No nyt missasit juuri sen pointin, jos niputat tämän Frimaniin kohdistuneen tilanteen mm. Morleyn, Ruotsalaisen ja Tanuksen tilanteisiin. Taklauksiahan jääkiekossa nähdään paljon ja ne lajiin kuuluu. Myös törkeitä taklauksia nähdään paljon. Noista Tanuksen tilanne oli mielestäni ainoastaan todella törkeä taklaus.
Mä komppaan jäsen @Abra a tässä asiassa. Jos sä herranjumala rupeet siviilissä lyömään portsaria päähän ravintolassa ja siitä about vuosi takaperin vetänyt jonkun siviilin nenän lyttyyn, niin jotain on vialla päässä ja vihanhallintakyvyssä. Eikä ole mikään yllätys, että tämmöinen kaveri “johtaa” liigan jäähypörssiä ja on pelaaja jolle sattuu näitä ylilyöntejä kaukalossa enemmän kuin muille.
Yleensähän se menee melkein toisin päin, että kaukalossa pahimmat ylilyönnit sattuu niille, jotka ovat siviilissä kuin eri ihmisiä. Eli siviilissä rauhallinen nallekarhu ja sitten kaukalossa äkkiä täysi hullu.
Mitä tulee Bergeriin, oletan tässä olevan vähän Jonne Virtanen nuorena vol. 2 tyyppinen tapaus, että enemmänkin alkon vaikutuksen alaisena niitä ongelmia alkaa tulla. Kaukalossa oletettavasti selvinpäin.
No en nyt kyllä lähde tuota ensimmäistä lausumaasi allekirjoittamaan. Kyllä kaukalossa sekopää on myös siviilissä normaalia rauhattomampi. Mutta tämä tosiaan mun mielipide vain. On eri asia pelata tunteella ja välillä läikkyy yli (esim Tuukka Mäntylä, Jarkko Ruutu), kuin TOISTUVASTI teloa joku kaukalossa. Kuumakalle on kuumakalle.
Mitä tulee viestisi toiseen kappaleeseen, olen tästäkin eri mieltä. Berger löi USEITA KERTOJA ihmistä päähän siviilissä samaan aikaan kuin oli murtautumassa Tepsin liigajoukkueeseen. Okei, oli silloin 18-vuotias poikanen, se antaa osaltaan anteeksi. Mutta tää portsarin lyöminen tapahtui 2016 eikö? Se on aika tuore kuitenkin. Ja mun mielestä fiksu ihminen oppii virheistään, mää en Bergeriä onneksi tunne, mutta mun mielestä hän ei voi kovin fiksu olla. Alkoholi on aina helvetin huono tekosyy, varsinkin jos sen vaikutuksen alaisena tapahtuneet jutut ovat toistuvia.
Voi olla, että olet oikeassa, itse puhun omasta kokemuksesta lähinnä. Miten nuo taklaustilanteet Bergerin kohdalla eroaa sitten Mäntylän tilanteista? Toki nyt yhdelle kaudelle sattunut useampi, mutta on niitä Mäntylällekin joskus.
Alkoholi on totta kai huono tekosyy, enkä sellaisena sitä tarkoittanut käyttää. Lähinnä viittasin siihen, että portsaria lyödessä oletan sillä olevan osuutta asiaan ja rattijuopumuksessa myös. Kolmannesta tilanteesta ei mitään faktaa ole, mutta en yllättyisi, jos siihenkin alkoholi liittyisi. Isolla osalla ihmisiä alkoholi vaikuttaa varmaan käyttäytymiseen jollain tapaa ja “rähinäviina” terminä tuttu varmaan kaikille. Kai Bergerillä olisi enemmänkin syytteitä, jopa tuomioita, jos vihanhallintaongelmia olisi selvinpäin.
Ja nyt ei ole tarkoitukseni puolustella Bergeriä, etenkään tähän ketjun Friman-tilanteeseen liittyen. Tuosta kuuluu tulla pidempi pelikielto jääkiekossa. Nyt vaan leimaillaan rankalla kädellä ja ollaan kieltämässä Bergerin esiintyminen ammattilaiskiekossa.
Ei juuri mitenkään. Mutta esimerkiksi keskisormi katsomoon ja mailantupella naamaan eroaa Mäntylän kaukalokäyttäytymisestä.
Mä en ainakaan käsittänyt asiaa niin, että olisit Bergeriä puolustelemassa. Mun puolesta Berger saa itsensä elättää jääkiekon pelaamisella, jos joku joukkue kokee hänen kaltaiselleen pelaajalle tarvetta. Mä en ikinä halua häntä Tapparassa nähdä.
Sen verran vielä, että pakkohan hänen on myöskin pelata osata, kun kerran Liigassa pelaa, ja vielä aika hyvällä peliajalla per ottelu. Koittaisi jättää vaan nuo idioottimaisuudet pois.
Luin viestini ja totesin et meni niin offtopicciin kun vaan voi viesti mennä, joten lisätään sen verran, että tästä Frimaniin kohdistuneesta lyönnistä olisi pitänyt tulla 5+ peliä nimenomaan Bergerin taustalla. Aivan kusipää teko.
No kyllä se vähän painaa, ainakin Jenkkilässä. Siellä pyörii Nfl sarjois ainakin melkosia “murhaajia”, jos joku katsonut Netflixin sarjan. Niin kyllähän se millainen olet ulkopuolella, hakkaatko vaimoas, potkitko mummoja, ryöstätkö pankkeja on vaikutusta.
Joo, totta. Unohdin tuon keskisormen näyttämisen kokonaan. Siinä ei onneksi vahingoittanut ketään, mutta kyllähän tuo huonoa ja tyhmää käytöstä on, vaikka huudeltaisiin mitä. Tono aikanaan teki saman virheen, joskin ehkä enemmän altistui huudolle silloin. En tiedä kertooko tuo vihanhallinnasta vai enemmänkin äkkipikaisuudesta tms.
Mutta juuri tuo, että moni laskee nuo neljä vastustajaan kohdistunutta samaan sarjaan törkeyksiksi, vaikka mielestäni niissä on paljonkin eroja. Joskus jääkiekossa kovissa taklauksissa tai kontaktitilanteissa vastustajaa voi sattua, vaikka et sitä tarkoita ja voit asiaa selittää. Tätä Frimaniin kohdistuvaa iskua mielestäni vaikea selittää mitenkään.
Ja kyllä juuri näin, osaa se kiekkoa pelata ja juuri siksi kuuluu ammattilaistasolle jääkiekossa. Ja sen takia mielestäni kiekkokaukaloissa on olemassa kurinpito, jonka pitäisi pelaaja laittaa kuriin. Aivan turha syyllistää vain pelaajaa tai valmentajaa, kurinpidolla on kuitenkin vain yksi tehtävä.
Meidän koutsi junnuissa sanoi kun saatiin alkaa taklata, että “Pääasia taklaamisessa on saada vastustaja irti kiekosta. Toinen asia taklaamisessa on se, että sillä saa satuttaa, mutta ei vahingoittaa.”
Nää on mun mielestä aika hyvät teesit.
Toimii ehdottomasti ja oletan, että edelleen suurimmaksi osaksi käytössä junnuissa. Sehän on selvää, että samat asiat ei päde junnuissa ja ammattilaisilla Liigassa. Tämä tästä.
Ketju suljettiin automaattisesti 4 tunnin kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.