Vaalipäivän liveseuranta on muodostunut perinteeksi. On toiminut hyvin: porukka ei ole aloittanut mitään vänkäyssotia eikä levitellyt omiensa propagandaa tai levitellyt kuraa vastustajista. Sellaiset kuuluvat yhä edelleen politiikka-alueelle, jos sinnekään. Käyttäydytään erityisen ihmisiksi, kun julkisella puolella ollaan.
Äänestyspaikat aukeavat yhdeksältä ja uusien saapujien sisäänotto päättyy kahdeksalta. Vaalipäivänä täytyy äänestää omalla äänestyspaikalla, joka selviää kirjeestä, jonka olisi pitänyt saapua kotiin. Selviää myös palvelusta https://aanestyspaikat.fi/, kun syöttää kotiosoitteensa hakukenttään.
Ennakkoäänet tulevat julki kahdeksalta , MTV:n suuren ovensuukyselyn tulokset klo 20.25 ja perinteisemmät ennusteet perinteisesti kai joskus 21.15 aikoihin?
Yllättävän tiukka kisa käydään. Henkilökohtaisesti SDP:n loppukiriin en usko, mutta Persut saattavat pyyhältää ohi. No kattellaa kuka siellä voittaa, mutta ainakin on tiukkaa
Tänään on kyllä omanlaista “pleijari kiimaa” kun äänestysaika loppuu. Oma päivä menee töiden merkeissä, joten ennakkoäänestin poikkeuksellisesti. Illalla sitten sopivasti kun äänetysaika loppuu pääsee töistä ja kotiin seuraamaan tuloksia.
Toi olisi kyllä melkoinen jytky, jos perussuomalaiset olisi suurin puolue. Ei mahdoton skenaario, mutta kyllä mä itse näen, että kokoomuksen jarruttamminen riittää vaalivoittoon. Jännittävä päivä kerta kaikkiaan!
Yksi politiikassa jo aika pitkään mukana ollut kaveri ennusteli vähän kokoomuksen voittoa.
Itse veikkaan persujen vievän yli prosentin erolla kakkoseen. Eli siis melko selvästi. Kokoomuksen ja demareiden eron uskon olevan alle yhden prosentin. Kokoomus siis sijalla kaksi.
Mullaki oli helppo päätös. Vaalipäivänä äänestämisessä on oma hohtonsa. Laittaa ehkä jopa ns. pikkusen parempaa päälle, kävellä kevätauringossa uurnille, laittaa ehkä joku lantti sinne keräykseen, mikä on äänestyspaikalla ja juoda ns. vaalikahvit vielä kotona. Mutta kaikesta huolimatta äänestin ennakkoon, kun se on niin helppoa.
Kyllä vaalien voittaja on hyvin todennäköisesti Perussuomalaiset, jos äänestysprosentti on >74%. Jos <72%, Kookoomus on vahva suosikki. Välillä 72-74% voi tulos olla mikä vaan. Veikkaan itse, ettei Sdp tällä kertaa voita: kehonkieli-indeksi keskeisenä indikaattorina. Parantaa kuitenkin edellisestään. Kyllähän näissä vaaleissa on pudotuspelitunnelmaa mukana.
Saa nähdä millaisen mahdollisen vivahteen taktikointi tuo lopputulokseen.
Suosikin sijasta valitaan puolue, jonka uskotaan olevan paras estämään toisia puolueita pääsemästä valtaan.
Kuka tässä voisi olla häviäjä tai voittaja?
Edit.
Esimerkiksi, jos normaalisti äänestäisi Vihreitä, valitsisi esimerkiksi näissä vaaleissa Kokoomuksen, ettei Persut pääsisi suurimmaksi.