Martti Jarkko, Tapparan kultaharkko!

Tuosta vielä seurantaan! 30.11 asti aikaa huutaa.
On muuten vähän hämärän näköinen tuote, kun rinnassa on numero 28, hihoissa ja selässä 21.

2 tykkäystä

Voiskohan olla Jarkon Hall of Fame numero?

28 HOF numero, 21 pelinumero.

1 tykkäys

Juu, sen tiesin kyllä että on HOF numero.
Mutta hämärän näköinen jokatapauksessa.
Osuu todella räikeästi silmään :grin:.

1 tykkäys

On kyllä kovaa settiä, melkoinen persoona. :smile:

Eihän nykyään rahaa tarvitse itsellä aina olla. Lainaahan saa ja se on halpaa! Ja sitten kun vielä yhdistelee lainansa, niin menee entistä paremmin. Tämä on tätä nykyaikaa, ei muuta kuin velkavipua peliin! Asiahan on mitä parhain.

Pikkuisen kyllä itse mestari säälittää, kun näyttää kaiken laittavan myyntiin. Olis vissiin taloudellisesti voinut mennä paremminkin elämässä vai olenko tulkinnut ihan väärin. Eikös Jarkon Maralla ollut joku siviilihommakin Tampereen aikoina. Kaupungin hommissa mittamiehenä vai sotkenko taas tässäkin johonkin joukkuekaveriin.

Taiteilijoiden menetelmiä on turha tympeillä normijärkeilyillä käydä kyseenalaistamaan.

(Itse en heräisi NHL-pelienkään vuoksi yöllä, paitsi ehkä kesällä. Marraskuinen Montreal – New Jersey ei paljon jaksa kiinnostaa.)

Näyttäisi jotain jäävän käteenkin. Reilu vuorokausi aikaa vielä huutaa tätä harvinaisuutta. Paidan hintalappu nyt: 1800€.

Oli aikansa virtuoosi, mutta näyttää Turussa asuminen tehneen tehtävänsä.

11 tykkäystä

Olin juuri tulossa kirjoittamaan,että olipahan sekavan oloinen kaveri,ainakin haastattelun perusteella. En oo miehen nähny ikinä pelaavan eikä haittaa,ei jatkoon.

1 tykkäys

Mutta minäpä olen ja kyllähän sekavuudesta puheen ollen se oli niin, että kyllä Mara laittoi lähinnä vastustajan sekaisin. Minun papereissani MJ menee heittämällä aina jatkoon!

16 tykkäystä

Juu ja varmasti useille “vanhemmille” faneille asia onkin näin.

Olihan Mara aikoinaan varsinainen virtuoosi. Kansainvälinen läpilyönti nyt ei ollut semmoinen mitä olis voinut olla. Tiettyjä juttuja olis ehkä voinut treenata jo nuorena enemmän, mutta kun pärjäs ainakin SM-sarjatasolla jo niin hyvin taidolla ja pelisilmällä.

Muistan kun näin Jarkon ekan kerran A-junnujen pelissä. Muutama herrasmies siinä lähettyvillä keskustelivat ilmeisen asiantuntevasti ja jäin kuuntelemaan sivukorvalla heidän turinointiaan. Ette varmaan arvaa, ketä tunnettua silloista kiekkoilijaa väittivät Jarkon muistuttaneen. No: Ilveksen suurta tähteä, Oksasen Lassea! . Ja kun silmäilin kaukalossa luistelevaa Jarkkoa, niin toki heissä jotain samaa oli. Otsalla kallellaan olevaa kypärän asentoa myöten. Kieltämättä isohkoja pelaajia, luistelu hieman kulmikasta, rauhallista, kiekon hallinta jne. :wink:

6 tykkäystä

Mara on mulle aina ykkönen, virtuoosi ja individualisti vailla vertaa. Aina tapahtui ja sattui. Ei kaikkia ole tehty samaan kaavaan. E. Lehtonen kakkosena.

5 tykkäystä

Tapparan ensimmäinen NHL-varaus ja Suomen toinen. Tommi “Buffalo” Salmelainen ensimmäinen.

1 tykkäys

Melko kokenut veteraani alan olla itsekin, mutta en kuitenkaan niin vanha että olisi omakohtaisia muistoja tämän taiturin otteista. Netistäkään ei tunnu löytyvän mitään highlights-pätkää tai pelikoostetta, jossa kaikkien aikojen taitavimmaksi suomalaispelaajaksi kehuttu Martti Jarkko esittelisi osaamistaan. Harmi.

1 tykkäys

Oli taituri. Mä muistan. Oon siis vanha.

5 tykkäystä

Olihan Mara melkoinen taituri ja voimanpesä.
Ei kentän nopein mutta taitavin ja älykäs pelaaja,
Muistan hyvin yhden KooVee pelin missä KooVeen Timo Hytille annettiin ohje “varjostaa” Maraa".
Timo otti homman hoitaakseen jaluisteli koko ajan noin metrin päässä Marasta. Mara katseli touhua hetken ja sitten kun saatiin kiekko hyökkäysalueelle niin Mara hakeutui KooVeen pakin Tuomo Martinin viereen jolloin Tappara pelasi ikään kuin 4-3 ylivoimaa.
Samassa pelissä kun Mara sai jäähyn niin mennessään jäähyaitioon pyysi toimitsijaa pitämään luukkua hetken auki ja kutsui Timoa viereen istumaan.
Pistekeskiarvo 1,5 per ottelu taitaa olla historian paras. Liiga ajalta 1,64 per ottelu

14 tykkäystä

Maralta uskomaton saldo 18-vuotiaana A-junnuissa: 16 ottelua, 30 maalia ja 27 syöttöä. Kentän kingistä ei ollut epäselvyyttä. Tilastot Liigasta ovat kyllä aivan uskomattomat ennen Saksaan lähtöä.

70-luvun loppupuolella ammattilaisuus oli vasta aluillaan, joten parhaimmatkin kiekkoilijat kävivät jossakin määrin muissa töissä. Tampereen kaupunki oli varmaan suurin työllistäjä sponsoreiden kuten vakuutusyhtiöiden ja pankkien ohella. Isäni oli Maran kuten monien muidenkin kiekkoilijoiden esimiehenä 70-80 lukujen taitteessa. Kuten Mara on itsekin todennut, niin hänellä oli jonkinlaista ongelmaa alkoholin kanssa ja lisäksi oman tien kulkijana hänellä syntyi helposti kahnausta “ylempien” tahojen kanssa. Jos Maralla olisi ollut huippu-urheilijan asenne, niin jälki olisi ollut uskomatonta. Mutta hän oli omaa tietä kulkeva taiteilija, ja on edelleen.

Ei Maraan liittyen, mutta hauska juttu Liigan olosuhteista 70-luvun loppupuolelta. Koovee myi rikki menneitä mailoja muutamalla markalla. Jos maila oli kokonaan poikki, niin hinta taisi olla 2 markkaa. Varresta taittuneet mailat maksoivat 3-5 markkaa vauriosta riippuen. Junnuna niitä tuli itse korjailtua pelikuntoon. Liimaa ja erkkaa oli jossain kohtaa paksulti, mutta olipahan jonkun nimi painettuna mailan varteen.

Lisäyksenä kun huomasin Hakkurin kyselleen aiemmin ketjussa Maran siviilityöstä. Mara ja Oippa olivat siis kaupungin mittamiehiä, ja siksi varmaan viihtyivät yhdessä yössäkin.

7 tykkäystä

70-luvun palkkiotasoilla olisi poikamies ehkä pärjännyt, jos tarkasti eli. Mutta pääasiassa kaikilla oli siviilityö ohessa, kiekkoansiolla sitten hommattiin omaa asuntoa tai kesämökkiä. Turun tai Raision vuosina Mara supliikkimiehenä siirtyi hänelle paremmin soveltuviin myyntihommiin. Taisi olla ensin lääkefirman palveluksessa ja 2000-luvulla parissakin Turun keskustassa sijainneessa työvaatemyymälässä. Nuo saattoivat olla yksi ja sama firma, joka vain oli vaihtanut tiloja. Itse muistan noiden liikkeiden edustalla taukosavuilla olleen tutun oloisen hahmon. En koskaan rohjennut mennä jutuille. 2010-luvun alkupuolen jälkeen en Maraa enää kaupungilla nähnyt.

edit. Lisätään vielä tämä vaikkei projekti valitettavasti koskaan mennyt maaliin asti.

Sain noin kuusi-seitsemän vuotta sitten parin mutkan kautta yhteyden erääseen Tepsin taustavaikuttajaan. Oli tarkoitus tehdä hänen kanssaan kauppaa erinäisistä memorabiliasta, pari vanhaa Tapparan kausikirjaa olisi lähinnä kiinnostanut. Nopeasti kävi ilmi, että tarjolla olisi ollut Jarkon Tapparan aikainen pelipaita, joko kausi 1977-78 tai 1978-79, siis ensimmäisien Apu-kausien paitoja. Ja samalla Maran viimeisiä Tapparassa. Hinta olisi ollut nelinumeroinen, mutta ei muodostunut kauppojen esteeksi. Ei siitä ehkä myöhemmin mitään 7% korkoa korolle olisi saanut, mutta omansa pois. Valitettava poismeno omassa lähipiirissä kuitenkin aiheutti sen, että jätin ja unohdin kaiken ylimääräisen pitkäksi aikaa, kaupat jäi tekemättä.

6 tykkäystä