Liigan Playoffs 2017 ennakointi

Kävin naapurin foorumilla vilkaisemassa ja ensimmäiseksi silmiin osui seuraava viesti:

“Juttelin töissä Hifkin, Tepsin ja Ässien kannattajien kanssa tilanteesta. Heillä on vakaa usko Ilvekseen, pitävät meitä jopa ainoana uhkana Tapparan mestaruudelle.”

Nopeasti nämä vaihtuvat. Onko reilu viikko aikaa kun Ilvestä toivoteltiin jo kesälomalle, ja nyt onkin toiseksi suurin mestarisuosikki.

1 tykkäys

Paikallispelien luonteen vuoksi (lähinnä siksi, että Tapparalla on taipumus kroonisesti aliarvioida Ilves ja paikallispeleissä harvoin voittaa se, joka peliä on enemmän vienyt) Ilves todellakin olisi uhka Tapparalle. Epätodennäköinen, mutta paineiden epätasapaino ja pelien luonne + aivan totaalisesti menetetty kotietu voisi tehdä sarjasta Tapparalle vaikean.

Itse en tälle sarjalle syty, koska se vaan alleviivaisi sitä sairasta tilannetta, joka Tampereella on. Ilveksellä ei ole mitään hävittävää ja Tapparalla on kaikki playoff- ja mestaruuspaineet päällä ja yksikin tappio voisi tuottaa vakavia seurauksia. Sitten taas kun ajattelen asiaa realistisesti Ilveksellä ei pitäisi olla edes pientä palaa Tapparaa vastaan - käytännössä sarjan pitäisi olla ohi viimeistään viidessä pelissä.

Paikallispelin luonteen vuoksi ottaisin melkein mieluummin kenet tahansa muun vastaan, mutta niillä mennään mitä tulee. Ässät kuitenkaan tuskin tippuu sellaiselle sijalle, että voisi Tapparan kohdata, mutta pääsääntöisesti en kyllä näe kenelläkään muulla tuolta sääleistä mitään palaa Tapparan kaatamiseen kuin Kärpillä. Ja sekin marginaali on pieni.

5 tykkäystä

JYP saa vahvistuksen pudotuspeleihin:

Ps.
JYPin runkosarjan viimeinen peli on muistaakseni HIFKiä vastaan…

2 tykkäystä

Itse näen Ilveksen kohtaamisen enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Mahdollisuutena sytyttää playoff-kiima ja täyttää hallit heti ensimmäisestä puolivälierästä lähtien - ja luoda Tampereelle kunnon kiekkohuuma.

Mikäli tuosta sarjasta tappio tulisi, niin ei voisi kuin hattua nostaa Ilvekselle. Hyvä puoli näissä pitkissä sarjoissa on, että saadaan tasan tarkkaan se, mikä on itse ansaittu. Edelleenkin - jos joku voittaa Tapparan neljä kertaa seitsemästä kevään aikana - niin on varmasti sen ansainnut. Täytyy nimittäin olla aika helvetin hyvä jääkiekkojoukkue.

10 tykkäystä

Eiköhän playoff-kiima löydy ympäristöstä ilman Ilvestäkin Tampereella - ihan hyvin nuo on viime kausina muutkin pelit myyneet. Ilvekselle tuo sarja toden totta olisi mahdollisuus, Tapparalle se ei sitä olisi. Ei siinä olisi mitään muuta kuin hävittävää.

3 tykkäystä

Mielestäni tuossa mahdollisesti toteutuvassa Tappara-Ilves spekuloinnissa painotetaan liikaa tuota “paikallispelien luonnetta”. Toki, viime kauden runkosarjassa ovat näyttäneet, että mitä vain voi tapahtua. Ilves on tälläkin kaudella kiusannut Tapparaa kuten niin usein aikaisemminkin, kun Tappara on tullut täysin takki auki hakemaan “helppoja pisteitä”. No eihän se niin mene, kun kaverilla ei oikeastaan ole mitään hävittävää, mutta voitettavana ylpeyttä/kunnioitusta/itsekunnioitusta jne. Koska viimeksi on pelattu paikallispeli, jossa on ollut millään tasolla mielekästä panosta?

Itse näkisin tuon sarjan mielelläni lähinnä sen takia, että uskon (ehkä lapsenuskoisestikin), että puolivälierä-Ilves saisi motivoitua Tapparan pelaamaan ottelut alusta asti, vaikka runkosarja-Ilves siihen näköjään ei pysty. Bonuksena paikallissarjaan jo puolivälierissä olisi todennäköisesti yleisömäärät. Ilves todennäköisesti vetäisi Hakametsään paremmin ihmisiä kuin moni muu joukkue.

Itselleni ei niin väliä ole, kuka sieltä vastaan tulee. Toivon kuitenkin tarinan vuoksi, että sieltä tulee Ilves tai Lukko, joka nappaa sen 10. paikan ja menee sääleistä jatkoon. Lukko, koska onhan tuosta jo hieno, minimuotoinen kevätperinne saatu aikaiseksi. Ilves, koska tahdon nähdä pudotuspelisarja muodossa Tampereen paikallisen.

@peterra Tapparalla on pelkästään hävittävää puolivälierissä. Ei mitään väliä kuka sieltä vastaan tulee.

4 tykkäystä

Jos sieltä tulee vastaan IFK tai Kärpät niin itse en koe, että meillä on siinä pelkästään hävittävää. IFK:n kausi on ollut täysi katastrofi tähän asti - Ilves on pelannut taitojensa ylärajoilla. Toinen jengi on henkisesti lyöty, mutta potentiaalinen löytyminen ja venyminen yllättävässä paikassa ei olisi mahdotonta - saati noloa kenellekään. Jos tuolle IFK:n materiaalille häviää puolivälierissä, niin se ei kyllä ole häpeä.

Kärpät on myös selvästi nostanut osakkeitaan ja Kärpille häviäminen ei missään tapauksessa tai olosuhteessa olisi minun mielestäni noloa. Kärpät on suomalainen dynastia, joka sytyttää varmasti - aivan sama, missä pelaavat. Lukkokin olisi mielenkiintoinen vastustaja, jolle häviäminen ei mielestäni olisi mahdotonta - eikä lähimainkaan noloa. Ennakkosuosikkeja ollaan, mutta kyllä minä ainakin koen aivan eri tavalla nolona hävitä puolivälieräsarjan ilvekselle kuin Lukolle. Tämä mielipide siis oma - ei sen tarvitse yleinen totuus.

Tapparalla on aina finaaleihin asti vain hävittävää sen takia, että puolustetaan mestaruutta, mutta en mitenkään mahdottomana pitäisi jäämistä ekalle pysäkille. Se ei olisi - vastuksien laadun huomioiden - mitenkään mahdotonta.

Kahtena edellisenä keväänä ollaan pelattu 6 puolivälieräottelua Tampereella ja yksi ollut loppuunmyyty.

Ilves on pelannut omia pudotuspelejänsä helmikuun alusta lähtien ja joukkue on todella kokematon playoffs -peleistä. Ilves ei ole varmasti harjoitellut kevättä varten vuodenvaihteen jälkeen, vaan mahdollisesti keventänyt treenia jotta pääsevät kympin joukkoon.

Näkisin, että sarja olisi Tapparalle iso mahdollisuus taloudellisesti, kun myös urheilullisesti. Toisaalta, jos Ilves Tapparan tiputtaa tuolla liigamestis- kokoonpanolla, niin ei Tappara ole valmis taistelemaan mestaruudesta kovakuntoisen JYP:in kanssa.

Edit: Lisätään, että Rautakorven 2-vuoden aikana pelattiin myös 6 puolivälieräottelua Tampereella ja yksikään ei ollut loppuunmyyty.

2 tykkäystä

Totta. Joka tapauksessa viime aikaiset esitykset vaikuttavat myös omaan arviooni aika paljon; itse asiassa kyseessä on jo useamman vuoden trendi. Tapparaa ei paranisi tästä runkosarjan lopusta juuri arvioida, koska ei se aikaisemminkaan ole paljoa menoa haitannut, mutta sellainen kypsyys, joka esim. Marjamäen Kärpillä oli - se on mielestäni puuttunut Tapparalta koko tämän rupeaman.

Kypsyys siihen, että löydetään se oma huipputaso vastustajasta huolimatta eikä mukauteta omaa huipputasoa vastustajan huipputason mukaan. Valitettavan usein viime aikoina merkit ovat olleet siihen suuntaan, että löytyykö se huipputaso oikealla hetkellä ihan nappia painamalla sitten kuitenkaan? Kun tuntuu, että nyt ei olla saatu ehjää 60 minuuttista melkein kuukauteen millään.

1 tykkäys

Niin, no. En tiedä, kuinka paljon katselit Kärppien pelejä Marjamäen aikana, itse vain Tappara pelit pääsääntöisesti, joten siihen en ota kantaa. Omasta mielestäni se on vain inhimillistä, ettei ehjää 6kymppistä tule, kun ilman sellaistakin voitettu pelejä. Jos pleijareissa jengi antaa jälleen kaikkensa, koska on voitettavaakin, ei pitäisi olla mitään hätää ja näin myös itse uskon.

Tuli katseltua aika paljon Kärppien pelejä silloin, koska se oli kiinnostava vastustaja. Ja kyllä: Kärpät oli sillä saralla selvästi ammattimaisempi kuin Tappara, vaikka viime vuonna hävisivätkin. Ymmärrän, että ei sitä jalkaa ole kiva pitää kaasulla silloin, kun pelistä saa palkinnoksi ainoastaan mainetta ja kunniaa, mutta kun riittävän usein se jalka on kokonaan pois kaasulta niin sitten se ei enää työlläkään sinne mene. Tästähän löytyy esimerkkinä vaikkapa 2013-2014 puolivälierät Pelicansia vastaan, kun Tappara oli jo hyvissä ajoin nostanut kaudella jalan pois kytkimeltä ja runkosarjan lopussa voitettiin sarjajumbo KalPa ihan huikealla esityksellä 4-3 rankkareilla.

Sitten playoffeissa vielä sattu, että Pelicans mokas ekan pelin Hakametsässä ja tötöili tahdottomalle Tapparalle parit paikat, joista saatii maalit tehtyä. Muuten oltiin aivan pinteessä 60 minuuttia. Sitten sarja olikin kohta tasan ja Tappara voitti nipin napin game 6:ssa jatkoilla, mutta ei olisi ollut kaukana game 7 tai peräti tippuminenkaan tuossa sarjassa. En minä itselleni mitään voi, kyllä se aina mielessä pysyy. Samaan aikaan Kärpät lähti ennakkosuosikkina jokaiseen sarjaansa ja viikkasi vastukset kokoon 4-0 tai 4-1. Ihan perusesityksillä.

Tietenkin Tapparan matka voi pysähtyä minne tahansa. Puolivälieriin, välieriin, finaaliin. Finaaliputken on päätyttävä joskus. Onko tämä se vuosi jää nähtäväksi.

Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että Tapparalla on vain hävittävää puolivälierissä. Hallitseva mestari, joka on leikitellyt läpi runkosarjan. (Ei puhuta runkosarjan voittajasta vielä, kun TPS:llä on saumat jäljellä).

Tottakai HIFK voi löytää sen viisasten kivensä ja saada pelin kuntoon, mutta kuinka todennäköistä se on tässä kohdassa kautta? Lukko ei ole vakuuttanut hetkeäkään, vaikka jotenkin raapivat pisteitä ja ovat edelleen mukana kisassa 10.-paikasta. Jotenkin pudotuspelihistoria Tapparalla kyseisiä joukkueita vastaan on melko kova viime vuosilta sekin. Kärpät on kova, sen myönnän, kun siellä on saatu melkoinen vire päälle jo kuukausia sitten. Itse en ole vieläkään valmis tuomitsemaan Kärppiä edes säälijoukkueeksi. Nousu sijalle kuusi on edelleen mahdollista, varsinkin kun vire on nyt nähty.

Olisiko Tapparan häviö puolivälierissä häpeällistä? Kyllä tai ei, riippuu mielipiteestä, näkökulmasta. Itse olen hieman sillä kannalla, että pitkä runkosarja tasoittaa pomput. Säälijoukkueet ovat säälijoukkueita syystä. Tappara lähtee puolivälieräsarjaansa ennakkosuosikkina, tulee sieltä vastaan kuka tahansa. Runkosarjan 1. tai 2. tippuminen säälijoukkueelle jo puolivälierissä on aina hieman häpeällistä. Toki sitä häpeällisen leimaa voi hieman lieventää, jos sieltä tulee vastaan joku HIFK, joka saa pelin loksahtamaan kohdalleen.

1 tykkäys

Joo, tuo on kuitenkin pirujen maalailua, mitä itse en harrasta. Tässä hetkessä kun elää, on tilanne ihan hyvä. Runkosarjahan on pleijareihin valmistautumista ja siellä vasta pelit merkkaa. Tappara olisi jo pitkään voinut hävitä vaikka kaikki loput matsit ja selvitä silti kuuden sakkiin. Kukaanhan tuskin tietää, tehdäänkö siellä jotain vain pleijareihin tähtäävää reeniä hetkellisesti pelin kustannuksella.

Kuten huomaat, minä harrastan. :smiley: Ja aion jatkossakin nähdä sen yhdeksi Tapparan suurimmaksi heikkoudeksi. Kyllä Tappara poikkeuksellisen taitavasti osaa sopeuttaa oman pelaamisensa tason ja yrityksen vastustajan pelaamiseen, se on jopa niin poikkeuksellinen kyky liigassa, että ihme, jos sitä muut eivät ole huomanneet :smiley:

Runkosarja - kyllä - on playoffeihin valmistautumista. Niin hyvässä kuin pahassa: siinä valmistaudutaan pelaamaan hyvät playoffit, mutta sellaista joukkuetta ei tässä Liigassa ole, jolla ei heikkouksia olisi. Ja outoahan se olisi, jos olisi jengejä, joilla ei oo mitään heikkoutta.

Mutta on se myös hiukan naiivi ajatus, että ainoastaan Tampereella valmistaudutaan playoffeihin ja muut vaan pellailee. Jos nyt ottaa nuo säälijengit esimerkiksi niin siellä ei ole todellakaan varaa kokeilla ja treenata, sen minä vielä uskon, mutta on vähän hassua ajatella, että HPK:ssa, JYPissä, KalPassa yms. jengeissä ei tässä kohtaa kautta treenattaisi yhtään. Kyllä siellä muutkin duunia tekee, ei täällä yksin väännetä.

Tapparalla oli tammi-helmikuun vaihteessa heikompi hetki. Tamperelaiset hävisivät neljä peliä kuudesta.

Nyt näyttää taas paremmalta.

Nurmi sanoi, ettei kyse ollut henkisestä ulospuhalluksesta.

Yksi selitys voisi olla, että joukkue harjoitteli tietoisesti niin paljon salilla, että punttien nostelu vaikutti jo peliinkin.

  • Kyllä tässä ihan hyvin on treenattu, Nurmi vastasi.

Iltalehden Solmu Salminen haastattelee Teemu Nurmea.

4 tykkäystä

Heh, kyllä. Hyvä ettei kaikki ole kaikesta samaa mieltä. Pleijareissahan se vasta nähdään, mikä se tilanne on.

1 tykkäys

Kyllä, Helsingissä.

Aika pitkä matka Ilveksellä on vielä 8 joukkoon. Toki ovat ihan hyvässä vireessä, mutta edes säälipaikka ei ole vielä varmaa.

Eiköhän Tapola tiimeineen osaa valmistaa joukkueen kun tosipelit alkavat!
Ittelläni on vahva luotto siihen, että Tampereen kevät tulee olemaan sinioranssinen… Olin tätä mieltä jo yli vuosi sitten, että keväällä 2017 on “helpompi” voittaa mestaruus kuin keväällä 2016, koska Marjamäki ei ole Kärpissä enää koutsaamassa :blush:

1 tykkäys

Tapolan kommentti harjottelusta:

− Harjoittelemme suhteellisen kovaa kevättä varten vielä tässä vaiheessa. Kun pudotuspelit alkavat, niin pitää pystyä pelaamaan, kertoi Tapola Tapparan arjesta runkosarjan lopulla.

3 tykkäystä