On tuo aika sika. Ei kestä miehellä päreet yhtään.
Urheilun oikeusturvalautakunnan päätös,sanktiot pysyy.
Onko noi otteluvalvojat aina paikallisen tuomariyhdistyksen jäseniä? myös pleijareissa? Kierot savolaiset nyt ei omia suolaa minkään kakkosen takia, mutta yhtä kieron lääkärin kanssa kyllä voi omalle joukkueelle etua hakea. Periaattessahan tilanne voi päätyä kurinpidon pöydälle ilman otteluvalvojan raporttiakin, mutta yleensä siihen tarvitaan jonkinlainen some myrsky tämän lisäksi.
Ne otteluvalvojat joita minä olen stalkannut ovat ainakin kaikki olleet erotuomariyhdistysten jehuja. Liigan sivuilla on listaa käytettävistä otteluvalvojista paikkakunnittain, mutten ainakaan tiedä mistä saisi tietyn ottelun otteluvalvojan selville.
Ongelmallinen systeemi tämä ehdottomasti on.
8 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: HIFK:n Saku Salmelan taklaus JYP:in Jani Tuppuraiseen 28.3.2018
2 viestiä siirrettiin uuteen ketjuun: Otso Rantakarin taklaus Kärppien xxxx 17.04.2018
Kyllä tämmöisiä asioita tulee mieleen, kun Junttilan taklaus Tyrväisen päähän välierän seiskapelissä ei edennyt kurinpitodelegaatiolle. Ei mikään salaliitto, mutta otteluvalvoja ei hoida hommiansa, kun kyseessä kotijoukkueen pelaaja.
Tällaista taipumusta olen havainnut enenevissä määrin. Voi olla vahvistusvinoumaakin, mutta mä alan olla vakuuttunut ilmiön olemassaolosta.
Ja se oli selvä ilman hidastusten veivaamistakin.
Tappara on tämän kevään pleijareissa saanut nyt kolme vähintään kyseenalaista peli- tai ottelurangaistusta (Rauhala, Rantakari, Repo). Kaikki sellaisia tilanteita, joita on muilta joukkueilta mennyt läpi.
Tietysti kurinpitohan ei näitä omasta aloitteestaan ota käsittelyyn, mutta minun on vaikea nähdä juurikaan eroa esim. Hakanpään Haatajaan suorittaman taklauksen ja Rantakarin tilanteen sekä Revon jalkapyyhkäisyn ja Heshkan tilanteen välillä. Toki Heshkasta ei ole vielä tainnut tulla päätöstä, mutta kelailin kumpaakin tilannetta kyllä moneen kertaan rinnakkain ja äärettömän lähellä toisiaan ne ovat. Vähintään kumpikin teko on yhtä vaarallinen.
Toki kyse on usein pienistä aste-eroista tekojen välillä mikä päätyy rangaistavaksi ja mikä ei. Täyttyykö tunnusmerkistö vai ei. Silti kolme tällaista tilannetta on yhdelle keväälle jo aika paljon.
Miettikää, jos vastaava kävisi vaikkapa IFK:lle. Tiku ja Taku olisivat tehneet jo ainakin viisi videota siitä kuinka IFK:ta syrjitään, kuinka kurinpito on täydellistä puuhastelua ja kuinka Junnon kabinettipeli on härskiä.
Viime kaudella Sampo oli Tikun ja Takun vieraana Liigastudiossa. Siinä käytiin läpi samankaltaisia tilanteita, joista jaettu eri määrä pelikieltoja. Olisi mielenkiintoista kuulla Sampon näkemykset näihin ja perustelut miksi nyt annetaan pelikieltoa, kun ei ole aikaisemminkaan annettu.
■■■■■ mikä vitsi toi kurinpito vuodesta toiseen. Oli delegaatio tai ei niin samaa farssia joka kerta.
Olen usein miettinyt, että olisiko pahitteeksi, jos playoffeihin hommattaisiin tuomarit esimerkiksi Ruotisista ja samalla laitettaisiin kurinpitoa vaativat tilanteet ruotsalaisten kurinpitodelegaation päätettäväksi. Vältyttäisiin ehkä tällaisilta puolueellisuus epäilyiltä, joita kieltämättä on etenkin tänä keväänä noussut esiin.
Itse tästä keväästä, niin näkeehän sen olkapäälläkin, että kyllä Kärpillä on kova palliote Samposta. Kun näistä tuomioista jää sellainen maku, että ei määrätä penaltia, koska Kärpät joutuisi tällöin kärsimään esimerkiksi nyt puolustajavajeesta ja eihän se sovi. Täysi oikeusmurha, kun sehän pelikiellon tarkoitus on, että joudut kärsimään teostasi ja siten pyritään myös ennaltaehkäisemään tulevat tapaukset.
Tosin yhdessä CHL-pelissä ruotsalaiset tuomarit oli ihan perseestä
Ehdotan, että jatkoossa molempien joukkueiden entiset pelaajat hoitavat tuomaroinnin. Tulee puolueellisesta mutta tasaista
Liekkö median paine mikä näihin vaikuttaa, en itse keksi ainakaan mitään muuta syytä, meneehän nää nyt aivan puolueellisesti ja näemmä varsinkin Kärppiä suosien tänä keväänä. …No, toivottavasti pojat tästä sisuuntuu ja hoitaa homman vielä varmemmin kotiin.
Minä en oikein osaa löytää mitään suuria vääryyksiä näissä kurinpidollisissa päätöksissä. Ehkä se Rantakarin saama pelikielto sellainen oli, itse en ole parempaa videota nähnyt kuin sen mitä televisio minulle näytti. Siinä tosiaan näytti, että kypärä osui Humalojaa päähän.
Revollekaan ei olisi tarvinnut leipoa rangaistusta jälkikäteen. Tuo rangaistus olisi pitänyt nähdä jo siellä kentällä eilen, nyt ei nähty rikettä, joten tuomarivirhe. Niitä sattuu, ne kuuluvat peliin.
Ei tässä vaiheessa olisi tarvinnut väkisin tuomarien tekemää virhettä korjata, koska rikkeenä tuo ei ole mielestäni sen arvoinen, että jälkikäteen arvotaan pelikielto.
No, en mä näistä mitään tajua muutenkaan, joten totean, että ihan ok on kurinpito toiminut.
Pelissä kun tuomarit olisivat antaneet 2 min estämisestä, niin tuskin moni olisi purnannut ja oltaisiin vältytty tämän päivän farssilta.
Mitä noihin jalkapyyhkäisyihin tulee, niin lähes jokainen jälkitilannepaini maalin edessä, joka päättyy toisen kaatumiseen täyttää kyseisen sääntöpykälän kriteerit. Aina siellä jalat vähän toisiinsa osuu.
Tai sitten vain annettu olla kokonaan, koska viheltämättä jää aina rikkeitä.