Maalivahtipelin ihmeellinen maailma

Laukaus joka menisi maaliin jos mokke ei pääse väliin

3 tykkäystä

Jep. Tosta siirretystä viestistä sen verran, että mitä vähemmän voittava maalivahti joutuu tekemään gamesavereita niin sitä paremmin on pelannu. Ei niiden määrä ole mikään mittari. Pikemminkin niiden vähyys. Mikäli veskari lukisi ja liikkuisi absoluuttisen hyvin sen ei pitäisi tarvita ottaa ainuttakaan.

3 viestiä siirrettiin toiseen ketjuun: Suomi-sarja

@Messi:lle pieni kysymys rynnäkseen liittyen. Eräs asia on kiinnittäny huomion mitä seitsemän vuotta nähnyt pelejä tissi-jussilta. Iso kaveri kun on niin silti tekee itsestään älyttömän pienen kuten savinaisen maalissa.en nyt tällä kaudella ole juur muita pelejä nähny mutta aikaisemmin oli yläkulmien kanssa ongelmia jopa viiva kutien kanssa. Homma kyllä tuntuu noinkin toimivan mutta esim jopa metso taitaa jäissä pelatessa peittää kropallaan enemmän. :grin:

En ole Messi, mutta jokaisessa tyylissä mv:nä on heikkouksia. Tuollainen tilanne menee mielestäni täysin kenttäpelaajien piikkiin, sillä jos tuntee vähänkään sitä torjuntatapaa, joka Jussi Rynnäksellä on niin voi olla varma, että hän ei aivan parhaimmillaan ole korkeammissa vedoissa lähitilanteissa. Rynnäs ei liiku hirveästi maalialueella vaan noinkin isoksi mieheksi hänellä on todella näppärät käsien liikeradat ja hän taivuttaa itsensä aivan äärimmilleen noissa lähitilanteissa. Käytännössä peittää siis jään tolpasta tolppaan sellaisessa puolittaisessa spagaadissa ja luottaa siihen, että ehtii tehdä reaktiotorjunnat käsillään. Tuon tyylin keskeisin ongelma on, että se jättää aina yläkulmat täysin auki, mutta toisaalta tuossa tilanteessa Rynnäkselle on todella vaikea tehdä mitään maalia jäitä pitkin.

Lähtökohtaisesti tuollaisen tyylin heikkous on helpompi puolustaa pois, kun pitää huolen, ettei kukaan pääse hääräilemään aivan maalin eteen. Suurin osa nykyaikaisista pienemmistä maalivahdeista peittää tuossa tilanteessa hieman vähemmän jäätä, tulevat enemmän ulos maalista ja pienentävät laukauskulman, mutta eivät ole täysin venyttäneet itseään ääriasentoon jäällä, jolloin säilyy kyky liikkua vielä. Tuollaisessa tilanteessahan Rynnäs on periaatteessa voimaton, koska noin äärimmäinen jään peittäminen lähes maaliviivan tuntumassa tuottaa juuri tuon tilanteen, että hän ei enää ehdi liikkua mihinkään suuntaan. Rynnäs on isoksi mieheksi kyllä todella hyvä maalivahti ja uskomattoman taipuisa ja liikkuva joka suuntaan. Suurin ongelma näyttää edelleen olevan tuo pomputtaminen ja ison maalivahdin tavoin ensimmäisenä luovutaan kyvystä liikuttaa jalkoja tilanteessa.

1 tykkäys

Isot kaverit yleensä luottavat peittoon tosi paljon(mielestäni liikaakin). Aika usein myös heidän mokkevalkkunsa. Minä kuulun siihen koulukuntaan, että kannattaa pyrkiä olemaan kaikessa paras.
Ja ennenkaikkea liikkeessä. Jos minä olisin Rynnnäksen valkku, niin voisi olla, että hän pelaisi hiukan eri tavalla. Tarkoitan syvyysliikettä, jota monipuolistaisin. Metso toki on ääriesimerkki. MInä olisin vielä viisaampi asian suhteen, jos saisin muutaman päivän olla Rynnäksen treenissä mukana.
Hän pelaa nyt hyvillä statseilla ja se ilmeisesti heille riittää. Kuitenkin minä muuttaisin hänen peliään takuuvarmasti johonkin suuntaan, koska näen potentiaalia niin paljon parempaankin. En oel Rynnäksestä vaihtanut ajatuksia kollegoiden kanssa, enkä tiedä ovakto samaa mieltä. Voin joku päivä jutella asiasta jonkun liigamokkevalkun kanssa, kun tulee sopiva sauma. Jos saa ennustaa, niin Rynnäksestä tänä keväänä vielä puhutaan. :smiley:

3 tykkäystä

Perusasento on aina ollut todella syvä ja jäissä pelatessaan tiputtaa järjestäen perseen jäähän.joskus 8v aikaa pelattu vastakkain niin tyyli ei ole kyllä juurikaan muuttunut. Jossain haastattelussa taisi sanoa että moisasen kanssa aloitettu viime vuonna jokin projekti ja hillin kanssa jatketaan nyt samaa.

1 tykkäys

Juu, ihan tuore juttu MTV:n sivuilla:
“– Maalivahtivalmentaja Moisasen Arin kanssa rakennettiin torjuntatyyliä uusiksi. Se on tuonut rauhallisuutta ja kärsivällisyyttä. Haetaan torjuntoja sijoittumisen kautta eikä mitään makeita venytystorjuntoja, Rynnäs selventää MTV Sportille.”
http://www.mtv.fi/sport/jaakiekko/sm-liiga/artikkeli/sm-liigaan-palannut-tahtivahti-maksoi-kovia-oppirahoja-khl-ssa/6238554

1 tykkäys

Pikku kommentti, jotta aukeaisi hiukan paremmin maallikoillekkin. Moisasen kanssa aloitettu projekti, jossa haetaan rauhallisuutta ja torjuntoja sijoittumisen kautta. Mitä se tarkoittaa? Se tarkoittaa ennen kaikkea sitä, että kun laukaus lähtee vastustajalta, niin mokke on optimaalisella etäisyydellä maaliviivasta/kiekosta. Sehän varmankin tuntuu päivän selvältä. Minulle se tarkoittaa myös sitä, että mokke on täysin KESKILINJALLA. Eli jana maalin keskiraudasta(suunnilleen) kiekkoon ns. läpäisee maalivahdin navan (jos se mokella on keskellä :D). Tuolloin kaikki torjunnat näyttävät jostain kumman syystä osuvan ns. logoon. Monesti sanotaan, että teimme mokesta hyvän. Ei se niin ole.(se on kiekkojargonia) Mitä enemmän kuteja osuu “logoon”, sitä parempi mokke mielestäni.

Mitkä asiat vaikuttavat siihen, että mokke pelaa torjunnoissa keskilinjalla?
Ensiksi lainalaisuus(minulle), että mokke on rintamasuunta kääntyneenä torjuntahetkellä kiekkoon päin. Silloin se jana menee navan läpi keskelle maalia. Mitä sitten? No, mokke todennäköisesti näkee kiekon päinvastaisesta suunnasta käsin. Se on “optisesti” ja kordinaation kannalta paras vaihtoehto. Summa summarum: Pyritään olemaan torjuntahetkellä keskilinjalla ja päin kiekkoa.

No, tuohan kuullostaa varmaankin yksinkertaiselta. Niin tekee. Mutta miten tuollaiseen tilaan päästään? Arin ja Jussin tekeminen on juuri tähän keskittynyt. Kun tuo tavoite on selvillä, ovat miettineet todellakin, miten tuohon tilaan päästään? Kaikista tärkein kehittämiskohde lienee ollut ja on muillakin vahdeilla, (koska pidän sitä pahimpana esteenä huippumaalivahdiksi tulemiselle), PELINLUKEMINEN. No, mitä minä sillä tarkoitan? Moken tulee tietää koko pelin ajan, missä VASTUSTAJAT ovat ja missä KIEKKO on. Mistä sen näkee, että mokke lukee peliä? Parhaiten varmaankin siitä, että esim. moken pää pyörii kuin karuselli, vaikka PAPP:ssa. Tuota on pyritty satavarmasti kehittämään. Yksi kehittämiskohde on liikkumisen parantaminen, aina. Se ei tarkoita sitä,että Rynnäs ryntäilee sinne tänne. Hyvällä pelinluvulla ja hyvällä liikkeellä pienikin liike tuo hyvän tuloksen. Tähän viimeiseen Jussin osalta eli liikkeeseen en ottanut enkä ota tässä vaiheessa
kantaa, koska pitäisi häntä seurata intensiivisemmin ja kauemmin, esim. katsoa parit treenit. No ei tarvi, sen näkee treeneissä 10 minuutissa. :D.

Yksi esimerkki pelinluvun heikkoudesta, josta en osaa tänne clippiä laittaa, on Junnujen Ruotsi pelistä. Ruotsi tekee maalin, jossa pelaaja syöttää maaliviivalta maalin ja laidan suunnilleen keskeltä takaviikselle. Veini ei ihan ole mukana kuviossa (jos toki eivät meidän pelaajakaan). Pelaaja laukoo matalahkon vedon kinttaan puolelle. Maalihan siitä tulee.

  1. Veini ei tiedä, missä pahin uhka on.
  2. Veini lähtee mielestäni myöhässä pelaamaan eikä ehdi optimaaliselle etäisyydelle. Hänen tulisi tietää, että muuta uhkaa ei ole, koska etutolpalla oleva vastustaja on meidän miehen takana, ja pelaajan pitäisi pystyä hänet plokkaamaan ainakin yleensä. Silloin Veini voisi tulla rohkeastikin peittämään vaikka sinisen alueen rajan päälle tai yli. Nyt hän lysähtää tuohon siniselle.
  3. Veinin rintamasuunta ei oikein lähde koskaan kiekkoon päin.
    Helppo maali minun mielestä kinttaalle.

Käsistä ja niiden liikeradoista en tässä puhu. Se on pidempi tarina ja puhtaasti matematiikkaa ja fysiikkaa. :smiley:

E. olipa pieni kommentti :smiley:

E2: Kaveri teki tuosta Veinin tilanteesta hieno klipin. Siinä on sellainenkin puute, että kun kiekko lähtee syöttäjältä, niin Veini nostaa tolpanpuoleiselta jalalta painopisteen etujalalle, jolloin tolppajalka ei potkaisekaan kehoa liikkeelle, vaan paino etujalalla hän ikään kuin vain liukuu ilman voimaa lysähtääkseen tuonne jonnekkin.

12 tykkäystä

Kiitos @messi, hyvä selvitys.

Näköjään olen vahingossa ollut oikeilla jäljillä jo pikkupojasta, kun olen aina tykännyt maalivahdeista jotka liikkuvat mahdollisiman vähän ja pienin liikkein. Se ei ole yhtä viihdyttävää kuin tiikeriloikat, pitkät jalkavenytykset ja tuulimyllyinä kauhovat kädet, joista kyllä tulee näyttäviä torjuntoja joita on helppo fanittaa.

1 tykkäys

Hilppa Halme mulkaisi lähes joka torjunnan jälkeen selkänsä taakse, että livahtiko kiekko längistä verkkoon. Ja niin vain tuli kaksi mestaruutta😉
Ja sitten kohta karsittiin…

E. Snake Hand

Hilppa oli muuten aivan antimokke, siis jos mennään tolla @Messi koulukunnan tyylillä. Mikä siis minustakin kuulostaa oikein hyvältä, vaikken mistään mitään tiedäkään. Jos Jasu on epäjääkiekkoilija, niin oliko Hilppa sitten epämaalivahti :wink:

Muuten eikös Halme ollut matemaatikko noin siviilissä?

1 tykkäys

Hilppa oli taiteilija, Hakametsän Hasek. Hitto vieläkin menee kylmät väreet kun muistelee paikallispelejä, ja mahdollisen tappion jälkeisiä kouluaamuja :sweat_smile:

2 tykkäystä

Futisforumille oli joku syksyllä koostanut Tapparan viime vuosituhannen maalivahtien torjuntaprossat. Mukana on myös yksi rapakon takainen kävijä kaudelta 2002-03. Eli kyllä se Halmeen maine on hitusen liioiteltua, eli kyllä siellä Tapparan maalilla on paljon Halmetta vähemmän taitavia myös ollut:

Muzzatti 92,08
Leppänen 90,29
O´Neill 90,22
Noronen 89,56
Mattsson 89,42
Draper 89,33
Kamppuri 89,32
Sindel 88,88
Kauhanen 88,86
Hasanen 88,50
Halme 88,44
Itämies 86,47
Karjalainen 86,40
Rautio 85,88

Kun sitten ihan flopit:
Michaud 83,82 (pelasi muutaman pelin kaudella 2002-03)
Bailey 80,27

Katselin, että jollakin kaudella Halmeella taisi olla myös yli 90 torjunta%.

Mainio lista. Olinkin unohtanut Iiro Itämiehen aivan täysin, vaikka löytyy vanhoista jääkiekkokorteistani. Ei kyllä näytä pelanneenkaan kuin 12 ottelua Tapparan paidassa.

Itse tarkoitan epämaalivahdilla tuota torjuntatyyliä vs. nykykassari, joka liikkuu mahdollisimman vähän. Halme on jonkinasteinen kulttihahmo minun mielestäni, ei huonoin muttei paraskaan. Kuitenkin mieleen on mies painunut.

Niinno…eihän noi ny IKINÄ ihan verrannollisia ole. Joukkuepuolustus molarin edessä jne…mutta kyllä Hilppa on legendan statuksen ihan itse ansainnut! Toki otti välillä gamesavereita patjalla yläkulmasta, mutta ei se rekka längistä yhtään liioittelua ole :slight_smile:

Mielelläni näkisin uuden rantatunnelin suulla Hilppa monumentin, jossa autolla sujahdetaan "längistä maaliin ".

Ja näistä nyt voi tilastoja tutkimalla väitellä vaikka ikuisuuden. Minä en jaksa tämän enempää.
Mulle Hilppa on se Suomalainen The molari Tapparassa :slight_smile:

Mää en maalivahtipelistä juur mitään ymmärrä, mutta jonkun peli vaan näyttää rauhallisemmalta ku toisen. Just sen takia, ettei tarvi höntyillä ja syöksyillä torjunnasta toiseen. Jotenki Metsolan peli oli mun mielestä tosi vakuuttavaa. Metso osas ottaa sen potkun pari eteenpäin niin, että sai ittensä isommaks ku onkaan, mutta harvoin kuitenkaan potki itteänsä niin kauas, ettei olis ehtiny seuraavaan tilanteeseen torjunta-asennossa. Metso ehti maalin takaaki yleensä tontille torjunta-asentoon ajoissa. Sitte toisaalta tää Vehviläinen ei oo ikinä mua vakuuttanu. Sen peli on jotenki ihmeellistä hätäilyä ja jotenki epävarmaa. Niinku sanoin, en ymmärrä maalivahtipelistä, enkä myöskään ymmärrä sitä, miks Veini saa niin paljo mahdollisuuksia aina vaan. Mutta joku viisaampi ymmärtää paremmin.

2 tykkäystä

Mika Lehto?

Käsittääkseni ko. kirjoittaja oli koonnut Futisfoorumille viime vuosituhannen Tapparan maalivahdit ja jostain syystä sitten Alffin. Mika Lehtohan pelasi Tapparassa tämän vuosituhannen alussa.