Meillä ei ollut pystyssä vielä ketjua lautapeleille ja uskon, että näin jouluna niiden pelailu ja koko suvun ylivoimaisen lautapeliherruuden ottaminen kuuluu monen suunnitelmiin.
Tämän ketjun tarkoituksena on siis keskustella yleisesti lautapeleistä aina Backgammonista Kanin loikkaan. Suositelkaa mielestänne hyviä pelejä, kertokaa mikä niissä oli parasta ja varoitelkaa huonoista peleistä. Kysykää suosituksia, jos joku peli mietityttää. Mielellään itse ainakin näin jouluna kun on aikaa ottaisi jonkun uudenkin lautapelin testiin.
Voin aloittaa itse parilla tutulla omalla suosikilla, joita tulee jonkin verran pelailtua.
Trivial Pursuit - Ehdoton osa omaa joulun viettoa on ottaa tämän knoppitietopelin valtikka haltuun. Omienkin tuttujen kesken jakaa mielipiteitä, mutta suurin osa tykkää. Parasta mielestäni monipuoliset kysymykset ja pelin tempo, jos siis haluaa rauhallisempaa ajanvietettä. Ei mene huutamiseksi ja koheltamiseksi (yleensä ).
Omassa piirissä pelailtu tuota 2012 ilmestynyttä Master-versiota, ikäsuositus 16+. Tuon pelin kysymykset huomattavasti vaikeampia kuin 2016 ilmestyneen version, jonka kysymyksissä osassa vastausvaihtoehdot ja pelailu nuorempienkin kanssa onnistuu todella mukavasti.
Alias - Varmaan käytännössä jokaiselle tuttu sananselityspeli. Mukava peli vaikka onkin todella nopeatempoinen omalla vuorolla ja menee helposti tunteisiin.
Carcassonne - Tätä strategiapeliä tulee otettua pari erää joka joulu. Typistetysti tarkoitusena rakentaa pelilaatoista linnoja, teitä, luostareita jne. Pidän pelistä, koska omalla strategialla pystyy vaikuttamaan pelin kulkuun eikä ole totaalista tuurihommaa niinkuin suuri osa vastaavista peleistä. Omaa versiota olen laajentanut muutamalla lisäosalla (Torni, kirkot ja kievarit, kirjurit ja kauppiaat sekä kreivi ja kuningas). Lisäosat mukaan ottamalla saa peruspeliä enemmän strategista elementtiä peliin. Tietyt lisäosat ovat toisaalta todella ontuvia, parhaita omasta mielestä torni sekä kirkot ja kievarit.
Nähdään kosken rannassa - Itselle tämä Suomen henkisestä pääkaupungista tehty tietovisa on mieluinen tapa viettää aikaa. 900 kysymystä Tampereesta jaettuna helppoihin ja vaikeisiin sekä eri kategorioihin. Vaikka käytännössä koko ikänsä asunut Tampereen liepeillä on osa kysymyksistä aivan mahdottomia. Teille, jotka ette ole asuneet Tampereen seudulla ei voi suositella, teillä ei tule olemaan hippaa. Hieman olen itse sääntöjä mukauttanut, koska pelin mukana tulleet säännöt olivat omasta mielestä kankeahkot.
Noilla ja muutamalla eri korttipelilillä tulee varmaan sukulaisia tänäkin jouluna nöyryytettyä. Suositelkaa tai tyrmätkää te arvon palstaveljet ja -siskot pelejä, joita olette itse pelailleet.