Liikennekulttuuri

Nonni, pakko jatkaa vielä tähän toinenkin esimerkki elävästä elämästä, kun tuli tästä yo. viestistä mieleen.

Tapahtumat sijoittuvat jonnekin 2000-luvun alkuun toki. Vaimon inssissä tapahtuma, jossa minä opettajana kyydissä takapenkillä seuraamassa. Opetusluvilla olin prepannut hänet juuri näistä suojateistä (ainoa merkintä jonka olin itse saanut inssissä aikoinaan kun en jäänyt vastakkaiselle puolelle odottamaan yhtä mummoa joka suunnitteli suojatielle tuloa, hän siis astumassa suojatielle vastaan tulevien puolelta). Tapahtumapaikka oli yksisuuntainen kaksikaistainen ydinkeskustan katu, joku oli tulossa suojatielle siltä puolelta jota ajettiin ja vaimo oli juuri pysähtymässä niin inssi sanoi “älä nyt vaan tähän pysähdy, joku sen yli kuitenkin ajaa”.

Oli siinä selittämistä, olkaahan tamperelaiset varovaisia kun tulette jazzailemaan :smirk:

3 tykkäystä

Tampereella suojatiekulttuurin muutos alkoi n. 15 vuotta sitten. Sitä ennen käytöntö tosiaan oli se, että suojatie on tienkohta jota pitkin ajoradan saa ylittää, kunhan pysähtyy odottamaan autoja.

2 tykkäystä

Kuka nyt enää jaksaa tai edes viitsii odotella, jos autot tulee max. 30 km/h. Siihen suuntaan tässä mennään. Kävelijät on niitä hitaita, muut alkaa sähkölautoja myöten mennä rintarinnan. Tässä muuten en yhtenä päivänä pysynyt pyöräilijän vauhdissa tasaisella 40:n alueella. Itse kun ajoin rajoituksen mukaan.

1 tykkäys

Mielestäni näin naivisti ajatellen paras olisi jos kaikki opettelisivat liikennesäännöt ja toimisivat niiden mukaan. Jos minulla on etuajo-oikeus, olin sitten liikkeellä autolla, pyörällä tai jalan, käytän tätä oikeutta. Jos taas velvollisuuteni on väistää, väistän. Esimerkki: asun alueella jossa on vain tasa-arvoisia risteyksiä. Jos tulen oikealta, menen ensin. Päinvastoin samalla tavalla. Kaikenlainen neroilu aiheuttaa vain ongelmia. Saattaa jostain vaikuttaa mustavalkoiselta mutta omalta osaltani toimii.

6 tykkäystä

Mulla on eka risteys kun kotoa lähden tasa-arvoinen. Tasa-arvoisuudelle ei ole mitään järkiperustetta, koska tie, jolle oikealta tullaan, on tuplat isompi ja siinä kulkee varsin paljon teollisuusliikennettä. Tuo on luultavasti jäänyt tasa-arvoiseksi siksi, koska tälle pienemmälle kadulle oli aiemmin ainoastaan pihoihin ajo sallittu, mutta muutama vuosi sitten häipyi risteyksestä sekin kyltti.

Tuossa on niin huono näkyvyys, että pakko vähän hidastaa, kun tuohon tulee. Kyllä aika vahvasti yritän tyrkyttäytyä tielle, mutta suoraan ei viitsi puskasta viittäkymppiä ajavan kuorma-auton nokan eteen tulla vain ollakseen oikeassa.

4 tykkäystä

Lyhyesti.
Älkää lähtekö kokeilemaan Volvokuskin kanssa kuka ajaa ensin.
Jos satun kohille ja mulla on etuajo-oikeus niin saattaa kolista.

1 tykkäys

Just tämmöstä asennetta kaivataan liikenteessä lisää. Oma etuajo-oikeus on tärkeämpi kun muiden (ja ehkä omakin) terveys. :sunglasses: Peltiä saa aina uutta, murtuneita raajoja ja hajonneita elimiäkin voi lääkärit korjata eikä aivovammoihinkaan aina kuole, mutta jos nielet ylpeytes ja annat tietä… sitä ei saa enää takasin. Se on ikuista.

13 tykkäystä

Meidän faija on just tollanen. Ei se oo koskaan päin ajanut, mutta kun se oma etuajo-oikeus menee, niin se on paha asia. Useamman kerran saanut sanoa asiasta.

1 tykkäys

Tampereen liikennekulttuurissa mua kyllä jaksaa ärsyttää rantatunnelin kotipoliisit jotka tukkii sen vasemman kaistan ajamalla 60. Joo se on korkein sallittu mutta miks ei voi ajaa siellä oikeella niiden muiden samaa nopeutta menevien kanssa. Sitten yleisesti kyllä ärsyttää huonot ja ajamista pelkäävät autoilijat. Sekin kun edellä ajava väistää kaikkia varmuuden vuoksi on aika perseestä.
Pitäis vaan aina ite jäädä kotii nii ei tulis pahamieli.

3 tykkäystä

Vilkkaassa liikenteessä tulee aina paha mieli. Minulle joskus jo polkupyöräillessä ja kävellessäkin. Onneksi minulla ei ole koskaan ollut autoa.

2 tykkäystä

Vähän sama asia kun jo TAYS:n valoissa ryhmitytään vasemmalle kaistalle jos mennään Kangasalan suuntaan. Kaipaan niin ohituskaistoja takaisin…

2 tykkäystä

Tässä välillä ilahduttava pieni uutinen liikennekulttuurista.

Vihreät valot ehtivät vaihtua punaisiksi, mutta autot jäivät hienosti odottelemaan sorsia. Muutamalla muullakin oli mairea hymy siinä.

5 tykkäystä

Kun en ole Tampereelta, enkä kehtaa googlettaa, niin kysäisempä täältä: kuinka pitkä se rantatunneli on, onko montakin kymmnetä kilometriä, kun aika montaa tälläkin palstalla tuntuuu ahdistavan sen tunnelin nopeusrajoitukset, kysehän lienee kuitenkin kaupungin keskustasta, joissa yleensä on 50 - 40 jopa 30 km/h rajoitukset!
Itte siis maalta ja meillekin rantautunu hidastetöyssyt tuohon “pääkadulle”, ei mitään hajua miksi kaikkien kolmen auton, jotka päivän aikana siiintä menee, täytyy lähes pysähtyä tuon parin kilometrin matkalla viis kertaa!

2,3 kilometriä, ja ei ole keskusta-aluetta vaan kiertää keskustan. Kekkosentiellä taitaa olla hakametsän ja tunnelin välillä 60km/h rajotus koko matkan (vai onko jossain välissä 70?), ja tunnelista länteen 60km/h rajotus jatkuu vielä ehkä kilometrin. Eikös uittotunnelin kohdalla ole rajoitus jo 70km/h? En muista ulkoa, kun ei tule hirveän usein tuota väliä ajettua.

Voit viisastella ja nälviä tapasi mukaan mutta älä kokeile käytännössä.
Minä kirjoitin tuon ihan vakavissani.

Liikenteessä pätee liikennesääntöjen lisäksi usein myös käytäntö: Sitä saa mitä tilaa!

1 tykkäys

No enhän mä väärässä ollut. Täysi joustamattomuus liikenteessä on vaarallista.

2 tykkäystä

Juu, kyllä.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä että se olen minä joka väistää joka aamu sieltä kolmion takaa tulevia autoja. Liikennesäännöt kannattaa opetella ja myös noudattaa niitä vasta sen jälkeen aletaan miettiä sitä joustavuutta.
Mua on turha sitten alkaa syyllistämään liikennesääntöjen järkevyydestä, koska minä en niitä ole laatinut. Niiden pitäisi olla kuitenkin kaikille samat.

5 tykkäystä

Liikennesäännöistä tuossa edellä jo kirjoittelinkin.
Nyt täytyy kuitenkin hieman kerrata pysäköintisääntöjä.

Jos ja kun kadulla pysäköintikieltomerkki jossa on lisäkilvessä parkkikiekko 60 min ja 7-17.
Tämän tarkoituksen ymmärrän ihan täysin.

Jos tulen töistä jlo 17 jälkeen ja jätän auton tuolle alueelle, niin laitanko parkkikiekkoon saapumisajan vai voinko laittaa siihen klo 7.00?
Jos laitan oikean saapumisajan, niin mihin asti saan autoa tuolla kiekkopaikalla pitää?

Mää laittaisin kiakon 7:aan ja kävisin kasilta siirtämässä.

Mulle riittää aamusta vajaa puol tuntia kun kasilta pitää olla jo sorvin ääressä.

Jos laittaa parkkikiekkoon väärän ajan niin periaatteessahan se taitaa olla sakon paikka?