Tulenko ampumaan? ![]()
Iliman muuta saa tulla. Tuonnehan tarvitaan kaikkiaan n. 20 laukojaa.
Valkeakoskelle avattu maalivahteihin keskittyvä harjoituskeskus. 4goalies.fi
Juttu paikallisessa, pitäisi aueta myös Aamulehden tunnareilla
Juuse Saros esittelee vähän liikkuvuutta.
Onks tää nyt se pihapeleistä tuttu lentävä maalivahti? Todella sulavaa ja silkkistä liikettä. ![]()
Niin kuin NHL:kin laittoi tuohon tekstiin, videota on vaikea lopettaa katsomasta koska se on niin luontevan näköistä
Sarosta on aiemminkin ihailtu tässä ketjussa:
Mikä ihme on tämä Liigan uusi trendi, että otanta on jo näin iso tässä vaiheessa ja aniharva joukkue vaihtaa maalivahtia kesken pelin, vaikka menee monta maalia omiin? Uusi linja Liigassa?
Toisaalla keskustellaan että Dostal olisi Liigan paras maalivahti. Tilastojen valossa (joita monikin tuijottaa) parhaat top-3 ovat täällä hetkellä:
Rasmus Reijola tp 100 / vp 83,3 (3peliä)
Oskari Setänen tp 95,24 / vp 100 (4peliä)
Lukas Dostal tp 95,24 / tp 80 (5peliä)
Domi kymmenes tp 89,39 / vp 60 (5peliä)
Chrisu vähän alempana tp 90,20 / vp 100 (2peliä)
Noi on muuten pakille todella kovat lukemat.
Kyllä, korjattu…
Nyt taas, kyn oli tylsää, niin vanhoja tuloksia liigasta tuli selattua. Muistan kaverin hämärästi. Pelasi hyvin ja potenttiaalia oli.
Mihin ihmeeseen hävisi Petri Koivisto?
Googlettamalla selviää että olisi henkilökohtaiset syyt. Ei tarkemmin avata mutta kaiketi jotain vakavampaa oli.
4 viestiä siirrettiin ketjuun: Blokkaaminen - onko järkeä vai ei?
Tässä, kun nyt seuraa tätä niukka maalista peliä, niin tulipa yksi juttu mieleen. Eli maalivahtejen nollapelit. Minusta, jos peli päättyy varsinaisella 0-0, niin molemmat ansaitsivat sen nollan tilastoihinsa. Nyt se usein toiselta viedään jatkoilla, varsinkin nyt, kun pelaillaan tuota 3 vs 3 peliä. En tiedä…on vain oma mielipide.
Miksi maalivahdit eivät pidä perus torjunta asennossa lapaa jäässä? Iso osa längistä menevistä maaleista olisi estettävissä sillä. Kiekkohan siis yleensä lurahtaa jäitä pitkin kun mokke ei ehdi polvilleen tai jäässä olevat patjat ovat levällään. Längistä tehdään kuitenkin aika paljon maaleja. Mutta harvoin torjutaan siitä keskeltä mailalla.
Enemmän maalivahti pelaamisesta ymmärtävä voisi tähän heittää kommentin ja kertoa tyhmälle syyn tuohon.
Kyllä se jokaisella on torjunta asennossa jäässä. Yleensä selkää suoristetaan kun koitetaan kurkkia ja välillä huilata. Nykyinen asento on niin paljon leveämpi ja syvempi mitä se oli 20 vuotta aikaa. Ennen yläkroppa kumarrettiin eteen ja luistimet oli hartioiden leveydellä kun taas nykyään on selkä suoremmassa ja jalat leveämmällä joka myös tekee jalkojen väliin lisää tilaa. Patjan altahan niitä menee jonkin verran kun paljon luotetaan että se ei sieltä mene ja ehkä vähenevissä määrin näkee että sellaista vetoa pyrittäisiin mailalla torjumaan. Pelin kehittyminen muutenkin ajanut siihen että pyritään peittämään ja blokkaamaan kuin että ehdittäisiin tekemään “oikeita torjuntoja”. Suomessa kuitenkin pyrittiin pahimpaankin aikaan ylläpitämään @messin puhumia aktiivisia käsiä ja niiden liikeratoja.
@Hippa tarkoittaa varmaa tätä kun jäihin pudottaudutaan ja asennossaan oleva maila peittäis paremmin länkiä.
Juuri tuota tarkoitin. Eli kun maalivahdit pelaa paljon jään kautta niin maila on hyvin harvoin oikeasti kunnolla jäässä. Tuossakin kuvan tilanteessa kiekolle jää paljon tilaa mennä jäitä pitkin maaliin. Jos maila olisi kunnolla jäässä ei tuota tilaa olisi.
Liittyiskö jotenkin siihen että maalivahti priorisoi enemmän kilvellä torjumista kuin mailalla, sillä kilpikädellä hoidat kilvellä tojrumisen kilven puolen maalista sekä vielä mailalla länkiä?