Kuinka Liigan tulisi suhtautua tappeluihin?

MInä olen sitä mieltä, että tuosta pelistä jäähylle ja sillä selvä. Tuossa kukaan loukkaantunut ja reilu yhdessä sovittu show. Ei ketään pitäisi mieltään ainakaan tuosta pahoittaa. Se on taas eri asia, jos joku Finley hyppää Kangasniemen kimppuun ja pahoinpitelee hänet.

3 tykkäystä

http://www.iltasanomat.fi/sm-liiga/art-2000005014912.html Tästäkin videosta nähään kuinka myös nuoremmat nauttii pienestä väännöistä. Ja tämä väkivalta on vielä pientä, mitä ne netissä kohtaavat videoitten parissa.

En oo oikein ikinä ymmärtäny tätä. Iso osa päähän kohdistuvista ym. likasista taklauksista on vahinkoja/huolimattomuutta, eikä se jälkikäteen turpaan saaminen sitä tilannetta enää mihinkään muuta, ja sit taas ne jätkät jotka noita tekee tahallaan on yleensä valmiita tappelemaankin (tai vaihtoehtosesti juoksevat tuomarin selän taakse suojaan, mutta tappelun pelotevaikute ei kuitenkaan toimi). Eikä se sen tajuttomana jään pinnassa makaavan taklatun aivojakaan enää pelasta vaikka taklattu saiskin turpaansa… joskus saattaa käydä päinvastoinkin.

Myönnän tosin olevani siinä mielessä tekopyhä, että kyllähän tappelut monesti nostaa tunnelmaa ja niitä on hauska katella, vaikka niissä ei mitään järkeä olekaan. En siis osaa oikeasti muodostaa mielipidettä tappeluista.

Tappeluihin liittyen oma mielipiteeni on se, että jos kaks pelaajaa alkaa itse tasapuolisesti nyrkkihippasille, niin siitä 5min rangaistus. Jos sama pelaaja alkaa tappeleen uudestaan niin sit pihalle ja mahdolliset sanktiot päälle. Niitä on tapahtunut niin paljon, että joku älynväläys hakee tappeluun jonkun vastustajan hyvän pelaajan niin saa sillä tämän kaverin pois pelistä vaikka joutuu puolustaan vain itseään. Suomessa kumminkin aika hyvin tuomarit estää tappelut melko nopeasti. Ja tämä on vain jääkiekkoa koskeva kommentti!

Mode-edit. Siirsin tappeluita yleisesti käsittelevän kommentin tänne.

2 tykkäystä

Sulla varmaan on niin paljon esimerkkejä antaa?

Mode-edit. Vastaus @TaPa’lle, ei @rizka’lle. Eräänlainen bugi tämä siirtojen tapauksessa.

Tässä on yksi. Melart huitoo minkä kerkiää ja Tuukka vääntää Melartin siltaan. Kummatkin ulos vaikka Tuukka vain suojelee itseänsä lyömättä kertaakaan.

1 tykkäys

Tuon minäkin muistan erittäin hyvin. Ja oli selkeä moka tuomareilta koska Tuukka ei edes pudottanut hanskoja.Sääntöjen mukaanhan Tuukalle olisi kuulunut max 2 min. En tämän perusteella muuttaisi tappelutuomioita, aika kaukaakin on tapaus.

Minun mielestä tämä on yksi siihen kuuluva tapaus. Berger suuttuu taklauksesta ja pienestä tönimisestä. Joo Repo tiputtaa kanssa hanskat, mutta alkaa myös puolustaan itseään.

Off topicina pakko todeta et Repo huitoo aikalailla silmät kiinni -meiningillä kun yks isku lävähtää linjatuomariakin kupoliin…, :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Off topicina totean, että Melartilta ei puuttunut kuin käsilaukku tuon läpsyttelyn yhteydessä.

Jos nyt kaverit haluaa ottaa mittaa toisistaan, niin asia pois päiväjärjestyksestä-> 5min kummallekkin ja peli jatkuu. Linkki vielä yhdestä tapauksesta joka ei ihan välttämättä tue ylempää kommenttia tietyn pelaajan hakemisesta hippasille.

Joo. No ehkä ymmärsin väärin mitä tarkoitit. Ajattelin että täysin syytön tähtipelaaja ärsytetään ja aletaan hakata kunnes tiputtaa hanskat ja joutuu suihkuun. Muistan että Lähteenmäki on joskus yrittänyt sitä Ojaselle, mutta Janne oli fiksu eikä lähtenyt mukaan. Repo on yhtälailla halukas hanskaukseen tuossa, normi jääkiekkotappelu

Joka tapauksessa tuo on ollut NHL:ssä huomattavasti yleisempää kuin liigassa ja NHL:ssäkin tappelijat ovat katoava luonnonvara.

Iltasanomilta sekä Jokereista että TPS:stä hyvät haut.

Molempiin saatu urheilujohtajien ja toimitusjohtajien kommentointia mukaan.

Mediakentän hallinta tänä päivänä tarkoittaa yllättävän monelle jääkiekkojoukkueelle ihan suoraa valehtelua yleisölle. Mustaa selitellään valkoiseksi, mikä keritään.

Kyllähän näilläkin twiiteillä on tasan yksi katsojakunta ja sillä on ihan vissi tarkoitus, että nämä ovat suunnattuja viestejä eräälle porukalle, joka saattaa halliin näiden perässä tulla.

Minä hyväksyn jääkiekossa tuon entisajan machoilukulttuurin ja peräti hyväksyn senkin, että joku näkee tappelut osana tätä lajia ja peräti tärkeänä osana tätä lajia. On vaan rumaa mennä kahdella veneellä: myöntäkää vaan suoraan, että meidän mielestä ne kuuluu tähän hommaan ja se on fine. Ärsyttää, kun valehdellaan suut ja korvat täyteen.

6 tykkäystä

Tässäpä Liigan yhden usein tappeluissa mukana olleen pelaajan näkökulma tappelu-aiheeseen.

Miro Karjalainen (HPK) tappeli kirjaimellisesti Liiga-paikkansa eteen:

Jääkiekkotappeluiden varjopuoli ja riski. Slovakiassa hanskat lentävät, mutta homma loppuu lyhyeen kun Mark Louisin ensimmäinen lyönti osuu voimalla perille. Pelaajakortin jäähyminuuttien perustella ei ollut ensimmäistä kertaa asialla. Vastapuoli Patrik Maier näyttäisi lyövän kasvonsa jäähän.

4 tykkäystä

https://tappara.co/t/tappara-sosiaalisessa-mediassa/632/3053?u=lapi0

Se, että tappelut ovat aina olleet asia jääkiekossa ei varsinaisesti tarkoita sitä, että ne kuuluisivat siihen. Kun loogisesti ajattelee, niin eihän tappelussa ole mitään järkeä, eivätkä ne liity lajiin nimeltä jääkiekko mitenkään. Minulle ainakaan tappelut eivät tuo yhtään enempää tunnetta. Ehkä tämä johtuu siitä, että olen kasvanut sellaisen jääkiekon parissa, jossa ei kovin paljoa tapella.

Tämä ei nyt siis minään henkilökohtaisuutena @Jantteri :lle, vaan yleisenä pohdintana tappeluista. Ja sori kun tämä ei nyt koskenut otsikon aihetta, en löytänyt tappeluille ns. yleisketjua.

E. Ja tuossa yläpuolella myös yksi syy miksi tappelut ovat vain yksi ylimääräinen loukkaantumisriski. Niitä on jo tässä nopeassa lajissa tarpeeksi.

3 tykkäystä

Tappelut eivät kuulu nykyaikaiseen jääkiekkoon, sanoo moni. Mielenkiintoisesti Liigaan on täksi kaudeksi tuotu:

  • Lauridsen, TPS
  • Witkowski, Tappara
  • J. Gregoire, Ilves
  • Hayes, Sport
  • Ritchie, Kärpät

Eli viisi pelaajaa viiteen eri seuraan, joilla on merkittävää taustaa jääkiekkotappeluista.

2 tykkäystä

Ei nyt voi sanoa, että myllyt sallittu, mutta Liiga muutti sääntöjä, että passiivinen ja haluton tappelija voi selvitä vain 5 min jäähyllä pelirangaistuksen sijaan.

Onko tätä muuten kukaan saanu? Sen Raskin muistan kauden alussa vaikka heilui ja haki enemmän.

Todellisuudessa tuonkin saa vain kun otat nyrkkiä naamaan ja toivot parasta.

1 tykkäys

Itse nyt en aivan fossiili, mutta olen kenties sitä edellistä ikäpolvea että tappelut kuului vahvasti kiekkoon ja kun teininä kotona taivaskanavalta pelejä näki niin silloin kyllä tapeltiin. NHL:ssä oli todella kovia pelaajia siihen aikaan mitä tappelemiseen tulee, aivan järjettömiä raskasarjalaisia Boogaardeineen ja McGattaneineen. Siihen aikaan tiesi aina etukäteen ketkä ottaa yhteen ja kyllä sitä odotti.

Flyers oli myös oma suosikkini johtuen todella fyysisestä pelityylistä ja pelaajista. En enää omasta mielestä sen kummemmin ihannoi tappeluita, mutta näiden vähentyminen on kyllä myös omaa mielenkiintoa vienyt NHL:stä kokoajan poispäin. Kaverin kanssa pohdittiinkin, että ennen omassa nuoruudessa mietittiin ketkä ottaa yhteen tappelemalla, niin nykyään jonkun Edmonton-Toronto pelin yhteydessä mietitään kumpi tekee enemmän pisteitä McDavid vai Matthews. Ei ole minun NHL:ää tämä kun eri aikakaudella tuohon ihastuin.

Liigassa en sen ihmeemmin ole koskaan halunnut tai osannut odottaa tappeluita, niin harvinaisia ne ovat. Vaikka aikoinaan näitäkin osaajia Liigan mittapuulla oli hyvä määrä. En kiellä etteikö Witkowskin ja Lauridsenin tappelu olisi sytyttänyt, mutta sekin tuli tavallaan oikeaan kohtaan peliä ja toimi hyvin. En mä siitä olisi nauttinut jos nämä pelin aloituksessa olisivat tuon tehneet.

Ville Nieminen sanoi kun Amerikkassa hetken oli pelannut, että olihan se väkivalta-jääkiekkoa ja osaltaan tuohon sitä itse juuri silloin teininä kasvoi kun pelejä näki.
Nykyinen sukupolvi on enemmän kiinnostunut näistä pistemiehistä ja se on varmasti oikea suuntaus.

Kuinka Liigan pitäisi suhtautua tappeluihin? Ainakin nykyisen käytännön voisi heittää romukoppaan. Se ei mielestäni ole oikein että jos esim. Witkowski olisi jonkun maalineduskahakan yhteydessä alkanut jotain haluttomaa mätkimään niin olisi selvinnyt ilman pelikieltoa, ja sama jos Lauridsen jotain Granathia. Tavallaan ymmärrän sen spontaaniuden hakemisen, mutta aukottomasti sekään ei toimi, varsinkin kun Liigassa on nyt näitä isompia mörssäreitä niin ehkä kannattaisi miettiä miten tulevaisuudessa.

3 tykkäystä