Ei ole tahallista väärinymmärtämistä, vaan asioiden puhumista oikeilla termeillä. Ei me voida laskea maalivahdin torjuntaprosenttejakaan niin, että vähennetään vastustajan ylivoimamaalit kokonaan pois. Ihan turhan päiväistä vähättelyä oli viestisi.
E. Ja aika monta peliä olen nähnyt. Kiitos kysymyksestäsi.
Eli tasakentällisin ja erikoistilannepelaaminen on verrattavissa 1:1 ja niitä ei voi erottaa kun puhuu pelaajasta? Mielenkiintonen näkökanta, joskin hölmö mun mielestä.
Kuusela on aikalailla joka kaudella nakuttanut sen 17-20 pistettä ylivoimalla, (25pistettä viime kaudella). Joten joka kaudella tasakentällisin/av:lla tehnyt yhteensä sen noin 30 pistettä. Joten tällä kaudella melkein samassa tahdissa. Ja alkukaudesta peli muuten on ollut kyllä tahmeaa, mutta nyt viimeset pari peliä lupaa parempaa!
Kaudesta 13-14 tähän päivään Kuusela pelannut runkosarjassa 385 peliä Tapparassa ja tehnyt näissä 325 pistettä. Ja tällä kaudella aikalailla samaa tahtia pisteitä tulee, eikä olla taidettu edes nähdä vielä parasta Kuuselaa tällä kaudella. Ja ikääkin on kuitenkin kohta 38v. Tahti on aika hurja, vaikka ois iskenyt jokaisen pisteen ylivoimalla.
Ihan hyvä jääkiekkoilija tämä Kristian Kuusela on. Eikä tässä nyt mitkään fanilasit ole silmillä tänä aamuna, tilastoja on pakko kunnioittaa.
Otin Rauhalan ketjussa tämän vertailun Kuuselaan tasakentällistehojen osalta esille. Tarkoitus oli tuoda ilmi Rauhalan tekemisen kovatasoisuutta, eikä nälviä Kuuselaa.
Toisaalta jos vertaamme Kuuselan ja Rauhalan tekemistä erikoistilanteissa, on Rauhala täysi päällikkö alivoimalla siinä missä Kuusela on ollut aivan turisti ylivoimalla viime peleissä, pisteistä huolimatta. Mielestäni tekemisen on parannuttava, että paikka yv:llä perustusi muuhunkin kuin vanhoihin näyttöihin.
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että riittääkö tämän hetken Kuusela palstalle? Oletetaan, että tämän hetken Kuuselalla lähdetään pudotuspeleihin, niin riittääkö kaikille miehen kokonaisvaltainen pelaamisen taso?
Pisteitä tulee, mutta itse kyllä olen edelleen huolissani siitä, että mikäli hänet otettaisiin pois ylivoimasta ei sen taso putoisi merkittävästi, tuskin ollenkaan. Mitään kapelimestaritason suorituksia ei olla käytännössä koko kaudella nähty.
Olen kanssasi jossain määrin saamaa mieltä ja toisin taas en. Yleensä kun näiltä veteraaneilta vauhti hyytyy, niin ovat vielä kurkoja ylivoimalla, koska omaavat hyvät kädet sekä loistavan pelisilmän. Pitää kuitenkin muistaa, että erikoistilanteet ovat iso osa peliä ja minusta Kuusela tuo meidän ylivoimaamme tehoja. Varsinkin kevättä kohti mentäessä erikoistilanteet tulevat todella isoon rooliin.
Olen itsekkin arvostellut Kuuselaa alkukaudesta, mutta muutamat viime pelit ovat olleet jo todella hyviä maestrolta. Uskon Kuuselan parantavan vielä tasoaan kauden edetessä. Se mistä kuitenkin olen samaa mieltä kanssasi on, että kyllähän Kuuselan kokonaisvaltainen pelaaminen on alkukaudesta ollut vajanaista, mutta uskon sen johtuvan tästä erikoisesta kaudesta.
Kaikesta huolimatta allekirjoittanut luottaa Kuuselaan!
Arvotan Kuuselan tosi korkeelle, antaa kaikkensa joka pelissä, pikkusen olen huolissani juurikin tuosta pelinrakentelusta ja syöttöjen laadusta. Syöttöjen laatu on parantunut syksyn todella heikosta keskinkertaiseksi. Esimerkkinä ylivoimassa kaikki poikkisyötöt katkotaan tai ne on liian pahoja vastaanottajalle, jonka takia hyötyä ei tule joukkueelle.
Toivottavasti loppukaudesta nähdään sitä hyvää Kuuselaa, jonka syötöt napsuu lapaan, kun näin käy niin Kristian tekee taas kanssapelaajista parempia.
Eilen 400 syöttöpistettä täyteen ja tänään kiilasi itsensä ohi Esa Keskisen kaikkien aikojen pistepörssissä. Illan El Classico nosti Kuuselan jo TOP5:een tuossa tilastossa! On kyllä todella kova suoritus, no kova on tämä veteraakin!
Kuuselakin siinä Levtchin vierellä huomaamatta painanut edelliseen neljään peliin 0+8. Ihan kelpo lukema siinäkin. Siellä tulee kohta Liigan toimistolla vaikeuksia päättää kumpi on kuukauden pelaaja
Juuri nyt Kuuselan pelihän on varsin tuottavaa ja pisteitä ropisee, mutta vastuskin on ollut kevyttä. Jos asiaa katsotaan tilastojen kautta, niin syyttävä sormi voi osoittaa maalimäärää ja laukaisutehokkuutta.
Vaikka Kuusela on ikoninen tähtipelaaja, niin en tarkastelisi asiaa ongelmaa hänen kauttaan, vaan odottaisin enemmän tulitukea muilta korkean profiilin pelaajilta. Siellä on monta muuta jolta sitä tason nostoa pitäisi tulla ja Kuusela täyttää kyllä roolinsa.
Koko Tapparan nousu on alkanut henkisellä tasolla ja Krissen myös.vaikka vastukset kovenee uskon että tämä mies palaa Pikku hiljaa vanhalle tasolle.
Kevään miehiä…
Krissestä olisin kaikkein vähiten huolissaan. Tämä mies kaipaa pelejä alle, että pääsee kunnolla rytmiin. Helmi-maaliskuussa nähdään kun mies parantaa kuin se kuuluisa sika juoksuaan.
Ei Kuuselasta tarvitse olla huolissaan. Enemmänkin tarvii olla huolissaan, mitä tehdään, kun ja jos alamäki alkaa kiihtyä. Kyllä Kuuselasta näkee sen iän, kun katsoo noita hyökkäyspään tilanteita. Kuuselan suurin vahvuus on aina ollut tuo tehokas kääntyminen ja nopea syöttö - siihen ei ehditä mukaan. Aikaisemmin Kuusela pääsi tuollaisista pihdeistä irti aika helposti, kun yritettiin pitää, mutta nykyään ei enää juurikaan.
Eikä mitään syytöstä siis tässä vaan mielestäni vaan fakta tällä hetkellä. Toivottavasti sitä tasoa saadaan tulevaisuudessa muualta lisää, koska ikuisesti ei voida rakentaa Kuuselan varaan ja paljon on taas kerran (jälleen kerran) tälläkin kaudella hänen varassaan.
Ei voi ikä vaikutaa yhden kesän aikana jos edellisellä kaudella on nakuttanut 53 pojoo, tästä olen ihan varma. Yksin ei kukaan pysty tekemään pisteitä tai ratkomaan pelejä, vaan siihen tarvitaan koko kentällisen hyvä pelaaminen. Tapparan alkukausi oli mitä oli ja nyt on käyrä oikeaan suuntaan ja Kuuselalle löydetty hyvä ketju. Ylivoimakuviot on samaa mitä se on ollut jo muutaman kauden ja vastustajat osaa sen jo ulkoa, siihen kaipaan eri variaatioita. Sekään ei ole pelkästään Kuuselan huonoutta tai hyvyyttä.
Kuuselalla on ollut kokoonsa nähden erittäin hyvä tilannekovuus ja tarvittaessa varsin napakka kontaktipeli. Tätä puolta hän on ehkä joutunut vähän säästelemään.
Kuusela on mielestäni antanut ylivoimilla enemmän laukaisu uhkaa ja pari kertaa oikeasti vetänytkin ranteella. Pelaa myös ehkä vähän ylempänä ja leikkaa enemmän keskelle. Tämä tietysti vähentää mahdollisuutta pelata Kemiläisen kautta, mutta luo enemmän mahdollisuutta laukoa itse.
Eilisessä pelissä Kuusela otti lopussa vielä niin terävän spurtin, että joutui oikein katsoon kuka se oli. No meidän ikänestorihan se siellä karkas SaiPan pakilta. On se vaan kova pelaaja. Aivan karmea määrä johtajuutta, esimerkkiä ja päivittäistä tasoo häviää, kun Krisse joskus lopettaa.
Ei Krisse nyt ainakaan pisteiden valossa hirveästi ole mennyt taaksepäin kun on tällä hetkellä 48p vauhdissa. Ja jos sama tahti jatkuu Tapparalla kun kolmessa viimeisessä pelissä niin viime vuoden pisteet tulee vähintään. Mutta on totta, että kääntyminen näyttää hitaammalta ja ei ole yhtä ärhäkkä kaksinkamppailutilanteissa.