Kenestä Tapparan päävalmentaja Tapolan 2020-23 sopimuksen jälkeen?

Olisi ehkä syytä päivittää vähän tuota listaa ja pudottaa pois ne, jotka eivät ole käytettävissä. Eikös Jalonen valittu nuorten maajoukkueen peräsimeen?

Listalle minimi kriteerinä 3 kautta jonkun liigaseuran päävalmentajana ja pari playoff sarjaa koettuna. Apuvalkuksi sitten kelpaa vähemmällä kokemuksella. Ketä jää?

Jotakin kryptistä (yllättäen) on Nemo sanonut, että hänen unelma on valmentaa Tapparaa ja tarkentanut, että unelma ja tavoite on eri asia.

1 tykkäys

Mietin itsekin aiemmin Villeä enemmän semmoisena ” tahto valmentajana”. Kun nyt on NHL:ää tullut enemmän katsottua ja Ville on ollut siellä monesti kommentaattorina, niin arvostus Villen tietotaitoon ja osaamiseen on noussut riskisti. Ville on kyllä enemmän kartalla pelistä, kuin moni muu studio kommentaattori.

Kevään tosipeleissä tahto voittaa monesti taktiikan. Tällä saralla ja pelillisestikin Villellä on paljon annettavaa.

Pomo pitäisi myös kotiuttaa takaisin meidän penkin taakse.

11 tykkäystä

Villellä ei kyllä oikein näytöt riitä. Välillä joukkeen peli kulkenut, mutta sittenku ruvennut sakkaamaan niin menny ihan vituiksi ja eikös pelsuissa ainakin välit pelaajiin tulehtunut aika pahasti.

Rautakorpi ei oikein houkuttaisi vaan uusia tuulia organisaation ulkopuolelta, mutta toisaalta Jukka toisi lähes varmaa menestystä. Mutta siltikin, uutta verta sisään, kiitos.

2 tykkäystä

En muuta tiedä kuin sen, että nykyinen menestys tuhotaan alta aikayksikön paskalla valmentajalla. Historia todistaa tämän todeksi.
Rautakorvelle soisin vielä menestystä Tapparan valmentajana, vaikka olen aikaisemmin ollut eri mieltä.

7 tykkäystä

Mun mielestä tandemilla Rautakorpi-Tapola voidaan mennä vaikka vanhainkotiin asti (sir Alex Fergusonin hengessä), kunhan a) tulee menestystä jatkuvasti tai b) ollaan edelläkävijöitä pelitavallisesti/valmennuksellisesti ja tulee menestystä riittävästi. Lähtökohtaisesti voittava pelitapa ei voi olla kovin huono pelitapa - oli se sitten ihan minkälainen hyvänsä.

Tapparalaisuuteen kuuluu työnteon, taidon ja tahdon lisäksi myös edistyksellisyys ja valmentajien kasvattaminen oman seuran sisältä. No joo, tässä on lipsuttu eikä aina todellakaan hyvin tuloksin. Ja on ne omatkin miehet epäonnistuneet. En kuitenkaan kaipaa mitään ajokoirakiekkoa Tapparaan, vaan tehokasta systeemiä kärjistettynä.

Jokerisyndrooma väijyy oven takana, jos aletaan kalliita eilispäivän maajoukkuevalkkuja istuttamaan penkin taakse, jotka operoivat hyvällä pelimateriaalilla keskinkertaista tulosta.

12 tykkäystä

Ja sitten kun Rautakorpi olisi Tapparan valmentaja niin saataisiin taas syksyllä haukkua Tapparan pelin ihan paskaksi. Syksyn paskat pelit kuuluu Tapparan kannattajien dna:n.

10 tykkäystä

Pelitapoja ei varmaan kukaan pysty suomessa tai ylipäätään missään “mullistamaan”. Henkinen valmennus, jossa valmentaja saa joukkueensa pelaamaan rohkeasti, varmasti ja potentiaalissaan tai sen ylärajoilla, on varmaan enemmänkin sellainen ominaisuus, jonka perässä Tapparan tulisi olla. Kiekkotietäjät podcasteissä ja kolumneissa puhuvat usein karismasta. Nhl on tavallaan tätä täynnä. Peli on peliä, mutta joukkue täytyy osata hienovirittää oikeaan säveleen.

Suomessa tuntuu, että Pennasella on tällainen kyky samoin ehkä Rautakorvella. Pikkaraista on hankala arvioida, koska Hpk oli pohjalla ja sinne “Vegasmainen” - meiltä ei kukaan odota mitään- asenne oli varmaan helppo luoda. Tapolaa en arvioi nyt, kun se on liian lähellä. Menee puolueelliseks.

Psyykkaamiseen perustuva valmentaminen ei tietenkään sulje pois kovaa ja nöyrää harjoittelukulttuuria. Eiköhän sekin ole lopulta psykologiaa, kun maitohapot alkaa jyllään. Nummisen aika on muinaishistoriaa ja kaikki joukkueet osaavat nykyään reenata ja taktikoida, sekä hieroa nyansseja. Itse uskon, että " mullistus" pitää tuoda arkeen toisella tapaa. Onko se sitten moottorisaha vai pikkutakki jäälle, sitä en tiedä. Enkä oikeastaan tiedä, vaikka se olisi nytkin kunnossa. Onhan Tapola saanut kovaa tulosta aikaiseksi, vaikka rosteri on ollut jatkuvasti vajaa.

Itse kyllä kallistuisin siihen, että Rautakorpi mentoroisi kovana urheilumiehenä ja persoonana meille kokonaan uuden tulevan päävalkun. Liian seisovaa vettä tuokaan pesti ei saisi olla, mutta seuran henki pitäisi silti pystyä säilyttämään. Tullaan tarvitsemaan Tappara arvoinen valmentaja, mutta ei välttämättä suora jatkumo.

5 tykkäystä

Kun tuota Jukureiden touhua katselee, niin eihän Jokinen ihan vihkoon vedä;)

3 tykkäystä

Näkisin aika suurena virheenä sellaisen valinnan mikä tehdään yhden kauden perusteella. Mikä sekin on vielä pahasti kesken.

Tulee vähän Lehterä ja Kapanen mieleen. Kapasen julistettiin jopa pelastavan suomalaisen jääkiekon.

Toki Jokinen on tehnyt hyvää työtä tämän pienen ajan.

5 tykkäystä

No heitin tuon ennemminkin kieli poskessa. Tappara on silmissäni IFK:n lisäksi ainut “dynastia” liigassa. Valmentajaa on vaikea löytää.

Toisaalta - niin hieno mies, kun täällä haikailtu Nemo onkin, papereissani Jokisen track record on jo lyhyellä otannalla vaikuttavampi. Toki hänen tähtäimensä lienee rapakon takana.

Tästä olen kyllä vähän eri mieltä. Nieminen luotasi Pelsut kuitenkin runkosarjan oliko kolmoseksi. Muutenkin päävalmentanut enemmän.

Toki itse en missään nimessä haaveile Niemistä päävalmentajaksi Tapolan jälkeen. Apuvalmentajana olisi mielenkiintoinen nimi.

Mielipiteet ovat aina tervetulleita. Ilman niitä ei ole keskustelua.

1 tykkäys

Nieminenkin vaikutti huippuvalkulta Pelicansin peräsimessä alle yhden kauden perusteella. Sitten tuli muistaakseni sulaminen IFKta vastaan poffeissa, huono alkukausi ja fudut. Modossa kaikki päin prinkkalaa.

Yksi kausi ei tosiaan kerro vielä yhtikäs mitään.

2 tykkäystä

Olen kääntänyt takkini sen suhteen että Lauri Marjamäestä tulisi seuraava Tapparan päävalmentaja. Syystä että mitä on tullut kuultua mm. Aki-Petteri Bergiltä.

Berg oli maajoukkueen huollossa silloin kun Late oli maajoukkueen päävalmentaja. Silloin joukkue ei ns. ostanut Latea, ei tullut pelaajien ja valmentajan välille kunnioitusta. Kaikenmoisia detaljeja kuultuna tästä, mutta yksi juurisyy on ollut se että Late, ei kuunnellut pelaajiaan vaan puhui päälle ja keskeytti toiset.

Ihmiset muuttuu, varsinkin tuollaisessa painetyössä. Aiemmin olisin ehdottomasti liputtanut Laten puolesta Tapparaan, mutta ei enää tai ainakaan lähivuosina.

Latehan on itse kertonut että oli lähellä aikanaan ettei hänestä olisi tullut Tapparan valmentajaa, jo pois nukkunut Saarisen Mikko, kun veti Tapparan A:ta, niin Mikko kysyi Latea Tapparaan. Mutta Late kertoi että hän oli jo ehtinyt silloin sopia Bluesin C1:n valmentajan pestin, ennen Mikon ehdotusta.

2 tykkäystä

Taitaa muutenkin olla Ipan mies 2023 lähtien. Joten ei pelkoa tälle. Loistava valmentajahan Marjamäki on ei siinä.:+1:

1 tykkäys

Marko Ojanen on valmentanut 11 vuotta Tapparassa. Paljon hyvää miehestä kuulee Ilveksessäkin. Mun mielestäni olisi jo kypsä päävalmentajaksi. Pitkä pelaajaura myös. Mun mielestäni se on valmentajalle pakollinen. Ei tarvi olla menestynyt pelaajana, mutta peliä ymmärtää kun on pelikokemusta. Niemis Ville kaveriksi.

2 tykkäystä

Olisiko kuitenkin hyvä ottaa 1-2 kautta junnuissa ja sit liigaan.

Nyt on kyllä melkoista haaveilua. :sweat_smile:

Kokenut valmentaja Ojanen on. Voi olla myös kakkonen, jos Ilves ei jatkoja tarjoa. Hyvä palanen valmennustiimissä kuitenkin. Ei se nykyään ole niin oleellista kuka on ykkönen ja kuka kakkonen. Esim Olli Salon rooli Ipassa oli aika paljon isompi, kuin kakkoskoutsin perinteisesti.

1 tykkäys