Konsoli- ja tietokonepelit

Hyvältähän tuo taas näyttää, mutta samalla kuitenkin vain grafiikkapäivitykseltä Gran Turismoon. Itse hinkkasin PS3:lla ratin kanssa vitosta ja kutosta, ja ne oivat melko hyviä simulaatioita, mutta samalla jotenkin vähän liian kliinisiä mun makuun.
Konsoliajeluista Forza Motorsport antaa mielestäni jotenkin autenttisemman ja todellisemman kokemuksen, kun GT:tä pelatessa tuntuu kuin olisi jossain laboratoriossa, missä kaikki autot etenee raiteilla.
PC:llä on sitten oma nippunsa HC-simulaatioita, joita en ole edes itse pelannut mutta ainakin Assetto Corsa antoi minulle autenttisempaa kilvanajon tuntua, vaikka siitä puuttuukin paljon tuota GT:n autonkeräily aspektia sun muuta.
Mutta jos olisi uusi pleikkari niin kyllä mä sille varmasti GT:n hankkisin.

1 tykkäys

Vihdoin ollut hiukan omaa aikaa ja päätin käyttää sen pelaten viikonloppuna Detroit: Become Human peliä. Olen kyllä tykännyt.

Hienot grafiikat, hyvä juoni ja sopivan casual peli, kun ei jaksaisi hinkata liiallisen vaikeustason kanssa.

Tämän jälkeen aion varmaan pelata Last of Us.

3 tykkäystä

Kyllä tuo Assetto corsa taitaa edelleen olla heecein simu mitä konsoleille saa.

CDPR julkaisi Cyberpunk 2077:n 1.5 patsin, joka tarkoittaa myös sitä odotettua next gen updatea konsoleille. Ainakin pleikalla tuo pitää ladata erikseen jostain konsolin valikoiden syövereistä.

Boxilla päivittää tuon onneksi kätevästi, kuten yleensä. Boxilla nuo tallennukset, päivitykset yms kyllä toimii paljon paremmin tässä sukupolvessa kuin Pleikalla. Pahaan paikkaan tuli tämä päivitys tuli kyllä. Dying light 2 boxilla kesken, Horizon forbidden west tulee perjantaina Pleikalle ja reilun viikon päästä Elden ring. Runsaudenpulaa kyllä nyt peleistä. Noiden jälkeen ehkä sitten vihdoin aloitan tämän.

1 tykkäys

Jää kyllä pahasti uusien julkaisujen varjoon. Vaikka kyseessä onkin “uusi” peli seuraavalle sukupolvelle tuskin nostaa myyntilukemia kovinkaan kummoisesti.

1 tykkäys

Mites onko täällä Lost Arkin pelaajia? Itseä peli houkuttaisi mutta siinä on kaksi muttaa. 15" läppäri ja se että peli ei ole saatavilla konsoleille.
Nettikaverit ympäri planeettaa ovat kehuneet Lost Arkia. Kyseessä siis perinteinen massiivinen multiipelaajien online ropellus.

Ihan silleen hivenen v**** harmittaa ettei Amazon Games tehnyt konsoliversiota Lost Arkista.

Linkki pelin kotisivuille:

Steam tulossa ChromeOS - nähdäänkö kohta ensimmäiset pelikäyttöön soveltuvat Chromebookit?

1 tykkäys

On tullut lähdettyä tuohon junaan mukaan ja vapaa-aikaa on kulunut jo nyt aivan liikaa. On kyllä loistavaa viihdettä jos mmo:t uppoaa, tämä siis sellainen isometrisestä kuvakulmasta pelattava arpg mmo -hybridi. Jos jonkinlaista tekemistä riittää suunnilleen ikuisuudeksi, joten vaatii kyllä melkoista ajallista panostusta. Mutta jos aikaa riittää, niin ei voi kun suositella. Pieni Korea MMO -varoitus, pelissä nimittäin on sekoitettu vähän kaikkea koomisen isoista fantasiamiekoista ylisöpöihin lemmikkiotuksiin ja keskiaikaisista fantasiamaisemista futuristisiin cyberpunk-maisemiin.

Jos peliseuraa tuohon kaipaa, niin mulla on tossa muutaman kymmenen hengen porukka, saa laittaa yksityisviestiä.

1 tykkäys

Mikäli joku haikailee konsolipainosta Elden Ringistä, sen hintaa on tiputettu konsoleilla huimasti ennen pelin julkaisua.

Oheisessa twiitissä lisäksi linkit k.o. puljujen verkkokauppoihin.

Toivottavasti pysyy hinta alhaisena myös ensi ryysiksen jälkeen eikä tarvitse sitten maksaa 70€ jos tämän päätyy kesällä ostamaan…

On tämä helmikuu kyllä hurja kuukausi uusien julkaisujen osalta, tarvitsisi ennen rokotuksia olleet koronakaranteenisäännöt että ehtisi pelata kaikkea mitä on tarjolla.

Yleensä nuo hinnat pysyvät alhaisina ensimmäisen viikon/viikonlopun riippuen missä vaiheessa viikkoa peli julkaistaan ja sitten maksavat taas sen 70€.

1 tykkäys

Onkohan EA estänyt venäläiset (siis sieltä alueelta) änärin pelaajat kun illan aikana pelailin 6vs6 niin ihmettelin miten näin vähän porukkaa, sit aloin katseleen että venäläiset nikit puuttuu.

Ainakin eilen meillä oli venäläinen pelaamassa. En kyllä tiedä mistä se pelaa.

GT7 on julkaistu Playstationille. Tullee varmaan ostettua itsellekin tässä muutaman viikon päästä kunhan muut tosielämän kiireet helpottaa.

Avajaisjuhlasta kuva Singaporesta:

Ensi viikolla tarjolla ilmaiseksi Cities Skylinesia Epicin kaupasta.

1 tykkäys

Mites on mahtanu käydä World of Tanks -pelin tässä boikotti - ja kieltomylläkässä? Eikös se oo valko-venäläisen firman peli? Ja käsittääkseni (itsekkin taannoin pelanneena) melko suosittu ja tuottava?

On hieman “välikädessä”, kun yksi pelistudioista on Kiovassa:

Tukee Kiovan pelistudion henkilökuntaa ja on tehnyt Punaiselle Ristille myös isomman lahjoituksen:

3 tykkäystä

Muutaman päivän pelailujen jälkeen voin todeta, että ihan todellakin kelpo peli on kyseessä! Onhan tuossa omia kommervenkkejään ja outouksiaan, mutta itse todellakin pidän siitä, että peli on häpeilemättömästi oma japanilainen itsensä!

Hieman tosin tuntuu, että peli yrittää “salaa” mainostaa japanilaisia autoja, sillä moni esimerkiksi amerikkalainen auto käyttäytyy aivan naurettavan kömpelösti verrattuna vastaaviin paikallisiin kapineisiin. Tästä esimerkkinä mainittakoon vaikkapa täysin naurettavissa määrin kroonisesti aliohjautuva Shelby GT350R, joka tuntuu pelissä kaikelta muulta kuin ratakäyttöön suunnitellulta menopeliltä.

Pelin fysiikat ovat mielestäni oikein mukiinmenevät, vaikka välillä takavetoiset autot tuntuvat yliohjautuvan hieman liian helposti, eikä pidon saaminen takaisin tapahdu aina ihan sillä tavalla kuin voisi olettaa. Ongelma ei kuitenkaan todellakaan ole niin valtava kuin esimerkiksi Reddittiä lukemalla voisi ajatella - suurin osa porukasta ei näytä vain yksinkertaisesti osaavan ajaa. Mainittakoon, että ajoavustimista käytän ainoastaan ABS:ää, mikä on GT Sportin tavoin käytännössä pakollista nopeiden kierrosaikojen saavuttamiseksi.

Valtavan syvällisiä analyyseja fysiikoista en kuitenkaan lähde tekemään, sillä pelaan DualSensellä. PS5:n omistajille kuitenkin on syytä mainita, että DualSense-ohjaimen haptista värinää on hyödynnetty pelissä erittäin hyvin! Ohjaimen kautta on mahdollista tuntea muun muassa tienpinnan laatua sekä kantit sillä puolella ohjainta, minkä puolen renkaat sitä koskettaa. Myös mukautuvia liipaisimia on mahdollista hyödyntää pelissä, mutta itse otin ne lähes heti kokonaan pois käytöstä, sillä minun mielestäni kaasua ja jarrua on paljon helpompi kontrolloida ilman ylimääräistä vastusta liipasimissa.

Pelin vaikeustaso on säädettävissä, mikä on todella positiivista, mutta tästä huolimatta kisat tekoälyä vastaan ovat pääosin todella helppoja, ellei kisoihin osallistu alitehoisella ja huonosti hallittavalla autolla. Tämä on tietty pelaajan täysin itse päätettävissä ainakin suurimmilta osin. Jokunen yksittäinen kisa muodostaa kuitenkin vahvan poikkeuksen edellä todettuun sääntöön.

Pelisarjan rakastetut ja vihatut lisenssitestit eivät tässäkään iteraatiossa aseta juuri minkäänlaista haastetta kulta-aikojen saavuttamisen suhteen poislukien vihoviimeisen kosteassa Spassa 70-luvun Porschella kurvailtavan koitoksen, jonka “kultaamiseen” kului ainakin itseltäni reilu puoli tuntia. Olen kuitenkin ylipäätään iloinen, ettei Polyphony Digital ole luopunut testeistä, vaikka osa - erityisesti pelijournalistit - jaksavat niistä alituiseen kitistä.

Lisenssitestien lisäksi pelistä löytyy myös vapaaehtoisia tehtäviä (Missions), jotka koostuvat mm. ohitushaasteista, kiihdytyskisoista, driftaushaasteista, polttoaineensäästöhaasteista ja erilaisista kisoista tietyissä erityisolosuhteissa, kuten legendaarinen Le Mans tiivistettynä 24 minuuttiin pelin dynaamista vuorokaudenaikaa ja säätilaa hyödyntäen. Näistä tehtävistä jokunen tarjoaa jo kunnollista vaikeustasoakin kultasuorituksen saavuttamiseksi, mistä ainakin itse pidin todella paljon, ja ylipäätään tämä pelitila on mielestäni erinomainen lisä peliin.

Tähän mennessä olen jo ehtinyt kultaamaan kaikki pelin lisenssitestit ja tehtävät sekä yli puolet pelin Circuit Experience -haasteista, jotka ovat vapaaehtoisia lisenssitestin kaltaisia aikahaasteita, joissa jokainen pelin rata on ensin jaettu sektoreihin ja lopuksi tulee ajaa koko kierros tietyssä ajassa. Circuit Experience on hyvä tapa harjoitella pelaajalle vieraampia ratoja.

Pelin online-pelimuotoa (Sport mode) en ole vielä noin 10 kisaa enempää pelannut. Sportista todettakoon kuitenkin sen verran, että itse toivoisin Polyphonyn pitäytyvän ainakin pääosin GT Sportista tutussa Balance of Performance -formulassa autojen säätämisen ja tuunaamisen sijaan. En sinänsä vastusta säännöllisin väliajoin pidettäviä tuunauskisoja, mutta itse olen kiinnostunut keskittymään kilvanajoon tasaväkisissä masiinoissa sen sijaan, että auton tuunaus ja säädöt ratkaisevat enemmän kuin pelaajan ajotaidot.

Lopuksi vielä pelin grafiikoista ja vastaavasta mainittakoon, että autot näyttävät pelissä upeilta! Myös autojen sisätilat on mallinnettu todella, todella hyvin. Myös eri vuorokaudenajat ja niiden vaihtuminen näyttää todella vaikuttavalta. Visuaalisia heikkouksia löytyy pelisarjalle tyypilliseen tyyliin radan ulkopuolella kököttävistä rakennuskista, ajoneuvoista ja ihmisistä, mutta eipä niihin mielestäni Gran Turismoa pelatessa kuulu keskittyäkään.

Valitettavasti uskaltautuisin väittäämään pelin PS5-version kärsivän siitä tosiseikasta, että peli (täysin ymmärrettävästi ja oikein) julkaistiin myös vanhalle PS4:lle. Tämä ei kuitenkaan itse pelikokemusta mitenkään olennaisesti huononna. Ainoana suurempana kritiikkinä on nostettava esiin se, että tietyissä melko harvinaisissa tilanteissa näytön päivitysnopeus putoaa 60 Hz:stä myös Prioritize frame rate -tilassa, mutta peliä ei ole mahdollista pelata full HD-resoluutiolla 4K:n sijasta. Tämä on todella harmillista, sillä itse pelaan full HD -monitorilla, joten kone käyttää ihan turhaan tehojaan resoluutioon, kun ne voitaisiin käyttää päivitysnopeuden pitämään tasaisena kaikissa olosuhteissa.

Arvosanaksi pelille asteikolla 1-10 antaisin 8,5/10. Peli on loistava, mutta (toistaiseksi) sisällöltään pettymykseksi jäänyt Sport mode sekä tietynlaisen spesiaalin “vau-tekijän” puuttuminen PS5:lla rokottavat pisteitä muutoin erinomaiselta julkaisulta.

6 tykkäystä

Jos Cities: Skylines vielä puuttuu joltain niin Epicistä saa ilmaiseksi:

https://www.epicgames.com/store/en-US/p/cities-skylines

1 tykkäys

Battlefield 2042 alkaa vedellä kuolinkorinoita. Pelaajia onlinessa vuorokauden huiput 3000 pelaajaa. V:ssä 19000, 4:ssa 12000 ja I:ssä 7000

3 tykkäystä