Matkailu ja matkustaminen

Itse pystyn antamaan vinkkejä kaipaaville infoa seuraavista alueista:
Australian Itärannikko, Californian “peruskierros” (eli San Fran, Los Angeles Gran Canyon, Las Vegas, Yosemite), Chicaco-Buffalo-Toronto road trip, Eurooppaa, joista erityisesti Saksa, Thaimaa ja Uuden-Seelannin Pohjoissaari.

Nyt kaipaisin vinkkejä Pariisiin. Eli siis jos löytyy vinkkejä “perusnähtävyyksien” ulkopuolelta ja miksei “perusnähtävyyksistäkin”, niin otetaan kaikki kyllä mielellään vastaan. Itse menossa ensimmäistä kertaa mestoille.

Olen itse menossa Pariisiin ennen jääkiekon mm-kisoja, mutta varmaan kiinnostaa vinkit myös palstalla olevia mm-kisamatkaajia.:slight_smile:

1 tykkäys

Pienenä on tullut käytä jos ja vaikka missä, joista muistaa harmittavan vähän… mm. Havaijilla, Bahamasaarilla, Mexicossa. Myös ympäri USA:ta on rampattu; Floridassa useammassa kaupungissa, New York, Nashville, Memphis, Las Vegas, Los Angeles jne. ja Atlantassa asuttiin useamman vuoden.

Matkustaminen on myös myöhemmällä iällä maistunut. Perinteiset Viron ja Ruotsin laivaristeilyt, Teneriffalla pari kertaa nuoruuden “ryyppyreissuilla”, Rhodoksella ja Portugalin Albufeirassa rantalomalla. Koiranäyttelyiden merkeissä on myös rampattu Viroa, Latviaa, Liettuaa, Valko-Venäjää ja Ruotsiakin.

Briteissä on pariin otteeseen käyty, Lontoossa, Manchesterissa ja Edinburghissa. Lontoo on vienyt sydämeni kyllä lopullisesti :heart_eyes:

Thaimaassa pari kertaa käyty kaveriporukalla Phuketissa (Patong ja Karon), sekin aivan ihana paikka… Ne ihmiset, se lämpö ja se ruoka! :smile:

Viimeisimmät reissut onkin Prahassa ja Köpiksessä vietetyt pidennetyt viikonloput.

Siinä ne tais olla suunnilleen :slight_smile: Harmittavasti nyt ei ole päässyt reissuun kohta kahteen vuoteen… Täytyis kyllä johonkin päästä… haaveissa olisi yhdistetty NHL, NFL ja NBA reissu rapakon taakse… Myös snookeria pitäisi päästä joskus Britteihin katsomaan…

edit. tietysti vallan unohtui opiskeluaikojen bussireissu Oktoberfesteille! Reitti taisi olla jotakuinkin Viro-Latvia-Liettua-Puola-Tsekki-Saksa-Ruotsi.

edit2. Ihan vallan unohtui listasta Italia! Eli iskä oli aikoinaan siellä vuoden verran töissä ja pitihän sitä käydä morjestamassa :slight_smile: Viikko vietettiin Como-järven rannalla Maslianicossa/Comossa :slight_smile: Kauniita maisemia ja hyvää pizzaa :smiley:

7 tykkäystä

Tämä kuullostaa hyvältä. Toivottavasti haave toteutuu,

2 tykkäystä

Muutamassa Välimeren kohteessa tullut käytyä, mutta elämäni reissu tuli tehtyä pari vuotta sitten kun jenkeissä koluttiin kavereiden kanssa 5 viikkoa. Oli Sashan tapaaminen MSG:ssa, Route 66 autolla Chicagosta Los Angelesiin, Las Vegasissa kaveripariskunnan häät, Grand Canyon sekä vielä highway ykkösen ajo Los Angelesista San Franciscoon. Ducksin pelissäkin käytiin ja Viper Roomissa kuuntelemassa rokkia. Vaikka ja mitä, lämmöllä muistelee.

6 tykkäystä

Tuo NFL on vielä paikanpäällä näkemättä kun ei ole kausi ollut käynnissä NHL/NBA reissujen aikana.
Ja olisihan se hienoa olla paikalla katsomassa vaikka “Rocket” O´Sullivanin peliä.
Pariisiin menossa kisoja katsomaan ja siellä kannattaa käydä katsomassa myös La Defencen uutta riemukaarta joka on muutenkin näyttävä paikka. Jos sinne on muita menossa niin ikään katsomatta suosittelen välipäivän viettämistä Euro Disneyssä, on kyllä hintansa arvoinen kokemus.
Ei olisi aikoja sitten uskonut että jääkiekon MM-kisat ja Pariisi yhdistelmä tulee vielä koettua, mutta ei kauan tarvinnut miettiä kun ohjelma varmistui ja oma matkapaketti oli valmis.

3 tykkäystä

Joo, makuja sekä harrastuksia on niin erilaisia. Eli sikäli ei aina kannata 100%:sti toisten tykkäämisiin tai antipatioihin ripustautua… Mä luulen että mä pärjään ihan OK siellä ex-Saigonissa, kunhan mua ei vaan ryöstetä eikä pahoinpidellä. Siihen kun laittaa sen Mekongin mukaan ja käynnin Kamputsean puolella, niin eiköhän siinä pari viikkoa saa “lusittua”! :wink:

Mä saatan katsella sitä meininkiä siellä vähän business-silmälläkin, kun jokunen aika sitten tuli käytyä yliopistolla vuoden opinnot aiheena Tyynenmeren Aasian vientimarkkinointi. Oli aika antoisa juttu ja sittemmin on tullut oltua töissäkin Aasiassa jonkun verran. Sai hyvän pohjan ymmärtää Aasiaa, jos joku aiemmin oli epäselvää! :sunglasses:

Työelämää täytyy kiittää myös siitä, että tavallisempien Shanghain ja Bangkokin lisäksi olen päässyt tutustumaan muutamaan kaupunkiin, joihin en takuulla olisi muuten mennyt. Ovat olleet varsin hienoja kokemuksia ja yllättäneet minut varsin positiivisesti. Näistä voisi mainita Kiovan ja Ankaran. Molempiin olen tehnyt kymmenkunta 1-2 viikon reissua ja Ukrainaa tuli muutenkin kierrettyä jonkun verran. Kiova on lähellä sydäntäni, sille ei mitään mahda. Ja olenhan tässä harrastuspohjalta opiskellut venäjääkin 6 vuotta, joten sekin madaltaa kynnystä lähteä sinnepäin. Paitsi että juuri nyt ei tietyistä syistä oikein iske. Katsotaan mitä tapahtuu, ehkä sitten pikku lomareissu sinne. Istanbul on myös yksi kaupungeista, jossa aikoinaan tuli käytyä useasti. Myös turistina. Mutta tänä terrorismin ja muun politikoinnin aikana sinnekään ei nyt ole suuremmin haluja. Mutta hienoja reissuja sinnekin tuli tehtyä.

Katsotaan nyt jos joskus jaksaisi laittaa tänne jotain jutun juurtakin. Mm. kuinka joskus aikoinaan P-Korean Kim Jong-il (se Kim-Jong-Unin edeltäjä ja isä) hääti minut hotellista Kiinan Guangzoussa (Kanton). Näin pääsi käymään, eikä siinä auttanut kuin lähteä. Onneksi aikaa lähteä oli paljon enemmän kuin “5 minuuttia”… :wink:

3 tykkäystä

Mummolassa kävin tänään. Kerran tullut käytyä Ruotsia/Viroa pidemmällä Turkin maalla. Katsotaan sitten niitä ulkomaita kun on aikaa ja rahaa.

1 tykkäys

Joo, aikansa kutakin. Eikä kaikki niin innostuneita matkailusta ole. Meilläkin vaimolle tuntuis joku Kreeta tai Kanaria riittävän vallan mainiosti! Jos muuten tykkäätte pikkuristeilyistä, niin suosittelen St. Peterlinen 72 tunnin viisumivapaita risteilyjä Pietariin. Viime kesänä tuli tehtyä kahdesti. Pietari on aikamoinen kaupunki ja esim. Sokos hotellit siellä varma valinta. Toivottavasti systeemi pyörii samoin tänä vuonnakin. Pikkusen tekis mieli. Tuo viisumivapaus laivalla mennessä on iso etu! :wink:

Tästä tulee mieleen se, että kun varmaan aika moni poikkee joskus vaikkapa Costa del Solilla, niin Gibraltarin vierestä Algeciraksesta pääsee paatilla Marokon puolelle Tangeriin. Se on ihan jännä paikka, aika erilaista menoa. Suosittelen!

1 tykkäys

On tullut asutttua vuosi Jerusalemissa 5 vanhana ja 15- vuotiaana puoli vuotta Kairossa ja Tiberiaksessa eri YK:n reissujen myötä. Omia reissuja Rodokselle ja Los Cristianokseen. San Fransiscossa olin viikon kun kaveri oli Nokian hommissa siellä.

Jätkäporukalla on sitten koluttu Praha, Hampuri ja Amsterdam. Viimeisimpinä Lontoo ja edellisellä viikolla Berliini.

2 tykkäystä

Praha pitää kyllä erikseen mainita täältäkin, viime kesänä lähdettiin kaverin kanssa viikoksi pyörimään vanhaan kaupunkiin ja juomaan paikallisia oluita. Ei oo kyllä missään maistunut olut noin hyvältä. Tonne on pakko päästä vielä uudestaan.

Pari vinkkiä Pariisiin:

1. Mikäli pidät lukemisesta, niin lue Umberto Econ Faucaultin heiluri ja käy Pariisissa katsomassa tuota kirjan heiluria.
  2. Katakombit.
  3. Montmartren taitelijoiden kukkula, jossa voit vaikkapa kohtuullista(?) korvausta vastaan piirrättää muotokuvan itsestäsi.

Kiitoksia vinkeistä! Täytyypä tutkia enemmän tuota Faucaultin heiluria.

Katakombeista lueskelin juurikin pari päivää sitten ja niihin olikin monenlaista eri pituista ja hintaista retkeä tarjolla. Osaatko suositella niistä jotakin tiettyä?

Montmantre on toki suunnitelmissa.

Eipä oo matkustelta kauheasti tai kovin tiheään. Barcelonassa käyty pari kertaa, samoin Lontoossa ja kerran Gdanskissa. Sitten rantalomilla Malagassa, Mallorcalla ja Kreetalla… Ja tietty Tukholma ja Tallinna… Köpikseen mennään nyt pääsisäisviikolla.

Valitettavasti en osaa sanoa noista retkistä, siitä on jo yli 20 vuotta, kun kävin katakombeissa. Muistaakseni parin kilometrin kävelyretki ja siellä oli hieman viileätä. Muistahan ottaa itsestäsi kuva sen portin alla, jossa lukee ranskaksi ‘Seis! Tästä alkaa kuoleman valtakunta’.

Kaksi viikon reissua olen Prahaan tehnyt ja taas tekisi mieli mennä. No ehkäpä seuraavaksi suuntaan kuitenkin Budapestiin, joka on kuulemma paljon Prahan kaltainen.

1 tykkäys

Budapest on täälläkin tod. näk. seuraava Euroopan kohde. Sellaistakin mietittiin, että vetäis junalla pitkin poikin noita keskieuroopan kaupunkeja viikon pari.

1 tykkäys

Aikaisemmin tuli käytyä perus Kreikassa ja Kanariansaarilla. Näiden jälkeen kerran Thaimaassa ja se ei kyllä ollut mun juttu. Nyt kolme kertaa Dubaissa ja heti vaan uudestaan kun pääsee lähtemään. Toki ensi kerralla tarkoitus käydä myös Abu Dhabissa.

1 tykkäys

Budapestissä on tullut poikettua yli kymmenen vuotta sitten ja näemmä vieläkin erikoinen, mutta edullinen “UG-luola” Klub ■■■■■■■■ on olemassa :sweat_smile:

*Omistaja nimesi Klubinsa “Populäärimusiikkia ■■■■■■■■■■■■■■■■■ -kirjan mukaan

Jostain syystä matkalta jäi mieleen edellämainittu, kylpylät, halvat hinnat ja Budan linna.

Täytyisi kyllä poiketa uudestaan… Kylläpäs se aika on mennyt :flushed:

3 tykkäystä

Vähän nyt on kiinni siitä paljonko on aikaa käytettävissä ja yleensäkin mikä itsekutakin kiinnostaa. Pariisista löytyy kaikenlaista. Montmarten taiteilijakukkulaa on paha kenenkään ohittaa, siellä kun käy niin ainakin siinä Sacre Coeurin kirkon luona pitää katsastella maisemia. Ylöspääsyssä avittaa hammasratajuna. Pari kertaa on nuorempana portaitakin sinne menty. Ihan alhaalta asti. Eiffel-tornikaan ei ole huono paikka. Voi sitä metallin määrää! Defensen moderni kaupunginosa on aikamoinen nähtävyys sekin. Champs Elyseellä on pakko tallustella ja vaikkapa Riemukaaren alla katsomassa tuntemattoman sotilaan hautaa, ikuista tulta. Riemukaaren päältä näkee miten isot bulevardit sinkoavat matkaansa säteittäisesti. Notre Dame on tottakai nähtävä, upea historiallinen kirkko, monet tarinat, filmit, kirjat yms. liittyvät siihen. Jos aikaa ja mahdollisuutta on, niin onhan Versaillesin palatsialue aivan maailman ykkösluokan nähtävyyksiä, palatsissa kuuluisa peilisali jne.

Pigalle ei oo enää mitään, minun eka reissullani se oli vielä jotain. Moulin Rougessa on tullut käytyä, onhan siellä vallan upea show ja ennen näytöksiä voi päästä tanssimaan itsekin seuralaisen kanssa. Siihen pääsylippuun mukaan shampanjaa yms. Joo, ei se ilmaista ole. Louvre on mahtava museo, itse olen parikin kertaa käynyt siellä Mona Lisan tarkistamassa. Ei oo pakko ja pienihän se maalaus on. Mutta sittenkin. Ja onhan siellä paljon muutakin. Esim. Egyptologinen osasto Louvressa on mahtava. Kannattaa miettiä mitä siellä haluaa nähdä. Kaikkea ei ehdi!

Invalidikirkossa voi katsastaa Napoleonin haudan. Mahtavassa arkkujutskassahan on käytetty Karjalan graniittia. Napoa ei tietystikään näe, mutta hän on siellä kuulemma puettuna Chasseurs de la Garde -kaartin vihreään univormuun. Sisäkkäisiä arkkuja on muistaakseni kuusi!! Viereisessä Invalides-sotamuseossa on muistaakseni täytettynä Napon ratsu…

Pariisissa on vallan mahtavia tavarataloja, kyllä ainakin jossain niistä on pakko pistäytyä. Ja tietysti Pariisiin kuuluvat monet hyvät ja tunnelmalliset ruokapaikat. Aikoinaan on tullut syötyä sinisimpukoita yms. jossain luostarikellareissa, käyty vietnamilaisissa ja ties missä ravintoloissa jne. jne. Niitä riittää, mutta en nyt ole niistä pitänyt listaa. Pariisissa on tullut aikoinaan monet kerrat käytyä, sekä turistina että työmatkoillakin. Töissä sain jopa opiskella vuoden verran ranskaa, jotta sai pikkuisen apua käytännön tilanteisiin. Pikkutentinkin suoritin, paperit on! Ja kieltämättä parempaa palvelua ja suhtautumista sai osakseen kun hiemankin osasi ranskaa. Ja monenlaisia musiikkiklubeja Pariisista löytyy, niistäkin on hyviä muistoja. Kannattaa pitää silmät ja korvat auki, katsella “Paris Today” -tyyppiset matskut ja kysellä hotellista neuvoja, katsella netistä vinkkejä. Hyviä olutpaikkoja löytyy myös, vaikka viinimaassa ollaankin. Muistan jo joltain vuodelta 1990, kun aivan lähellä hotelliamme oli joku “Oluiden Kuningas” (heh, varmaan oli kyllä ranskaks, Le Roi des Bières ??). Nimeä en tarkkaan muista, mutta jo silloin siellä oli tarjolla toistasataa olutta. Niitä kyllä löytyy, en edes yritä rasittaa teitä muistelemalla Nooakin arkkia tms. :wink:

Ei muuta kuin rohkeesti reissuun. Pariisissa on vaikka mitä. Kun vaan ensin tietäis mitä haluaa, mikä kiinnostaa. Ja tietysti aikahan on vallan minimaalinen, jos kyseessä on jokin viikonloppu vain. Silloin melkein kannattaa ottaa jokin sopiva sightseeing-kierros, päivälippu “Hop-on, Hop-off” -tyyliin ja sitten keskittyä muutamaan itselleen tärkeään nähtävyyteen. Hyvänen aika, joku voi lähteä vaikka jollekin Pariisin mahtavista hautausmaista bongaamaan kuuluisuuksia! Se on aivan itsestä kiinni. Comme disent les Français: Bon voyage!! Tai jotain semmosta. Hyvää reissua! :wink:

6 tykkäystä