Kuinka Liigan tulisi suhtautua tappeluihin?

Bulmer ja Generous saivat kaksi peliä ulkojääottelun tappelustaan, mikä minusta on pahasti ylimitoitettua. Mitä ajatuksia muissa herättää?

1 tykkäys

Samaa mieltä kanssasi rizka… Äijät paino viä ylävitosta käytävällä tempauksensa jälkeen. Koko homma oli viihdearvonsa puolesta vallan hyvä lisä ulkoilma-otteluun.

4 tykkäystä

Oma mielipide on, että silloin kun molemmat ovat halukkaita tanssiin, eikä tule mitään ylilyöntejä 5min molemmille. Tämän jälkeen takaisin kentälle.

9 tykkäystä

Suihkukomennus olis riittänyt, ei jatkotoimenpiteitä. Pelikieltoa tuosta on naurettavan kova rangaistus.

1 tykkäys

En ole mikään show-tappeluiden ystävä, mutta eihän tuosta nyt mitään pelikieltoja olisi kuulunut antaa. Tosin jos show-tappelut halutaan pois, niin sitten oikea linjaus.

2 tykkäystä

Tämä on valitettavasti Liigan linja. Ulkopuolinen paine on tähän johtanut, kun tappeluja on aiemmin paheksuttu ja pohdittu eduskunnassa asti.

Oma mielipide on sama kuin @_Linden_16 :llä yllä. Voisin kuvitella, että ärsyttävät ja vaaralliset huitomiset yms. vähenisivät ja pelin viihdearvo nousisi. Toki tappeluissa on aina loukkaantumisriski, mutta kunhan tuomarit ovat hereillä, niin vakavampia loukkaantumisia harvemmin sattuu. Samalla on hyvä noudattaa kaukalokoodia mm. siten, että mätsätään oman kokoisten kanssa.

Mutta Liigan linja on nyt tämä. Tappelut halutaan kitkeä pois, että varmasti vältytään ikäviltä kohuilta ja loukkaantumisilta. Ymmärrän kyllä linjauksen. Silti harmi, en millään keksi, miksi tämä on paljon pahempaa kuin vaikka joku UFC.

Hyvä päätös! Kyseinen “tappelu” oli täyttä showta, eikä liittynyt millään tavalla peliin/pelitilanteeseen.

1 tykkäys

Jääkiekko-ottelu on yhtä kuin show. Vitoset molemmille ja takaisin askiin. Jos Liigalla olisi ollut pelisilmää mitään jälkiseuraamuksia ei olisi annettu.
Ranen sanoin “jääkiekko-ottelu on kuin näytelmä”.

1 tykkäys

Kyä sää vähä oot mettässä jos meinaat että Rane tommosta olis tarokottanu.

Tappelua tuskin olisi tullut ilman Finleyn taklausta, Ilves ja Bulmer halusi näyttää että ei hyväksy tuollaista. Ja kun oli eritys pelikin vielä, niin tottakai Ilves halus näyttää että ei täällä. Joten Nhl tyyliin Bulmer kysyi herrasmiesmaisesti lähetäänkö, joten ei mitää epäselvää. Tälläset kuuluu viihdyttävään lätkää, sitten mietitään miks yleisömäärät laskee, tässä on osa yksi syy kun pelikin on nykyää neitimäistä kiekkoa ja kaikesta tulee pelikieltoa. Bulmerin ja Generouksen matsi oli loistavaa viihdettä joka oli seuraamuus taklauksesta. Ja se sai pelinki syttymään ja fiiliksen katsomossa että nyt mennään taas.

Ringette on edelleekin niille, jotka ei pikku matseja siedä…

1 tykkäys

Ei Rane lauseellaan tappelua tarkoittanut. Sen tietää joka ikinen.

Miksi se ei sitten Finleytä hakenut matsiin?

1 tykkäys

Mun mielestä oikea tuomio. Tappelut halutaan pois ja niin kun perusteluissa sanottiin että se oli sovittu ja peliin kuulumaton ei spontaani tappelu. Monet aikuiset haluaa hanskaamisia katsella mutta samaan aikaan ei halua että lapset niitä näkisi. Melkoinen paradoksi…

Koska ei uskaltanu? Onha se Finley aika paljon isompi. Genen kanssa samaa kokoluokkaa.

Tämä on juuri sitä ääripään kärjistelyä. Kyse on siitä, että kuuluuko se jääkiekko-ottelun pelitilanteeseen vai onko tuollaista showpelleilyä, jossa kaksi yhteisymmärryksessä katsovat, että tässä meillä nyt on hyvät parit ja sopiva hetki tähän. Se on silloin ihan eri asia.

Edit. Ja eikös nyt puhuta nimenomaan siitä, että oliko rangaistus oikea.

Sorsapuistossakin kaikki tykkäs, yleisö, selostaja, asiantuntijat. Pispalassa yks kukkahattuhippi ei tykkää tappeluista ja tekee kantelun eduskuntaan, ni sitten ne kielletään.
Väitän, että 99% ihmisistä, joiden toimeentulo liittyy jääkiekkoon, ei halua tappeluista luopua.

5 tykkäystä

Eikös muuten Änärissäkin ole merkittävästi vähentynyt tappelut ja goonikulttuuri ylipäänsä? Tuollahan on aika surullisiakin tapauksia ollut näiden tappelijoiden kohdalla. Mut hei leipää ja sirkushuveja kansalle.

Minua ei tappelut ja varsinkaan spontaanit haittaa, mutta ei ne kyllä merkittävää lisäarvoakaan tuo itselleni.

Ja nää on aina hauskoja, kun joku kritisoi show-tappeluita, niin se on neiti ja kukkahattu. Puolustajat sitten ÄIJIÄ :smiley:

2 tykkäystä

Liigan linjahan on siis se, että tänne ei haluta P-Amerikan showpainikulttuuria, mutta jos matsissa läikähtää yli niin se on OK (5+20). Tappelut ovat aina kuuluneet jääkiekkopeliin siinä mielessä, että niitä on aina esiintynyt. Tappeluita on kolmea tyyppiä:

  • Yhdellä tai useammalla pelaajalla menee hermot.
  • Yhteisymmärryksessä järjestetty showpaini.
  • Tappelulla haetaan pelillistä hyötyä nyt tai tulevaisuudessa (valmentajalähtöistä).

Tämä on hankala kysymys mitä pitäisi sallia ja mitä ei, koska Bullmerin ja Generousin kaltaiset poikapainit lienevät sieltä harmittomimmasta päästä. Alan miehet vastakkain, tunteet kurissa.

P-Amerikan ja Euroopan tappelukulttuurissa on iso ero, mutta rapakon takaa löytyy hyviä dokumentteja mietinnän tueksi. En tiedä onko Nick Kypreos kukkahattu vai ei, mutta katsokaapa reaktio kun toimittaja kysyy, että mitäs jos Nickin kiekkoileva poika lähtee samalle uralle kuin isänsä (The Code).

https://nettitelkku.com/t/the-code/264

https://nettitelkku.com/t/punched-out-the-rise-and-fall-of-derek-boogaard/177

Minun jääkiekossani ei tarvita tappeluita, koska mielestäni niillä ei ole pelissä enää nykyään mitään funktiota. Oon tosin kuullut jääkiekkoperheeltä kaikki maailman selitykset, että nämä puhdistavat peliä ja ties mitä. Mun mielestä se kuulostaa vähä samalta kuin se, että katupartiot lisäävät turvallisuutta. :smiley: Siellä on tuomarit sitä varten, että rangaistukset menee oikein. Oman käden oikeutta ei tarvita paitsi korkeintaan maalineduspaineissa, joissa mielestäni saa vähän näyttää habaa. Siellä ei kuulu olla kivaa.

Itse en näe tappeluilla itse pelin kannalta juurikaan funktiota, mutta toisaalta tällaisista päätetyistä läpsyttelyistä mitä Bulmer ja Generous näytti yleisölle, onks noista jotain haittaa? Molemmat halus mennä ja molemmat meni? Ei hyötyä pelille, mutta ei merkittävää haittaakaa.

Siinä on ero, kun puhutaan halutaanko tappeluita v ai tappelijoita.
Mä tykkään tappeluista, been there… mutta ei ammattitappelijoita tarvii Liigaan.

6 tykkäystä