Liiga-paikkakuntien vetovoima pelaajille

Kärppien ketjussa on käyty keskustelua, jossa kärkevästi sanottuna ydin on ollut, että “kukaan ei halua Ouluun”. Tämä on kirvoittanut keskustelua eri paikkakuntien vetovoimasta ja eduista. Koska Liiga-paikkakuntia on muitakin, ehkä keskustelu on syytä ottaa omaan ketjuunsa. Katsotaan, syntyykö keskustelua.

5 tykkäystä

Jokainen voi omalta kohdaltaan miettiä haluaisiko muuttaa Raumalle tai Ouluun työn perässä ja mahdollisesti raahata perhekin mukaan. Itse en kyllä ihan pienellä lapulla kumpaankaan liikahtaisi…

4 tykkäystä

No menisitkö sitten jotenkin helpommin esim Vaasaan tai Kuopioon? Kyllä Oulu sentään ihan kaupunki on Suomen mittapuulla.
Tuossa ammatissa se työn perässä muuttaminen vaan niinkin kuuluu siihen juttuun.

6 tykkäystä

No en menisi. :grinning:

2 tykkäystä

Mietin lähinnä sellaisen kokeneemman Liigan vakiokokoonpanon perheellisen suomalaispelaajan kannalta tilannetta. Halunnee jo asettua, vaimo etsii vakituisen työnpaikan, rakentaa talon ja lapset aloittaa koulunsa ja luo ystäväpiirin.

Pääkaupunkiseutu - Tampere - Turku ja Hlinna ehkä vahvoilla tässä, koska harvempi ei-lappalainen ajattelee asettuvansa perheineen esim. Ouluun.

1 tykkäys

Ai sillein ne ei-lappalaiset ajattelee. Minkälainen otanta? Aiheestahan vois vaikka tehdä äänestyksen.

1 tykkäys

Meni vähän liian provokatiiviseen suuntaan tämä keskustelu. Useimmille meistä se kotiseutu vaikuttaa houkuttavimmalta asuinpaikalta ja muuttovoitto Suomessa nyt yleisesti vaan kohdistuu mainitsemilleni alueille.

Itse olen lähes vuoden Oulussa elämästäni viettänyt ja ei kaupungista huono kuva jäänyt.

4 tykkäystä

Ei mullakaan ollut tarkoitus provoilla. Itse olin kans vuoden verran Torniossa komennuksella joskus. Ihan mukava paikka sekin oli. :pray:

1 tykkäys

Jos ajatellaan nuoren tai esim. ajokortittoman jääkiekkoilijan arkea Raumalla. Jäähallilta 500 metrin päässä löytyy runsaasti kerrostaloja, joihin muuttaa. Aivan vieressä on kauppa ja keskustakin löytyy kilometrin päästä. Nuori jääkiekkoilijan alku pystyy hyödyntämään välimatkojen lyhyyttä aivan eri tavalla kuin suuremmassa kaupingissa. Joka asialla on puolensa…

10 tykkäystä

Jotensakin erikoinen tulokulma näin tamperelaisena, kun olen tottunut siihen, että Hakametsän halli on mainiolla paikalla. Senkin vieressä on kerrostaloja, joista Tappara onkin tainnut vuokrata asuntoja erityisesti ulkomaalaisvahvistuksille. Läheltä löytyy myös Kalevan Prisma, joka on Pirkanmaan suurin marketti. Julkiset kulkevat koko ajan ja keskustaan on ehkä 30 minuutin kävelymatka. Riippuen toki, mihin keskustassa haluaa.

Yleensä pelaajat kai haluavat lähelle hallia. Ainakin moni tapparalainen asuu nimenomaan Hakametsän takana ja suht lähellä.

Areena tietenkin sekoittaa pakkaa, enkä tiedä miten.

3 tykkäystä

Kyllä tämä meidän koti näyttää suomalaisia kivasti houkuttevan. Ja varmaan myös ammattilaisjääkiekkoilijoita erityisesti nyt, kun halliakin saadaan upgradettua.

8 tykkäystä

Harva liigapelaaja on “miljoonamies”, tästä syystä joukkueen valintaan voi vaikuttaa hyvinkin paljon onko työnantajan paikkakunnalla puolisolle työllistymismahdollisuutta.
Tästä syystä Helsinki, Tampere ja Turku saa etulyöntiasemaa.
No miksei Oulukin mutta sen jälkeen alkaa tarjonta varmasti vähenemään.
Tietenkään nuorelle, mahdollisesti vielä sinkulle, uransa kannalta hyvää näyttöpaikkaa valitsevalle kiekkoilijalle se on aivan sama mikä kaupunki.

9 tykkäystä

Itsellä on sellainen muistikuva, että Raumalla nuo esim. nuo paikkakunnalle muuttavat nuoret asuvat Lukon omistamissa kerrostaloasunnoissa vuokralla tai jotain sinne päin kuten ulkomaalaisetkin. Ainakin osa asunnoista aikanaan sijaitsi siinä ihan kulman takana. Siitä onkin vastuuhenkilön kiva käydä tarkistamassa nuorten huushollinpitoa ja siisteyttä.

Itse en Raumalle muuttaisi sen pienuuden takia. Työikäisellä ei taida oikein kauheasti olla siellä työnsaantimahdollisuuksia.

1 tykkäys

Tästä taisi itse asiassa Eetu Koivistoinenkin sanoa jonkun lehden haastattelussa, että Helsinki on ollut siitä mukava paikka asua, ettei aina ole joka paikassa jotakuta, joka tunnistaa hänet.

Olen vähän tippunut kartalla, mutta omassa ikäluokassani ja vähän vanhemmissa Helsingissä ja Turussa “jääkiekkoilijakultti” oli paljon voimakkaampi kuin Tampereella. Sikäläiset tähtipelaajat olivat tuttu näky Tampereen juhlatapahtumissa, joissa (juuri) ketään ei kiinnosta mitä pelipaidassa lukee.

Mutta Rauman pienissä piireissä tulee ongelmia jo tavan tallaajillekin. Ei siellä uskalla edes tehtaan toimihenkilö päästellä höyryjä, kun haalariosasto on kuitenkin samassa kuppilassa.

Edit: Tajusin että tämä on Kärppien ketju ja meni ihan offeille.

3 tykkäystä

Mutta kohta tänne tulee kaikki, jotka ei ihan NHL:ään mahdu, kun sarja avataan. Tai niinhän meille on uskoteltu.

1 tykkäys

Tosiasia on, että Suomi ei ole kovin vetovoimainen maa muuttajalle. Ympärillä olevissa pohjoismaissa ja Keski-Euroopan jääkiekkomaissa elintaso (ja palkkataso) on karannut meidän ulottumattomiin eikä tämä nyt varmaan ympäristönäkään Keski-Euroopan alppimaita päihitä. Tämä idioottimainen lannistava veromalli myös syö varmasti tulijoiden intoa. Tuplanettopalkalla Sveitsissä vai puolikkaalla palkalla Suomen Oulussa?.. Ei tuota ainakaan minun tarvitsisi kauaa miettiä.

6 tykkäystä