Kesäajoista luovutaan EU:ssa, kellojen siirtely loppuu?

Kellojen siirtely loppuu.

16 tykkäystä

Paras uutinen hetkeen!

3 tykkäystä

Vihdoin. Aivan naurettavaa touhua koko kellojen siirtely.

3 tykkäystä

Haa, vihdoinkin tästä typeryydestä päästään eroon \o_

2 tykkäystä

Vielä kun jäätäis kesäaikaan. :sun_with_face: ( tiedä, jakaa mielipiteitä)

3 tykkäystä

200 tuntia vähemmän päivänvaloa jatkossa luvassa.

2 tykkäystä

Kyllä itsekin “valon ihmisenä” minua ei ole koskaan haitannut yhden tunnin siirtely. Ja kiva on olla enemmän ulkona “valoisaan” aikaan.

Nää jotka huohottaa, että unirytmi ja kaikki menee sekaisin, kun kerran puolessa vuodessa siirretään kelloja. Niin kiellän näitä kaikkia matkustamasta mihinkään maahan, jossa on eri kellonaika.

1 tykkäys

Ei se päivänvalo mihinkään mystisesti katoa. Jokainen voi muuttaa omaa unirytmiään valoisuuden mukaan jos valoa enemmän kaipaa. Pääasia että täysin turha siirtely jää historiaan.

5 tykkäystä

Eihän siitä ole mitään päätetty, valitaanko kesäaika vai normaaliaika. Vain se päätettiin, että kellojen siirtely loppuu. Ja se on kyllä ihan lääketieteellisin perustein hyvä päätös.

Suomessa taitaa olla normaaliaika eli talviaika niskan päällä.

Yhden kärsijän tiedän urheilun puolelta, jos talviaika valitaan. Luonnonvalossa pelattava pesäpallo joutuu isojen muutosten eteen, kun valoa vähenee merkittävästi kevään ja loppukesän peli-illoista.

1 tykkäys

Työpäivän jälkeisestä vapaa-ajasta tuo valo katoaa.

30 viikkoa = 210 päivää
30 viikonloppua = - 60 päivää
Kesäloma 4 viikkoa = - 20 päivää
Keväällä ja syksyllä ekat ja vikat 2 viikkoa eroa ei huomaa = - 20 päivää
Aivan keskikesällä pari viikkoa suuntaansa, erolla ei väliä, liian valoisaa = - 20 päivää
Mitäpä jää… 90 päivää jolloin eron saattaa huomata… Tosin itse en ole juuri koskaan huomannut vaikutusta suuntaan tahi toiseen.
Kaiken lisäksi olen niiiiiiin hemmetin vanha, että muistan ajan ennen kesäaikaa, ihan samanlaisia kesiä ne oli ku nykyäänkin, joskus satoi toisinaan paistoi aurinko.

7 tykkäystä

Tässä asiassa isoin ja ärsyttävin homma on laittaa kellot taloudessa oikeaan aikaan. Tämä siis minulle.

Ymmärrän, että joillekin aiheuttaa ongelmia. Minulla ei ole ongelmia rytmin / unen kanssa, mutta kieltämättä sitä tulee taas ensi maanantaina kirottua normaalia enemmän, että miksi näitä kelloja pitää siirrellä. Eli parempi olisi lukita kello ja mennään sillä.

1 tykkäys

Kakaroiden kanssa tuo on ärsyttävää kun heräämis/nukahtamiskellon kalibrointi vie viikon.

Talvella otan mieluummin ne vähän valonsäteet työpäivän jälkeisille tunneille kun aamuun. Aamulla se on ihan se ja sama kun ei siitä pääse kuitenkaan nauttimaan. Eli kesäaika parempi.

Tosin liike-elämän kannalta olisi hyvä olla mahd. lähellä CET aikavyöhykettä.

6 tykkäystä

Kesäaikaan siirtyminen olisi sama kuin siirtyminen Keski-Euroopan aikavyöhykkeeseen, jollen ihan väärin ole ymmärtänyt.

Saattaa olla niin, että eroa ei todella tule huomaamaan. (Epäilen silti).
Suomessa päivänvalo ja hereillä oleminen pitäisi saada osumaan yhteen mahdollisimman tarkasti.
Toisaalta kyllä kesällä valoa riittää vuorokauden ympäri.
Pysyvää kesäaikaa on kokeiltu Kanadassa ja Venäjällä, mutta käsittääkseni tyssännyt pimeisiin aamuihin. Saksassa ja Ruotsissa on keskusteltu kesäajassa pysymistä juuri tuon valoisuuden takia.
Jos keskieuroopan aikaan siirryttäisiin ja kesäaika unohdettaisiin ilmeisesti tuon 200 tunnin sijasta pimeäaika saattaisi lisääntyä 400 tunnilla.

1 tykkäys

Olemme nyt +1h verrattuna CET:iin ja eikös kelloa kohta käännetä vielä tunti eteenpäin, eli ”juhannusta kohti”.

2 tykkäystä

Olet ymmärtänyt väärin. Jos sekä meillä, että Euroopassa valitaan kesäaika, niin aikaero pysyy edelleen tunnissa. Jos taas meillä valitaan kesäaika ja siellä talviaika, niin olemme kaksi tuntia edellä. Ainoastaan niin, että meillä valitaan talviaika ja muualla kesäaika, niin aikaero poistuu.

2 tykkäystä

Pimeää Suomessa on aina, kun mennään nykyiseen kesäaikaan siirtymiseen. Eli lokakuun loppuun. Ihan sama ollaanko siirretty kelloja vai ei.
Olen sen kannalla, että meidän kello pitäisi lukita mahdollisimman lähelle Keski-Euroopan rytmiä.

Ja jatkaisin tähän lisää, mutta menee lukitun puolen juttuihin.

Aivan aivan. Mä menen näissä aina ihan pyörälle, vaikka muistinkin että kesää kohti siirretään. En mä sitten näe järkeä siirtyä kesäaikaan. Pysytään vaan siinä aikavyöhykkeessä, jolle me Greenwichin standardissa kuulutaan.

Näin urheilunseuraajana olisi raastavaa, jos kaikki Euroopassa kilpailtavat urheilut kilpailtaisiin vielä tuntia nykyistä myöhemmin. Se se vasta unirytmiä tuhoaisi.

Mutta eikös lähes koko Eurooppa ole tässä leikissä mukana? Tämä on sen verran sekainen soppa, että voin rehellisesti myöntää olevani pihalla.
Tärkeintä olisi löytää yhteisymmärrys siitä, että Suomi olisi mahdollisimman lähellä samaa rytmiä Pohjoismaiden / Euroopan kanssa. Helpottaisi työntekoa aika paljon.