Kesäajoista luovutaan EU:ssa, kellojen siirtely loppuu?

Eikä pelkästään kakaroiden, eläimetkään ei kelloja siirtele ja niillä on tarkka sisäinen kello. Ja se ei viikossa käänny. Tuotantoeläimillä tämä varsinkin on suuri ongelma. Eikä varmasti helppoa silloinkaan kun se oma kisumisu tulee vaatimaan aamuneljältä ruokaa, jos viideltä tottunut saamaan aamuaterian (esim. vuorotyöläisillä).

2 tykkäystä

Ei välttämättä ole haitaksi jos illalla saat paremmin nukuttua? Työssäkäyville hyvä muutos.

Talviaika on ns normaaliaika ja se olkoon se mikä minulle, normaalimiehelle, käy.

3 tykkäystä

Haluaisen elää pysyvästi kesäajassa, talvellakin.
Valveillaoloaikana on enemmän luonnonvaloa.:sun_with_face:

Illalla kuuluu olla pimeetä, ei valoisaa :wink:

Aika johdatteleva otsikko toimittajalta. Olisi otsikoinut mielummin että illalla olis pimeempää ja aamulla valosampaa, jos on talviaika. Tuo ruotsikortti viimeistään kallistaa epäilijät kesäajan puolelle.

En kertakaikkiaan ymmärrä miksi ihmiset Suomessa haluavat talviaikaan, kun muualla Saksaa myöden keskustellaan kesäajassa pysymisestä. Tämä olisi iso yhteiskunnallisen keskustelun paikka. Asia vaikuttaa jokaisen ihmisen elämään.

Suomen talviaika on sama kuin Saksan kesäaika. Oikeilla jäljillä ovat.

Niin he haluavat mätsätä valveilla olon ja valon mahdollisimman tarkkaan siten, että valoa on maksimaalinen määrä valveilla ollessa. Suomessa ollaan tekemässä päin vastoin.

Muualla on vähän fiksumpaa porukkaa. Suomessa on iso joukko näitä retardeja, jotka osaavat vaan huudella normaaliaikaa oikeana aikana ja muita täysin järjettömiä perusteluja kuten ”kesällä on aina valoisaa ja talvella aina pimeää”.

Isoin merkitys talviajalla olisi syys- ja lokakuussa. Silloin päivänvalon näkeminen vähentyisi merkittävästi työpäivien jälkeen. Talviaika toisi myös auringon nousut joskus yhden jälkeen juhannuksena. Varmasti todella tarpeellista.

Paras ratkaisu olisi kellojen siirron jatkaminen, mutta kiitos Suomimeppien ei sitä enää nähdä.

1 tykkäys

Tällä taas on tutkittu yhteys siihen, että ihmisten liikunnalliset harrastukset vähenevät, kun valoa katoaa illasta.

1 tykkäys

Pysyvään talviaikaan siirtyminen olisi tosi pimeää.

2 tykkäystä

Erinomainen kirjoitus Katrilta. Välillä tuntuu että meillä on jokin joukkohysteria kellojen siirtoa kohtaan. Itseäni se ei ole koskaan haitannut.

1 tykkäys

Ei minuakaan, mutta aika montaa muuta haittaa. Eli minä ja sinä ei olla kaikki, minulle siis ihan sama, mutta hyväksyn ja “tykkään” jos/kun siirtelystä luovutaan. Tosin olen niin ikivanha että muistan ajan ennen siirtelyjä (1981 tai jotain sinnepäin)

Nyt viimeisimmässä kellojen siirrossa näkyi taas se, ettei ole paskankaan väliä koko siirtelyllä. Meni noin viikko, kun aamu seitsemään lähtiessä oli yhtä valoisaa kuin viikkoa aiemmin.

Ihmettelen ihmisiä, joita tuo haittaa suunnattomasti. Mutta jos valita saa, olen aina periaatteen puolella. Normaali ja perinteinen on aina paras ja turvallisin vaihtoehto.

4 tykkäystä

Menkää ihmisten aikoihin maate ja nouskaa aamusta askareisiin. Talviaika on ihan hyvä.
Kyllä sitä valoista aikaa on ihan tasan saman verran on sitten kesä- tai talviaika. Se on ihan oma valinta jos makaa pitkään ja sitten kukkuu kaiket yöt.

4 tykkäystä

Hitto vie, minäkin lapsuuteni elänyt pimeässä talviajassa. No tämmöinen minusta sitten tuli.
Ketä tästä vois syyttää?

Taidatkin ajella hevoskärryillä ja lähetellä savumerkkejä. Vitsit sikseen, aina pitää olla valmis uudistumaan, niin nytkin. KESÄAIKA jääköön voimaan :thinking:

4 tykkäystä

Tiedän ja siksi voidaankin luopua kellojen siirtelystä, mutta kellojen siirtelykin on parempi asia, kuin jatkuva talviaika.

3 tykkäystä

Voi kunpa vitsit olisivatkin totta!

Sitäpaitsi, talvi on parempi kuin kesä, kun pelataan jääkiekkoakin.

Olen nähnyt jääkiekkoa pelattavan enemmän keinovalossa kuin päivänvalossa. Jääkiekonpeluu ei taida kelvata perusteluksi pysyvälle talviajalle?

1 tykkäys