Lainasin pätkän tekstiä toisesta ketjusta.
Kun ajaa kaikki omat ajonsa henkilöautolla niin ei tule mietittyä esim. matalia tai painorajoitettuja siltoja.
Tähän liittyen muutama näin jälkeenpäin hauska tapaus.
Kun on istunut päivän bussin ratin takana niin väkisinkin huomaa mittaristossa tarran mihin on merkitty auton korkeus.
Oltiin Odessassa ja mun ajovuoro alkoi lähentyä loppuaan kun oltiin jo melkein hotellilla.
Meidän “matkanjohtaja” oli kartturina navigaattorin kanssa ja hän ohjeisti mistä käännytään ja mihin suuntaan.
Yhdestä risteyksestä sitten käännyttiin isommalle tielle ja kuinka ollakaan niin silmiin osui liikennemerkki 3,5 metrin sillasta.
Mittaristossa oleva tarra ilmoitti auton korkeudeksi 3,9 metriä.
Aloin hiljentelemään ja kyselin että kokeillaanko mahtuuko ali, vai tehdäänkö jotain muuta. Ei ollut kartturi hereillä tässä asiassa, että edessä olikin meille ehkä liian matala silta.
Ei kuitenkaan lähdetty kokeilemaan miten tarkasti silta ja auto on mitattu vaan auto ympäri.
Ilmastointi oli sanonut samana päivänä sopimuksensa irti jossain Venäjän ja Ukrainan välissä.
Siinä kun alkoi sompailemaan bussia ympäri vilkkaasti liikennöidyllä nelikaistaisella tiellä niin aavistuksen tuli lämmin.
Olisi ollut vielä tuskallisempi tilanne, jos takana tullut paikallisliikenteen bussikuski ei olisi kääntänyt omaa autoon poikittain blokkaamaan liikennettä. Mä olisin ollut valmis antamaan tästä tempauksesta sille kuskille ihan eurooppalaista setelirahaa.
Puolassa käännyttiin joskus tielle missä oli merkki 3,6 metrin sillasta.
Ei ollut mun ajovuoro ja kyselin varovasti että huomasiko muut saman merkin.
Merkki oli huomioitu.
Sitten kun tuli eka silta, niin yksi kaveri tähystämään kattoluukusta mahtuuko.
Sama toisen sillan kanssa ja silloin oli kuulemma lähellä, mutta bussi mahtui siitäkin ali.
Sinänsä tämä oli ihan järkevä veto kun ei ollut raskasta liikennettä tällä tiellä, johtuen noista silloista.
Ukrainassa oli rajoitettu akselimassaa kun lämpötila oli yli 27 astetta.
Näitä asioita ei tarvitse onneksi miettiä normaalissa arjessa henkilöautolla.
Matkailuautokin on jo sen verran korkea että ei silläkään ihan joka paikkaan voi ajaa.