Maalivahtipelin ihmeellinen maailma

Hei, nyt on hyvä esimerkki KÄSIEN LIIKERADOISTA. Sasha tekee hienon maalin ja kaikki ovat sitä mieltä, että mokke ei voinut mitään. Ei voinutkaan, mutta olisi voinut, jos kädet olisivat suuntautuneet oikein.Tässä mokke vetää spagut ja ojentaa hanskansa polkkeen päälle sivulle. Jos hänen kätensä olisivat olleet tuossa aktiiviset, niin hän olisi panikkitorjunnassa työntänyt hanskaansa eteenpäin. Ei olisi tarvinnut työntää kuin 10 senttiä ja se on oikeastaan tosi vähän, mutta kun ei niin ei. Tuossa klippi. Siitä näkee, mitä tarkoitan. Matematiikka ja fysiikka ovat osa moken peliä :smiley:

2 tykkäystä

Höh…tota räpsän paikkaa mittailin kanssa ja just aattelin että kysyn Messiltä mikä onkaan virhe maalivahdin työskentelyssä.

Siinä se virhe on. Minä en arvio tuossa ollenkaan puolustuspelaamista. Se on toinen juttu.

1 tykkäys

Tämä viimeaikoina palstalla käyty maalivahtikeskustelu on ollut tosi mielenkiintoista seurattavaa. Sellainen kysymys herää mulle tästä kädet aktiivisena edessä hommasta, että miksi ammattivahdit ei toteuta tätä tekniikkaa aina. Esim. Karhusen kohdalla tähän virheeseen on puututtu usein. Esitettyjen esimerkkien valossa aktiiviset kädet vaikuttaa aivan loogiselta torjuntatekniikalta.

Onko se siis jotenkin vaikeeta toteuttaa vai onko osa veskareista niin hölmöjä ettei tajua asiaa. Vai onko tässä kenties joku koulukuntakysymys eli että osa maalivahtivalmentajista ajaa toista linjaa.

Annas ku mää arvaan (päivän kevennys meijjän maalivahtiasioista ymmärtäville):
Kädet on luontaisessa asennossa tossa sivulla, ei edessä. Mutta onhan tuo opittavissa ja ajettavissa hermoihin ja lihaksiin…eikä tää kait mikään ihan uus juttu kuitenkaan taida olla.
Toinenjuttu on sitten se pelitilanne, pientäkin sivuliikettä vaadittaessa niin saattaa olla ettei tasapaino ja liikkuminen onnistukaan ihan niin vaan räpsä ja kilpi ihanneasennossa.

1 tykkäys

Sen verran ilman pitenpiä riimittelyjä sanoisin, että peittotilanteessa, eli aika lähitilanteessa, jossa ei ole tarkoitustakaan reagoida käsillä, ryhdikkäässä v-asennossa, on kahta koulukuntaa a) eurooppalainen, suomalainen koulukunta. Siinä kädet työnnetään eteen, niin, ettei kainaloista voi kiekot mennä sisään ja b) Quebegiläinen peitto, jossa kädet ovat tiiviiisti vartalossa kiinni.
Jokainen voi itse päätellä, kummassa on parempi peitto.

Käsien työntäminen varsinkin paniikkitorjunnassa on kehonhallinnallisesti aika vaikeaa. Seuraus saattaa olla sukellus.
Edellinen sanoi, että luontevaa on pitää kädet sivulla. Sivullahan ne tuossa kasvavat. Mutta koitappa syödä ala cartea kädet sivulla:D.
Noissa vanhoissa siiis 1980-1990 klipeissä näkyy käsien liikkeet sivulle, eli liikkeen voima tulee hauislihaksesta. Kun taas katsoo esim. Metsolaa, niin hän nappaa aika nopeasti kiekon tuosta vartalon edestä pienellä liikkeellä. Työn tekee ojentajalihas. Jokainen voi itse päätellä, kumpi on nopeampi.

MIksi sitten monella veskalla kädet ovat passiiviset. Yksi syy, on puutteellinen valmennus junnuna. Ratauttaminen on tosi vaikeaa ja joillakin se tapa ei millään muutu, juuri ollenkaan tai ihan vähän. En halua sen kummemmin ottaa Karhusta esimerkiksi.

Ja vielä tuohon peittoon. Mitä isompi mokke, sen enemmän passiiviset kädet antavat anteeksi, kun taas Metsolan tyyppisillä veskoilla matematiikka ja fysiikka pitää toimia optimaalisesti, jotta he voivat huipulla pelata. Siihen tosin vaikuttaa myös mitä suurimmassa määrin luontainen liikkumistaito, nopeus ja kehon hallinta.

Tuossa lyhyesti.

4 tykkäystä

Maalivahdin homma ei kyllä näkemäni mukaan ole istumatyötä, tää on aika huono vertaus.

Joo, läppähän se oli ja aika huono vertaus.

1 tykkäys

Olin tänään taas pitkästä aikaa Lempäälässä viettämässä päivän nuorten maalivahtialkujen kanssa. Kyllähän siellä taas kuuli käsien liikeradoista :D. Myös keskusteltiin suomalaisen maalivahtipelin tulevaisuudesta ja nykytilasta. Minulla on sellainen kuva, että monetkaan tahot eivät ole ihan tyytyväisiä Liiton linjauksiin mokkepelistä. Samoin aiheesta on alan ryhmässä facessa käyty keskustelua ja sama toistuu. En tuomitse sitä, koska en ole siihen tutustunut. Mietin tässä muutaman päivän, että kannattaako edes se tehdä. Mitä sitten, jos tuomitsen sen, mitä siinä voi tehdä? Tuskin mitään tai sitten täytyy vielä kerran käydä asian kimppuun oikein tosissaan. Mitkä ne keinot olisivat, sitä en tiedä. Isoa jaakobin painia. Ehkä ihan turhaa…tiiä häntä.

1 tykkäys

Laitanpa tällaisen linkin käsien toiminasta. Lou näyttää, miten käsien liikeradat tulee mennä ns. paniikkitorjunnoissa. Eli Lou työntää loppuvaiheessa kilpikättään kohti kiekkoa. Jos käsi olisi mennyt sivulle, kuten aika usein näkee tapahtuvan, kiekko olisi mennyt suojan päältä verkkoon. Mokkepeli on aika usein matikkaa ja fysiikkaa :smiley:
En osaa ottaa tuota GIF:iä tuommosenaan tänne, mutta selatkaa Fialkovin twitteriä hiukan alas, niin näkyy.

E. joku ystävällinen sielu hiukan opasti, kiitos siitä.

2 tykkäystä

@Messi

Miten näet Tapparan maalivahtitilanteen tällä hetkellä? Sekä Domi että Tomi onnistuivat sarjassa Lukkoa vastaan, millaisia eroja löysit ja miten näet marssijärjestyksen jatkossa?

Eilen kiintoisa tilasto oli että tappara teki sarjassa kuusi häkkiä zapolskin hanska puolelta. vaikka vuodet näytti että kilpi on se ongelma kohta. Torjunta liike on ollu usein eteenpäin työntävä (viiva vedoissa) ja huono tasapainoinen. Tahtoo mennä vähän nokilleen. Hanskan on kehittynyt aktiivisemmaksi, mut tuppas aina välillä tippumaan polvitaipeesen. kuten karjalaisen maalissa raumalla.turhan herkästi rupesi myös kolaamaan.

Zapolskilta oli kyllä todella huono sarja. Parhaimmillaan todellakin Liigan paras mv, mutta Tappara scouttasi kyllä heikkoudet todella hyvin. Zapolski on “isokokoinen” ja pelaa paljon jäissä. Yleensä hän on kuitenkin saanut ylöskin suuntautuvia kiekkoja molemmin puolin kiinni ja yllättävän vähän “yläkulmat” on helissyt, mutta nyt kyllä helisi ja paljon. Toisaalta Zapolskin SUURIN heikkous on aina ollut tuo hidas sivuttaisliike. Hän peittää jään todella hyvin maalialueella, mutta siirtymiset tolpalta tolpalle ovat hitaita.

Zapolskista sen verran, että mies on mikä on, hyvä mokke, mutta kun scouttaa kunnolla, niin johan alkaa toimimaan.
Ei siitä sen enempää, mutta sanon vaan, että on tärkeää tuntea vastustajansa. ;D ;D

1 tykkäys

No, mitähän tuohon varovasti sanoisi. MInä en onneksi päätöksiä tee. Mutta jos mielipidettä kysytään, niin marssijärjestys on Tapparan silmissä Tomi, Domi.

Uskon, että valmennus uskoo Tomi suoriutuvan tasaisemmin pitemmällä juoksulla. Domi pystyy vetämään todella hyvällä tasolla, se on nähty. Hiukan tulee noita ailahteluita pelin sisällä vielä sen verran, että on step on vielä ottamatta (luulen ja tiedän, että Domi on samaa mieltä). Huikeita suorituksia pitkin kautta. Parannettavaa on pelin kontrolloinnissa eli pelin päällä pysymisessä. Tämä tarkoittaa sitä, että hän tekee hienonkin torjunnan, mutta menettää kehon hallinnan ja näin pelin kontrollin samantien. Siitä seuraa paniikkiliike, joka ei ole ihan tekniikan oppikirjasta. Näille ominaista on yleensä hiukan huonompi suoritus, joka aika usein johtaa myös huonoon tulokseen. Toisaalta Domi on kyllä melko seppä. Heti alkuun tulee heikohko suoritus, joka saattaa johtaa takaiskuun, mutta sen jälkeen täyttä timanttia. Tuossa itsensä kokoamisessa hän on ihailtavan hyvä. Kun domi ottaa sen one stepin, niin siinä on.

Tomista sen verran, että peli, joka häneltä viimeksi nähtiin Hakamettässä, hipoi mielestäni täydellisyyttä. Ihan metsomaista:D. Hän on saanut peliinsä rentoutta ja rauhallisuutta. Miten se näkyy pelissä? Se näkyy siten, että näyttää siltä, että vastustaja vetää koko ajan logoon ja tekee hänestä sankaria. Näin ei ole. Tomi tekee itse itsestänsä sen, mitä hän kulloinkin on. Koko ajan nopeasti, kontrolloiden kiekon keskilnjalle. Siltä näyttää. Hän ei tänä päivänä niinsanotusti putoa pelistä yhtäkkiä, vaan on siinä vastustajan edessä v-mäisesti. Paskamainen tyyppi vastustajan mielestä, otaksun. Nuo ovat ne pointit, mitä uskon,että Tonon kanssa on pyritty parantamaan.Toinen juttu on se, että roolitus toimii nyt puolustuspelaamisen kanssa paremmin. Tapparan pakit ovat tuossa lajissa liigan eliittiä. Se ei maallikolle näy.

Marginaalit ovat pienet, sen jokainen tietää, mutta uskon, että meillä on tällä hetkellä se etu, että meillä on kaksi mokkea, jotka voivat henkilökohtaisella panoksellaan ratkoa meille jalometallia. Toivon kaikesta sydämestä, Tomi ja Domin puoelsta, että näin käy. Hienoja nuoria miehiä molemmat.

Tämä oli sellaista tajunnan virtaa, mutta toivottavasti ajatus selkisi noin suurin piirtein.

8 tykkäystä

Kyllä se tällaiselle fanimaallikolle ainakin näkyy. Paras esimerkki tästä oli torstain peli Raumalla. Domi torjui kiekkoja jonkin verran eteensä, mutta lähes aina Tapparan pakit hoitivat irtokiekot väljemmille vesille. Tuossa pelissä Tappara suorastaan dominoi maalin edustaa.

Minä en maalivahtipelaamisen ammattilainen - enkä muutenkaan jääkiekkoammattilainen - ole, mutta rohkenen veikata, että Tomilla jatketaan, kun välierät alkavat. Domi pääsi tuuramaan, kun Karhu oli kipeän ja hyvin tuurasikin. Vaikka pari lipsahdusta tuli, niin kuten @Messi sanoi, keräsi hyvin itsensä ja pelasi muuten varmasti. Tomi on kuitenkin ollut itse varmuus ja Tapolahan sen jo sanoikin, ennen pudotuspelien alkua, että meillä on kaksi hyvää maalivahtia, mutta Karhunen aloittava maalivahti.

Perjantaihin mennessä kuumeilu / vatsatauti lienee muisto vain ja Karhunen mitä todennäköisimmin avaa jälleen maalin suulla.

Mites kun itsellä pistää silmään tuo kun karhu pelaa kilven tolpan reversellä, niin tykkää tiputtaa aina sellaiseen quickimäiseen kolaan. Domilla taas näkee enemmän sitä että pelaa ranka suorempana ja peittää siten yläkropalla enemmän.

1 tykkäys

Pitää paikkaansa. Tuosta reversesä on monta mieltä, monta miestä. Moni miettii nyt,että mikä reverse?. Se on tuo tolppa-asento jäissä, jossa tolpan puoleinen luistin on V-ssä kiinni tolpassa ja mokke nojaa toplpaan “tuhannen mutkalla ja lantiot huutaa hoosiannaa”- Tärkeää tuossa asennossa on se (asento on niinkuin Lukko, mutta ei aukee:D), että peitto on maksimaalinen ja mokke on kykeneväinen jatkamaan peliä joko toiselle tolpalle tai eteen torjumaan päädystä tai sivusta tulleista syötöistä tapahtuvia laukauksia.

Sloun tarkoittanee sitä, että Karhu ei pysty peittämään etukumaa niin kuin Domi? (kola= poikkimaila)
Minä itse olen sitä mieltä, että poikkimailaan mennään vain ns.salettitilanteissä. (Zapolsi osaa tuon munia::D.). Sloun on selvästi mokketaustainen jäsen, joten kannattaa hänen ajatuksiaan lukea myös ajatuksella.

E:Tomille saattaa myös tuo reverse asento olla hiukan hankala, ja hän helpottaa tuota asentoa laskemalla kolaan, tiiä häntä? Voin kertoa, että tuo asento on tosi haastava lantiolle ja alaraajoille.

3 tykkäystä

Itse suosin persjalkaisena ja sitä myös nuoremmille sanonut että perse ylös ja ranka mahdollisimman suorana. Olkoon sitten reverse tai V.

1 tykkäys

Ja tuossa tuo quick tyyliin kola.
Kuitenkin se patja on siinä tiukasti ja paino päällä, niin sinäänsä se kola on turha siinä. Vaatii hivenen työtä et sen kiekon siitä läpi saa.