KalPa - Tappara 21.10.2022 (Pe)

Mikäli vanhat merkit pitävät paikkansa, niin minä kun pelaan kotijoukkuetta, niin se on satavarma vierasjoukkueen voitto. :sweat_smile:

3 tykkäystä

Tumppi kiakkoradiossa: Joukkue meni eilen Kuopioon ja tänään matkustus Kouvolaan ja sit vasta pelin jälkeen kotia.

1 tykkäys

Kiitos tästä! Ne oli tärkeet pisteet.

Hyvä ja pääosin hyvinkin tasapainoinen esitys Tapparalta. Tutut, voittavat elementit alkaa olla taas kasassa. Ja vielä on paljon potentiaalia parantaa etenkin hyökkäyssuuntaan. Ilahduttavaa oli nähdä, että jalalla pärjättiin KalPalle ihan hyvin. Kova vaade oli pelissä ja joukkue vastasi siihen kiitettävästi. Raiteilla ollaan.

9 tykkäystä

Vähän ihmetyttää, että Welho Heikkistä ei saada haastattelupisteelle (Cmore), kun parit nollaukset tässä alla. Ajattelin, että Sport meni viä ohi ja tänää sitte paikataan erehdys, muttamutta…

1 tykkäys

Paikan päällä peliä kattomassa ja mikä meno oli Tapparan kannattajilla läpi ottelun! Huikeeta ja kolme pistettä.

17 tykkäystä

Samoin olin minäkin. Pieni katsomonosa nurkassa piti yhtä paljon meteliä kuin kotiyleisö! Hieno peli Tapparalta, varsinkin eka erä oli jo tosi hyvä, vaikka hyviä maalipaikkoja ei niin paljoa lopulta ollutkaan. Mutta helvetinkone käynnistelee pikku hiljaa!

10 tykkäystä

Katoinkohan mä eri peliä, vai menikö jotain ohi? Kahden erän jälkeen Kalpan maalivahdilla 6 torjuntaa, ja taisi molemmat Tapparan kahdesta maalipaikasta 5vs5 pelissä tulla kolmannessa erässä kun Kalpan oli pakko vähän riskillä hyökätä.
Oikeastaan kuvaavinta pelissä oli se, kun Tappara pyöritti peliä Kalpan päädyssä n.10 minuuttia ilman yhtään vetoa. Kalpa taas sai kakkoserässä n. minuutin pyörityksen missä taisi tulla jo kaikkiaan 4-5 vetoa maalille. No, maalit lasketaan ja ne Tappara voitti.
Erikoistilanteisiin pelit monesti ratkeaa, mutta 5vs5 pelissäkin voisi edes yrittää tehdä jotain.

1 tykkäys

Varmaan sitten katottiin eri peliä. Meillä ei hirmusti laukauksia pelissä ollut, mutta missään vaiheessa avausmaalin jälkeen ei mun silmin epäilyttänyt, kumpi tän lopulta vie. Eka erä oli lähes virheetön.
Kalpa oli voittanut kaikki kotiottelunsa, Tappara ei taas pahemmin vieraissa ollut loistanut. Oltiin kärsivällisiä, maltettiin jauhaa. Oikein kaikkien Tappara-kliseiden äiti, mutta näin mä sen näin.

5 tykkäystä

Tuskin katsottiin eri peliä, mutta ehkä hieman eri odotuksin kenties. Rehellisesti sanottuna omat odotusarvoni tän illan pelille ja voitolle eivät olleet kovat. Me oltiin pelattu edelliset pelit alavireisiä SaiPaa, Jypiä ja Sportia vastaan. Kaikissa niissä oltiin selkeästi parempi joukkue, mutta Kalpa kotijäällä oli ainakin omissa silmissäni kertaluokkaa kovempi haaste.

Tätä ennakkoasetelmaa vasten pidin näkemästäni Tapparan osalta. Hyökkäyspäässä ei säkenöity, mutta luotiin tarvittavat paikat hoitaa peli ja oltiin niissä riittävän tylyjä. Murheenkryyninä ollut oman pään pelaaminen, etenkin maalien päästämisen muodossa on kohentunut askel askeleelta ja tänään se joutui todelliseen testiin, josta selviydyttiin kunnialla. Kalpa pääsi toki tekopaikoille, mutta Velho maalissa oli mainio (Tapparankin menestyminen nojaa hyvään maalivahtipeliin niin kuin muillakin huippujoukkueilla) ja omaa maalinedustaa puolustettiin kuitenkin riittävän tehokkaasti. Talkoisiin osallistui nyt myös Lehterän kenttä, jonka puolustuspelaamisen perään on huudeltu. Mun silmään yksikään kenttä ei vuotanut omiin ja pakkiparit hoitivat hommansa, paria lapsusta lukuunottamatta, jämäkästi. Tässä on menty eteenpäin alkukauteen ihan aimo harppauksin. Sen takia myös vaatimattomampi hyökkäyspelaaminen riitti tänään. Tapparan näköistä touhua, kuten Jalmus yllä totesi.

Ei tällä pelillä mestaruuksia voiteta, mutta toistaiseksi ei tarvikaan. Niihin karkeloihin on matkaa, mutta positiivista on, että niihin asioihin, joihin akuuteimmin on kaivattu parannusta on sitä myös saatu. Se oli mulle tänään hyvä ja tasapainoinen esitys.

6 tykkäystä

Sitäpaitsi Tapparahan on 10 kautta putkeen hävinnyt otteluissa laukaukset ja voittanut pelit. Ei mitään uutta.

3 tykkäystä

Näin kirjoitettiin aiemmin viikolla liveseurannan puolella. Meillä on sopivasti Jukurit nästa keskiviikkona eli pienen ajan sisällä nämä 100 %:n kaaosjoukkueet.

Kuopiossa vastustaja tarjosi mahdollisuuden lähteä chlmpään lätkään, mutta vieras-Tappara ei tarttunut siihen kunnes vasta kolmannessa erässä hetkeksi. Siihen asti otettiin vastaan ja hallittiin pelivälinettä. Luultavasti ihan sovittu kuvio. Vastaavasti kotonaan Jukurit haastoi KalPan kääntöpeliä kovalla vauhdilla.

Huvitti, kun selostaja huusi tuskasta Tapparan pyörittäessä KalPan päässä vaihtosyklin verran, että ei vedon vetoa saatu aikaiseksi. Ei se ainakaan omaan silmään näyttänyt siltä, että oltaisiin nopeaa ratkaisua haettu vaan rallia ja hallinnan kautta pakettia auki. Vedottomia pyörityksiä on nähty aiemminkin Tapparalta. Jo vuosien ajan. Jollain Hakametsän kaudella oli ihan selkeä juttu, että kakkoserään haettiin pitkiä pyörityksiä.

3 tykkäystä

Nyt kun ehdin vilkaista tilastoja tarkemmin, niin Tapparahan ei tällä kertaa edes laukonut vastustajaa vähemmän, vaan vedot menivät 31-31. Kalpan laukauksista 20 kappaletta löysi Tapparan maalille ja päätyi torjuntaan, Tapparan vedoista 13, joista kolme maaliin. Suurta eroa selittää osaltaan, että Tapparan vedoista peräti 11 kappaletta blokattiin (9 tasakentällisin, 2 ylivoimalla pelatessa), kun Tappara taas blokkasi ainoastaan yhden Kalpan laukauksista.

Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että ottelussa lauottiin suht vähän. Tappara ei itse mässäillyt vetopaikoilla, mutta ei myöskään päästänyt vastustajaa vetämään yhtenään. Kuten täällä on todettu, peli oli hallinnassa.

Ohessa linkki ottelun tilastoihin Liigan sivulla: https://liiga.fi/fi/peli/2023/106/kaukalokartat

2 tykkäystä