Maalivahtipelin ihmeellinen maailma

Maalivahtiasioissa luotan ainoastaan yhteen käyttäjään ja hän on @Messi . Jatkoajassa on herännyt runsasta keskustelua maalivahdeista voimasuhdeketjuissa mm. tällaisia visioita on esitetty:

[QUOTE=“Mighty Mickey, post: 7102491, member: 100109”]Maalivahdit:

  1. Kärpät (Rynnäs, Vehviläinen) 9+
  2. JYP (Laurikainen, Olkinuora) 9+
  3. HIFK (Lankinen, Bäckström) 9
  4. Tappara (Hrachovina, Heljanko) 8+[/QUOTE]

[QUOTE=“Vaughan, post: 7102355, member: 405”]Maalivahdit:

  1. Kärpät (Rynnäs, Vehviläinen) 9,5
  2. JYP (Laurikainen, Olkinuora) 9+
  3. HIFK (Lankinen, Bäckström) 9
  4. Tappara (Hrachovina, Heljanko) 9-[/QUOTE]

[QUOTE=“McTorso, post: 7100806, member: 90373”]Maalivahdit:

  1. Kärpät (Rynnäs, Vehviläinen)
  2. JYP (Laurikainen, Olkinuora)
  3. HIFK (Lankinen, Bäckström)
  4. Tappara (Hrachovina, Heljanko)[/QUOTE]

Lähde:

Poikkeuksellisen vahva konsensus näyttää olevan, että Tapparan kaksikkoon ei juuri luoteta. Itse en täysin ymmärrä vieläkään, miksi Rynnäs + X arvostetaan joka vuosi noin korkealle, vaikka minun mielestäni Rynnäs ei niin ihmeellinen maalivahti ole. Messi tietänee kuitenkin, onko Rynnästä syytä pitää suuressa arvossa.

JYPin ja IFK:n maalivahdit ovat mielestäni tasapaksut, mutta erittäin hyvät parit. Kun Kilpeläinen lähti Liigasta en osaa vielä ihan aukottomasti sanoa, kuka on teknisesti paras molari jäljellä.

1 tykkäys

Hifkin pari on aivan yliarvostettu. Bäckström on viittä vaille entinen maalivahti ja Lankinen tuskin tulee oleen mikään tähti ainakaan nyky HIFKissä.

6 tykkäystä

Domihan kyykytti Hifkin parivaljakkoa viime kaudella ja nyt heidän maalivahtiosasto olis parempi? :smile: Tehdyt maalit välierissä (tyhjät otettu pois ja muistin varassa mennään):
Tappara 15
HIFK 8
Voitot Tapparalle 4-1.

Toki Tapparan pelaaminen auttaa varmasti maalivahtia mutta eikös puolustuspelaaminen olekin kenttäpelaajien ja maalivahdin yhteistyötä. Osapuolien on luotettava toisiinsa tai homma ei toimi.

Lankinen ei ole koskaan vakuuttaanut mua ja Bäckströmillä on valitettavasti loukkaantumishuolia ja epäilenpä miten niitä on Hifkissä saadettu hoidettua. Huomioiden HIFK:n loukkihuolet.

Hrachovina on johdattanut joukkueensa mestaruuteen ja backuppina on nuori, kehittyvä ja TERVE kirittäjä, joka pelasi tykkikauden LeKissä viime kaudella.

Joten siis HIFK:n veskariosasto on parempi. :slight_smile:

4 tykkäystä

Sen verran kuulemma kuitenkin IFK:n sisäpiiristä on kuulunut, että Selin on pistänyt äijät ihan oikeasti treenaamaan kautta silmällä pitäen. Testitulokset olivat kuulemma nyt keväällä aivan kuraa, joten huhut siitä, että Törmäsen IFK oli huonossa kunnossa ihan fyysisesti pitänee paikkansa. Selin oli haastattelussa selvästi surullinen, kun sanoi, että “töitä on jopa enemmän kuin uskalsimme odottaa.” Eli eiköhän ainakin urheilullisuus tule Selinin myötä IFK:ssa menemään seuraavalle tasolle. Se, riittääkö se peli jäällä menestykseen on sitten toinen asia.

Urheilullisuus ja urheilu on kuitenkin sen kaiken hyvän pohjalla, mitä jääkiekossa voi saada. Tappara on esimerkki tässä suhteessa, mutta se on tosiaan vain ja ainoastaan perusta kaikelle - sillä ei saa määräänsä enempää kilpailuetua.

2 tykkäystä

Selin pestasi Sportista Harri Yrttiahon fysiikkavalmentajaksi ja käsittääkseni osaa hommansa. Todennäköisesti loukkaantumiset vähenee ja ehkä myös Bäckströmin nivuset huoletaan kuntoon.

1 tykkäys

Se että nivuset hoidetaan kuntoon ei tarkota että ne olis kunnossa, nivuset meinaan poksahtaa helposti uudetsaan ja erityisesti maalivahdit on riskiryhmässä sille…

1 tykkäys

Nicken nivusia on konsultoinnut aika monta alan parasta experttiä ja Harri Yrttiaho ei ole sateentekijä siinä missä kukaan muukaan. Hankala on tuo Nicken vaiva ollut ja minä en käsitä, miten HIFK vahdit yhtäkkiä ovat parempia kuin Tapparan.

4 tykkäystä

Heitäppä mielipide Vehviläinen vs. Heljanko. Meinaan jälkimmäiseltä en ole yhtään peliä nähnyt, mutta ei kai se Veiniä huonompi ole?

Jos joutuisin valitsemaan, niin ottaisin nyt Heljangon. Hänet olen tavannut, Veiniä en. Veiniä en erityisemmin pidä kovan luokan mokkena. Ehän sitä tiedä, mitä hänestä tulee. Toivottavasti huippumokke. Crisu on tervepäinen nuori mies, ja jos tekee töitä hullun lailla, niin vaikka mihin…

9 tykkäystä

Tämä saattaa olla jo täällä. Mitä tämä muuttaa todellisuudessa? Joku osaa varmaan kertoa?

Jatkoajan viisaat näyttävät unohtavan sen, että Domi on vielä nuori ja kehittyvä maalivahti. Kun kaverin kehityskäyrää tarkastelee, niin ihmettelisin jos viime kausi jää lakipisteeksi - pojalla ei ole edes lapsen pyöreys vielä poskista sulanut. Lisäksi Hrachovinan vahvuus tuntuu olevan henkisessä kantissa ja nyt on vieläpä “itse” voitettu mestaruuskin plakkarissa. Kenen muun valitsisit 7. finaalin jatkoerään?

Offtopic: “Testit paskaa, nyt treenataan paremmin” taitaa olla aika yleistä uuden koutsin motivointijargonia. Toki voi IFK:n tapauksessa pitää kutinsakin, mutta ihan hyvin ne toissa kaudella jaksoivat…

2 tykkäystä

Minä ja valmennustiimini pidämme jälleen harraste-ja veteraanimaalivahdeille mokkeklininkan Virroilla elo-syyskuun vaihteessa. Klinikka tunnetaan nimellä AIKAPOIKAKLINIKKA. Tapahtuma on yksipäiväinen ja sinne otetaan maximissaan 20 mokkea. Ilmoittautuminen alkoi ja loppui samantien. Klinikka on täyteen varattu. Ihmeellisiä nuo harraste-ja veteraaniveskat. Kaikkein innokkaimpia oppimaan, pakko sanoa näin.

9 tykkäystä

Lainaus toisaalta. Tottahan tämä, mutta mietin, kumpi on parempi vaihtoehto noin niinku lähtökohtaisesti:

  1. huippukassari, susi puolustus
  2. imuri, timanttinen puolustus

Ehdottomasti vaihtoehto 2.

Melkeinpä ensimmäinen omasta mielestä, kun imuri tappaa äkkiä motivaation kovaltakin puolustukselta. Yksi imuri helpompi paikata taas kuin kauttaaltaan vuotava puolustus, mutta hankintojen kautta tuskin haitkaan tässä.

Muokkasin nyt sieltä toisen adjektiivin pois. Huom. @montonen.

Tosiaan kassarin harteilla lepää sitten kuitenkin aika paljon. Kummallakaan kokoonpanolla ei varmaan mestaruudesta ammattilaissarjassa taistella. @Juissi27 tavallaan kuitenkin huippupakisto voisi osata pelata vetopaikat pois ja ohjata peliä siltä osin helpottaen maalivahdin työtä. Mutta tosiaan motivaatio-ongelmat on varmaan nopeasti yllä, jos teet maalivahdin edessä kaiken, eikä sekään auta. Ja joo, en meinannut, että ongelman ratkaisu olisi hankinnat.

Kai tuo motivaatiohomma kulkee myös toiseen suuntaan, että maalivahti turhautuu pakiston huonouteen. Vai onko kassari sen verran yksilöurheilija, että pelaa ihan omaa peliään siltä osin?

Joo, mielenkiintoinen pohdinta kyllä kaikkinensa. Toki loistava pakisto helpottais älyttömästi huonommankin veskan työskentelyä, mutta helpoista imuroinneista kun tulee säännöllisempiä, niin se ainakin koettelis pakiston moraalia. Usein veskarit jää mieleen huonompien joukkueiden/pakistojen takana, mutta kyllähän se riski on melko kova, että huippuveskakin turtuu, kun seisoo päällään ja tappioita satelee. Omia näkemyksiä nämä toki, oon pelannu surkeesti pakistossa ja vielä surkeemmin (kerran) maalissa.

1 tykkäys

En kiekon osalta osaa vastata mutta salibandyn puolella ainakin alkoi turhauttamaan jos ei saanut yhtään tukea puolustukselta. Vastustaja pääsee järjestäen vetämään ykkössektorista, syöttelee puolustuksen läpi maalin välittömässä läheisyydessä ja kukaan ei hoida ripareita.

En mä mikään huippumaalivahti ole mutta kyllä se tympeää, kun pitäisi venyä kokoajan joka puolelle. Väsy iskee ja reppu heiluu. : p

6 tykkäystä

Mä näkisin asian niin, että hyvä puolustuspelaaminen auttaa maalivahtia. Kun vedot tulee helpommista paikoista, maalivahti pystyy nostamaan tasoaan.

Jos puolustus on huono, niin maalivahtipeli ei pysty nostamaan tasoaan. Toisaalta hyvä maalivahti ei pysty vaikuttamaan juurikaan puolustuspelaamiseen.

Hyvä esimerkki on Nashvillen puolustus, joka eli symbioosissa maalivahtinsa kanssa. Tästä molempia hyödyttävästä yhteiselämästä nousi kukkaan Ryan Ellis, joka pelasi hurmiossa playoffsit.