Ketju avattiin automaattisesti 10 tunnin kuluttua.
Vain yksi virhe, mutta laadultaan sellainen, että ei ehkä tällä tasolla ihan tällaisia pitäis tapahtua. Lisäksi tapahtui hetkessä, jotka yleensä erottaa huippumolarit muista. Eli tiukassa tilanteessa jossa punnitaan pään kestävyyttä. Ei kestänyt. Pitäis pystyä pelaamaan samalla tasolla, rutiinilla ja vaistolla tilanteesta riippumatta. En usko, että olisi tollain lähtenyt torjumaan tilannetta paineettomana.
Ei tietenkin sama mittakaava mutta tuosta eilisestä tuli heti mieleen muuan peli Porissa.
Se virhe tuli huonoon hetkeen. Voittavan ja ei voittavan pelin välinen ero on joskus varsin pieni, mutta tämän kaltaisia hörppyjä ei kyllä tarvitse enempää tulla.
Kirjoitin näin toisaallekin, mutta uskon edelleen, että Liigan paras maalivahti vaihtui… Liigan parhaaseen maalivahtiin.
Metsolalla ottaa aikansa tottua uuteen sarjaan. Ja pakeilla Metsolan pelityyliin, jossa molari polkaisee aina pari askelta vastaan ja pakkien tehtävä on ottaa poikittaissyötöt.
Joskus käy kämmejä, kyllä se edellinen virkavelikin joskus jonkun tilanteen mokasi, mutta eivätköhän ne jää kauden mittaan vähemmälle. Näykin kanssa yhteistyö vasta startannut. Nyt vaan lisää pelejä alle.
Eihän tuo hörppäys vielä edes ratkaissut peliä, kyllä ne olivat sitten muut asiat jotka sen saivat aikaan.
Kummasti se on aina vaan maalivahti joka kaikesta huolimatta vedetään aina ensin kölin ali. Pakkien yksittäisistä kömmähdyksistä harvoin edes mainitaan saati sitten hyökkääjien.
Tässä yhtä yksittäistä virhettä vatuloidessa, on pakko kysyä, että unohtuuko kokonaisuutta arvioidessa mm. hienosti peitetty rankkari (Kangasniemi nimittäin haki hyvin kulman vapautumista) sekä se, että joka pelissä Metsola ottaa 1-3 eleetöntä alakulmavetoa patjan levityksellä.
Jokainen veska (valitettavasti) päästää katsojien mielestä helppoja. Päästi Helkkukin sekä kaikki heidän edeltäjänsä. Ja päästää muidenkin joukkueiden veskat.
Ei ole. Ei välttämättä edes top3. Ainakin Malek ja Rubin edellä, ehkä joku muukin.
Ei muuten tee vastaan haastamista enää lähimainkaan samalla tavalla kuin 10 vuotta sitten. Tämä on vähän huono homma ottaen huomioon Metson pienen koon.
Edellä sanotusta huolimatta kyllä Metsolalla pitäisi kaiken järjen mukaan taso riittaa mestaruuteen, jos saa nuo hasardit pois.
Oliko @Juissi27 joka täälä puhunut 200 kertaa siitä, että samoja ongelmia oli Heljangolla ennekuin hänestä tuli Jumalasta seuraava.
Pelicans peli oli kyllä just sitä. Pelas hyvin. Etenki ekan kympi vikasta erästä piti meidän alivoimaa hengissä. Sitten yks hörppy ja palsta (ml minä) repii hiuksia. Noitahan oli Chrisullaki. Tavattii perheessä tuolloin viä 2020 sanoa, että hyvä maalivahti Chrisu on paitsi et yks kiintiöimasu per peli sillon tällön.
Toinen oli nouseva tähti ja toinen on hiipuva tähti.
Toisinsanoen Heljanko oppi niistä pois, Metsola ei oppinut 10vuodessa.
Täytyy Metsolan kohdalla huimoida toki, että vaikka nyt onkin niin karmea imuri niin kuitenkin valittu Liigan, sekä KHL:n parhaaksi maalivahdiksi. Vaikka kirkkainta ei ole tullut niin ei Metsolan joukkue ole Metsolaan hävinnyt kun 2013. Sveitsissä toki oli nyt ihan unissaan, mutta niin oli koko Kloten.
Linkataas ny loppuun tää klippi mikä vilisee silmissäni aina kun puhun Metsolan huonoista Sveitsikausista. Tämä ei ole ainoa laatuaan, mutta on mieleenjäävin esimerkki kun ollaan tuosta kiekon hukkaamisistakin puhuttu:
Videon aikaleima 4:05 https://www.nationalleague.ch/game/20241105000151
Ei hävinnyt tuolloinkaan. Ässät oli sarjassa kokonaisuutena parempi ja ansaitsi voittonsa.
En voi väittää vastaan kun olin tuolloin joku 7v ja en muista peleistä mitää :DDD ni ny vanhempana ollu vaan vanhojen klippien varassa… (köh) Marttinen…
Kannattaa käydä katsomassa edellisten syksyjen maalikoosteita ja katsomassa minkälaisia hörppyjä Heljanko päästi.
Niitä meni paljon, myös viime kaudella. Tärkeintä on että parantaa kohti kevättä ja onhan Metsola parantanutkin tässä parissa kuukaudessa peliään merkittävästi.
Aika huonot oli kyllä vaikkapa tilastot…
Päästettyjä maaleja 1,84 keskiarvolla ja torjuntaprosentti 94,12.
Joku helppo meni, mutta kyllä me kaaduttiin johonkin ihan muuhun!
Loukkaantumisia tuli ja finaalivastustaja vaan lopulta oli aika kova ja hyvässä hypessä
Mielipiteeni aiemmasta ei ole muuttunut, mutta mielestäni Metsolan otteet yleisesti ovat maalilla parantuneet. Tässä toki jeesaa se, että Tapparan xGA (vastustajien luoma xG uhka) on Liigan parhaimmistoa, eli puolustus Metsolan edessä toimii hyvällä tasolla, vaikka siinäkin hetkittäin on ollut omat heikkoutensa. Heljangon erotti muista kuolevaisista se, että hän kykeni omalla työskentelyllään ratkaisemaan Tapparan eduksi niitä tilanteita ja otteluita, kun puolustus ja viisikkopeli edessä petti. Tätä viisikkopelin hajoamista tapahtuu nyt ja tulevaisuudessa ja eniten jännittää se, paljonko omissa kolisee näissä tilanteissa. Voittava maalivahti kääntää prosentuaalisesti näitä tilanteita joukkueen eduksi.
Voidaan ajatella että Metsolan peli kehittyy kauden edetessä ja tässäkin ketjussa on viitattu Heljangon matkaan Tappara-paidassa. Mielestäni vertailu sikäli ontuu, sillä Metsolan kohdalla ei mielestäni enää rakenneta mitään tähtitarinaa ja valtavaa kehitysloikkaa, opit on opittu ja nyt pitäisi jotenkin repiä itsestä paras suoritus irti.
Näin kokeneen ja iäkkään maalivahdin kohdalla huolenaiheeksi nousee tietysti ensimmäisenä liikkuvuus ja nopeus. Alkukauden perusteella Metsola on fyysisesti edelleen hyvässä iskussa.
Itsellä pientä ihmetystä on kuitenkin aiheuttanut se, että välillä näyttää ettei Metsola joko näe tilannetta/kiekkoa tai lukee sen jotenkin väärin. Kuten aiemmin todettua, en ymmärrä maalivahtipelistä riittävästi, jotta voisin arvioida mistä tämä voisi johtua. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että pelisilmä olisi kokeneen maalivahdin vahvuus.
Tilanne on tavallaan päinvastainen kuin Niklas Bäckströmin kaudella (1,73 GAA / 92,1%). Nikkehän ei liikkunut, eikä taipunut enää mihinkään, mutta tuntui lukevan peliä ja seuraavan kiekkoa laserkatseella.
Metsolan eilinen virhe saa liikaa palstatilaa. Yläkamera näytti, että pyrkimys oli pelata kiekko mailalla ulos, mutta teki sen huolimattomasti. Pappi Hovinen teki IFK:n playoff-sarjassa viime keväänä saman tempun.
Metsola on torjunut kymmenkunta vuotta putkeen noin 93% tehokkuudella, jonka jälkeen tulivat nuo heikommat Sveitsin kaudet. Jos oletetaan fysiikan olevan edelleen kunnossa, niin en usko lajitaitojen kadonneen mihinkään. Niin kauan kun joukkueen pistekeskiarvo on 2,00 tai sen yli, voi tilanteen kehittymistä tarkastella rauhallisin mielin. Tavoitteena ja toiveena on tietysti nousujohteinen kehitys seuraavan 52:n pelin aikana.
Se, että kotiin palannut tähtimaalivahti pelaa vain puolet peleistä alkukaudesta voi tietysti olla indikaattori jostain vaivastakin, kun ei vielä enempää haluta kuormittaa.
Yksi hörppy ja täällä on kaivettu yli 10-vuotta vanhat asiat esille. Tää on ihan sairasta touhua.
Jos maalilla liikennettä, suht koht lyhyt (177 cm) maalivahdin näkökenttä on pienempi, verrattuna pidempiin tai sitten hoksottimet eivät aina toimi. Poikittaisliike mielestäni edelleen hyvä.
Vaikkei suoraan Mehuun liity, niin ihan samalla tavalla eilen HIFK-kirjoittajat jatkoajalla veteli Nuorta Eliasta kölin ali rivakkaan tahtiin. Ja jos joku eilen sitäkin peliä katsoo, niin ei HIFK:kaan siihen yhteen “hörppyyn” kaatunut.
Vähän olis sielläkin kaivattu sitä, että maalivahdin olis pitänyt se maali tehdä