Jukka Rautakorpi - Tapparan päävalmentaja 2017-20

No niinhän se kyllä taiskin sanoa, en tosin enää muista mihin johtopäätelmiin itse päädyin siitä vai päädyinkö mihinkään. :smiley:

Katsoin eilen pelistä kotiin tullessani 4.erä ohjelman. Siinä on lopussa tämä posia vai negaa osio ja Nyholm kysyi: “Jukka Rautakorpi?”, johon Vallin ja Lehterä omiin kokemuksiin nojaten antoivat posia.

Vallinin mukaan treenauttaa miehet kuntoon ja LUO NOPEASTI sellaisen pelitavan mihin pelaajien on heppo turvautua ja pelata.

Eihän tämä tosiaan ensi kaudelle hyvää lähtökohtaa tuo tietäen mediatalojen mielipiteen. Ovat nyt ottaneet Tapparan ja Tapolan suosikkipojakseen, jonka menestys johtuu siitä että antaa pelaajille vapauksia toisin kuin Jukka. Toisaalta otti se aseman saaminen IS:n konsernissa aikansa kun potkuja oltiin jakamassa, mutta pelin kääntyessä se lähtikin johtavista pelaajista ja viime kaudella taidettiin johtajan viitta jakaa siellä Tapolan sijaan Kuuselalle. Tällä kaudella on sitten ollut eri ääni kellossa.

Niin ja kun suunta joulun aikaan käänty niin kaiketi Juupe jotain muutti? :smiley: Mutta kaikki tämä on ihan tyhjänaikaista analyysia tässä kohtaa. Sillon ei tullut Tapolalle potkuja, vaikka itse olisin halunnut ja on helkkarin hyvä, että olin niin väärässä. Koskaan en oo ollut yhtä tyytyväinen siitä, että oon väärässä kuin keväällä 2016. =)

2 tykkäystä

Täysin samaa mieltä Peterran kanssa. Itsekin ounastelin (ja ehkä tyhmyyttäni jopa halusin) tuolloin valmentajan vaihtumista. Ajattelin, että josko vaikka Kivi (jota häntäkin pidän edelleen aivan huippuvalmentajana). Onneksi kuitenkin olin väärässä ja Tapola jatkoi… Harvoin tulee oltua niin tyytyväinen oltuaan väärässä.

Vähän etukäteen arastelin Rautakorven valintaa nuorten joukkueen valmentajaksi juuri tuon takia, että Rautakorpi on niin vanhan liiton mies. Toki hänkin on muuttunut pehmeämmäksi persoonaksi ajan myötä, mutta nyt nähtiin miten huonosti hänen johtamistapa osuu lyhyessä turnauksessa nykynuorten kanssa yksiin.
Itsekin näen ongelmana sen miten Tapparan käy kun Tapolan vaikeksien kautta kiistattoman kovaan iskuun saama joukkue annetaan Rautakorven koulittavaksi. Onko aika ajanut jo ohi? Tulisiko osa ulkopuolisista pelaajista mielummin Tapolan kuin Rautakorven Tapparaan?
Nämä on niitä kysymyksiä jotka itselleni tuli mieleen tämän MM-flopin myötä.

Näen tämän Rautakorpeen kohdistuneen kritiikin aavistuksen verran hyvänä asiana siksi, että jos vaan kaveri haluaa edelleen kehittää omaa osaamistaan, on seuraava kehitysaskel tarjottu valmiiksi eteen: erilaisten pelaajien ja näiden ominaisuuksien (sekä henkisten että fyysisten) hyödyntäminen pelitavassa on ehdoton vaatimus nykykiekossa. Ja kyky muokata pelitapaa pelaajien vahvuuksien mukaan.

4 tykkäystä

Juuri näin, kuten yllä todettu. Pahin pelko ensi kaudesta lienee se, että Rautakorpi tukahduttaa mm. meidän kiekollisten pakkien hyökkäysavut peluuttamalla liian “safetya”. Toivotaan, että Rautakorpi on lisännyt luovuuden sallimista. Tapola on vain niin hyvä tällä hetkellä valmentamaan tätä jengiä, että paremmaksi ei voi vetää. Pelit ovat vaiherikkaita, pelaajat nauttivat pelaamisesta ja maaleja tulee. Silti tiukan paikan tullen kasataan rivit ja puolustetaan tiiviisti se voitto kotiin.

Rautakorven parista viime vuodesta jäi taas fiilis, että rutiinilla otetaan se yhden maalin johto, jota sitten varjellaan tyyliin 50 minuuttia pelistä, ihan vain todetaksemme, että kiekko on omassa maalissa viimeisellä minuutilla ja jatkoaika kutsuu. Vaikka rahkeet olisi riittänyt vaikkapa 5-2 voittoon, eli rohkeammalla omalla pelillä oltaisiin kyllä saatu maaleja paljon, ja vaikka kaveri sitten pari olisi iskenytkin, 3 pinnaa olisi kotiin jäänyt ja yleisökin tykännyt enemmän.

3 tykkäystä

Mielestäni Tappara pelasi todella vaativaa ja hienoa kiekollista kontrollipeliä Rautakorven aikana 2012-13. Se oli nimenomaan pelirohkeaa jääkiekkoa. Alkukauden vaikeuksien jälkeen mahtavaa peliä, enkä mitään peruuttelua tuolta kaudelata muista. Tämän hopean jälkeen Rautakorpi esikuntineen veti johtopäätöksen ettei sellainen kiekko toimi ja muutettiin peliä varmempaan sekä ei niin näyttävään, erittäin tehokasta se oli kuitenkin.

Paljon elää palstoilla vääriä muisti- ja mielikuvia Rautakorven valmentamasta kiekosta. Tämä on mielipiteeni.

7 tykkäystä

Itse olin ennen näitä nuorten kisoja melko vakuuttunut siitä, että Rautakorven Tappara tulee yllättämään täydellisesti kaikki, jotka odottavat näkevänsä jotain “vakavaa puolustussumppua”.

Nyt olen 100% varma siitä. Toivotaan, että media, Ilves-fanit jne ottavat nyt kaiken ilon irti tapahtuneesta, sen makeammalta ensi kaudella jatkuva menestys tulee tuntumaan!!

6 tykkäystä

Tapola on muistaakseni itsekin todennut jossain haastattelussa, jossa tuota katastrofisyksyä muisteltiin, että hän yritti alkuun olla liiaksi kuin edeltäjänsä ja se ei toiminut.

1 tykkäys

Kun joutuu ulkopuolisena tilannetta arvioimaan, niin lienee järkevintä keskittyä evidenssiin:

• Menestys
  • Vetovoima pelaajamarkkinoilla

Molemmat ovat olleet Rautakorven aikana kunnossa.

Tässä hieman Tapolan ajatuksia aiheesta:

1 tykkäys

Kuvotus Solmun paskaa taas tuokin uutinen.

Miten tää Tapparan valmennuskuvio muuten meni?
Eikö Tapola halunnu jatkaa, vai miksi vaihdettiin Rautakorpeen?
Itse olisin halunnut nähdä Jussin jatkavan.

Rautakorpi on helvetin kova valmentaja!

Mutta miksi vaihdettiin?

Muistaakseni Tapola halus pitää taukoa valmentamisesta.

Tapola ollut 5vuotta valmentamassa Tapparaa. Ei varmaa julkisesti oo sanottu, että haluaa sivuun, mutta tuskin Rautakorpi voisi enään sivuuttaa Tapolaa jos haluja olisi ollut. Tiedotustilaisuusjargonissa ainakin sanoi, että haluaa kehittyä lisää sekä juniorityö kuntoon.

Kyllä siellä muistaakseni oli keskustelussa se, kun tuo urheilujohtajan pesti tuli Tapparaan, niin Tapola kiinnostui siitä samantien.

Ok, no sit ymmärrän…

1 tykkäys