kyllä sitä jostain aina sellainen löytyy minkä viitsii sisään tuoda. Itse asiassa useemmin se löytyy jostain pellonreunalta kuin ihan metsästä.
Meillä on isän luona aina sama vanha yli 30 vuotta vanha muovikuusi. Usasta aikoinaan tuotu. Yllättävän hyvin on kyllä kestäny kaikki nää vuodet (“pientä laittoo se vaatii vaan”)
on jo varastettu ![]()
Tää on sitä oikeeta meininkiä ![]()
Allergiasyistä pikkanen muovikuusi. Mulle on kehkeytynyt jouluperinteeks joka vuosi rampata kylän kaupat läpi kuusensuklaita ettimässä (vain tietynlaiset kelpaavat). Viime vuonna oli korvikesuklaat, toissa vuonna löyty kelvollisia ja siiloinkin ihan viimeisestä kaupasta, missä kävin. Ne “vanhanajan=1970-luku”
pukit olis parhaat, mutta niitä ei kyllä saa mistään. Kinderpukit taas ovat liian kalliita ja amerikkalaisia.
Vaimo laittoi olohuoneeseen muovikuusen. Koristeitakin kivasti. Joka yö kissat viskovat koristeet ympäri kämppää. Yllättävän rasittava meteli lähtee mokomista muovipalloista. Joka aamu vaimo ripustaa koristeet uudelleen. Joulumieli 3/5.
Meillä on vanhan perinteen mukaan oikea kuusi. Saapa nähdä kuinka rauhassa se saa olla 4kk koiruuden hampaissa. Ajattelin virittää sen kyllä rautalangalla kattoon kiinni. Kuusen siis, en koiraa…
Meillä ei koiraa kuusi kiinnostaut, edes pentuna. Mutta kissoja kyllä kiinnostaa. Kattoon olen yleensä laittanut siimalla sitoen kiinni, ettei kissat kiipeillessään kaada. Koira kaataa toki herkästi kuusen jos juoksee ohi, tai sitten jos on hiukankaan isompi koira ja menee juomaan kuusen jalasta, että kyllä se sitoa kannattaa. Itse käytän siimaa lähinnä sillä, että se on näkymätöntä. Se on kanssa kumma juttu tuo sieltä kuusen jalasta juominen eläimillä. Kissat ja koirat käy vallan siellä juomassa joulun ajan. Miten se vesi siellä voi olla niin paljon parempaa kuin omassa kupissaan? ![]()
Joo meillä on kissakin ja palloja se tykkää paijata… Ja ollaan mekin siimalla laitettu rungosta verhon nyörien koukkuihin laitettu kun kuusi on nurkassa ikkunoiden välissä. Mutta nyt pitää laittaa katosta myös kiinni.
Ja onhan se vesi ojassakin parempaa, vaikka olis juuri kuppiin raikasta vettä laitettu.
Eläimet haluavat juomansa mahdollisimman luonnollisena. ![]()
Meillä ollut jo varmaan kohta kymmenen vuotta muovikuusi. Pikku-Treppua muovikuusi epäilytti, kun havut eivät tuoksuneet. Lopulta tuo muovinen on vaan osoittautunut paremmaksi. Paikat pysyy siisteinä eikä tartte varoa pisteleviä neulasia.
Naapurin metsästä “varastettu” aito kuusi. Vielä hakematta, ei kai vielä ole kiire? Lauantaina viimeistään joku risu haettava.![]()
Meil on semmonen kuusi jota puoltoistavuotias tykkää repiä kumoon.
Edit: Lisätääs tähän pieni tietoisku Pelastustoimelta kaikille niille joilla on aito kuusi. Muistakaa kastella sitä!
Meillä on ratkastu toi kumoonrepimisongelma laittamalla kuusi rautalangalla kiinni katossa olevaan koukkuun. Hyvin on pysynyt.
Helsingin Keskustassa kuusibisnes on murrosvaiheessa: hinnat ovat viimevuosina nousseet kovasti ja viime jouluna keskikokoiset, tiheät, peruskuuset maksoivat kantakaupungin myyntipaikoissa n. 100€/kuusi.
Tänä vuonna on sijaa saanut uusi ilmiö: tarjoukset kotiinkuljetetusta kuusesta hinta n. 50-60€/kuusi (laatua en tiedä) ja koulujen varainkeräyksen kuusimyyjäiset muutamana päivänä ennen joulua koulujen pihalla, hinta 45-50€/kuusi (laatua en tiedä).
Eli kun kuuset kovin kallistuivat (100€ on liikaa peruskuusesta!), ajautui koko kuusibisnes murrokseen. Itse tilasin kotiinkuljetuksen, koska koulun kuusimyyjäisistä ilmoituksen huomasin niin myöhään.
Eilen kannoin lähimarketin pihasta kuusen parvekkelle odottamaan. Maksoi kympin.
Metsäkuusi joka on aamusta asti ollut sulamassa kylppärissä, kokoa noin 250 senttiä ja tänään olisi tarkoitus koristella se kissojen & muiden iloksi.
Aiempina vuosina kuusi on pysynyt pystyssä vaikka koristeet saa railakkaasti kyytiä.
Tunnelmaa kotiin nääs.
Joo, aikansa kutakin… nyt on menty tekokuusella. Pitää katsoo sitten uusiksi, jos pikkuväkeä alkaa taas pyöriä jaloissa. ![]()
Olen onnistunut jotenkin pari vuotta pitämään hengissä pöydällä pientä huonekuusta, joka jouluna toimii joulukuusena…
Esimerkki täällä:
Perkule!!! Kuusenjalka,kuulemma myyty monta vuotta sitten. Vanha arvokas kuusenjalka jonka tehnyt Yhtyneet Paperitehtaiden jo edesmennyt työntekijä. Saatana ny hatuttaa ja paljon. Ny sit jostain jalkaa hankkimaan.