Jukka Rautakorpi - Tapparan urheilujohtaja 2020-22

Santulta yllättävän hyvä kirjoitus.

Totinen, lyhytsanainen ja jopa vähän v-mäinen.

Sellaisen kuvan Jukka Rautakorpi , 56, on itsestään valmentajana antanut julkisuudessa.

– Kun keskityt ottelutapahtumaan, tarvitsen tietyn tilan. Tiedostan, että olen silloin hyvin erilainen, mutta en ole halunnut lähtemään sitä muuttamaan. En koe, että mun pitäisi olla pelitapahtumassa miellyttävä. Luotan, että saan pelaajat puolelleni, kun olen heille intohimoa näyttävä koutsi, Rautakorpi sanoo.

Hän siirtyi täksi kaudeksi penkin takaa Tapparan urheilutoimenjohtajaksi.

Kahden tunnin rupattelutuokion aikana, kun juttuaiheet vaihtelevat maksimaalisesta hapenottokyvystä padeliin, käy selväksi, että Rautakorpi on kuin eri mies.

– Kun tunteet laskee, siviilipersoonani on erilainen. Lähipiiri on tiennyt sen aina. Olen ollut mukana lajissa 30 vuotta mukana, joten ei sellaista valmentajan intohimoa voi olla 24/7.

Oli mielenkiintoista lukea koko juttu läpi.

11 tykkäystä

Viesti siirrettiin ketjuun: Santtu Silvennoinen, erikoistoimittaja

Jukka piti puhetta myös Laineelle otsikoidussa jutussa.

– Meillä on NHL:ssä muutamia omia kasvatteja, jotka ovat kohtuullisen kovia. Ei ole sellaista ihmistä, joka ei heitä haluaisi joukkueeseensa. Se saattaa olla ainutkertainen mahdollisuus, toteaa Tapparan urheilutoimenjohtaja Jukka Rautakorpi .

Kohtuullisen kovia :sunglasses:

11 tykkäystä

Rautakorpi on “tyydyttänyt valmennusnälkäänsä vetämällä harjoituksia neljästi viikossa Tapparan lahjakkaimmille U18- ja U20-pelaajille.”

Täältä löytyi nyt myös faktaa siitä, että junnut on saaneet vanhan liiton perehdytystä kumikiekon käsittelyyn. Mielenkiintoista on se, että ilmeisesti valmennus ei kohdistu koko joukkueisiin vaan pieniin porukoihin. Ja käydään kuulemma lähinnä erikoistilanteita. :thinking:

Melkein purskahti kahvit näytölle tosta Jukan kuvasta.
“Tamperelainen elää tunteella otteluiden aikana”

4 tykkäystä

Karhea käytännön mies. Vähäpuheinen ja fyysinen tai oikeastaan toiminnallinen. Hemmetti, että viimekevät ei jatkunut.

Luulen, että Jukka ei liikoja puhele tässäkään roolissa mutta huomaa, että häntä haluaa kuulla.

1 tykkäys

Sama ilmiö on rassannut itseäni - jo vuosia. Toisaalta on Rautakorven persoonastakin kirjoitettu monenlaista. Varmasti jotain totuuttakin niissä jutuissa on, koska niitä liikkuu vuodesta toiseen. Jos nyt ihan absoluuttisesti miettii Rautakorpea niin eihän kukaan varmaan oikeasti hänen merkitystään Tapparassa väheksy yhtään. Näkisin ehkä enemmän siltä kantilta tämän, että Rautakorpi on nyt erilaisessa vaiheessa Tapparan organisaatiossa ja nimenomaan kritiikin kärki kumpuaa nyt sieltä viimeisimmästä pitkästä pestistä Tapparassa.

@Oijennus viittaukseen palauteketjusta vastauksena.
Rautakorven merkitystä Tapparalle ei varmaan voi kuin alleviivata. Samalla kuitenkin ainakin itse näen, että Jukka Rautakorpea voi kyllä viimeisten vuosien perusteella valmentajana kritisoida ihan aiheellisestikin. Todellisia taustojahan ei kukaan tiedä, mutta kyllä Rautakorpi vähän tuntui ns. ajavan lamput sammuksissa Tapparan pelitapaa. Tavoite uudistaa ei oikeastaan toteutunut vaan Tapparan kokonaistilanne huononi Tapolan kausista.

Jos ajatellaan tuota tilannetta kelle tahansa muulle valmentajalle niin Rautakorpea myös “suojataan” aika voimakkaasti Tapparan ympärillä nimenomaan valmentajana. Jos Tapolan ekalla kaudella olisi vedetty samanlaisella rosterilla noin huonoja esityksiä kuin Tappara veti 2017-18 niin olisi kyllä varmasti vaadittu vielä ponnekkaammin potkuja kuin Tapolalle aikanaan vaadittiin. Kyllä minä henkilökohtaisesti isoa siivua tarjoan Tapparan pelitavan “turmelemisesta” Rautakorven epäonnistuneelle yritykselle uusia Tapparan pelaamista. Idea voi olla hyvä, mutta toteutus oli kyllä todella heikko.

Edit: viitaten poistettuun viestiin - minä näen asian edelleen toisin. Mielestäni kukaan toimija organisaatiossa ei voi olla kritiikin yläpuolella tai sen alapuolella. Toivon, että Rautakorpi viihtyy nykyisessä pestissään mahdollisimman kauan ja pysyy organisaatiossa. En näe sitä hyökkäyksenä Rautakorven muita saavutuksia kohtaan, että kritisoi hänen onnistumistaan viimeisellä jaksollaan valmentajana. Ei tämä ole kai nollasummapeli kuitenkaan?

@Oijennus Rautakorven oma Rautakorven haamu on tuo, ettei ukko ole sitä kaikkein kirkkainta yrityksestä huolimatta saavuttanut kuin kerran Tapparassa, vaikka finaaleissa on oltu niin monesti, etten itsekään enää muista.
Jos finaalien onnistumisprosentti olisi parempi, saisi Rautakorpi omienkin parissa sen arvostuksen, jonka ansaitsee.

Ajelen autolla muutaman sadan kilometrin matkaa ja on aikaa mietiskellä kaikkea tärkeää, tästä hiipi mieleen Timo Koskela ja Jukka Rautakorpi.
Ja oikeastaan vasta näin jälkeenpäin Jukan jo ollessa muissa hommissa olen ymmärtänyt kuinka kovaa duunia/jälkeä on tehnyt Tapparassa. Vaikka se kirkkain puuttuu Tapparan väreissä niin onhan se johdattanut jengin monta kertaa mitalipeleihin, ei noita tuon tason valmentajia ihan joka jengissä kuitenkaan ole.
Väliin on sukellettu mutta niin sieltä on vaan aina noussut pää jengillä pinnalle, turhaan parjattu valmentaja.

11 tykkäystä

Ei puutu.

Mutta samaa mieltä. Ihan liian ali-arvostettu persoona myös omien piireissä. Olen aikaisemmin todennut, että on yhtä merkittävä persoona Tapparan historiassa kuin esim. Rauno Korpi.

34 tykkäystä

No näinpä olikin, teki muisti tepposet. En kuitenkaan korjaa tuonne ylempään tekstiin niin näkee jälkipolvet että on meidänkin sukupolvi muistanut asioita joskus väärin :joy:

Jukka ei ehkä ole parhaimmillaan median edessä, sanoo myös mitä on asioista mieltä eikä sitä mitä toimittaja haluaa kuulla. Ehkä tästä syystä on ollut melko vahvasti median hampaissa, joka taas ruokkii negatiivisia asioita ihmisten mieleen (asioihin helppo yhtyä ilman toden perää kun joku valtamedia on tehnyt asiasta jutun).
Jukalla myös varmasti on aivan jumalaton määrä suhteita sekä pelaajiin että muiden joukkueiden toimihenkilöihin joka taas sitten luultavasti auttaa uusien pelaajien hankinnassa.
Organisaation kannalta hieno asia että kyseinen mies tekee sydämellään töitä sen eteen.

12 tykkäystä

Täältä kanssa iso peukku Jukalle. Minun seuraamisen aikana (alkoi-75) ei ole kuin neljä äärettömän hyvää valmentajaa Kallu, Rane, Jukka ja pienin varauksin Jussi.
Ei ole huonolta näyttänyt Jukan touhut urheilujohtajanakaan, vaikka on kyllä tosi haasteelliset ajat taloudellisesti ja muutenkin. Luottavaisena katson tulevaisuuteen.

2 tykkäystä

11 viestiä siirrettiin ketjuun: Tapparan pelaajahankintapolitiikka

Tässä meillä on suoraselkäinen urheilujohtaja. :muscle:t2:

Virhe on tehty ja asiasta otetaan vastuu, eikä yritetä veivata sitä kenenkään muun niskaan.
Sanokaa mitä sanotte, mutta minä arvostan tätä Jukka Rautakorven suoraselkäisyyttä.

Urheilujohtaja Jukka Rautakorpi on ottanut täyden vastuun tapahtumista ja tehdyistä päätöksistä.

18 tykkäystä

Mitä se sitten tarkoittaa oikeesti, muuta kuin sanan helinää, että kertoo ottavansa vastuun? Esimerkiksi eroilmoitus nykypestistään olisi ollut konkreettista vastuunottoa, enkä nyt sano että näin olisi hänen välttämättä pitänyt toimia, mutta se olisi ollut suoraselkäistä toimintaa, sillä kyllähän tässä tilanteessa kun aletaan tietoisesti pahimmassa tapauksessa ihmishengillä kikkailemaan on edesvastuuntonta toimintaa.

2 tykkäystä

Olen joskus ennenkin sanonut tämän, mutta Rautakorpi on kyllä uskomattoman voimakkaassa median tarkkailussa. Tuo, miten nopeasti, ja kuinka monelle medialle juuri Rautakorpea koskeva juttu karkaa on aika uskomatonta. Rautakorpi ottanut kaikella mahdollisella tavalla täyden vastuun tapahtuneesta ja julkisen parjauksen jälleen kerran itseensä vastaan. Välillä tulee kyllä mieleen, että melkoinen on ajojahti miehen perässä. Hyvä kuitenkin, että Tapparassa urheilutoimenjohtajana. Aina valmiina tiimin puolesta ja hienoa mediahallintaa, koska medialle todellakin riittää, kun saa Rautakorpea haukkua muutaman viikon.

22 tykkäystä

Kuuntelin THF lähetyksen.
Ehkä tää korona ei mennyt nyt ihan nappiin.
Mutta.
Meillä on organisaation palveluksessa mies joka on tuhonnut suomalaisen jääkiekon kahdesti, kahdesti.
En osaa kuin arvostaa :+1:

24 tykkäystä

Minäkin kuuntelin THF:n tänään
Nyholm oli ihan kriittisen asiallinnen, Vesa Rantanen taasen veti enemmän tunteen palolla 0

3 tykkäystä

Vähintään kolmesti. Olihan 2003 ja sitä edeltäneet vuodet aivan kamalia. Jonkun mielestä.

8 tykkäystä

Vois Jukka ostaa maanantaina “hallin täyteen” virtuaalilippuja hyvityksenä.

1 tykkäys