Lautapelit

Meillä ei ollut pystyssä vielä ketjua lautapeleille ja uskon, että näin jouluna niiden pelailu ja koko suvun ylivoimaisen lautapeliherruuden ottaminen kuuluu monen suunnitelmiin.

Tämän ketjun tarkoituksena on siis keskustella yleisesti lautapeleistä aina Backgammonista Kanin loikkaan. Suositelkaa mielestänne hyviä pelejä, kertokaa mikä niissä oli parasta ja varoitelkaa huonoista peleistä. Kysykää suosituksia, jos joku peli mietityttää. Mielellään itse ainakin näin jouluna kun on aikaa ottaisi jonkun uudenkin lautapelin testiin.

Voin aloittaa itse parilla tutulla omalla suosikilla, joita tulee jonkin verran pelailtua.

Trivial Pursuit - Ehdoton osa omaa joulun viettoa on ottaa tämän knoppitietopelin valtikka haltuun. Omienkin tuttujen kesken jakaa mielipiteitä, mutta suurin osa tykkää. Parasta mielestäni monipuoliset kysymykset ja pelin tempo, jos siis haluaa rauhallisempaa ajanvietettä. Ei mene huutamiseksi ja koheltamiseksi (yleensä :smiley:).
Omassa piirissä pelailtu tuota 2012 ilmestynyttä Master-versiota, ikäsuositus 16+. Tuon pelin kysymykset huomattavasti vaikeampia kuin 2016 ilmestyneen version, jonka kysymyksissä osassa vastausvaihtoehdot ja pelailu nuorempienkin kanssa onnistuu todella mukavasti.

Alias - Varmaan käytännössä jokaiselle tuttu sananselityspeli. Mukava peli vaikka onkin todella nopeatempoinen omalla vuorolla ja menee helposti tunteisiin.

Carcassonne - Tätä strategiapeliä tulee otettua pari erää joka joulu. Typistetysti tarkoitusena rakentaa pelilaatoista linnoja, teitä, luostareita jne. Pidän pelistä, koska omalla strategialla pystyy vaikuttamaan pelin kulkuun eikä ole totaalista tuurihommaa niinkuin suuri osa vastaavista peleistä. Omaa versiota olen laajentanut muutamalla lisäosalla (Torni, kirkot ja kievarit, kirjurit ja kauppiaat sekä kreivi ja kuningas). Lisäosat mukaan ottamalla saa peruspeliä enemmän strategista elementtiä peliin. Tietyt lisäosat ovat toisaalta todella ontuvia, parhaita omasta mielestä torni sekä kirkot ja kievarit.

Nähdään kosken rannassa - Itselle tämä Suomen henkisestä pääkaupungista tehty tietovisa on mieluinen tapa viettää aikaa. 900 kysymystä Tampereesta jaettuna helppoihin ja vaikeisiin sekä eri kategorioihin. Vaikka käytännössä koko ikänsä asunut Tampereen liepeillä on osa kysymyksistä aivan mahdottomia. Teille, jotka ette ole asuneet Tampereen seudulla ei voi suositella, teillä ei tule olemaan hippaa. Hieman olen itse sääntöjä mukauttanut, koska pelin mukana tulleet säännöt olivat omasta mielestä kankeahkot.

Noilla ja muutamalla eri korttipelilillä tulee varmaan sukulaisia tänäkin jouluna nöyryytettyä. Suositelkaa tai tyrmätkää te arvon palstaveljet ja -siskot pelejä, joita olette itse pelailleet.

18 tykkäystä

Catanin uudisasukkaat on ihan mukava peli. Siinä pelaajat koettavat rakentaa saarelle omia teitään, kyliään ja kaupunkejaan. Vuorossa oleva pelaaja voi myös hieroa toisten kanssa kauppoja raaka-ainekorteista ynnä muuta pientä kivaa. Myöhempiä versioitakin pelistä on ilmestynyt monta mutta itse pidän siitä alkuperäisestä.

3 tykkäystä

Tää on myös meillä kovassa käytössä, ja suosittelen.

Muita mainittavia:

Salaisuuksien Aarre:
Tässä pelaajat pelaa yhdessä peliä vasten ja yrittää selviytyä, menee kahdellakin ihan hyvänä pelinä.

Terraforming Mars:
Ei lasten pelii ja sen verran monimuotoinen, etten ala kokonaan selittämään. Lyhyesti: Jokaisella pelaajalla on oma yhtiö, mikä pelaajan valintojen mukaan tuottaa esim. rahaa, lämpöä, metallia. Näitä tuottoja käytetään pelilaudalle ja jossain kohti lauta (Planeetta Mars) valmistuu, jolloin peli päättyy ja alkaa pisteiden lasku. Voittaja on se jonka yhtiö on parhaiten toiminut, toiset pelaajat pystyy myös sabotoimaan muiden yhtiöitä. Alun valittu strategia ja pelin aikana tehdyt päätökset vaikuttaa mahdollisuuksiin pärjätä.

Vaatii mielestäni enempi kun 2 peluria, ja vie aikaa, mutta on sen arvoinen. Kun eka peli on pelattu, niin aukeaa lopullinen idea ja haluaa varmasti pelata uudestaan. Oli palkinnonkin saanut 2019.

2 tykkäystä

Kerran olen pelannut RoboRally nimistä peliä, joka tuntui aika kivalta, linkki arvosteluun.

Robottien on käytävä tietyissä pisteissä laudalla ja reitin nopeimmin selvittänyt voittaa. Vaikeaksi tehtävän tekee robottien ohjaaminen, sillä robotit ohjelmoidaan viisi askelta kerrallaan antamalla komentoja kuten käänny vasempaan, suoraan, U-käännös ja niin edelleen.

Kun otetaan huomioon, että radat ovat täynnä kaikenlaisia harmeja, kuten liukuhihnoja, kuoppia ja ansoja, peli on yhtä törmäilyä. Ohjelmat eivät useinkaan vie robottia ihan sinne minne pitäisi. Kun robotit vahingoittuvat, pelaajat voivat käyttää vähemmän kortteja, mikä vaikeuttaa liikkumista.

Ticket to Ride eli… ööö… Menolippu on omaan makuun hyvä, kun pelaa sellaisten kanssa, jotka ei ole ihan pro. Olen itse pelannut ehkä kymmenen viisitoista kertaa, joten täysi noviisi. Keräillään kortteja, joilla rakennetaan junaratoja. Taktiikkaa ja tuuria. Kaikki aina sanoo hyväksi peliksi eli helppo suositella.

Myös Scrabble on jees. Tosin tässä tulee aina hässäkkää ja ehkä vähän liikaakin tarkistettua (haastettua) sanakirjasta. Enkkuversiota haluaisin joskus kokeilla. Pussista otetaan kirjaimia ja niistä tehdään sanoja. Eri kirjaimet eri arvoisia ja laudalla erilaisia pistekertoimia.

3 tykkäystä

Scrabblen tyyppinen on kotimainen peli Upwords, jossa on se erikoisuus, että laudalla olevia sanoja voi muuttaa laittamalla kirjainten päälle toisia kirjaimia. (Esim. laudalla on kissa josta tuleekin o-, i- ja r-laatat lisäämällä koira.)

1 tykkäys

Afrikan Tähti. Ei kai voi olla suomalaista lautapeliketjua ilman että tämä mainitaan? Viime aikoina saanut joidenkin mielestä kyseenalaistakin julkisuutta, mutta taisi olla paras markkinointikampanja ikinä.

Itse pelihän on hauskaa ajanvietettä 4-vuotiaiden tenavien kanssa. Ehkä siinä sen suosion salaisuus piileekin.

12 tykkäystä

Miten on päästy näin monta viestiä ilman mainintaa Monopolista? Riittävän yksinkertainen peli koukuttamaan koko iltapäiväksi. :+1:

11 tykkäystä

Tykkään kanssa muuten, mutta pelissä on hieman turhan iso osuus tuurilla.

2 tykkäystä

Hyvillä kaupankäyntitaidoilla sitä voi vähän tasoittaa.

Trivial Pursuit Disney oli joskus meillä kovassa käytössä.

Mä niin kaipaan peliä nimeltä Wangaratta. Laivanvarustusta ym 60-luvulta tai 70-luvun alusta. Mistään kätköistä en löydä, kait se on jossaain muutossa hävinnyt. Ei sattus kellään oleen hajuakaan mistä tollasen löytäs.

Dead of winter: harvinaisen hyvä yhteistyöpeli, jos ei halua kisata muita vastaan. Pelissä listitään zombieita ja yritetään suorittaa sekä oma, että ryhmän yhteinen voittoskenaario.

Terraforming mars: ylempänäkin mainittu peli marsin asuttamisesta.

Brass Birmingham: 1700-1800 luvun Englantiin sijoittuva talouspeli missä rakennetaan rautateitä, tehtaita ja louhitaan hiiltä. Vähän raskaampi peli eikä välttämättä maistu kimblen ystäville.

2 tykkäystä

Monopoli on pelinä mielenkiintoinen ja omasta mielestä ok, mutta negatiivinen puoli, jonka takia kyseistä lautapeliä ei tule juurikaan pelattua on pelin kesto. Tuo ominaisuus rajoittaa ainakin omassa lähipiirissä todella paljon pelaamista, kun ei tahdo oikein löytyä halukkaita pelaajia, kun kesto on käytännössä aina lähempänä kolmea tuntia ja joskus yli.

1 tykkäys

Tätä tuli pelattua pitkästä aikaa Areenan ekan pelin jälkeen baarissa, kun samassa isossa pöydässä istunut seurue haki pelin hyllystä ja vaati, että koko pöytä pelaa, ihan hauska oli pitkästä aikaa.

5 tykkäystä

Oma ikuinen suosikkini on HeroQuest. Sitä pelattiin ala-aste ikäisenä hirsiaitan vintillä kynttilän valossa. Niitä hetkiä en unohda ikinä. Peli löytyy minulta vieläkin. Ja pari lisäosaakin on tullut hommattua aikoinaan.

Edit. Ja tuo peli siis ollut minulla jostain 90-luvun alkupuolelta lähtien.

2 tykkäystä

Alias on loistava peli (kunhan saa hyvän parin :laughing:). Kyllä käpy menee jumiin aika äkkiä, jos neljän kierroksen jälkeen olette 12 askelta perässä ja pari arvaa joka neljännen kortin oikein ja tarjoaa kolmea veikkausta per sana.

1 tykkäys

Brittihovissa mustalla listalla:

Mutta yksi asia on varma. Monopoli-peliä ei taloon enää tuoda. Kuningatar on kieltänyt visusti sen pelaamisen.

– Sen pelaaminen on tuonut pahimmat piirteet esille tietyistä perheenjäsenistä. Yksi heistä heitti koko pelin salin toiselle puolelle, kirjailija Lady Colin Campbell tietää.

3 tykkäystä

Kimble paljastaa vielä pahemmin pelaajista huonot häviäjät.

1 tykkäys

Pekingin mysteeri
Vähän niinkuin cluedo, mutta vanhempi peli kyseessä. Pelaajat ovat etsiviä pekingin kaduilla, jotka lähtevät ratkaisemaan tapahtunutta rikosta. Silminnäkijöitä haastatellaan ja koitetaan selvittää kuka on syyllinen ja missä hän piileksii. Omaan makuun loistava peli

3 tykkäystä