Kenttä on melko pieni, mutta kyllä siinä juurikin burgerimestaa ja muuta raflaa on. Meillä oli niin lyhyt välilasku tuolla, ettei juuri muuta ehtinyt kuin syödä ja juosta koneeseen.
Muistelisin settä Tickerdaze sports pub on eniten tuota perusmättöä, eli pizzaa ja burgereita.
Lisäksi on paniniravintolaa ja kahviloita. Kenttä on kuitenkin aika pieni, niin nopeaan ne siinä ruokalistat lävitse käy.
Roomaa lähdössä. Miten lentokentältä keskustaa? Miten toimii julkinen liikenne jaonko jotain päivälippu applikaattia?
Vinkkejä?
Lentokentältä menee juna keskustaan aika tiuhaan. Jos majoitut keskustaan niin jalkapelillä pärjää kivasti. Nähtävyyksiä tulee sadan metrin välein.
Metrolla taisi olla kolme linjaa, joten niilläkin pääsee kivasti liikkumaan. Pietarin kirkkoon kannatta kivuta huipulle saakka, upeat näkymät. Sinne ja Sikstuksen kappeliin kannattaa ostaa liput etukäteen.
Jos ja kun käyt syömässä esim pizzeriassa niin pyydä kuitti. Minä kun pyysin siellä ollesssni niin annettiin siististi kirjoitettuna ruutupaperille, onneksi oli oma loma kyseessä, olisi siinä työnantajalle selittämistä tällaisesta “kuitista” matkalaskuun.
Colosseum on ehdottomasti koettava, myös Vatikaani, siellä toki saa varautua pitkiin jonoihin.
Aventinus kukkulalla oleva avaimenreikä on myös suosittu nähtävyys.
Vatikaani ja Pietarin kirkko on kyllä se hienoin nähtävyys vaikka et kirkon miehiä olisikaan.
Kuulostaa hullulta mutta jos haluat maksimoida kohteen mukavuuden, etkä ole kovin aamu-uninen, niin menkää heti aikaisin aamulla.
Tätä varten kannattaa ihan laittaa kelloa soimaan.
Me kun siellä joskus käytiin niin oltiin varmaan puoli kasi turvatarkastuksessa. Ehkä 5-10 min jono ja saatiin aika rauhakseen kierrellä ja katsella.
Kun päästiin siihen asti että oltiin kiivetty ylös, mikä ehdottomasti kannattaa tehdä, niin aukion toiselta puolen näkyi satojen metrien jono.
Mainio lentokenttä. Sopivan kokoinen ja jos vaihtoaika on vielä vaikkapa puoli tuntia, se riittää vallan mainiosti kompaktin koon vuoksi. Tullut n. 20 kertaa elämäni aikana käytettyä kyseistä kenttää. Ainoa negatiivinen asia on kentällä noussut oluen hinta. Tuoppi missä tahansa baarissa maksaa jo yli 7€. Mutta loungessa ei tuota tarvitse murehtia. Loungen ruokatarjontaa pidän taas aavistuksen vaatimattomana.
Lennän 1000 kertaa mieluummin Tampereelta Riikaan ja vaihdan siellä, kun ajaisin 2h Helsinkiin ja kärvistelen siellä ankeissa turvatarkastusjonoissa.
Itse taas suosin junaa Tikkurilaan ja siitä junaa kentälle.
Testasin kuukausi sitten kun Budapestiin lensin. Ei jatkoon, siellä on edelleen silti ne paskat turvatarkastukset.
Helsinki-Vantaallahan on nykyään aivan timanttiset turvatarkastukset? Mitään ei tartte ottaa pois repuista jne.
Kuukauden takaisella paluumatkalla oli paluu 90-luvulle, kun kengät ja vyökin piti ottaa pois.
Vantaalla joutuu kuitenkin olemaan varmuuden vuoksi aina 2h ennen lentoa. Pirkkalassa piisaa kun olet 10 min ennen boardingia.
Eli turvatarkastukset ei ole paskat vaan mahdolliset jonot?
Ei itsellä kyllä aivan kauheasti kokemusta lentelystä ole näin koronan jälkeen, kerran vissiin Kööpenhaminaan ja takaisin, Seattle ja takaisin, olisiko kerran Oslo ja takaisin.
Ängelholmiin menossa Vantaalla oli vähän jonoa turvatarkastuksessa, mutta kun avasivat yhden linjan lisää niin ei ongelmaa. Ja tuo oli aikoina, kun kengät ja vyöt jne. pois.
Jep, jonoja tarkoitin. Sanoin sen ylempänä epäselvästi.
Nämä tulivat vasta 9/11 jälkeen.
Vai tuliko kengät vasta sen jälkeen, kun joku yritti räjäyttää kenkänsä koneessa?
Reissu tehtiin niin jotain muistikuvia. Suurimmasta osasta paikkoja ei ole jäänyt erityistä mieleen, kun sen verran monta kierrettiin.
Portland - ihan hauska paikka, mutta melko hiljaista, kun oli hellevaroitus, mutta ei siellä nyt ollut kuin se 42 C.
San Fransisco - Golden Gatet ja semmoiset ihan jees.
San Jose ja Sacramento - no, mikäs niissä käydessä, ei tartte laulua tehdä
Los Angeles - paskaa samasta syystä kuin San Fransiscokin, että ei ollut aikaa oikeasti tutkia, että mihin kannattaa mennä niin mentiin vaan melko turistimestoihin. no vähän muutakin, erityisesti safka
Grand Canyon - ihan jees, jos tommosesta tykkää
Las Vegas - onhan tuo aikamoinen paikka vaikka sinne ei menisikään pelaamaan. halpaa safkaa on turha etsiä, mutta onneksi stripillä on edes olive garden
Denver - oikein kiva paikka, tuli mieleen Amerikan Tampere
Salt Lake City - oikein kiva paikka myös. hauskoja äärettömän ystävällisiä mormoneja ja reissun parhaat hodarit
Seattle - ei käyty Space Needlessä yms. kun ne on käyty jo eikä ekassa Starbucksissa, kun samaa sufeeta saa joka paikassa ja kolmen vartin jono. mutta mukava paikka kaikin puolin
Oliko San Franciscossa ihmispaskaa ja nistejä kaduilla niin kuin on peloteltu?
Kyllä niitä oli kaikissa isoissa kaupungeissa, mikä on sinänsä erikoista, kun vastaavalta reissulta itä-rannikolla en sellaista muista.
Oon lähdössä pikku kiertueelle tammikuussa, ja neuvot/ohjeet olisi tarpeen.
Aluksi kohteena on Vietnam, n. 1-2kk. Sen jälkeen ehkä Thaimaa, ehkä Kambodza, who knows. Kysymys onkin se, että miten toi reissaaminen lemmikin kanssa? Minkälaisia kokemuksia? Mulla on pienikokoinen 2v koira, ja olis maailman parasta, jos hänet saisi mukaan reissuun. Tiedostan, että on hankalaa. On kulkukoiria yms. jotka vaikeuttaa koiran kanssa kulkemista itse kohteessa, itse lentäminen tai muu matkustaminen tämän otuksen kanssa ei ole ongelma. Mahdolliset taudit ja muu vaarallisuus aiheuttaa harmia. Rokotukset ja muut maksut ei tuo ongelmia, lähinnä ton koiran mahdollinen turvallisuus mietityttää.
Hanoi Rocks! Huikea kaupunki, itse diggaan ihan kympillä
Ho Chi Min (Saigon) on samanlainen kun mikä muu tahansa Aasian suurkaupunki, itseäni ei napannut
Hoi Ahn - 25v sitten autenttinen paikka, nyt aikalailla turremesta - paitsi jos haluat halvalla hyvän mittapuvun
Phu Quok - pidin tästä saaresta, jos tarkoitus on olla lähinnä resortissa
Sa Pa - huikeat maisemat, jos tykkäät vaellella niin sinne
Eli summa summarum, itse pidän enemmän Pohjois-Vietnamista kuin Etelä-Vietnamista. Kambodzan rajan alue on kuulemma hieno, mutta itse en ole siellä käynyt
Vältä Dalatin punaviiniä, paikallinen punkku kun maistuu lähinnä punaviinietikalta