Liveseuranta: Aluevaalit 23.1.2022

Pitää paikkansa. Koko maailmassa on huutava pula psykiatreista. On pohdittu, että tämä olisi yksi syy miksi länsimaissa on niin paljon mielenterveysongelmia. Avun tarvitsijoita on, eikä he saa hoitoa. Lääketieteessä psykiatria on aina ollut vaille jäävä pikkuveli. Psykiatria koki jonkilaisen nousukauden kuvitelkaa Twin Peaksin aikoihin, jolloin TV-sarja sai hetkellisesti psykiatrian muotiin.

Yksityispuolelta kyllä on psykiatreja. Mutta koska valtio ei halua panostaa rahallisesti psykiatriseen hoitoon he pysyvät myös siellä. Harvalla on varaa maksaa omasta pussista terapiaa yksityisen palvelun tarjoajan kautta. Valtiolta lisää rahaa mielenterveys palveluihin ja reilusti. Tämä sijoitus maksaisi itsensä hyvin nopeasti takaisin

1 tykkäys

Mielenterveyden hoidossa isoimmassa roolissa lienevät psykoterapeutit.

Noitahan löytyy yksityiseltä puolelta paljonkin ja hoitotarpeen määrittelyn jälkeen saa Kela-korvauksen.

Hoitotarpeen määrittelyn voi varmaan tehdä vain psykiatri.

Mutta jos et pääse edes psykiatrin juttusille kun niitä ei ole niin miten pääset kelan tukemaan terapiaan? Terapiaan pääsyn edellytyksenä on psykiatrin b lausunto.

Sehän tässä huolestuttaakin että miten on saatu äänestäjiä liikkelle. :grimacing:

1 tykkäys

Kyllähän esim. mielenterveyteen erikoistuneella psykologilla käyminen monella ihmisellä auttaa ennenkuin saa varsinaisen psykoterapia-lausunnon.

Ennakkoääni annettu tällakin kertaa. Tällä kertaa mentiin ehdokas edellä, kuten myös kuntavaaleissa. Eduskuntavaaleissa sitten puolue edellä.

1 tykkäys

Tämä on fakta. Mielenterveyteen laitettu euro tulee kahtena takaisin.
Jostakin syystä sitä ei vain haluta toteuttaa.

Saa nähdä hakkaako oma puolue kaikkien muiden puolueiden yhteenlasketut äänet.

Saakohan SKP yhtään valtuutettua, kommareilla on aluevaaleissa 52 ehdokasta?

1 tykkäys

Luojan kiitos :grinning:.

Itselläni ehkä vahvin motivaattori lähteä äänestämään on pelko siitä, että Persut ihan oikeasti pääsivät päättämään jostain.

9 tykkäystä

Juu auttaa kyllä. Sellaisella käyn nykyään itsekin. Mutta kun sekin vaatii julkisella puolella ensiksi käynnin psykiatrilla. Itse jonotin akuuttina 2 vuotta.

Eräs ystäväni odotti 3 kuukautta että pääsisi psykiatrille että saisi b lausunnon jotta hänen kuntoutustuki jatkuisi. Ei päässyt sitten oli pakko mennä yksityiselle ettei kuntoutustuki katkea. 15 min yksityisellä 250€ lasku siittä että toimeentulo jatkuu.

Mistään näistä jään asioista ei oikeasti puhuttu vaalien alla. Tai puhuttiin mutta katteettomin lupauksin. Se millä tällainen loppuu on raha ja sitä ei mielenterveys puolelle osoite lähellekään tarpeeksi. Luvataan vaan jotain 7 PV hoito takuita. Minä uskon ennemmin :santa:

Samaa voi sanoa vasemmistosta ja vihreistä.

15 tykkäystä

Työterveyteen yleensä kuuluu esim. viisi käyntiä psykologilla ja sen jälkeen sitten omalla rahalla, taitaa olla n. 100€ / tunti nykyään.

Johtuen ex-vaimon ammatista niin tuttavapiirissä on useita psykoterapeutteja ja kaikilla on niin paljon hommia, että eivät voi ottaa enempää asiakkaita.

Psykoterapeutiksi kouluttautuminen on niin kallista ja omalla rahalla maksettava, että veikkaisin, että moni psykologi tuosta syystä jää ennemmin leppoisampiin hommiin esim. työterveyspsykologiksi tai julkiselle sektorille

1 tykkäys

Itsekin äänestin ennakkoon heti jo toisena mahdollisena päivänä. Vaalikonetta kokeilin, mutta se oli pelkkää uteliaisuutta. Olen joskus ennenkin kokeillut, mutta en ole koskaan hyväksynyt vaalikoneen ehdotelmia. Nytkin ykköspuolueeksi valikoitui KD, mm. PS oli neljäs, SDP kuudes ja KOK seitsemäs. Isot eivät siis juhlineet.

Vaalikoneen minulle suosittelemien ehdokkaiden puolueet olivat: Liike Nyt - Keskusta - Vihreät. Kaiken lisäksi kaikki kolme suositeltua olivat naisia. Vaihteen vuoksi olin kyllä antamassa mahdollisuuden mieskandidaatille. Enpä jaksanut semmoista sitten hakea, oma ääneni meni ensisijaisesti puolueelle. Ääni kuitenkin taas lähti, se on tärkeintä. :wink:

Ääni annettu vaalipäivänä. Kaikissa vaaleissa äänioikeuden saatuani tullut äänestettyä. Pois lukien seurakuntavaalit, joihin en nykyään oikeutettu olisikaan.

Äänestystaktiikka aina sama. Puolue eli ideologia edellä. Ehdokas sellainen, joka lähinnä omaa katsantokantaa ja menossa läpi voiden siis vaikuttaa asioihin. Symppisääniä en ole antanut.

(Hassua ettei forumilla ole kaikille avointa politiikka- / yhteiskuntatoiccia. Kuinka paljon enemmän polarisoitumista ja inkuttamista se toisi verrattuna Covid-toicciin :upside_down_face: )

1 tykkäys

Miksi ei voisi päättää? Tuovat ainakin selkeästi ilmi sen että mieluummin pitäisi auttaa näitä kotimaan ihmisiä ennemmin kuin työntää lainarahaa ulkomaille minkä kerkiää. :man_shrugging: Mutta jos halutaan jatkaa rahan kärräämistä ulkomaille, eikä antaa sitä kotimaiseen sosiaali- ja terveysaloille sekä pelastusalalle niin mikäpäs siinä. :man_shrugging: Esimerkiksi Etelä-Savon hyvinvointialueella on muistaakseni 27 miljoonaa vähemmän rahaa käytettävissä vuonna 2023 kuin mitä kyseisen alueen kunnilla oli yhteenlaskettuna vuonna 2021… Panee miettimään… :roll_eyes:

5 tykkäystä

Minun ehdokkaani oli 86%:sti samaa mieltä kuin minäkin vaalikoneen mukaan. Se oli riittävän hyvä prosentti siihen, että ko.ehdokas saa ääneni. Sai kyllä jo kunnallisvaaleissakin sama nainen ääneni. Itse asiassa olen juuri lähdössä äänestämään. :grinning:

4 tykkäystä

Kovin paljo puhutaan hoitajista, lääkäreistä yms. Mutta aika vähä on nostettu esille palo- ja pelastustoimen asioita. Esim. noissa vaalitenteissä. Ehdokasasetteluki on aika hoitoalapainotteinen. Onhan se vähä hankala tilanne, jos lääkärit ja sairaanhoitajat on päättämässä palomiesten asioista.

3 tykkäystä

Itsellä oli vakaa aikomus äänestää mutta samoihin asioihin kaatui oma äänestysinto mistä kirjoitit. Nykyään ei ole puheissa ja lupauksissa mitään realiteetteja. Tuntuu että kilpaillaan sillä kuka kehtaa kovaan ääneen luvata eniten. Kyllä lupausten tulisi nojautua realiteetteihin ja olla hyvät suunnitelmat kaikenvaralle.

4 tykkäystä