Miks kausikorttipaikkoi ei voi myydä esin yhteen peliin kun en pääse ekaan finaalipeliin kotipeliin ja varsinkaan seisomakatsomoon koska tuli äkillinen flunssa mut mul on sinne kausari niin haluisin kumminkin sen mun kausikorttilipun siihen peliin myyntiin. Se on vieläpä lasten seisomakatsomokausari joten en voi lainata sitä isosiskollenikaan
Täällä on paljon ollut puhetta, että miksi kausari kun en pääse kuitenkaan joka kotipeliin.
Siksi minulla on kausikortti irtolippuina, jos en johonkin peliin pääse, minun on helppo myydä ko lippu halvalla.
Minulla on myös pleijarikausari, ainakin minulla on ystäviä, jotka korvaavat minulle, että lainaan kausikorttiani, että he pääsevät halliin.
Perustakaa kausikortti-pooli.
- Keräätte X henkilöä porukkaan.
- Ostatte Y määrän kausikortteja. (Y < X).
- Otatte kausikortit irtolippuina.
- Sovitte pelisäännöt miten liput jaetaan porukan kesken.
Vaikkapa kaksi henkilöä ja yksi kausikortti, pelisääntöinä että joka toiseen peliin pääsee. Kumpikin näkisi vähintään yhden finaalin paikanpäällä, omalta paikalta.
Toinen tapa: Kaverillani on fanikausari, ja olen hänelle vakituinen ensimmäinen varamies jos hän ei itse pääse. Näin on tullut edullisesti nähtyä useampi peli.
Siis jos oikein ymmärsin niin ajat takaa mallia jossa kausikorttilainen voi ilmoittaa ettei paikka ole käytössä tietyssä pelissä ja sen voi uudelleen myydä?
Toimiakseen olisi oltava riittävä vapaana jakso ennen peliä eli esim vuorokausi ennen ilmoitus että saa uudelleen myydä. Toinen on kustannukset, näillä määrillä ei varmaan saa palautusta pelistä vaan jää omaan piikkiin eli järjestäjä saa tuplatulon. Sinänsä hyvä idea mutta toimiakseen vaatisi sadantuhannen suuntaan katsomokapasiteetin ja sitten hieman enemmän ostovoimaisia katsojia jotta alkuperäinenkin paikan omaava saisi palautusta.
Veikkaan että ei varmaan paljoa jotain pk-seudun kärpät fania haittaa vaikka menee katsomaan finaali ottelun missä oma joukkue pelaakkaan.
Hyviä ajatuksia. Itsellä on kausari ns. parhaalta paikalta ja mallia Full season -kortti. Pelejä jää katsomatta paikan päällä varmaan puolet runkosarjasta (pleijareissa Tappara menee kaiken muun edelle). Kortilleni on aina silti joku käyttäjä, kun en itse peliin pääse. En tosin kauppaa sitä runkosarjapeleissä ulkopuolisille, vaan annan kavereille. Mutta kausari on minulla siksi, että ei tarvitse murehtia pääseekö pleijareihin vai ei.
Käyn jonkun verran katsomassa Bundesliigaa ja siellä on järjestelmä, jossa kausikortin haltija voi ilmoittaa seuran lipunmyyntiin korttinsa olevan vapaa tietyssä pelissä. Kausari mitätöidään kyseisen pelin ajaksi ja paikka myydään irtolipulla. Siitä saa kausarin omistaja sitten jonkinlaisen kompensaation.
[quote=“polvipetteri, post:329, topic:618”]
Kausari mitätöidään kyseisen pelin ajaksi ja paikka myydään irtolipulla. Siitä saa kausarin omistaja sitten jonkinlaisen kompensaation.[/quote]
Tämäpä nerokas järjestelmä. TicketMaster on iso firma, joten luulisi onnistuvan Liigassakin. Tosin Bundesissa tilanne on vähän eri, kun monet seurat myyvät (vähintään) halutuimmat paikat hyvissä ajoin loppuun. Meillä ei Marraskuun tiistaiseen SaiPa -klassikkoon ole varsinaisesti tunkua.
Seuran kannalta ei kovin järkevä ratkaisu. Alkukausi menee vihkoon eikä mahdollisuuksia pudotuspeleihin niin aika moni kausarikortin omaava mitätöisi omansa. Näin tulisi seuralle takkiin ja rutkasti. Kuluttajallehan tuo olisi aivan loistava asia.
Lippupalvelu oli jossain vaiheessa kehittämässä systeemiä, missä oman kausikortin hallinnoiminen on verkkoportaalissa. Valioliigan futisseuroilla sellainen ainakin jo on. Jotain demoja näin, niin siinä se toimi ihan niin, että omilla tunnareillaan pääsi esim. valitsemaan yhden pelin kausikortistaan ja lähettämään sen vaikka sähköpostilla tai mobiilina kaverille. Oma kortti ei siinä pelissä sitten toimi, kaverilla on viivakoodi millä pääsee peliin.
Ameriikassa homma toimii niin, että kausari on todella edullinen verrattuna irtolippuihin ja siksi niitä ostetaan suhteellisesti paljon verrattuna Suomeen. Lippujen myynti eteenpäin on täysin sallittua ja kausaripaikat on ns. pelikohtaisia lippuja, jotka voi laittaa myyntiin joko Ticketmasterin “faniportaaliin” tai muihin fanilippuja myyviin verkkokaupoihin kuten stubhub.com. Esim. Floridan joka kotiotteluun löytyy tuhansia lippuja kausarin omistajilta sekä runkosarja että pleijaripeleihin. Kukin voi asettaa hinnan omalle tasolleen ja yleensä, jos olet ajoissa liikkeellä lippuja saa lähtien alle 10 taalalla runkosarjaan. Nyt näyttää pääsevän edullisimmillaan 40 taalalla istumaan pleijaripeleihin…
Kyllä tämä joskus tulee Suomeenkin…
Niin ja pleijarikausarin sai Tapparalta ostaa kuka tahansa eli ei tarvinnut olla runkosarjakausaria. Jos Tappara olisi tippunut ekalla kierroksella loppusumma olisi hyvitetty ensi vuoden kausariin.
Itse ostaisin kausarin porukassa ja jakaisin sen, jos ei pääse kaikkiin peleihin. Tämä siis ennen kuin kausarin yksittäisen pelin lipun jälleenmyynti mahdollistuu Suomessakin.
Mulla meni ihan ohi tämä, luulin, että piti nimenomaan olla runkosarjakausari… No pöh… Olisin ostanut, jos olisin tajunnut.
Tuo hyvistysarvohan on käypää valuuttaa ensi kaudelle, joten jos ei runkosarjakortti kiinnosta, niin sen voi mahdollisesti myydä eteenpäin pienemmällä tappiolla?
Ja pitänee muistuttaa, että kausikortin voi maksaa myös kulttuuriseteleillä, itse saan niitä ostettua työn antajaltani 125€:llä 250€ arvosta kerran vuodessa, toki myöskin on niitä työkavereita, jotka etua ei käytä, niin voi ostaa myös työkavereilta näitä.
Kausikortti paikalleni maksoi muistaakseni 240€, josta siis “omaa” rahaa käytin 120€ ja pleijarikausari taisi olla 244, josta sai kulttuuriseteleillä maksaa about 90€ edestä.
Ja muistaakseni, jos on maksanut koko pleijarikausarin rahalla, niin silloin myös saa rahansa takaisin pelaamattoien pelien osalta, taikka hyvityksen seuraavan vuoden kausikorttiin, ainakin tuo rahan hyvitys oli optiona jonain vuonna.
Virallisestihan noita ei saisi eteenpäin myydä, kun ovat henkilökohtaisia.
Juu ei virallisesti
Eihän sitä tietenkään mitätöidä kuin uutta varausta vastaan. Eli vasta kun kausaripaikka menee yksittäiseen peliin kaupaksi, sitten vasta saa hyvityksen. Seuran kannalta tämä on oikeastaan loistava vaihtoehto. Rahat etupainotteisesti, pleijariasiaa ajatellen jopa kausarimyyntiä lisäävä seikka ja pikku lisäveloitus vielä tuossa hyvitystilanteessa. Vielä jos kausarimyynti saataisiin tällä tavalla voimakkaammaksi, ei tavitsisi irtolippuja myydä kesken kauden niin paljon, vaan lipunmyynti keskittyisi enempi kausaripaikkojen uudelleenkauppaamiseen.
Mikäli omaa kausaria voisi tarjota helposti eteenpäin otteluihin mihin on itse-estynyt uskon juurikin pieneen boostiin kausareiden myynnissä ja ennenkaikkea vähentävän niitä tyhjiä kausaripaikkoja otteluissa → Ilmoitettu yleisömäärä 5200, kun todellisuudessa on se 4200 paikalla. Tämä taas parantaisi huomattavasti tuotetta ja sitä kokemusta minkä rahallaan saa.
Yksinkertainen fakta kuitenkin on että asioiden pitää tapahtua yksinkertaisemmin ja kehittyä kokoajan tai joku muu innovatiivinen painelee ohitse.
Voi kun edes puolissa kotimatseissa tunnelma olisi kuin nyt pleijareissa…
Itselle kävi niin että kun yritin ostaa lippuja Tapparan 22.4 pelattavaan kotiotteluun niin joudun johonkin jonoon lippupalvelussa vaikka olin tasan klo 12 yrittämässä ja sitten jäikin pelkkä mustapekka käteen.
Joo siel oli ennen jo käyttäjiä yrittämässä samalle sivulle ennen 12… Katsomokartta aukeaa jonotusnumeron mukaan tms… Sen takia uskon että moni ostaa suuren määrän heti alkuun lippuja sitten ne joita ei tarvita laitetaan myyntiin ja kysyntä kova voidaan hintaa nostaa.