Oli jäähyn paikka.
Ehdin jo tuuletella hetken 5-3:sta.
Kyseessä taitaa olla tämä tilanne. Selkeä jäähyn paikka, onneksi KalPa ei saanut vastahyökkäyksestä maalia.
Mutanen tulee selkäpuolelta ja vetäisee jalat alat. Selvä pyyhkäisy. Eikö se silloin olisi ollut ison jäähyn paikka?
Olisi ollut sääntökirjan mukaan 5+20 ja kurinpidon käsittelyyn.
Tuohan oli slew footing kuin suoraan rottapelaajan oppikirjasta.
On kyllä hankalia tulkata nuo jalkapyyhkäisyt pelitilanteessa, kun pelaaja hakee tukevampaa asentoa levittämällä jalkoja ja suuri osa on varmaankin siinä “harmaalla alueella”. Mutta tuossa Zaboon kohdistuneessa oli kyllä selkeä tavoite kaataa pelaaja jalalla, ihan yhtä selkeästi kuin tuossa videossakin.
Ottaakahan joku Twitter-mestari tästä koppi. Sillain on ennenkin saatu kieltoja jaettua.
Peltola tuossa kampitetaan kumoon, kuten joku taisi ylempänäkin todeta.
Peltolan viimehetken kääntyminenkin saattoi edesauttaa kontaktia. Mutasen tarkoitus saattoi olla vain kääntyä kulmaan Peltolan takapuolelta. Veikkaampa, että olisi vihelletty kakkonen ellei KalPa olisi ollut jo valmiiksi alivoimalla.
Vaikea uskoa, että tästä mitään jatkotoimenpiteitä aiheutuisi.
Takun mukaan “törmäys”
Todella vaikea arvioida tilanne näin Tapparalasein, mutta Mutanen on rottamainen pelaaja ja huono voimahyökkääjä, joten vaikea uskoa tilannetta vahingoksi.
Ei tuo säännön mukaan mitään jalan pyyhkäisyliikettä erikseen tarvitse.
SÄÄNTÖ 160 – JALKAPYYHKÄISY
MÄÄRITELMÄ: Pelaaja pyyhkäisee tai iskee takaapäin jalallaan vaarallisesti vastustajaa
jalkaan tai luistimeen saaden vastustajan horjahtamaan tai kaatumaan tai pelaaja vetää
vastustajaa taaksepäin samalla iskien tai pyyhkäisten jalalla vastustajan jalat alta.
i. Pelaajalle, joka rikkoo vastustajaa jalkapyyhkäisyllä, tuomitaan ottelurangaistus.
Samaa olin laittamassa @Torma. Olen kuitenkin sitä mieltä, että vakiintunut käytäntö on vaatinut selkeämpää iskumaista potkua luistimeen tai sitten kohteen ylävartalon painamista taaksepäin. Kaksi minuuttia kampituksesta olisi silti pitänyt olla selviö, mutta eihän pudotuspeleissä voi 5-3-ylivoimaa antaa tietenkään! Sehän voisi ratkaista pelin.
Eipä näitä paljo runkosarjassakaan näe, alivoimallahan saat tehdä melkein mitä vaan ilman pelkoa jäähystä.
Kampitus toi mun mielestä enemmän oli ku jalkapyyhkäsy.
Samaa mieltä, ettei toi täytä aiankaan mun silmissä jalkapyyhkäisyä. Mun mielestä korkeintaan kampitus tai estäminen. Kaiken kaikkiaan aika normaali pelitilanteessa tapahtuva törmäys. Kerrankin voin olla Rantasenkin kanssa samaa mieltä.
Lähinnä tässä odottelen, että Kapanen tekisi rehellisenä miehenä tästä jonkinlaisen lehdistötiedotteen ja ottaisi Mutasen puhtausasteeseen jonkinlaisen kannan. Vai selvittääkö likaisuusastetta vaan toisen joukkueen pelaajien osalta?
Jos tuohon sääntöön 160 nojataan tarkasti, tuo tempaus oli pyyhkäisy vaikka se ei puhdas karate kid versio ollutkaan. Jos taas se mielletään vahinkokampiksi(ei mahdollista mutasen tyylillä) niin kait Tyrväisen polvipoikkarikin voitaisiin sitten perustason kampiksi tulkita. Sääntöjä kait pitäisi noudattaa koska ne on pääosin tehty jo sen takia melko tarkoiksi että tilanteissa voi todella käydä huonosti…
Itse olen vastaavasta tilanteessa junnuna ollut syyllisenä ja istunut paria peliä huilissa.
Se oli jalkapyyhkäisy.
Juuri sen takia tuo suht uusi rangaistus otettu että erotetaan takaa tulevat kampit.
Katsokaa tuo video jos Lontoon murre taittuu niin selviää.
Ben Blood olisi tuosta lentänyt pihalle. Ja nyt pyöritettäisiin nauhoja ja arvottaisiin pelikiellon pituutta. Yllättäen Rantanen ei tuossa nähnyt kuin kampin. Omaan silmään täyttää kyllä kriteerit isompaankin rangaistukseen.
Aika pöljä vertaus…
Mun mielestä Mutanen vaan luistelee kiekon perään ja kun ei tolla pelisilmällä muuta nää niin tulos on törmäys. Kampista kakkonen ois pitäny tulla.
Mutta koheltamisellikin on sääntöjen kautta asetettu rajoja. Muutenhan tuolla vetelis kaikki silmät kiinni vastustajista välittämättä.
Ja se tuossa nimenomaisessa tilanteessa eniten korpesi, että KalPa oli tuon rikkeen turvin räpätä maalin.
Olen ollut siinä uskossa että kyse on jalkapyyhkäisystä jos takaapäin viedään vastustajan toinen jalka alta. Ei siihen mitään potkuliikettä tarvitse sisällyttää. Mutanen tulee takaa ja kolaa Peltolan toisen jalan mennessään. Ja ihan turha väittää että Mutanen tuossa vahingossa törmäsi.